• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ung och dum - 90k i skulder

Idiot97

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 November 2022
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
Precis när man tror att man har fått ordning på skulderna och avbetalningsplanerna så dyker ännu en skuld upp.

Lowells 10k med hela 30% ränta.

Min lön i januari blev ynka 12k och jag känner mig så uppgiven och vilse.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 430
Mottagna reaktioner
6 905
Poäng
4 477
7 av 8 anmärkningar går bort i januari 2024.
Har tänkt att jag ska betala alla lånen i tid hela 2023. Förhoppningsvis hittar jag ett nytt jobb då.

Januari 2024 borde jag alltså ha bättre UC, högre inkomst och endast 1 anmärkning.
Då kan jag söka ett samlingslån. Har jag tänkt rätt???
Samlingslån med en anmärkning blir svårt. Och om det skulle gå så blir det ingen attraktiv ränta då med anmärkning.
Vänta ut alla dina anmärkningar. Jobba under tiden målmedvetet med att förbättra din ekonomi så mkt du kan.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 430
Mottagna reaktioner
6 905
Poäng
4 477
Precis när man tror att man har fått ordning på skulderna och avbetalningsplanerna så dyker ännu en skuld upp.

Lowells 10k med hela 30% ränta.

Min lön i januari blev ynka 12k och jag känner mig så uppgiven och vilse.
En skuld fr Lowells måste vara en skuld som du redan haft och betalat på, ingen ny skuld. Har du bett dem om avbetalningsplan? Om du anger den låga inkomsten du har så borde de kunna erbjuda dig en låg månadskostnad.
 

Idiot97

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 November 2022
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
En skuld fr Lowells måste vara en skuld som du redan haft och betalat på, ingen ny skuld. Har du bett dem om avbetalningsplan? Om du anger den låga inkomsten du har så borde de kunna erbjuda dig en låg månadskostnad.
Det känns så meningslöst att betala månad efter månad och summan förblir densamma pga räntan. Har du eller någon annan här lyckats frysa eller sänka räntan?

Det handlar om Sileo, Alektum, Gothia och Lowell. Sjuka jävla räntor.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 430
Mottagna reaktioner
6 905
Poäng
4 477
Det känns så meningslöst att betala månad efter månad och summan förblir densamma pga räntan. Har du eller någon annan här lyckats frysa eller sänka räntan?

Det handlar om Sileo, Alektum, Gothia och Lowell. Sjuka jävla räntor.
Lowell och Gothia erbjöd mig fryst ränta samt båda sänkte månadsbeloppet pga lägre inkomst. Sileo tycker jag är väldigt hjälpsamma. Alektum har jag bara haft en gång och betalade på en gång, det var en mindre skuld.
Det enda inkassobolaget som sänkt räntan var Intrum Invest.
 

Idiot97

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 November 2022
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
Lowell och Gothia erbjöd mig fryst ränta samt båda sänkte månadsbeloppet pga lägre inkomst. Sileo tycker jag är väldigt hjälpsamma. Alektum har jag bara haft en gång och betalade på en gång, det var en mindre skuld.
Det enda inkassobolaget som sänkt räntan var Intrum Invest.
Men hur länge hade du betalat av när de väl erbjöd fryst ränta?
Jag har ganska nyligenkommit ut i arbete (maj ’22) och påbörjat avbetalningar.
Gissar att de fryser först när man visat att man är seriös och vill bli skuldfri?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 430
Mottagna reaktioner
6 905
Poäng
4 477
Men hur länge hade du betalat av när de väl erbjöd fryst ränta?
Jag har ganska nyligenkommit ut i arbete (maj ’22) och påbörjat avbetalningar.
Gissar att de fryser först när man visat att man är seriös och vill bli skuldfri?
Betalat i ca två år hos Lowell innan de erbjöd fryst ränta, Gothia är jag evighetskund hos känns det som. Men det stämmer som du säger, minst 12 månader borde det ha gått innan man kan börja be om fryst ränta.
 

Idiot97

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 November 2022
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
Betalat i ca två år hos Lowell innan de erbjöd fryst ränta, Gothia är jag evighetskund hos känns det som. Men det stämmer som du säger, minst 12 månader borde det ha gått innan man kan börja be om fryst ränta.

Okej då måste jag lugna ner mig och betala i åtminstone ett år….
Tack för hjälpen Myra! Det känns inte lika tungt längre. Det är la en bra sak.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 430
Mottagna reaktioner
6 905
Poäng
4 477
Okej då måste jag lugna ner mig och betala i åtminstone ett år….
Tack för hjälpen Myra! Det känns inte lika tungt längre. Det är la en bra sak.
Du kan ju fråga när du betalat i 6 månader om de kan tänka sig att frysa räntan. När Gothia erbjöd fryst ränta så betalade jag 600 kr/mån och de sa att om jag betalar 1000 kr så kan jag få fryst ränta. Det kunde jag inte. Men ett år senare (i september i år) så ringde jag igen och frågade om jag kan få fryst ränta om jag betalar 800 kr/mån och de sa okej.
Försök även lägga undan några hundralappar per månad om du kan så att du kan ha en liten buffert om ngt händer.
 

Idiot97

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 November 2022
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
Du kan ju fråga när du betalat i 6 månader om de kan tänka sig att frysa räntan. När Gothia erbjöd fryst ränta så betalade jag 600 kr/mån och de sa att om jag betalar 1000 kr så kan jag få fryst ränta. Det kunde jag inte. Men ett år senare (i september i år) så ringde jag igen och frågade om jag kan få fryst ränta om jag betalar 800 kr/mån och de sa okej.
Försök även lägga undan några hundralappar per månad om du kan så att du kan ha en liten buffert om ngt händer.
Stort tack för rådet. Tänkte liksom efter några månader ringa och fråga vilka förutsättningar som krävs för fryst ränta. De har kanske en checklista.
japp, visst borde man spara ihop en buffert men det är svårt med runt 15k netto. Ska snart börja plugga för att i långa loppet förbättra inkomsten.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp