• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Utelämnande av lån vid samlingslån?

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Hej kära kunniga på forumet!
Jag har läst igenom en del trådar och "lurkat" ett tag, men kände mig nu manad att skapa ett konto för att kunna delta i diskussion och få hjälp i mitt personliga ärende.
Min situation ser ut som följande:

Två blancolån:
- 195K på Moank på 8% effektiv ränta
- 45K på Swedbank på 10,65% effektiv ränta

Två stycken krediter
- 13.7K på Resurs, effektiv ränta 19%
- 11.2K på Kredd AS, effektiv ränta 20.7%

UC-Score är 14% med 14st ff.

Jag har nu blivit beviljat ett samlingslån från Nstart, ursprungligen på hela summan (266K), men då Swedbank ej ger ut betalningsuppgifter och Nstart inte betalar ut pengar direkt till låntagares konto så kunde jag inte lösa lånet på Swedbank.

Min fråga är huruvida det är värt att samla resterande lån och krediter i ett samlingslån (222K, effektiv ränta 15.5%) till att börja med, och utelämna lånet på Swedbank?
Planen är sedan att invänta sommaren med uppdaterade inkomstuppgifter (från inkomst 165K 2021 till 360K 2022) samt 7st ff som försvinner, för att sedan förhandla ner räntan alt. söka ett nytt samlingslån med bättre ränta.

Tack på förhand, och ber även om ursäkt ifall liknande fråga har besvarats. Kunde tyvärr inte hitta något om utelämnande av lån på insamlingslån.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Hur fick du dessa 260k i existerande lån med 165k i inkomst? Ringde du upp och berättade om din högre lön när du ansökte o skickade in lönespecs?

Man borde bli avslagen om beslutsprocessen är automatisk tänker jag, Hade gärna fått tips då jag gärna tager ett samlingslån innan bättre lön registreras i april.
 

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Hur fick du dessa 260k i existerande lån med 165k i inkomst? Ringde du upp och berättade om din högre lön när du ansökte o skickade in lönespecs?

Man borde bli avslagen om beslutsprocessen är automatisk tänker jag, Hade gärna fått tips då jag gärna tager ett samlingslån innan bättre lön registreras i april.
Ja, det stämmer. Jag fick förklara att de låga inkomstuppgifterna berodde på att jag gick klart min universitetsutbildning sommaren 2021, och därför inte kunnat arbeta heltid förrän dess. När jag ringt och förklarat läget har de ofta accepterat det snabbt, då de förstått att jobbframtiden ser god ut med tanke på min utbildning samt erhållen anställning.

Det första lånet var från Swedbank i september 2021, det var inga problem då jag inte hade några tidigare existerande lån/krediter eller ff. Sedan tog jag lånet på Moank för kontantinsatsen till huset februari 2022. Där krävdes det lönespecer från 3 tidigare månader för att bevisa fast anställning, vilket jag lyckligtvis hade haft sedan 4 månader tillbaka. Det låneerbjudandet kom via Lendo. Resurskrediten tog jag i ett tillfälle av desperation i juni 2022 eftersom en dyr bilreparation hade ätit upp våra besparingar. Kredd AS togs nu i januari 2023, eftersom mitt elbolag erbjöd delbetalning av elfakturan via dem.

Önskar dig lycka till i att lösa ett samlingslån!
 
Senast ändrad:

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Uppdatering: Jag valde att acceptera Nstarts erbjudande om ett samlingslån på 222K, effektiv ränta 15.5%. Löste mina två kreditskulder (ej avslutade) samt lånet till MOANK. Planen är nu att fram till sommaren ej nyttja kredit samt inga nya ff hos UC. Förhoppningsvis ska detta tillsammans med nya inkomstuppgifter för 2022 göra att jag till sommaren kan ansöka om ett nytt samlingslån hos en lågriskbank som betalar ut direkt till kontot, så att jag även kan baka in lånet hos Swedbank. Fortsättning följer..
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Uppdatering: Jag valde att acceptera Nstarts erbjudande om ett samlingslån på 222K, effektiv ränta 15.5%. Löste mina två kreditskulder (ej avslutade) samt lånet till MOANK. Planen är nu att fram till sommaren ej nyttja kredit samt inga nya ff hos UC. Förhoppningsvis ska detta tillsammans med nya inkomstuppgifter för 2022 göra att jag till sommaren kan ansöka om ett nytt samlingslån hos en lågriskbank som betalar ut direkt till kontot, så att jag även kan baka in lånet hos Swedbank. Fortsättning följer..
Vad betalar du i månaden på detta nya lån?
 

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Vad betalar du i månaden på detta nya lån?
Ny månadskostnad: 3160kr, inklusive en försäkring för 60kr/månad. Vilket jag troligtvis hade kunnat skippa med tanke på att jag avser söka nytt samlingslån.

Tidigare månadskostnad (för de tre lån/krediter som omfattas av det nya samlingslånet): 5035kr
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Uppdatering: Jag valde att acceptera Nstarts erbjudande om ett samlingslån på 222K, effektiv ränta 15.5%. Löste mina två kreditskulder (ej avslutade) samt lånet till MOANK. Planen är nu att fram till sommaren ej nyttja kredit samt inga nya ff hos UC. Förhoppningsvis ska detta tillsammans med nya inkomstuppgifter för 2022 göra att jag till sommaren kan ansöka om ett nytt samlingslån hos en lågriskbank som betalar ut direkt till kontot, så att jag även kan baka in lånet hos Swedbank. Fortsättning följer..
Är lånet hos swedbank ett annuitetslån? Isf är det kanske inte jättebra att lösa det mot ett nytt annuitetlån till högre ränta dessutom. Om månadskostnaden är för höga hos swedbank skulle jag hellre fråga de om att ändra återbetalningstid. Du har inte jättehöga lån och skulle rekommendera att återbetala så fort du klarar av. Risken är att lånen och kostnaderna för dessa bara ökar och ökar. Hur ser bostadsbelåningen ut? inga möjligheter än att baka in?
 

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Är lånet hos swedbank ett annuitetslån? Isf är det kanske inte jättebra att lösa det mot ett nytt annuitetlån till högre ränta dessutom. Om månadskostnaden är för höga hos swedbank skulle jag hellre fråga de om att ändra återbetalningstid. Du har inte jättehöga lån och skulle rekommendera att återbetala så fort du klarar av. Risken är att lånen och kostnaderna för dessa bara ökar och ökar. Hur ser bostadsbelåningen ut? inga möjligheter än att baka in?
Hej, det är rak amortering på det lånet. Idag hamnar månadskostnaden för det lånet på ca 1050, +-50kr variation utifrån ränteändringar baserat på senaste halvåret. Det är definitivt ett lån jag räknar med att kunna betala av inom snar framtid, och då det är rak amortering så tror jag att jag enbart gynnas av att öka amorteringen på den då det ryms inom budgeten. Det där med att öka återbetalningstiden är dock ingen dum idé om det skulle krisa.

Gällande bolånet: aktuell skuld är 712k vilket motsvarar 84% belåningsgrad av totala värdet av bostaden. Det tecknades mars 2022 och är uppdelat på två lån med ränta 2.79% (bunden till 2025) respektive 2.99% (bunden till 2027). Då belåningsgraden är så pass hög och jag är ganska säker på att bostadsvärdet gått ner med tanke på nuvarande bostadsmarknad i Norrbotten, så finns det nog inte så mycket att göra där i dagsläget.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
löste du ett lån med 8% ränta med ett nytt på 15,5%? varför?
 

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
löste du ett lån med 8% ränta med ett nytt på 15,5%? varför?
Jag bakade in dem lån och krediter jag kunde i ett samlingslån för att ha färre lån och krediter överlag (dvs 2 istället för 4), vilket skulle se bättre ut på kreditupplysningen framöver. Det var min tanke i alla fall.
Nu får du mig att tänka på att jag kanske borde tagit ett lån för att enbart lösa krediterna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp