• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Utmäter KFM mer ifall skulden är större? Samt hur blir utmätning

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Hyran sätts efter en schablon, övriga kostnader bör inte räknas med alls då det är kostnader som måste yrkas på för att de ska tas hänsyn till.
Hur vet man vad schablonsumman är? Jag har ganska låg hyra, ska jag redovisa lite högre och hoppas på att det funkar? Eller behöver man skicka in en hyresavi?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 678
Mottagna reaktioner
1 693
Poäng
1 177

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 198
Mottagna reaktioner
12 759
Poäng
9 787
Skicka en förfrågan till hyresvärden...
Är synd att man inte har tid att göra det oftare, det är många som råkar skarva på lite extra. När man kollar det så brukar inte avstånd till jobb stämma heller.
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
122
Poäng
297
Jag skickade in det som KFM efterfrågade, vilket var att jag skulle bevisa kostnaden för bostaden. Jag skulle inkomma med underlag för resa till och från arbetet. Gav dem adressen till arbetet och bifogade en skärmdump på min resväg med körsträcka och tid, bifogade även bild på restid med kollektivtrafik. Bifogade skärmdump på mina elräkningar de senaste 12 månaderna eftersom man inte får någon ersättning för hushållsel, men det görs någon uträkning för uppvärmningens kostnad (tror jag?). Bifogade iaf specifikation på luft/vattenpump, ifall de skulle räkna på energiåtgången. Det vet iallafall inte jag hur man gör :)

Att mygla och förvänta sig en beviljad skuldsanering är väl inte en höjdartaktik tror jag?
 

Jobbarsomfanändåfattig

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
16 April 2023
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
44
Poäng
156
Är synd att man inte har tid att göra det oftare, det är många som råkar skarva på lite extra. När man kollar det så brukar inte avstånd till jobb stämma heller.
Går KFM på avståndet till jobb, eller måste man skicka underlag på kvitton, som man tankat för att visa hur mkt det kostar att ta sig till och från jobb?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 678
Mottagna reaktioner
1 693
Poäng
1 177
Går KFM på avståndet till jobb, eller måste man skicka underlag på kvitton, som man tankat för att visa hur mkt det kostar att ta sig till och från jobb?
Avstånd.
Ett kvitto på drivmedel styrker ju endast att man har köpt just drivmedel.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Borde man inte ta med tex transport till jobbet? Jag har nämligen ett jobb där de inte går att åka kollektivt tex
Min man skickade inte in några uppgifter ( trots att jag försåg honom med alla uppgifter i god tid) och han har typ 4 mil till jobbet och inga bussar. Då räknade dem enligt schablon och han fick behålla 7000. När han då fick tummen ut arschlet och skickade in uppgifterna fick han behålla 11000.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp