• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Utmätning av fastighet

Oro24/7

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Fastigheten kan ju vara utredd och klar, behöver inte göras någon förrättning för det. Äger du bara halva så kommer det knappast bli någon försäljning innan sommaren
I och med att jag bara äger halva hur ser förfarandet ut samt ca. Hur lång tid tar det från start av utredning till beslut om försäljning?

Ska tillägga att jag är otroligt tacksam för dina svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 769
Mottagna reaktioner
1 756
Poäng
1 277
Om det finns ett försvarbart övervärde i din andel av fastigheten kommer denna att utmätas om någon sökande yrkar på hela egendomens försäljning.
 

Oro24/7

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Om det finns ett försvarbart övervärde i din andel av fastigheten kommer denna att utmätas om någon sökande yrkar på hela egendomens försäljning.
Ja det är jag också med på, hur vet jag om fastigheten är utredd eller inte?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 769
Mottagna reaktioner
1 756
Poäng
1 277
I och med att jag bara äger halva hur ser förfarandet ut samt ca. Hur lång tid tar det från start av utredning till beslut om försäljning?

Ska tillägga att jag är otroligt tacksam för dina svar.
Om allt går slag i slag är det 8 veckor till beslutet om hela egendomens försäljning vinner laga kraft. Sen ska det värderas, annonseras, visas och slutligen exekutiv auktion.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
I och med att jag bara äger halva hur ser förfarandet ut samt ca. Hur lång tid tar det från start av utredning till beslut om försäljning?

Ska tillägga att jag är otroligt tacksam för dina svar.

När du bara äger halva tar det 2 månader innan den kan lämnas till försäljning. Sen tar det kanske 3 månader innan auktion
 

Oro24/7

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
När du bara äger halva tar det 2 månader innan den kan lämnas till försäljning. Sen tar det kanske 3 månader innan auktion
Har jag under denna tiden möjlighet att betala? Har nämligen kontakt med banken som ska försöka hjälpa oss..

Dum fråga men skammen är total! Blir något offentligt Under denna tiden, annonsering etc. eller sker detta först när aktionsdatum är bestämt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Ursäkta, läst någonstans att taxeringsvärdet ska motsvara 75% av fastighetensvärde. Därifrån jag får det.

15% passar dåligt in i den kalkylen. X*0.75*1.15 är inte X. .

33% är schabloner du lägger på taxeringsvärdet. Men har man andra underlag Går man på det. Kan finnas höga taxeringsvärden men ligga i ett område där inget kan säljas, eller ligga i ett område där taxeringsvärdet inte hängt med alls och värdena är mycket högre.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Har jag under denna tiden möjlighet att betala? Har nämligen kontakt med banken som ska försöka hjälpa oss..

Dum fråga men skammen är total! Blir något offentligt Under denna tiden, annonsering etc. eller sker detta först när aktionsdatum är bestämt?

Ja du kan betala fram till budgivningen på auktionen
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Har jag under denna tiden möjlighet att betala? Har nämligen kontakt med banken som ska försöka hjälpa oss..

Dum fråga men skammen är total! Blir något offentligt Under denna tiden, annonsering etc. eller sker detta först när aktionsdatum är bestämt?

Missade frågor, besluten är ju offentliga om någon är nyfiken, men inget dyker upp publikt förrän det annonseras på kfms hemsida och hemnet. Och då har auktionsdatum varit bestämt ett tag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp