- Meddelanden
- 2 685
- Mottagna reaktioner
- 1 129
- Poäng
- 927
Inget som är relaterat till ärende, mer för framtiden gällande utmätningar och kontrollen som då finns.Vad menas med det?
- Meddelanden
- 361
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Knackade på? Hade Kronofogden meddelat att de skulle komma eller dök de bara upp? Jag har skulder men inte min respektive. Min respektive äger en bil (värde kring 100.000) som används i tjänsten. Är livrädd för att den ska utmätas. Min respektive har betalat och ägt bilen i snart 10 år. Jag har inget med den att göra. Har du någon input @Lasseman?Hej!
Jag och min make har skulder hos kf och idag knackade dom på och tänker utmäta bilen som står på maken. Trist men inget att välja på. Hur fort går det innan vi blir utan? Kan man försöka sälja själv? Dom sa inte utmäta men att det gällde bilen,den är på verkstaden nu. Värd 60000 och vi behöver en bil men gärna en billigare. Denna kostar mycket men känner sån skam. Hoppas på att behålla radhuset
- Meddelanden
- 588
- Mottagna reaktioner
- 377
- Poäng
- 487
Här en gammal tråd med läsning i samma ärende: Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?Knackade på? Hade Kronofogden meddelat att de skulle komma eller dök de bara upp? Jag har skulder men inte min respektive. Min respektive äger en bil (värde kring 100.000) som används i tjänsten. Är livrädd för att den ska utmätas. Min respektive har betalat och ägt bilen i snart 10 år. Jag har inget med den att göra. Har du någon input @Lasseman?
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Input om vadå? Bilar utmäts ofta. Behöver inte vara skriven på gäldenärenKnackade på? Hade Kronofogden meddelat att de skulle komma eller dök de bara upp? Jag har skulder men inte min respektive. Min respektive äger en bil (värde kring 100.000) som används i tjänsten. Är livrädd för att den ska utmätas. Min respektive har betalat och ägt bilen i snart 10 år. Jag har inget med den att göra. Har du någon input @Lasseman?
- Meddelanden
- 361
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Tänkte dels på ”knackade på” dvs kommer KMF hem till en för att utmäta lös egendom utan att meddela det?Input om vadå? Bilar utmäts ofta. Behöver inte vara skriven på gäldenären
Bevisbördan för att inte respektives bil blir utmät? Dvs respektive har betalat, ägt och kört bilen i 10 år. Men KFM menar att den kan komma att utmätas. Jag har inget med bilen att göra. Hur bevisar jag det på bäst sätt? Och vad ska min respektive styrka det med?
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Ja det går bra att komma oannonserad.Tänkte dels på ”knackade på” dvs kommer KMF hem till en för att utmäta lös egendom utan att meddela det?
Bevisbördan för att inte respektives bil blir utmät? Dvs respektive har betalat, ägt och kört bilen i 10 år. Men KFM menar att den kan komma att utmätas. Jag har inget med bilen att göra. Hur bevisar jag det på bäst sätt? Och vad ska min respektive styrka det med?
Bevisbördan ligger på er.
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Parkering räckerBehöver man ens köra bilen?
Eller räcker det att den står på parkeringen?
- Meddelanden
- 588
- Mottagna reaktioner
- 377
- Poäng
- 487
Tack.Parkering räcker
Liiiite obehagligt tycker jag nog att det är ändå.
- Meddelanden
- 137
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 42
Inget utmätningsbeslut fanns så vi sålde själva,de blev inte helt nöjda men nu är vi utan bil. Betalde månadens räkningar så vi är i fas och lite skulder. Väntar på ett arv som går direkt till skulder och hoppas på att det är lugnt med vår bostadsrätt ett tag till när vi börjar kunna betala av lite i taget utöver löneutmätning. Tufft men vi kämpar på
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Dom flesta brukar bli rätt missnöjda, yttra sig över rättsläget och redogöra för olika instanser man kan anmäla saker till, kul om någon skulle se det positivt.Vore rätt festligt om polisen stoppade mig och Kronofogden kom och beslagtog företagsbilen som jag kör varje dag.
- Meddelanden
- 156
- Mottagna reaktioner
- 108
- Poäng
- 257
Tror det skulle bli rätt svårt för Kronkalle att vinna mot ett av Sveriges största företag faktiskt.Dom flesta brukar bli rätt missnöjda, yttra sig över rättsläget och redogöra för olika instanser man kan anmäla saker till, kul om någon skulle se det positivt.
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Så kanske det är. Nu är ju inte kronofogden part ens, så det kan inte vinnas mot någon alls.Tror det skulle bli rätt svårt för Kronkalle att vinna mot ett av Sveriges största företag faktiskt.
- Meddelanden
- 167
- Mottagna reaktioner
- 71
- Poäng
- 197
Lägsta och med högst räntaFortsättning följer och göra allt för att lösa en skuld i taget. Kan man försöka göra avbetalningsplaner med företag? Ska man betala de lägsta först eller hur tänker ni?
- Meddelanden
- 39
- Mottagna reaktioner
- 22
- Poäng
- 92
Hittade denna gamla tråd när jag sökte efter utmätning av bil.Inget utmätningsbeslut fanns så vi sålde själva,de blev inte helt nöjda men nu är vi utan bil. Betalde månadens räkningar så vi är i fas och lite skulder. Väntar på ett arv som går direkt till skulder och hoppas på att det är lugnt med vår bostadsrätt ett tag till när vi börjar kunna betala av lite i taget utöver löneutmätning. Tufft men vi kämpar på
Är det alltså okej att sälja bilen fram tills dess att den är tagen av kfm eller fått någon försegling?(vet inte om det finns men tänker att nån markering att den är utmätt finns kanske)
Här fanns väl ändå en muntlig överenskommelse att den skulle lämnas?
Och även göra vad man vill med pengarna, alltså inget tvång att betala in dom till kfm?
- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 775
- Poäng
- 677
Menar Du efter att KFM utmätt bilen? Dvs är bilen utmätt eller förväntar Du dig utmätning av bilen?Hittade denna gamla tråd när jag sökte efter utmätning av bil.
Är det alltså okej att sälja bilen fram tills dess att den är tagen av kfm eller fått någon försegling?(vet inte om det finns men tänker att nån markering att den är utmätt finns kanske)
Här fanns väl ändå en muntlig överenskommelse att den skulle lämnas?
Och även göra vad man vill med pengarna, alltså inget tvång att betala in dom till kfm?
- Meddelanden
- 39
- Mottagna reaktioner
- 22
- Poäng
- 92
Tänkte på det som ts skrivit. Jag fattar det som att kfm har sagt att de vill utmäta bilen och ts ska lämna den till dom.Menar Du efter att KFM utmätt bilen? Dvs är bilen utmätt eller förväntar Du dig utmätning av bilen?
Så jag tolkar det som att utmätningen skulle ske och att ts fått info om det. Men ändå kunde hon sälja den själv?
- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 775
- Poäng
- 677
Just det TS skriver är lite oklart, men om Du fått information om att bilen är utmätt så skall Du inte sälja den, dumt att sälja utmätt gods.Tänkte på det som ts skrivit. Jag fattar det som att kfm har sagt att de vill utmäta bilen och ts ska lämna den till dom.
Så jag tolkar det som att utmätningen skulle ske och att ts fått info om det. Men ändå kunde hon sälja den själv?
- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Just det TS skriver är lite oklart, men om Du fått information om att bilen är utmätt så skall Du inte sälja den, dumt att sälja utmätt gods.
Det är ett bra sätt att komma in i belastningsregistret, blir dock knappast annat än böter.
- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 775
- Poäng
- 677
Illa nog…Det är ett bra sätt att komma in i belastningsregistret, blir dock knappast annat än böter.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.