• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Uträkning

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Kfm har dock ingen samlad bild heller
Ok, men med jämna mellanrum så ber jag att få en skuldspecifikation från KFM, på de skulder som är med i min löneutmätning, den skickas ut per post, vore bra om man kan logga in och kolla själv och dessutom har väl KFM koll på räntan på dessa skulder? Jag menar inte att KFM ska ha koll på skulder som inte finns med in löneutmätningen, för det är ju helt omöjligt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Ok, men med jämna mellanrum så ber jag att få en skuldspecifikation från KFM, på de skulder som är med i min löneutmätning, den skickas ut per post, vore bra om man kan logga in och kolla själv och dessutom har väl KFM koll på räntan på dessa skulder? Jag menar inte att KFM ska ha koll på skulder som inte finns med in löneutmätningen, för det är ju helt omöjligt.

Missförstånd från mig. Det som är i löneutmätningen har kfm koll på inkl räntor.. förutom typ räntor från ARS som räknas manuellt.

Du får ju också ett tilläggsbeslut så fort ny skuld läggs till. Dock inget när skuld tss bort.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Ok, men med jämna mellanrum så ber jag att få en skuldspecifikation från KFM, på de skulder som är med i min löneutmätning, den skickas ut per post, vore bra om man kan logga in och kolla själv och dessutom har väl KFM koll på räntan på dessa skulder? Jag menar inte att KFM ska ha koll på skulder som inte finns med in löneutmätningen, för det är ju helt omöjligt.

Kan man inte logga in på Kronofogdens hemsida och se sina skulder?
Om svar nej så kan jag tycka att det är lite märkligt i dagens digitala samhälle?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Kan man inte logga in på Kronofogdens hemsida och se sina skulder?
Om svar nej så kan jag tycka att det är lite märkligt i dagens digitala samhälle?

Svaret är nej, så du får tycka att det är lite märkligt i dagens digitala samhälle.

Jag skulle gissa att det är 3-5 år bort
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Så ambitionen är där iallafall? Känns inte som ett allt för komplex problematik men visst.
Ser stora fördelar med det då folk som haft 40-50 skulder som jag hade 2012 eller när det var, då fick jag 70-80 brev totalt. Helt omöjligt till slut att ha någon som helst koll såvida man inte som Lize ringde in.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Så ambitionen är där iallafall? Känns inte som ett allt för komplex problematik men visst.
Ser stora fördelar med det då folk som haft 40-50 skulder som jag hade 2012 eller när det var, då fick jag 70-80 brev totalt. Helt omöjligt till slut att ha någon som helst koll såvida man inte som Lize ringde in.

Tror stora delar av problemet är att vissa av systemen är uråldriga gamla stordatorgrejjer. Det har inte gått vansinnigt många år sedan man fick någon form av grafiskt gränssnitt, innan dess var det med olika koder i terminalfönster man tog sig fram.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Jag blir helt snurrig av allt det här. De sista veckorna har all ledig tid gått åt till att läsa, kolla upp och fundera kring min situation.
Fre-måndag ska jag släppa detta och inte öppna postlådan eller mejlkorgen.
Jag tar timeout då det nästa känns som en ” psykos”. Ni alla förstår säkert vad jag menar.
Trevlig helg på er!
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Jag blir helt snurrig av allt det här. De sista veckorna har all ledig tid gått åt till att läsa, kolla upp och fundera kring min situation.
Fre-måndag ska jag släppa detta och inte öppna postlådan eller mejlkorgen.
Jag tar timeout då det nästa känns som en ” psykos”. Ni alla förstår säkert vad jag menar.
Trevlig helg på er!

Nä, detta med känslan av ”psykos” känns jag inte vid och den får Du gärna vidareutveckla...
Själv sover jag märkligt gott om nätterna och tror det beror på just det faktum att jag verkligen har kommit till insikt med att det finns inget mer att göra - bara ”go with the flow”...
Får dock ett kraftigt ångestpåslag EN gång per dag och det är när jag lämnar mitt arbete och kör hem... Benen känns extra tunga de tre våningar upp till min lägenhet och just där och då kan jag känna hur ångesten eskalerar och nästintill kväver mig... Detta pga att jag snart står inför ytterligare ett gäng mer eller mindre aggressiva brev innanför dörren...
De senaste 10 åren har vi varit bosatta där postfack har suttit nere i entrén. När vi nu flyttade senast, för ca 3 mån sedan, så finns inte det och all post hamnar på hallgolvet.. Har ingen möjlighet att värja mig mot den...
Många dgr på jobb vid 12-tiden finner jag mig själv tänka ”jaha, nu är brevbäraren säkert hemma hos mig och dumpar 1/3 av all hens post leverans den dagen - hoppas jag aldrig behöver stöta på hen...” :(

...men idag, mina vänner, IDAG är en SKÖN dag, för idag, kl 16, går jag på välbehövlig S E M E S T E R !! :)

Jag må suga duktigt när det kommer till min privata ekonomi, men i min yrkesroll är det inte många som ”slår mig på fingrarna” och det bär jag med mig in i denna välförtjänta ”vila”...

Må gott alla tappra krigare & ett extra STORT TACK till Dig @Lasseman som bidrar med så mycket kunskap i detta tragiska ämne... :)
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Tror stora delar av problemet är att vissa av systemen är uråldriga gamla stordatorgrejjer. Det har inte gått vansinnigt många år sedan man fick någon form av grafiskt gränssnitt, innan dess var det med olika koder i terminalfönster man tog sig fram.
Enda fördelen med det är att det inte är särskilt lätthackat, men å andra sidan är det ganska oansvarigt av en myndighet att ha sådana system, finns snart inga kompetenser på området, både i datorhallen och framför skärmen, och förr eller senare går det sönder...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp