• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Utredning löneutmätning

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Tänkte på en annan sak. Från det att det blir utslag hos KFM - Då får man ju dessa papper hem för att fylla i om hyra, pendlarkostnader och dylikt.
Hur lång tid brukar man ha på sig att fylla i detta innan KFM går på något genomsnitt när dom drar första lönen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Tänkte på en annan sak. Från det att det blir utslag hos KFM - Då får man ju dessa papper hem för att fylla i om hyra, pendlarkostnader och dylikt.
Hur lång tid brukar man ha på sig att fylla i detta innan KFM går på något genomsnitt när dom drar första lönen?
Det är ytterligare ett steg från ”utslag” till att man lämnar uppgifter om lön, hyra etc.
Utslag leder till ”skuld att betala”. Det är när borgenärerna lagt över till KF att få in pengarna via utmätning och/ eller löneutmätning.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Men säg då att jag skriver på ett föreläggande idag. 3 oktober. Jag har ingenting hos KFM.

Från det att jag har skrivit på första kvittot när är det dom drar min första lön? November?

Men först delgivning - sen utslag - sen skuld att betala - sen papper att fylla i - sen utmätning?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Men säg då att jag skriver på ett föreläggande idag. 3 oktober. Jag har ingenting hos KFM.

Från det att jag har skrivit på första kvittot när är det dom drar min första lön? November?

Men först delgivning - sen utslag - sen skuld att betala - sen papper att fylla i - sen utmätning?
Från att du skriver på första delgivningskvittot till att man drar på din lön...3-4 månader gissningsvis.
Det är väldigt olika hur snabbt borgenärerna skickar till KF. Vissa ganska snabbt. Vissa kanske aldrig skickar in. Det är det som gör det så svårt att säga en tid från att man släppt tills löneutmätning startar.

Jag släppte i februari- mars. En skuld blev betald då man drog från min skatteåterbäring vilket då var i juni. Därefter startade löneutmätningen i november.

Ja, det är gången som du beskriver.
 

enfrågaomskuld

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
4 Augusti 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
24
Poäng
91
En fråga: jag lämnade inkomstuppgifter till KFM 23/9. Hur lång tid tar det generellt innan man får beslut på löneutmätning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Där jag jobbar max 2 dagar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp