• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Utvandra till DK, följer skulderna från kronofogden med?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Samtidigt berättar ju Lasseman konstant att det är superenkelt att få preskriptionsavbrott, vilket man kan tycka är illa.
I min erfarenhet så måste du bevisa att du inte har fått någon post. Som gäldenär är du redan i underläge därför att du har självklara incitament att ljuga om det. Och, ytterligare, eftersom du har hamnat hos inkasso är du, enligt gemene mans omdöme, halvt otillräknelig. Jag säger inte att det det är bra att det är så, men den Lutherska betalningsmoralen går djupt i det allmänna medvetandet, och rättsväsendet är helt och hållet med på detta. Så, du får gå till tingsrätten när du bestrider skulden och får bevisa att du inte har mottagit någonting. Därför har lagstiftaren sagt "Skulder har en preskriptionstid", och därför har lagstiftaren också sagt "Skulder har ingen preskriptionstid". Och båda sakerna gäller.
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
I min erfarenhet så måste du bevisa att du inte har fått någon post. Som gäldenär är du redan i underläge därför att du har självklara incitament att ljuga om det. Och, ytterligare, eftersom du har hamnat hos inkasso är du, enligt gemene mans omdöme, halvt otillräknelig. Jag säger inte att det det är bra att det är så, men den Lutherska betalningsmoralen går djupt i det allmänna medvetandet, och rättsväsendet är helt och hållet med på detta. Så, du får gå till tingsrätten när du bestrider skulden och får bevisa att du inte har mottagit någonting. Därför har lagstiftaren sagt "Skulder har en preskriptionstid", och därför har lagstiftaren också sagt "Skulder har ingen preskriptionstid". Och båda sakerna gäller.
Så är det, skuldsatt är skyldig tills absoluta motsatsen bevisats.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787

"För att ett kravbrev skall medföra preskriptionsavbrott åligger det borgenären att styrka att gäldenären har fått brevet."

Man ska dock inte glömma att kika på https://lagen.nu/dom/nja/2007s157 också, där hd justerade sig lite och ansåg att om många brev skickats till folkbokföringsadressen och inget kommit i retur så är det försumbar risk att inte ett enda av breven kommit fram, och med det var preskibtionen bruten.

Det är rätt vanligt i invändningaavslag att just det nja från 2007 tas upp.
 

Masdal

Viktig medlem
Poäng: 21
Blev medlem
18 April 2022
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
4
Poäng
21
Tyvärr så går ju preskriptionsavbrott fuska sig till för borgenärerna via att bara skicka brev, skitsamma om det kommer fram eller ej, eller ens går till en adress personer bott på de närmsta 30 åren.
Jag trot att enligt lagen så måste man skriva på delgivningsbrev eller nåt sånt.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Jag trot att enligt lagen så måste man skriva på delgivningsbrev eller nåt sånt.
Nix, inget krav på delgivning. Endast underrätta om skuld behövs för att förlänga preskriptionstiden.
 

Masdal

Viktig medlem
Poäng: 21
Blev medlem
18 April 2022
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
4
Poäng
21
Man ska dock inte glömma att kika på https://lagen.nu/dom/nja/2007s157 också, där hd justerade sig lite och ansåg att om många brev skickats till folkbokföringsadressen och inget kommit i retur så är det försumbar risk att inte ett enda av breven kommit fram, och med det var preskibtionen bruten.

Det är rätt vanligt i invändningaavslag att just det nja från 2007 tas upp.
Det stod att de haft muntligt kontakt med gäldenären.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp