Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vad drömmer du om efter skuldsanering eller bättre ekonomi?

Viktig medlem
Poäng: 101
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
29
Poäng
101
Tänkte starta en tråd för är nyfiken på vad ni alla drömmer om, vad ni skulle vilja uppnå om ekonomin blir bättre, när skuldsanering är slut etc., vad som motiverar?

Själv skulle jag vilja kunna få lånelöfte för att köpa ett fritidshus (för runt 500k typ) innan barnen är för stora. Tror det kanske kan gå om 3-4 år.

Tänkte starta en tråd för är nyfiken på vad ni alla drömmer om, vad ni skulle vilja uppnå om ekonomin blir bättre, när skuldsanering är slut etc., vad som motiverar?

Själv skulle jag vilja kunna få lånelöfte för att köpa ett fritidshus (för runt 500k typ) innan barnen är för stora. Tror det kanske kan gå om 3-4 år.
Min skuldsanering går bort imorgon efter 5 år. Dom senaste 7 åren har jag drömt om en lägenhet i budapest eller i prag , har förälskat mig i städerna , men för 7 årsen kunde man få en lägenhet där för ca 500 tusen, nu är samma lägenhet 1,5 milj ,så dom planerna är inte så intressanta längre pga av priset. men mitt mitt mål är iallf spara 10000kr i månaden.

Osäker på långsiktiga mål och drömmar (förutom det givna: fortsätta hålla sig spel och rökfri resten av livet). Det kommer förmodligen något mål.

Men absolut första målet för mig: Fortsätta leva på existensminimum efter skuldsaneringen är över i 6-9 månader för att snabbt bygga på buffert och sparkonto. Se till att man aldrig är beroende av lån igen (bortsett ev bostad någon gång).

Händer livet, man får en skatteskuld,. blir arbetslös, man träffar någon och får ett ekonomiskt ansvar i hushållet, någon frågar om spontanresa man vill hänga med på, man flyttar, eller av någon anledning får oväntade större utgifter så vill jag inte bekymra mig över att behöva gå till en bank. Den kostnaden ska ett buffert eller sparkonto absorbera.

Absolut prio 1 på min drömlista på kort sikt är att distansera mig så långt borta som möjligt från snabblån, kredit och blancolånsmarknaden. Som det ser ut idag (vilket jag hoppas inte förändras) så kommer jag ha möjlighet att spara på rätt bra och det är bara ett jobb som ska göras och prioriteras över allt annat direkt efter skuldsaneringen. Är verkligen spyless på att äta räntebuffé till frukost, lunch och middag hela livet.

Senast ändrad:
Att kunna leva ett skuldfritt liv å få ihop bra med sparpengar å slippa oroa mig för oväntade utgifter som kanske dyker upp :) betalar 50 % av lönen till KFM så skall bli skönt å få full Lön från o med Augusti 2029 😊👍

Första tanke är att spara varje månad så man har alltid buffert vid oväntade utgifter.
Ev köpa bostadsrätt om det dyker upp ngt lockande. Det är det ända lån som vi skulle kunna ta. Men i övrigt aldrig mer lån.
Nu betalar vi ca 33 000 kr i skusan och ändå lever helt ok. Att spara 25 000 kr i månaden är realistisk för oss så ca 4 år kvar fram till dess sen får man leva livet utan lån, räntor osv.

Väldigt bra fråga. I nuläget har jag inga bra svar. Jag har börjat tänka att jag varit högt belånad så lång tid att det liksom blivit en del av min identitet som är svårt att tänka sig utanför. Men identiteter är ju av naturen rörliga som tur är.

Just nu är mitt mål att vara skuldfri innan jag fyller 60. Knappt 700 K kvar. Jag har svårt att ens se mig själv som 60. Då är man ju "gammal". Känner mig typ som 30 och har ännu inte riktigt bestämt vad jag ska bli när jag blir stor. Låter ju mest patetiskt inser jag ;-)

Kan bli lite less på mig själv när jag inser hur långt efter ekonomiskt jag hamnat jämfört med många andra 70-talister. Bor i en hyresrätt (källar-etta), har inget sommarboende, ingen fin bil, båt etc. Önskar ofta att jag hade gjort andra ekonomiska val. Mindre egoistiska. Inte minst för min dotters skull, jag hade velat ge henne en uppväxt med lite mer guldkant (även om vi långt ifrån har levt påvert)

Å andra sidan känner jag att jag trots skulderna har haft ett väldigt bra liv. Och det är ju inte över ännu på ett bra tag om allt går som planerat. Jag växte upp i en lugn och trygg "förort", snälla föräldrar som älskade/r mig, alltid haft bra vänner kring mig, aldrig varit arbetslös eller drabbats att några allvarligare beroenden eller sjukdomar (senast jag var "sjukskriven" tror jag var när jag egentligen skolkade i nian i samband med att vi hade hyrt ett NES med Zelda 2/AiT som var nytt då), jag har fått ägna 12 år på universitetet i rent "nöjessyfte" (läst allt från konstvetenskap till id'e- och religionshistoria och fått forska/undervisa i mitt favoritämne). Dessutom är det ekonomiska läget mer stabilt nu än på väldigt länge. Framförallt allt efter att ha flyttat från dyr trea till billigare etta och ha lyckats lägga om att lånen till ett stort på Nordea. Och så underbar flickvän på det och det rullar på fint för dottern som nu blivit ung vuxen så jag ska verkligen inte klaga.

Jag tror framförallt jag längtar och ser fram emot känslan av att vara mer oberoende. Just nu finns hela tiden en inre stress att bli arbetslös. Det skulle bli väldigt tufft (omöjligt) att klara av lånen och alla andra vardagskostnader på bara a-kassa. Den dagen jag gör min sista inbetalning på mitt stora Nordea-lån kommer jag känna frihet, som att bli släppt ur ett sorts fängelse. Jag har just nu inga mer konkreta planer än så, men jag har alltid drömt om en liten stuga vid en sjö eller ännu hellre nära havet. Vem vet :-)

Senast ändrad:
Att spara ihop en rejäl summa pengar så man kan vara sin egen bank när det behövs. Aldrig mer ett lån igen.
Är en bit kvar, precis fått beslut om löneutmätning och skuldsaneringsansökan inskickad i maj. Men vilken sjuk känsla att löneutmätningen startar, jag kommer få pengar över att leva på. Känner mig rik trots att jag är så fattig 😁

Senast ändrad:
Att kunna spara till en kontantinsats till en bil och kanske en fin lägenhet eller radhus för barnens skull.

Men förhoppningsvis bidrar det till att inte vara kvar i den djupa depression man haft i 10år eller mer. Att få känna nått ä roligt igen. Å längta till nått för första gången på hur länge som helst.

Bara va. Lugn o ro, ingen stress. Ingen jakt. Minimalt med utgifter. Resa. Hålla nere allt materiellt.

Hur gamla ni blir efter skuldsaneringen slutar, jag blir 40 och min sambo då 54. Känns att det blir för sent att ens få bolån, eller det blir för högt månadskostnad pga hög ålder. Man drömmer ju att bo i eget hus men känner att jag gar redan förlorat denna chans i mitt liv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp