• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Vad får jag behålla egentligen!?

Utmatt

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
29 September 2017
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Hej,

nu ska KF börja med löneutmätning på mig och jag har fått hem ett brev som förklarar att mitt förbehållsbelopp är 10.500 och att utmätningsbeloppet är 11.000.

All information på alla forum säger ju olika om vad som gäller angående övertidsarbete. Jag jobbar på sjukhus och har varierande lön, och möjlighet till övertid ganska ofta. KF har räknat ut att min snittlön ligger på 26.000 före skatt och därför kommit fram till beloppen ovan.

Men om jag skulle tjäna 30-35.000 en månad (före skatt), får jag behålla mer då? Drar dom någonsin mer än vad utmätningsbeloppet är uträknat till? Det står ingenting om någon MAX summa, varken på förbehållsbeloppet eller utmätningsbeloppet. (Jag har läst på forum att vissa pratar om maxbelopp...)

Jag förstår också att om jag tjänar mindre så får jag alltid behålla mitt förbehållsbelopp ändå... så frågan gäller alltså på andra hållet.

Är det någon som vet?? Vad säger era erfarenheter??

Tack på förhand!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Utmatt

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
29 September 2017
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Nu hittade jag lite intressant information som verkar lovande.

På skatteverkets hemsida står:
"Kronofogden bestämmer ett förbehållsbelopp och ett utmätningsbelopp som måste beaktas av arbetsgivaren vid varje löneutbetalning (7 kap. 8 § UB)."

Jag förstår det som att arbetsgivaren måste följa BÅDA dessa belopp som bestämts av KF.

..och på Kronofogdens hemsida hittade jag detta i Rapport 2009:3:
"Förutom förbehållsbeloppet ska Kronofogdemyndigheten enligt nuvarande ordning bestämma hur mycket som ska utmätas. I de allra flesta fall sker det genom att ett utmätningsbelopp fastställs i kronor. I stället för att ange ett preciserat utmätningsbelopp får Kronofogdemyndigheten förordna att all lön som överstiger förbehållsbeloppet ska tas i anspråk. Den möjligheten används när gäldenärens lönebelopp varierar vid olika avlöningstillfällen."

Då förstår jag det som att, eftersom jag fått ett fastställt utmätningsbelopp i beskedet, är det alltså denna summa som kommer att dras. Får jag högre lön någon månad så kommer jag alltså få behålla detta. :)
Vid nästa utredning, som jag förstår sker en gång per år eller vartannat år, så kan mitt utmätningsbelopp höjas. Om jag nu tjänat mycket mer än vad som uträknat från början.

Detta måste jag ju ha förstått rätt???
Verkligen skönt i så fall, om jag kan få behålla mina övertidspengar alltså!!
<3
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Hade samma beslut när jag hade löneutmätning och fick behålla mer om jag fick bättre lön.
Du ska alltid få behålla 10500 kr. Så om du skulle få mindre nån månad om du är sjuk eller så får kfm mindre.

Fick alltid behålla övertidspengar. Fick jag riktigt bra lön så tog jag ut pengar så jag inte hade för mycket på kontot...
 

Utmatt

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
29 September 2017
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Tack för svaret! Det är en enorm lättnad för mig måste jag säga! Jag trodde inte att jag skulle få göra det, men det betyder att jag kan andas igen! :)

Jag hoppas på att få igenom en skuldsanering, och väntar svar i februari-mars kanske... men då vissa av skulderna är relativt nya så vågar jag inte hoppas på att den beviljas. Eller hoppas gör jag såklart, men vågar inte tro på den riktigt. Den här informationen gör ju dock att jag kan se ett ljus ändå, och att det fortfarande kan löna sig att jobba extra! Jag är ju helt säker på att en skuldsanering kommer att ske, frågan är bara om det blir nästa år, eller om det dröjer...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 843
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Tack för svaret! Det är en enorm lättnad för mig måste jag säga! Jag trodde inte att jag skulle få göra det, men det betyder att jag kan andas igen! :)

Jag hoppas på att få igenom en skuldsanering, och väntar svar i februari-mars kanske... men då vissa av skulderna är relativt nya så vågar jag inte hoppas på att den beviljas. Eller hoppas gör jag såklart, men vågar inte tro på den riktigt. Den här informationen gör ju dock att jag kan se ett ljus ändå, och att det fortfarande kan löna sig att jobba extra! Jag är ju helt säker på att en skuldsanering kommer att ske, frågan är bara om det blir nästa år, eller om det dröjer...

Att jobba mycket extra under en sanering kan bli sämre.. om borgenärerna märker att din taxerade inkomst är mycket högre än den som betalplanen räknats på så kan dom begära att saneringen upphävs eller att den räkmas om med ny plan och förlängs ett par år för att kompensera för de pengar dom missat.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Att jobba mycket extra under en sanering kan bli sämre.. om borgenärerna märker att din taxerade inkomst är mycket högre än den som betalplanen räknats på så kan dom begära att saneringen upphävs eller att den räkmas om med ny plan och förlängs ett par år för att kompensera för de pengar dom missat.
Har sanering nu o till mej sa min handläggare att om jag regelbundet under längre tid skulle tjäna mer, tror det var 4-5000 kr netto (visst är det netto det handlar om) så ska det omprövas alt att någon med fodring begär att det ska omprövas.
Jag har ju jobbat extra massor under sista åren för ekonomins skull men i o m att vi fått saneringen beviljad precis i dagarna så kommer jag inte göra det mer än enstaka pass.
Till maken, som är pensionär sa han att om han skulle vinna en vinst el få ett arv på 50 000 kr el mer så skulle han rapportera detta till KFM.
 

Utmatt

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
29 September 2017
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Att jobba mycket extra under en sanering kan bli sämre.. om borgenärerna märker att din taxerade inkomst är mycket högre än den som betalplanen räknats på så kan dom begära att saneringen upphävs eller att den räkmas om med ny plan och förlängs ett par år för att kompensera för de pengar dom missat.

Okej, det är också bra att veta, tack. Det var ju lite tråkiga nyheter... men än så länge har jag ingen sanering utan bara utmätning. Då spelar det väl ingen roll eller?

Då blir det kanske tuffare ekonomiskt när man väl blir beviljad skuldsanering då.. fast å andra sidan så får man ju då behålla hela lönen i juni och i december, samt få tillbaka skatteåterbäringen så det kan ju kanske jämna ut sig.

Så som det ser ut för mig så får jag ju min övertidsersättning med en månadsfördröjning, om jag jobbar övertid i maj får jag det ju juni med andra ord. Min plan när min skuldsanering väl är igång, är att jobba extremt mycket i maj och i november, så att när jag får behålla hela lönen så är den fet som fan. :)

Men man får ju vara försiktig då... låt oss säga att jag tjänar 40.000 mer än vad som var uträknat på årslönen, är det något som ni tror skulle riskera en sanering?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 843
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Okej, det är också bra att veta, tack. Det var ju lite tråkiga nyheter... men än så länge har jag ingen sanering utan bara utmätning. Då spelar det väl ingen roll eller?

Då blir det kanske tuffare ekonomiskt när man väl blir beviljad skuldsanering då.. fast å andra sidan så får man ju då behålla hela lönen i juni och i december, samt få tillbaka skatteåterbäringen så det kan ju kanske jämna ut sig.

Så som det ser ut för mig så får jag ju min övertidsersättning med en månadsfördröjning, om jag jobbar övertid i maj får jag det ju juni med andra ord. Min plan när min skuldsanering väl är igång, är att jobba extremt mycket i maj och i november, så att när jag får behålla hela lönen så är den fet som fan. :)

Men man får ju vara försiktig då... låt oss säga att jag tjänar 40.000 mer än vad som var uträknat på årslönen, är det något som ni tror skulle riskera en sanering?
Skulle någon känna till att du har det upplägget så
 

Utmatt

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
29 September 2017
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Skulle någon känna till att du har det upplägget så

Vad menar du nu? Upplägget gällande saneringen?

Den mest aktuella frågan för mig nu är om det spelar någon roll om jag jobbar mycket extra nu när jag har löneutmätning?

När skuldsaneringen äntligen drar igång i framtiden någon gång så får jag planera om då.. får ju börja med då att se hur förutsättningarna blir..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 843
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Ja precis upplägget ang saneringen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp