Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad gör att jag inte får låna?

Jag har studerat i fyra år, inkomst från tjänst under studierna har legat på 150-190 k per år i taxerad inkomst.

Nu tjänar jag sedan i år cirka 420 k brutto. Har dock en projektanställning som löper året ut. Den kommer att förlängas men inte förrän den gått ut, dvs fr.o.m. Jan 18 förlängs den.

Jag äger bostad värderad till 480 k. Belånad med 275 k. Amorterar 3000 kr per mån på bolånet.

Har CSNlån på 400 k, betalar 2000 i mån.

Billån, på urspr halva värdet av bilen (resten kontant), är knappt 25 k kvar, betalar 1200 per mån.

Kortkredit 30 k, utnyttjas på så vis att jag handlar med kortet och betalar fakturan när den kommer. Ingen räntebärande kredit. Enligt UC idag är 4 000 utnyttjad av krediten.

Har inget underskott av kapital (men inget överskott heller)

Har ett kreditbetyg på 0.6/mycket bra. Eller hade i alla fall, en UC tillkom igår.
Har 1 förfrågan från februari (blev utökn av bolån) och 1 förfrågan från aug 2016 (nekad höjning av kredit på kortet, som jag inte ens vet att jag skulle ansökt om men enligt kortutgivaren hade via appen ansökts om höjning). Den borde försvinna i övermorgon.

Riskprognos i dagens UC 0.4%

Ville låna 65 k blanco på 5 år men fick nej. Så finns en UC på det idag.
Funderade på att kolla med lendo men två ff på samma dag antar jag swr mycket illa ut? Men ser det verkligen bättre ut med en ny ff om en vecka?

Vad gör att jag inte får ta blancolån - är det anställningen eller missbedömde jag min lånebild i stort? (Jag har inga problem att klara betalningen för tänkta lånet).

Skulle tro att det har att göra med den deklarerade inkomsten och/eller anställningsformen beroende på hur du sökte om lån (hos vem). Dagens förfrågan kommer påverka det närmaste halvåret, men då främst räntan. Det ser inte alls bra ut med två på samma dag, bäst är att i alla fall vänta en månad så att långivarna ser att det inte ledde till något lån - men med så bra kreditbetyg/riskprognos borde du nog kunna prova igen lite närmre inpå, särskilt om det inte är superviktigt att räntan är på absolut lägsta nivån.

Lendo eller någon annan låneförmedlare är ett bra drag då andra aktörer än de största kan vara lite mer frikostiga med krav på årsinkomst osv.

Om det är deklarerad inkomst borde de väl begära lönespec osv?

Nu ansökte jag om medlemslån via SEB. Villkoren som angavs var inkomst min 190 k per år, inga betalningsanmärkningar och över 20 år.

I ansökan kunde man välja alt provanställd/projektanställd/vikariat och fick fylla i när det påbörjats. Ingen sluttid.

Skrev i nuvarande grundlön, vilket kanske var dumt då den är lägre än verklig lön? Snittlön första halvåret 2017 är 31 800 kr per mån. Då har jag varit ledig utan lön i åtta veckor den perioden vilket drar ner det.

Jag fick avslag. Ringde upp för att få reda på varför - får svaret att de inte kan besvara ang enstaka ansökningar men att det generellt beror på att de av någon anledning bedömt att återbetalningsförmågan brister. Dvs ett ickesvar.
De bad inte ens om lönespecar, frågade på längd på vikariate/projektant/provanst eller något?

Så resultatet blev en UC och inget. Jag trodde faktiskt jag skulle beviljas - annars hade jag kört lendo direkt. Men nu vet jag inte om jag törs det, om kreditvärdigheten går åt skogen då?

Kör en förmedlare och ta på 50t så kommer du garanterat få napp om inte så från collector eller liknande.

65 t tror jag nog går också men 50 är du garanterad, men vänta någon vecka eller så.

hade mkt sämre förutsättningar själv o fick på 50 via lendo.

Tofla - vad hade du för förutsättningar och vad fick du för ränta?

Företaget som säljer har finansiering via Wasa kredit. Ftg tycker att de har såpass långt samarbete med Wasa så de brukar kunna få igenom "en hel del krediter som inte andra får" och tycker jag ska söka. Men de garanterar ju inget och innebär en kreditupplysning. De efterfrågar ju heller inte mer info än personnummer för att "kolla med Wasa" vilket gör att det Wasa ser är låg taxerad inkomst bakåt, tre förfrågningar (två om
jag väntar till nästa vecka) varav den senaste för några dagar sedan. Dvs en något sämre bild än SEB. Om inte Wasa är frågvisa och vill se lönespec osv ger det ju ingen direkt bra bild i och med den låga historiska inkomsten. Så jag vet inte om jag törs ta försäljaren på orden och låta denne kolla med Wasa? Att lägga det på ca 50' är inga problem rent så för mig, och lägga in resten själv. Går det via finansiering via Wasa är ju 20% kontant ett krav dessutom.

Jag skickade ett mail till Balanzia som jag läst här att många gjort, och beskrev situationen inkl att SEB nekat och hur de ställde sig. De svarade och bad om lönespec och kopia på UC. Så de frågade i alla fall följdfrågor. Får väl se vad de svarar.

Svårt tro de kan matcha Wasas ränta dock - men det hänger ju på att företaget har rätt i att de kommer få igenom krediten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp