• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad gör man om man inte ha råd att gå till tandläkaren?

NyStart2022

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
30 September 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Är det någon som vet om man kan teckna frisktandvård hos folktandvården om man har skulder, anmärkningar, skuldsanering mm ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
585
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Rotfyllning tre kanaler, två besök totalt, blev 5155 efter något som kallas statligt tandvårdsstöd på 1645 kronor. Nu återstår att se om tanden går att rädda eller inte (var en spricka i den).
Blir en tandkrona i april om tanden är kvar, funkar det inte är enda lösningen att dra ut den.

Nu har jag en använd kredit igen, men denna gång kan jag förlåta mig själv för det för satan i gatan sådan tandvärk jag haft.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Att "bara" dra ut visdomständer kostar inte 10 tkr, min man har nyss gjort det hos en privat tandläkare, det gick på 3 tkr. Han måste ha mer problem än visdomständerna.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 086
Mottagna reaktioner
6 669
Poäng
4 477
Att "bara" dra ut visdomständer kostar inte 10 tkr, min man har nyss gjort det hos en privat tandläkare, det gick på 3 tkr. Han måste ha mer problem än visdomständerna.
Det kan bli betydligt dyrare än 1000 kr per tand som det kostade för mig. Min sambo fick betala 2200 kr för EN tand som vad väldigt svår att dra ut. Sen om det beror på att tandläkaren var oerfaren eller inte är en annan femma men priset skiljer sig åt beroende på tidsåtgången och arbetsinsatsen.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Det kan bli betydligt dyrare än 1000 kr per tand som det kostade för mig. Min sambo fick betala 2200 kr för EN tand som vad väldigt svår att dra ut. Sen om det beror på att tandläkaren var oerfaren eller inte är en annan femma men priset skiljer sig åt beroende på tidsåtgången och arbetsinsatsen.
Men det är fortfarande inte 10 tkr vi pratar om. Tror man också måste vara medveten om att välja tandläkare som har priser nära referenslistan. Skulle aldrig gå till en oerfaren tandläkare igen, den läxan har jag lärt mig, rotfyllde för ett antal år sedan hos Folktandvården, några år senare sprack tanden, vilket gjorde den extremt svår att dra ut. Min nuvarande tandläkare (privat) löste det mycket bra för 3 tkr.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 016
Mottagna reaktioner
543
Poäng
597
Hej,
Min kollega på jobbet är äldre än mig. Han är 47 bast. Jätteskön snubbe. Han har dock liten lön säg att han har 19.000 efter skatt. Efter alla räkningar är det inte kvar många hundralappar. Han har visst någon anmärkning med men inte utmätning.

Det som är grejen är att han inte dykt upp på jobbet denna veckan och jag frågade varför, tydligen har han ett helvete med sina tänder (visdomständerna) han har hål och det är fan och hans moster. Enligt tandläkaren krävs det MINST 10.000 om man bara ska liksom rädda det mest akuta, det är pengar han naturligtvis inte har och jag misstänker faktura inte fungerar (?).

Så i välfärdsstaten Sverige där man räddar alla andra världens medborgare så tänker jag att det måste väl finnas någon hjälp för detta? Spontant tycker jag att det borde vara helt jävla ohållbart att en människa i Sverige ska ha så stora problem med sina tänder att han nu inte heller kan gå till jobbet? Det är ju dyrare att han ska hålla på att gå hemma än om man fixar hans tänder?

Så min enkla fråga är hur det fungerar i Sverige om man inte har råd att gå till tandläkaren? Är det bara skyll dig själv eller vad är det som gäller?
Har han inte möjlighet till faktura? Aqua dental tex kan man välja klarna faktura tror jag. Det finns ett högkostnadsskydd för allt över 3000kr, då kliver fsk in och bekostar 50%, sen kanske han har kvar från tandvårdsbidraget? Det får man spara tror jag från föregående år. Då har han kanske iaf 1200kr liggandes?
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 016
Mottagna reaktioner
543
Poäng
597
Är det någon som vet om man kan teckna frisktandvård hos folktandvården om man har skulder, anmärkningar, skuldsanering mm ?
Tror att allt i munnen ska vara klart när man gör det, dvs lagat osv. Men är inte säker. Jag har haft frisktandvård sen jag var 20. Det är SÅ JÄVLA värt. Vad som än händer ringer man bara och så fixar dem det. Klart värt den månatliga summan.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Tror att allt i munnen ska vara klart när man gör det, dvs lagat osv. Men är inte säker. Jag har haft frisktandvård sen jag var 20. Det är SÅ JÄVLA värt. Vad som än händer ringer man bara och så fixar dem det. Klart värt den månatliga summan.
Det stämmer, alla eventuella hål och tandsten osv ska vara borta och åtgärdat / lagat inom 3 månaders period för att få teckna avtal. Detta är även något man får betala direkt och inte ta på faktura.
 

Solros

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
27 Februari 2020
Meddelanden
118
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Så skulle kostnaden för tandvård vara 20.000 då får man själv betala totalt 3.000 kronor?

Det måste jag säga är väldigt generöst.

Då fattar jag inte varför vissa säger att dom inte har råd att lägga tiotusentalskronor på sina tänder när man uppenbarligen bara betalar 15% av det som överstiger 15.000 kronor? Du ska ju upp i enorma summor pengar för att det ska bli "tiotusentalskronor" eller är detta någonting nytt?

Sverige är fan bra med allt som rör tandvård/sjukvård/hålla dessa hyfsat billiga / gratis. Där är vi bäst i världen tror jag.
Jag fick ett kostnadsförslag nyligen.

Summa 22.263.-
Statligt tandvårdsstöd 8.490,50.-

summa att betala 13.772,50.-

(då har jag redan lagt strax över 4000kr för undersökning och röntgen utöver)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp