Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vad händer om man inte redogör för alla inkomster och utgifter vid löneutmätning?

Om jag väljer o släppa 2 saker till till kronofogden o de blir utmätning...läggs de på bara elr gör dom en ny sökning bland mina tillgångar o sånt??:/ alltså måste jag redovisa igen?

Om det finns ett löneutmätningsbeslut beslutar man att lägga till nya skulden bara

Du har fått ett papper där du ser en uträkning, du ser din bostadskostnad osv. Nere till höger någonstans står en siffra under/efter en text där det står disponibelt belopp.

Fråga: den siffran är det samma siffra som det står på ditt beslut att det ska dras av varje månad?

Har inte fått hem pappe än:/ fick beslutet på telefonn men dom skickde papperet i torsdags så borde ha de idag....

Nu kom posten...

Står att jag ska få behålla ett vist belopp varje månad som e på 9800kr o så ska dom dra av 3200 i 2 månader och 3e månaden 2200kr......

Såg att dom gjort ett utmätnings försök på en av mina fonder samt på min bil:/ men sen stod det att de ej gick o utmäta..fan bilen får dom inte ta,måste kuna ta mig till jobbet ju..går inga bussar o har 4 mil till jobbet:/

Kan du svara på den fråga jag ställde nu då?:)

Papperna är kastade :( har ett papper kvar där står lite annat på som ja inte fattar riktigt...

Inkomst: 17642
Skatt 3670
Förbehålls belopp: 10504
DISPONIBELT BELOPP: 3468

Är de det disponibla beloppet ja ska få behålla!???:/

Disponibelt är summan kfm kommer dra från din lön.
Ett råd, släpp inte fler skulder till löneutmätning om dom bara kan dra det beloppet :-/

Trodde de va det jag skulle få behålla ush fick värsta paniken...... då jag har andra avbetalnings planer som ja kämpar på med.

Om man jobbar extra då får man behålla den summan elr drar dom av de oxå på skulden?? Idag jobbar ja extra...de kommer på nästa lön..om ja får behålla de??

Papperna är kastade :( har ett papper kvar där står lite annat på som ja inte fattar riktigt...

Skatt 3670

Dras det inte väldigt lite skatt på lönen?

Skatt 3670

Du förbehålles 10504 kr, förbehålles =får behålla.

Bag uppfattade ditt första inlägg om belopp etc som att man hade gjort någon sorts betalningsplan, men så var det nog inte. Man drar fullt ut och det råkar ta tre månader. Det kommer dras lika mycket om du får en skuld på 200000 också.

Okej. Följdfråga på det är då, när man räknar ut på kronofogdens hemsida om vad man får behålla, ska man då ange 20% på lönen i skatt då? Har alltid trott det är över 30...
Man kan ju ha jämkning p g a ränteutgifter som gör att man betalar lägre skatt direkt, det anger man i inkomstredogörelsen till KFM.

Man kan ju ha jämkning p g a ränteutgifter som gör att man betalar lägre skatt direkt, det anger man i inkomstredogörelsen till KFM.
Förstår inte. Om jag ska lämna en inkomstredogörelse och således skriver i min lön före skatt. Jag väljer sedan kolumnen skatt i %. Vad skriver jag för summa där? De 34% jag betalar i skatt i min kommun, eller, av någon anledning, 20%?

Förstår inte. Om jag ska lämna en inkomstredogörelse och således skriver i min lön före skatt. Jag väljer sedan kolumnen skatt i %. Vad skriver jag för summa där? De 34% jag betalar i skatt i min kommun, eller, av någon anledning, 20%?
Det finns flera alternativ när du ska välja skatt, om man väljer att fylla i via nätet; om du väljer alternativet "skattetabell" så kommer först alternativet om vilken skattetabell du tillhör fram och sedan en ruta vilken skattejämkning man har i kronor.
https://www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html

Förstår inte mer nu haha. Har alltid trott skatten är på 34% och thats it. Blir inte klok på detta.
Skatten varierar från kommun till kommun, dessutom om du tjänar över 468 700 kr/år så tas det ut ytterligare 20% i statlig inkomstskatt på allt utöver det, ytterligare 5% (värnskatten) tas ut om man tjänar mer än 675 700 kr/år. Sedan kan man yrka olika avdrag på skatten, ett sådant är exempelvis ränteutgifter.

Skatten varierar från kommun till kommun, dessutom om du tjänar över 468 700 kr/år så tas det ut ytterligare 20% i statlig inkomstskatt på allt utöver det, ytterligare 5% (värnskatten) tas ut om man tjänar mer än 675 700 kr/år. Sedan kan man yrka olika avdrag på skatten, ett sådant är exempelvis ränteutgifter.
Jo men jag har/gör inget utöver en vanlig svenssonlön. På min lönespec står skatt 34%. Ska jag skriva det då? Förstår nämligen inte hur trådstartaren bara har ca 20%. Vad har jag missat...

Ingen betalar 34 procent i skatt, däremot skattetabell 34... som Lasseman skrev det är jobbskatteavdraget m.m

Dåligt formulerat kanske för tjänar man över en viss summa betalar man extra skatt men bara för man har skattetabell 34 är inte det samma som 34 procent :-)

Jo men jag har/gör inget utöver en vanlig svenssonlön. På min lönespec står skatt 34%. Ska jag skriva det då? Förstår nämligen inte hur trådstartaren bara har ca 20%. Vad har jag missat...
Är du säker på att det står 34% inte tabell 34?

Du förbehålles 10504 kr, förbehålles =får behålla.

Bag uppfattade ditt första inlägg om belopp etc som att man hade gjort någon sorts betalningsplan, men så var det nog inte. Man drar fullt ut och det råkar ta tre månader. Det kommer dras lika mycket om du får en skuld på 200000 också.

Är du säker????? Så då skulle ja kuna släppa 3 andra grejer med o dom fortfarade drar samma belopp? Dom gör inga nya utmätnings försök då om jag får en större skuld? skulle va så skönt o släppa allt fast palla 3 nya anmärkningar.....nästa nästa månad försvinner 3 st så då har jag 2 kvar.

Uah hur ska jag göra???

Är du säker????? Så då skulle ja kuna släppa 3 andra grejer med o dom fortfarade drar samma belopp? Dom gör inga nya utmätnings försök då om jag får en större skuld? skulle va så skönt o släppa allt fast palla 3 nya anmärkningar.....nästa nästa månad försvinner 3 st så då har jag 2 kvar.

Uah hur ska jag göra???
Det blir samma belopp även om du släpper fler skulder.

Uah hur ska jag göra???

Om utmätningsbeloppet och disponibla är samma så ja.
Det finns en teoretisk möjöighet att lägga ett lägre belopp manuellt, om någon har liten skuld som blir betald på 2 ggr så går det så att säga att jämna ut och dra en skuld på 2000 kr med 1000 per månad även om disponibla är 1900 och det rätta vore att dra 1900 och sen 100 kr.

Jag har sett det en gång vad jag kan minnas och gör aldrig sådana enligt mig felaktiga beslut.
Mrn om disponibla och utmätningabeloppet misstämmer så är det så man gjort, men förstår jag rätt så har man gjort som man ska i ditt fall och då är det rätt summa som dras och spelar ingen roll om du har 100 skulder på 4 miljoner samma summa dras ändå

Tusen tack för alla svar....Får se om jag ska släppa nå mer. Har vivus och 2 andra avbetalnings planer som det går knapert med

Har jobbat extra två gånger denna månad dock blev de bara några timmar så kanske blir nån tusenlapp efter skatt som jag får extra i lön. Är de något som kronofogden kan se samt mäta ut?

O hur ofta kollar dom upp ens tillgångar/pengar när man har löne utmätning??:/

Har jobbat extra två gånger denna månad dock blev de bara några timmar så kanske blir nån tusenlapp efter skatt som jag får extra i lön. Är de något som kronofogden kan se samt mäta ut?

O hur ofta kollar dom upp ens tillgångar/pengar när man har löne utmätning??:/

Ja det brukar framgå i svaret från arbetsgivaren.

En gång om år eller lite mer sällan

Ja det brukar framgå i svaret från arbetsgivaren.

En gång om år eller lite mer sällan

Men vadå kontaktar kronofogden äns arbetsgivare varje månad??:/ ush känna riktigt pinsamt att man satt sig i denna situation men min chef har ej nämt nå om detta så kanske inte vet om de ens. Är ju ett stort lönekontor som har hand om lönerna i kommunen..

Men vadå kontaktar kronofogden äns arbetsgivare varje månad??:/ ush känna riktigt pinsamt att man satt sig i denna situation men min chef har ej nämt nå om detta så kanske inte vet om de ens. Är ju ett stort lönekontor som har hand om lönerna i kommunen..
För min del har de bara kontaktat lönekontoret en gång per år.

Ja jag har nu 2 månader kvar på min löne utmätning. Men har massa jobbiga avbetalnings planer med svin dyr ränta. Funderar på o släppa de till kronofogden o låta de bli löneutmätning men då drar man dock på sig 3 nya anmärkningar så vet ej vad som e smartast..

Nu i början av mars kommer ju skatte återbäringen o antar att jag kommer få tillbaka på skatten. Men det tar kronofogden direkt va?? Täbkte deklarera nu i mars så då ska man få pengarna i april/maj men då hinner kronofogden ta dom?? Dom drar sista löneutmätingen 27e april...

Ja jag har nu 2 månader kvar på min löne utmätning. Men har massa jobbiga avbetalnings planer med svin dyr ränta. Funderar på o släppa de till kronofogden o låta de bli löneutmätning men då drar man dock på sig 3 nya anmärkningar så vet ej vad som e smartast..

Nu i början av mars kommer ju skatte återbäringen o antar att jag kommer få tillbaka på skatten. Men det tar kronofogden direkt va?? Täbkte deklarera nu i mars så då ska man få pengarna i april/maj men då hinner kronofogden ta dom?? Dom drar sista löneutmätingen 27e april...
Om du deklarerar nu i mars bara godkänner utan ändring så kommer skatteåterbäringen 5-6 april

Har man skuldsaldo ser man inga skattepengar...

Ah nej det frågas inte så ofta så då behålls de pengarna

Här sista löneutmätingen 27e april så antar att jag inte ser några skatte pengar då
Så här skriver KFM om detta:

Skatteåterbäring

Har du skulder hos oss kommer Skatteverket i första hand överföra pengarna till oss för att betala dina skulder.

Eventuell återbäring på skatten ska i första hand ska gå till dina skulder. Överskott från skattekontot berörs inte av de så kallade beneficiereglerna och är därför inte skyddat från utmätning eller avräkning.

Det innebär att du först får ett besked om överskottet från Skatteverket. Därefter får du ett brev från oss. Det dröjer några dagar mellan dessa båda brev och anledningen är att pengarna måste bokföras hos oss innan vi kan skicka ett brev till dig.

Beroende på vilken sorts skuld du har kommer vi att antingen avräkna eller utmäta överskottet. Brevet från oss kan därför heta antingen "Avräkningsbeslut" eller "Utmätningsbeslut". Har du flera olika skulder kan du få brev av båda typerna.

Får du tillbaka mer pengar än vad du har i skuld hos oss kan Skatteverket betala ut resterande belopp till dig.

Är det så att du får tillbaka mer än den sista löneutmätningen borde du få resten utbetalt till dig

Här sista löneutmätingen 27e april så antar att jag inte ser några skatte pengar då

Det stämmer bra, beroende på hur mycket pengar du får och hur fort det går att bokföra, brukar ta en stund när det är skatteåterbäringar, det är rätt många personer det gäller, så kanske det inte ska utmätas något 27 april heller, det är dock inte så troligt att man hinner upphäva beslutet i tid, utan det kommer nog dras i april och sen får du tillbaka de pengarna.

Men ska jag deklarera son vanligt nu i mars? O gör jag de ska ja skatteåterbäringen komma i början av april men då kommer ju kronofogden ta det såklart men om de blir nå kvar får jag de utbetalt i april??

Men om du inte deklarerar nu utan gör det som vanligt istället så får du ju pengarna i början av juni och då är din utmätning slut och pengarna borde ju då vara dina. Det kanske lönar sig i längden om du kan skjuta på någon avbetalning tills dess.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp