• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad händer vid följande scenario?

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Om lånet hamnar hos KF, hur fungerar det då med utmätning om man har andra avbetalningar?

Jag har ca 20 000 över efter skatt, av detta går 16 000 till andra avbetalningar. Antar att KF inte vill att dessa betalningar också missköts, så det tar man väl hänsyn till?
Nej.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Om lånet hamnar hos KF, hur fungerar det då med utmätning om man har andra avbetalningar?

Jag har ca 20 000 över efter skatt, av detta går 16 000 till andra avbetalningar. Antar att KF inte vill att dessa betalningar också missköts, så det tar man väl hänsyn till?

Absolut ingen hänsyn till andra avbetalningar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Absolut ingen hänsyn till andra avbetalningar.

Kom på undantag: avbetalningsplan på hyresskuld om hyresskulden uppstått innan beslut om löneutmätning och man kan visa underlag på det.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Du kommer INTE ha råd att betala på några andra lån när du får löneutmätning, du kommer leva på existensminimum.

Nja. Det är ju vanligt att det bestäms en fast summa som arbetsgivaren skall dra från lönen, och allt utöver det får man behålla. Så har jag haft det i flera omgångar. Jobbar man då lite övertid eller på annat sätt förbättrar sin inkomst så får man lite mer att röra sig med. Det är inte särskilt synd om en när man har löneutmätning, iaf inte jämfört med folk som går på soc eller är arbetslösa.

Men man får förstås inte större förbehållsbelopp för att man har lån att betala, så det är klart att det kan köra ihop sig om man inte har något svängrum gällande lönen.

I värsta fall kanske han kan skaffa sig ett jobb till. Det lär inte Kronofogden märka förrän nästa år eller så.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Nja. Det är ju vanligt att det bestäms en fast summa som arbetsgivaren skall dra från lönen, och allt utöver det får man behålla. Så har jag haft det i flera omgångar. Jobbar man då lite övertid eller på annat sätt förbättrar sin inkomst så får man lite mer att röra sig med. Det är inte särskilt synd om en när man har löneutmätning, iaf inte jämfört med folk som går på soc eller är arbetslösa.

Men man får förstås inte större förbehållsbelopp för att man har lån att betala, så det är klart att det kan köra ihop sig om man inte har något svängrum gällande lönen.

I värsta fall kanske han kan skaffa sig ett jobb till. Det lär inte Kronofogden märka förrän nästa år eller så.
Mitt extrajobb gjorde att mitt förbehållsbelopp blev 3900... så jo jag tycket fan lite synd om mig själv. Försöker man som jag jobba extra och betala in på skulderna så lönar det sig inte ett skit känns det som. Måste jobba röven av mig för att få det att gå ihop vissa månader :-/
 

Hope777

V.I.P
Poäng: 557
Blev medlem
18 Januari 2018
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
574
Poäng
557
Mitt extrajobb gjorde att mitt förbehållsbelopp blev 3900... så jo jag tycket fan lite synd om mig själv. Försöker man som jag jobba extra och betala in på skulderna så lönar det sig inte ett skit känns det som. Måste jobba röven av mig för att få det att gå ihop vissa månader :-/
Så det lönar sig inte att jobba extra alls när man lever med löneutmätning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Så det lönar sig inte att jobba extra alls när man lever med löneutmätning?

Är extrajobbet känt så ska det räknas med föebehållsbeloppet, dvs normalbelopp och hyra mm ska man klara av vardagen på.
Det går också om inkomsten varierar att göra ett vanligt beslut hos arbetsgivsreb och ett extra beslut hos extra inkomstkällan
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp