Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad jobbar ni med?

Sen tycker jag det är ganska konstigt att det får fortgå? Myndigheterna vet ju att man betalar bara med kontanter och att det inte skattas på dom pengarna.
Ändå låter man det fortsätta.
Mycket märkligt!
Jag gissar en kombination för rädsla att få vänstern på sig, bli anklagade för rasister samt kasta ut ännu fler personer i tung kriminalitet istället för ekonomisk kriminalitet, och även resursbrist. Malmö är ju en riktig pangstad där resurser behövs till just pangadet..

Nej man har rätt att gå ner i tid.. finns en lag som heter föräldraledighetslagen faktiskt som man inte ska underskatta :)

Hur ledigheten får tas ut vid förkortad arbetstid

12 § Vid förkortning av arbetstid får ledigheten spridas över arbetsveckans samtliga dagar eller förläggas till viss eller vissa av arbetsveckans dagar. Lag (2001:143).
Fast föräldrar ledighets lagen är väl att att du får ta det 3 gånger om året ? Och sen kan arbetsgivaren nekar det !

Jag gissar en kombination för rädsla att få vänstern på sig, bli anklagade för rasister samt kasta ut ännu fler personer i tung kriminalitet istället för ekonomisk kriminalitet, och även resursbrist. Malmö är ju en riktig pangstad där resurser behövs till just pangadet..

Det är det jag också tror, det finns ungefär 150 frisörsalonger i Malmö, om det jobbar i snitt 3 personer per ställe så är det 450 "Jobb" hade man börjat sätta åt dessa med framförallt skatteverket så hade dessa 450 istället antingen ägnat sig åt brottslighet eller gått på bidrag.

Men ganska sjukt hela grejen tycker jag.

Ledighetsperioder är en pytteliten del av vad lagen består av.

Om man själv är förälder så är det toppen att ha någorlunda koll på denna eller att den finns…
Har läst en del om den ! Men har för mig att flm
Förälder har man rätt till 3 gånger sammanhängande uttag :) sen får faktiskt arbetsgivaren neka ! Eftersom vi hatt en del på jobbet :) och jag har själv tagit föräldraledigt :)

Har läst en del om den ! Men har för mig att flm
Förälder har man rätt till 3 gånger sammanhängande uttag :) sen får faktiskt arbetsgivaren neka ! Eftersom vi hatt en del på jobbet :) och jag har själv tagit föräldraledigt :)
Fast ledighetsperioder har inget att göra med förkortad arbetstid tills barnet fyllt 8 år, 2 helt skilda saker

jag känner personligen ingen i Stockholm som tjänar under 30k/mån. De flesta ligger mellan 30-40k/mån

Fast nu pratar du fortfarande om samma sak.. förkortad arbetstid har inget med ledighet att göra.
Hittade det nu ! Frågan är bara hur man löser det om alla på företaget skulle behöva det ! For text om man jobbar natt mellan 22-06 , var hittar man en som jobbar 04-06 ? :) kan man bli förflyttad ? Känns nästan som man kan bli det ! Eftersom man är anställd på företaget och inte på den avdelningen.

Hittade det nu ! Frågan är bara hur man löser det om alla på företaget skulle behöva det ! For text om man jobbar natt mellan 22-06 , var hittar man en som jobbar 04-06 ? :) kan man bli förflyttad ? Känns nästan som man kan bli det ! Eftersom man är anställd på företaget och inte på den avdelningen.
Det är nog ungefär noll risk att alla behöver det :) under mina 3 år på mitt nuvarande jobb så är det ingen i Sverige som har förkortad arbetstid (jobbar på ett stort företag). Sen tror jag de flesta försöker komma lite överens med arbetsgivaren om bästa lösningen..

Nej du kan inte bli förflyttad det skulle ju missgynna arbetstagaren till största sannolikhet.. arbetsgivaren kan ju frågan om det såklart… men det är lite samma scenario som att alla anställda skulle bli gravida och gå på ledighet samtidigt, inte troligt :)

men arbetsgivare har det tufft med alla Sveriges lagar

Jag jobbar natt, slutar tidigare enligt överenskommelse med chef och struntar faktiskt i hur arbetsgivaren löser det, det är upp till verksamhetschefen att lösa. Det är min rätt att gå ned i arbetstid när jag har mindre barn. Behöver samtliga gå ned i tid, ja då får väl chefen tillsätta vikarier. Inte så svårt. Man kan inte bli förflyttad med grund i att du gått ned i tid, nej.

Det är nog ungefär noll risk att alla behöver det :) under mina 3 år på mitt nuvarande jobb så är det ingen i Sverige som har förkortad arbetstid (jobbar på ett stort företag). Sen tror jag de flesta försöker komma lite överens med arbetsgivaren om bästa lösningen..

Nej du kan inte bli förflyttad det skulle ju missgynna arbetstagaren till största sannolikhet.. arbetsgivaren kan ju frågan om det såklart… men det är lite samma scenario som att alla anställda skulle bli gravida och gå på ledighet samtidigt, inte troligt :)

men arbetsgivare har det tufft med alla Sveriges lagar
Såklart väldigt liten risk såklart att alla personer söker det :) men rent tekniskt sett så går det ! Jobbar också på ett stort företag idag ! Och skulle säga att det vore otroligt tufft att hitta nån som kan alltid jobba dom två sista timmarna på natten :) jag kommer aldrig driva ett företag i Sverige ! Alldeles för krångligt och alldeles för dyrt tyvärr !

Såklart väldigt liten risk såklart att alla personer söker det :) men rent tekniskt sett så går det ! Jobbar också på ett stort företag idag ! Och skulle säga att det vore otroligt tufft att hitta nån som kan alltid jobba dom två sista timmarna på natten :) jag kommer aldrig driva ett företag i Sverige ! Alldeles för krångligt och alldeles för dyrt tyvärr !
Du får säga till din chef att du tänkt att gå ner i tid och fråga hur h*n ska lösa de 2 sista timmarna :D så får du se reaktionen..

Ja det håller jag med om, svårt att hitta tillförlitlig personal också om man nu ska anställa..

jag känner personligen ingen i Stockholm som tjänar under 30k/mån. De flesta ligger mellan 30-40k/mån
Lite så. De flesta i min omgivning är antingen i vården eller it. Från 40-85k skulle jag säga det normala sträcker sig där med mig i botten

Lite så. De flesta i min omgivning är antingen i vården eller it. Från 40-85k skulle jag säga det normala sträcker sig där med mig i botten
Det är det jag också tror, det finns ungefär 150 frisörsalonger i Malmö, om det jobbar i snitt 3 personer per ställe så är det 450 "Jobb" hade man börjat sätta åt dessa med framförallt skatteverket så hade dessa 450 istället antingen ägnat sig åt brottslighet eller gått på bidrag.

Men ganska sjukt hela grejen tycker jag.
Malmö är en helt körd stad, av många orsaker. Har absolut inget hopp för Södertälje 2.0... Synd för Skåne i övrigt är verkligen något speciellt.

Verklighetsfrånvänd uppfattning många verkar ha om löner allmänt. Många har en lön mellan 25-30.000 före skatt.

Lönerna överlag är rätt dåliga, framförallt inom yrken utan lång utbildning. Man kan inte enbart gå efter utbildning, utan även hur tungt fysiskt/psykiskt det är och stress.

Jag har själv 29.000, vilket inte är dåligt eller bra. Funderar på utbilda mig vidare. Nu när inflationen gått upp så mycket så går man ju back på dessa årliga löneökningar.

Det första jag hade gjort ifall jag fick så hög lön som vissa här är att jag hade gått ner i tid, jobbat max 70%. Tid är det dyrbaraste vi har.
Synd att det finns få yrken med en sån lön där man kan jobba mindre än heltid. Hade gärna gjort det annars.

Du får säga till din chef att du tänkt att gå ner i tid och fråga hur h*n ska lösa de 2 sista timmarna :D så får du se reaktionen..

Ja det håller jag med om, svårt att hitta tillförlitlig personal också om man nu ska anställa..
Haha inte rätt läge för mig just nu :) men hade ekonomin varit bra så hade jag gärna jobbat 50/75 % i ett år ! Får ut ca 33k netto och skulle lätt då klarat mig på hälften :)

Synd att det finns få yrken med en sån lön där man kan jobba mindre än heltid. Hade gärna gjort det annars.
Jag är sjuksköterska. Måste vara bland de vanligaste jobben i landet? Jobbar 75% men ska gå till 80. Kontorstid, ingen ob. Men visst man äter sig inte tjock på Berns.

Samma här, hade varit guld att jobba typ 2 st dagar a 10 timmar och sen va ledig.
Jag jobbar 6 dagar och sen ledig 4 dagar :) 7 perioder så ! Sen ledig 18 dagar ! Så har 18 dagar ledigt 4-5 gånger om året :) har det nu ! Ledig till 22 febuari :) i snitt så jobbar jag varannan dag :) eller 90 semester dagar plus dom 4 fridagarna :) grannen trodde först jag var arbetslös :)

Jag jobbar 6 dagar och sen ledig 4 dagar :) 7 perioder så ! Sen ledig 18 dagar ! Så har 18 dagar ledigt 4-5 gånger om året :) har det nu ! Ledig till 22 febuari :) i snitt så jobbar jag varannan dag :) eller 90 semester dagar plus dom 4 fridagarna :) grannen trodde först jag var arbetslös :)
Bra upplägg, gillar det! Skulle också kunna jobba så. Tycker de klassiska mån-fre är så tröttsamt… man hinner inte koppla av på helgen alls förens man ska tillbaka. Haha älskar grannar :D

Låter som norskt schema? Jobbade liknande sätt i många år där.

Verklighetsfrånvänd uppfattning många verkar ha om löner allmänt. Många har en lön mellan 25-30.000 före skatt.

Lönerna överlag är rätt dåliga, framförallt inom yrken utan lång utbildning. Man kan inte enbart gå efter utbildning, utan även hur tungt fysiskt/psykiskt det är och stress.

Jag har själv 29.000, vilket inte är dåligt eller bra. Funderar på utbilda mig vidare. Nu när inflationen gått upp så mycket så går man ju back på dessa årliga löneökningar.

Det första jag hade gjort ifall jag fick så hög lön som vissa här är att jag hade gått ner i tid, jobbat max 70%. Tid är det dyrbaraste vi har.
Fast nåt är ju fel när en lagerarbetare / industriarbetare har 10 000kr / lön per månad än en intensivvårdssjuksköterska m ansvar för människoliv. Alla i ett samhälle fyller på något sätt en viktig funktion/är en viktig del i samhället oavsett om du har jobb el inte MEN det måste få finnas löneskillnader beroende på utbildningsnivå, samhällsbärande funktioner osv.

Fast nåt är ju fel när en lagerarbetare / industriarbetare har 10 000kr / lön per månad än en intensivvårdssjuksköterska m ansvar för människoliv. Alla i ett samhälle fyller på något sätt en viktig funktion/är en viktig del i samhället oavsett om du har jobb el inte MEN det måste få finnas löneskillnader beroende på utbildningsnivå, samhällsbärande funktioner osv.
Kan absolut hålla med på ett sätt ! Samtidigt så måste dom pengarna komma någonstans med som den på intensiven ska ha ! Ännu högre skatter ? Privat företag får ju in degen på ett annat sätt !

...Fast samtidigt ett industriarbete är fysiskt ganska påfrestande. Du andas in giftiga gaser, blir skitig, träffar inte människor. Du står bredvid svarven eller i en gruva och jobbar arslet av dig.

En sjuksköterska jobbar "i värmen" med människor, många kollegor, trevliga fikarum, ganska chill jobb överlag.

Nu kanske jag trampar några på fötterna - vill vara tydlig med att jag menar inte ALLA men lärare+sjuksköterskor klagar fan konstant, alltid usel lön och uselt jobb. När dm de facto har det mycket bättre än många andra yrkeskategorier.

...Fast samtidigt ett industriarbete är fysiskt ganska påfrestande. Du andas in giftiga gaser, blir skitig, träffar inte människor. Du står bredvid svarven eller i en gruva och jobbar arslet av dig.

En sjuksköterska jobbar "i värmen" med människor, många kollegor, trevliga fikarum, ganska chill jobb överlag.

Nu kanske jag trampar några på fötterna - vill vara tydlig med att jag menar inte ALLA men lärare+sjuksköterskor klagar fan konstant, alltid usel lön och uselt jobb. När dm de facto har det mycket bättre än många andra yrkeskategorier.
Det där vekar vara ett ax ur en dålig film :), hjälpmedel i industrin är väldigt bra, en del jobb är fysiska men skulle inte kalla det för skadligt, man andas inte in giftiga gaser, då skulle man överhuvudtaget inte få vistas i den miljön, sina arbetskollegor träffar man ju hela tiden och fikarummen är inte som det var för 50 år sedan, ett slitet bord placerat direkt i anknytning till verkstadsgolvet.

Jag själv jobbar inte inom tung industri men har nära som gör det.

All instustri arbeten är inte smutsiga :) jag sitter i en trevligt manöverum och kör från datorn :) men håller med dig !

Det är länge sen en sjuksköterskas jobb var ”chill” kan jag lova. Det finns en anledning till att de som arbetar inom vården är bland de som har högst långtidssjukfrånvaro av alla yrken. Man blir sjuk av att arbeta inom vården. Det är inte ”chill”!

Den här kan det behövas popcorn till :)

Ja herregud :facejoy:
Jobbar 10 timmars pass…. Kan hända vi kissar längs vägen inte hinner äta osv osv på 10 timmar, chill?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp