• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad kostar det att gå till TR?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
@Lasseman eller ngn annan som vet, hur är proceduren när en skuld skickas fr Kf till TR, brukar sökanden återkalla fr Kf, Kf skickar brev att målet avskrivs och sen kommer brev fr TR att ärendet hamnat där??
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

handdukspojken

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
31 Juli 2018
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
@Lasseman eller ngn annan som vet, hur är proceduren när en skuld skickas fr Kf till TR, brukar sökanden återkalla fr Kf, Kf skickar brev att målet avskrivs och sen kommer brev fr TR att ärendet hamnat där??
För mig låg det kvar hos KF under tiden har jag för mig. Men det låg på ”hold” tills det skulle avgöras i rätten. Tror det bästa du kan göra är att kolla med dom om det är struket hos dom. Jag tänker så dom inte kommer på nytt om 4 år och då dessutom massa mer i rönta på det
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Om sökanden inte själv kontaktar KFM och begär överlämning så kommer KFM att skriva av ärendet efter tidsfristen. Om de vill driva in restkostnaderna behöver de inge en stämningsansökan till TR, däremot är detta osannolikt då de återkallade ärendet.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
För mig låg det kvar hos KF under tiden har jag för mig. Men det låg på ”hold” tills det skulle avgöras i rätten. Tror det bästa du kan göra är att kolla med dom om det är struket hos dom. Jag tänker så dom inte kommer på nytt om 4 år och då dessutom massa mer i rönta på det
Ja det är klokt att jag ringer Kf och frågar, kommer göra det på måndag. Har inte tänkt på att "ärendet" kan dyka upp igen senare som du skriver och då med massa ränta. Är väldigt förvånad att Intrum har återkallat det men som du säger man vet aldrig framöver.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Om sökanden inte själv kontaktar KFM och begär överlämning så kommer KFM att skriva av ärendet efter tidsfristen. Om de vill driva in restkostnaderna behöver de inge en stämningsansökan till TR, däremot är detta osannolikt då de återkallade ärendet.

Någon gång har jag bestridit för att hinna betala. Då vet jag att Kf har sagt att när man bestrider så fryser de ärendet i max 30 dagar så att sökanden ska hinna höra av sig med huruvida de vill återkalla eller skicka vidare till TR. Men jag har alltid betalat så därför blev jag osäker nu vad som händer om man faktiskt inte betalar, som i det här fallet. Litar inte på Intrum. Jag ringer och kollar med Kf! Men som du säger och som det står i brevet så har sökanden återkallat ärendet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 529
Mottagna reaktioner
12 908
Poäng
9 787
@Lasseman eller ngn annan som vet, hur är proceduren när en skuld skickas fr Kf till TR, brukar sökanden återkalla fr Kf, Kf skickar brev att målet avskrivs och sen kommer brev fr TR att ärendet hamnat där??

Antingen begär sökande överlämning till tr när kfm frågar efter bestridandet, eller så gör dom inte det och ärendet avskrivs då. Sökande kan välja att stämma i tinget när som helst
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Antingen begär sökande överlämning till tr när kfm frågar efter bestridandet, eller så gör dom inte det och ärendet avskrivs då. Sökande kan välja att stämma i tinget när som helst
Den första meningen förstår jag men inte den andra. Sökande kan välja att stämma i tinget när som helst.
Menar du att sökanden kan, när den känner för det, lämna över till TR trots att sökanden dragit tillbaka ärendet fr Kf????
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 529
Mottagna reaktioner
12 908
Poäng
9 787
Den första meningen förstår jag men inte den andra. Sökande kan välja att stämma i tinget när som helst.
Menar du att sökanden kan, när den känner för det, lämna över till TR trots att sökanden dragit tillbaka ärendet fr Kf????

Inte lämna över, det kanbara göras när kfm frågar. Mrn stämma går att göra när som helst
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Inte lämna över, det kanbara göras när kfm frågar. Mrn stämma går att göra när som helst
Fattar fortf inte hur du menar. Kan sökande stämma i TR efter att sökanden återkallat ärendet fr kf?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp