• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad kostar det att gå till TR?

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Tack för svar!
Det handlar om 680 kr som Intrum vill ha, själva kapitalskulden är betalt den 16/8 som var på en fredag. Intrum (enligt de själva) fick pengarna på mån men då hade de samma dag redan skickat till kfm, därför vill de ha dessa extra 680 kr. Jag menar att jag har betalat in innan de skickat till kfm. Frågan är hur TR tolkar det. Skatteverket t ex när man betalar in moms så går de på det datum man gjort betalningen och inte det datum som de fått pengarna.

Är verkligen så less med Intrum, vill aldrig ha med de att göra mer! Jag betalade kapitalskulden dagen efter jag fick brevet, tycker inte det är rimligt att det ska gå till Kfm två vardagar efter att man mottagit kravbrevet!!! Fick det på torsdag, 180 kr att betala, betalade in på fredag. På mån skickar Intrum till Kfm. och på mån får de in min betalning.

Absolut vidrigaste inkassobolaget jag haft med att göra!
Dom är faktiskt riktigt vidriga , så otroligt tråkiga att ha o göra med .. jag hade en skuld en gång på 3900 kr tror jag det var och jag frågade om jag kunde dela upp den på 2 månader och dom sa nej direkt ! Frågade företaget som jag var skyldig för dom fick jag det ... men var intrum som bråkade och sa nej ! Sjukt tråkiga är dom !
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

handdukspojken

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
31 Juli 2018
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Tack för svar!
Du skriver på nr 4 "Där ska man nog dubbelkolla att dom verkligen drar tillbaka". du menar då att jag kollar med intrum att de dragit tillbaka? Men kan det hända att jag betalat,Intrum fått in pengarna men inte återkallar i tid? Tycker att deras kundtjänst senaste två åren är en betongvägg!!! Så det jag fruktar är att de inte återkallar med flyt och jag har i princip ingen möjlighet att påverka det.

Jag vet att det enklaste är att bara betala in dessa 680 kr men tycker att det är orättvist att de skickar med Postnord men har noll tolerans för att det tar tid att få brevet och då måste man i princip betala samma dag som brevet kommer!
Ja precis, kolla att dom verkligen återkallat från TR när dom ser pengarna dom vill ha. Vet inte vad som händer om ni båda dyker upp där och du kan bevisa att du redan har betalt det dom vill. Det har jag ingen erfarenhet om. Det jag menade var egentligen då att kolla så det är återkallat och man slipper behöva gå till TR. Lättast är väl kanske att (om du kan) betala nu direkt det dom vill, spara en printscreen eller något som bevis på att du har betalat och skicka det till dom. Vet att jag gjort så som ”bevis” om jag exempel betalat på förfallodagen, så dom ser det och kanske väntar någon extra dag att pengarna trillar in hos dom. Kommer dock inte ihåg hos vilka jag gjort detta.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
De skriver i sitt brev att de kommer att "överväga" rättslig prövning om jag inte betalar inom 5 dagar (1 dag i praktiken) så frågan är om de kommer att skicka till TR. Om det kostar mer än vad det ger så kanske de inte gör.
Å andra sidan så tror jag 99% att de kommer att göra det.
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
De skriver i sitt brev att de kommer att "överväga" rättslig prövning om jag inte betalar inom 5 dagar (1 dag i praktiken) så frågan är om de kommer att skicka till TR. Om det kostar mer än vad det ger så kanske de inte gör.
Å andra sidan så tror jag 99% att de kommer att göra det.

Jag tror också att de kommer att begära överlämning till tingsrätt. Intrum lever för småskulder och verkar ha för ambition om att driva in varje krona. Sedan att tilläggsavgiften om 600 kr läggs på dig samt att de juridiskt sett har rätten på sin sida gör saken mer trolig. De vet om att du kommer att betala hela skulden för att undvika en eventuell dom helt enkelt. :(
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
kan i alla fall inte betala nu då jag måste prioritera Lowell och Gothia och flera andra där jag har avbetalningsplaner.
Jag tror också att de kommer att begära överlämning till tingsrätt. Intrum lever för småskulder och verkar ha för ambition om att driva in varje krona. Sedan att tilläggsavgiften om 600 kr läggs på dig samt att de juridiskt sett har rätten på sin sida gör saken mer trolig. De vet om att du kommer att betala hela skulden för att undvika en eventuell dom helt enkelt. :(

Så om de skickar till TR kommer de lägga den avgiften på mig?? Ingen idé att ens fråga om de FÅR göra det för de kan göra precis som de vill.
Mkt riktig beskrivning av Intrum som du gjorde, de är notoriska när det gäller små skulder. No merci!!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Har fortfarande inte hört ngt fr Intrum. Verkar som att de avvaktar ändå. Trodde de skulle skicka till TR snabbt efter utebliven betalning.
Har aldrig nånsin gått så långt med en skuld. Eller det är i o f ingen skuld utan en avgift som de kräver in men sak samma! Jag skulle kunna betala de 680 kr det handlar om om ca 2 veckor. Får se hur jag gör!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Jag tror också att de kommer att begära överlämning till tingsrätt. Intrum lever för småskulder och verkar ha för ambition om att driva in varje krona. Sedan att tilläggsavgiften om 600 kr läggs på dig samt att de juridiskt sett har rätten på sin sida gör saken mer trolig. De vet om att du kommer att betala hela skulden för att undvika en eventuell dom helt enkelt. :(
De gjorde inte det!!!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Summa summarum hör och häpna... fick brev igår fr kf om att "Målet avskrivs. Sökanden har återkallat ansökan."

Så det var värt att stå på sig. Det var värt att ha is i magen! Intrum hotade med minst 3 brev om rättsliga åtgärder om jag inte betalar. T o m när ärendet låg hos Kf så fick jag brev direkt fr Intrum om att de kräver in skulden.

Men de gav sig till slut.
David mot Goliat.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Det är ju fantastiskt ju! Vad blev utfallet då? Strök de restkostnaderna på 680 kr eller har du betalt in det innan de lämnade över ärendet till TR?
Nej jag betalade aldrig! Det står att de har återkallat ärendet.
Men jag kanske tog glädjen i förskott? Kan de återkalla fr kf för att skicka till TR?
Jag var också säker på att de skulle gå vidare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp