Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

VALET 2026:Vem ska du rösta på och hur tror du att det påverkar dig ekonomiskt?

Vilka vinner Valet 2026?

• Tidö-Partierna 🟦

Röster: 19 67.9%
  • Rödgröna🟥🟩

Röster: 9 32.1%

• Totalt antal röstare
    28
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Meddelanden
2 281
Mottagna reaktioner
757
Poäng
737
Vilka tror ni vinner valet 2026? (Vi försöker att hålla en god ton).
Personligen tror och hoppas jag på dom rödgröna. Kommer att rösta på S. I mitt fall lär jag inte märka så stor skillnad om vi pratar just ekonomin.
Men överlag så anser jag att blått styre innebär att den/dom som är rikast blir alltmer rikare och dom som har lite pengar blir allt mer fattigare.
Klyftorna mellan rik och fattig ökar, så man trasar sönder samhället.

Blått styre innebär hög grad av egoism och att roffa åt sig så mycket man kan är det enda man har i sikte, då löses alla problem enligt dom.
Nä, Hu-va!

Med sossarna i styret kommer dom stora företagen och investerarna flytta utomlands. SD är mitt självklara val. Själv får jag behålla mkt mer lön efter skatt bla.

Senast ändrad:
Blir allt mindre och mindre brydd om politik med åren. Tycker mest folk som engagerar sig blir förbannade, när man diskutterar politik så blir det dålig stämning direkt. Ett av de mest känsloladdade och mindre trevliga ämnerna för folk är min uppfattning

Jag hoppas vi är på rätt väg med energipolitik i varje fall. Varken företag eller privatpersoner gynnas av höga elräkningar. För företag utomlands som vill investera i Sverige så är det oftast i industrier, datacenter och väldigt energikrävande verksamheter som skapar jobb. Då är låga och stabila energikostnader fundamentalt. Varken företag eller privatperson ska behöva fundera speciellt mycket på vad elen kostar. Den ska bara finnas.

Det finns 3 partier som inte vill ha mer kärnkraft och som inte vill investera lika mycket i elnät och dom partierna och den sidan går bort direkt för mig då energipolitiken är min starkaste kärnfråga (med ganska stor marginal) om man ska välja en sakfråga. I en långvarig högkonjunktur så skapas Jobb eftersom företag expanderar (leder till mer förbrukning) och satsar, med mer jobb så kommer mer skatteintäkter och välfärd, skola, sjukvård, polis etc blir bättre, nya företag och idér växer fram och löner höjs med högre konkurrens, folk känner sig tryggare ekonomiskt och har en bättre balans mellan att spara och spendera. Mer el kommer förbrukas och jag tror låga energipriser, även om det krävs stora investeringar under några år så är det i framtiden bättre för alla. Bra energipoltik för låga priser är i min mening essentiell som en av grundförutsättningarna för en långvarig högkonjunktur. Med en långvarig högkonjunktur så får vi en stark växande ekonomi och då tror jag väldigt många problem rätas ut.

Nu har vi SMR på gång från Studsvik i Valdemarsvik och Nyköping, Blykalla har reaktorer på gång i Tierp och Norrsundet, Fortum söker att bygga i Oskarshamn, Nordic Baseload i Barsebäck. Nätutbyggnad har skett i viss mån och mer kommer. Jag är väldigt imponerad över nuvarande energipolitik och hur mycket projekt som är på gång (ca 11GW produktion. (För att sätta siffran i ett sammanhang är 11 GW mer än hela Sveriges nuvarande kärnkraftskapacitet kombinerad). Det kommer ta tid, det kommer kosta pengar på vägen dit, men enligt mig så är vi på helt rätt väg för en bra framtid, långvarig högkonjunktur och Tidö, nuvarande statsminister och energiminister får mitt förtroende för en mandatperiod till att förverkliga dessa projekt och ta oss in i (vad jag hoppas) en långvarig högkonjunktur på medellång sikt i framtiden.

Inte lika brydd om klimatmålen. Men stabilt elsystem, planerbar energi med låga och rättvisa elpriser i hela landet är centralt och en särskild viktig fråga för M enligt deras partiprogram. Vilket jag är helt enig om, det är en särskilt viktig fråga för mig med.

1789033517769.webp

De flesta lågkonjunkturer kommer som en konsekvens från energischocker och energikriser som driver på inflation och höga räntor. Företag mår sämre, välfärd mår sämre, privatpersoner mår sämre och känner sig inte lika trygg i en lågkonjunktur, mer kriminalitet, det vågas inte satsas och investeras, problem i arbetsmarknaden. Jag gillar inte lågkonjunkturer alls, jag tror också väldigt mycket på att energi är allt större del av framtiden och det är där Sverige bör satsa.

Utöver energipolitik så har jag inte så mycket åsikter politiskt

Senast ändrad:
Vänstern är latmaskar, deras fokus är höjda skatter för dom som jobbar hårt och förkortade arbetstider och höjda bidrag för sig själva! Så bygger man inte ett bra land, alla som kan bidra ska bidra för att det ska bli bra!
Är övertygad om att högern vinner, tror få vill betala 34kr/L för diesel och låta gängkriminella börja härja fritt i landet igen!

Vänstern är latmaskar, deras fokus är höjda skatter för dom som jobbar hårt och förkortade arbetstider och höjda bidrag för sig själva! Så bygger man inte ett bra land, alla som kan bidra ska bidra för att det ska bli bra!
Är övertygad om att högern vinner, tror få vill betala 34kr/L för diesel och låta gängkriminella börja härja fritt i landet igen!
Du har poänger, alla behöver bidra.
Men… det här traditionsenliga borgartänket som i korta drag går ut på att dom som tjänar allra mest ska skatta minst, osv och det här med jättestora vinster för dom privata företagen i välfärden tror jag inte alls på. Så bygger man heller inte upp ett samhälle utan splittringar och klyftor.
Ett samhälle blir inte bättre av att roffa åt sig så mycket man kan själv och sen har man argumentet: Ja, men jag förtjänar ju att skatta lite för att jag har jobbat mig upp hela livet så nu blir det orättvist när jag får skatta lika mycket som övriga.

Skulle vilja se något mellanläge.
Jag är övertygad om att rödgröna vinner faktiskt. Känns som att många på Tidö-sidan vet det, men kommer med desperata försök att ändå övertyga att dom tar hem detta.
Sen visst om man tror på det på riktigt så är det väl fritt fram?

Spelbolagen håller dom rödgröna som ganska så klara favoriter (säger inte så mycket, men kanske en del).

För mig väger ekonomin ganska tungt i valet och jag lutar åt att Tidöpartierna får mitt förtroende igen.
Jag tycker faktiskt att man måste skilja lite på ideologi och vad som konkret hamnar i människors plånböcker. Under den här mandatperioden har vi fått förstärkta jobbskatteavdrag, lägre skatt på drivmedel, bättre villkor för ISK och nu även lägre moms på mat. Varje enskild förändring kanske inte känns enorm, men tillsammans spelar det roll, särskilt när räntor, boende, mat och nästan allt annat blivit dyrare.
För mig är principen att det ska löna sig att arbeta också viktig. Jag har inga problem med att vi har ett starkt skyddsnät och hjälper människor som behöver det. Det ska vi ha. Men jag tycker samtidigt att skillnaden mellan att arbeta och att leva på bidrag måste vara tydlig.
Sedan håller jag inte med om bilden att skattesänkningar automatiskt handlar om att "de rika ska bli rikare". Jag är en vanlig löntagare och märker också skillnad när skatten på arbete sänks eller kostnader som mat, el och drivmedel minskar.
Det betyder inte att jag tycker att Tidöpartierna gjort allt rätt. Absolut inte. Men när jag jämför alternativen utifrån min egen ekonomi, arbete, skatter och synen på att det ska löna sig att försörja sig själv, ligger Tidö närmare det jag vill se de kommande fyra åren.

Ja
Du har poänger, alla behöver bidra.
Men… det här traditionsenliga borgartänket som i korta drag går ut på att dom som tjänar allra mest ska skatta minst, osv och det här med jättestora vinster för dom privata företagen i välfärden tror jag inte alls på. Så bygger man heller inte upp ett samhälle utan splittringar och klyftor.
Ett samhälle blir inte bättre av att roffa åt sig så mycket man kan själv och sen har man argumentet: Ja, men jag förtjänar ju att skatta lite för att jag har jobbat mig upp hela livet så nu blir det orättvist när jag får skatta lika mycket som övriga.

Skulle vilja se något mellanläge.
Jag är övertygad om att rödgröna vinner faktiskt. Känns som att många på Tidö-sidan vet det, men kommer med desperata försök att ändå övertyga att dom tar hem detta.
Sen visst om man tror på det på riktigt så är det väl fritt fram?

Spelbolagen håller dom rödgröna som ganska så klara favoriter (säger inte så mycket, men kanske en del).
Jag är övertygad om att Tidö tar detta igen. De låg under förra gången också i undersökningar men känns ännu starkare i år. Inte minst med tanke på Magdas andefattiga försök till att prata skit om oppositionen istället för att koncentrera sig på sin egen politik.
Sosseriet hör till 50-60 talet.

Inte världens bästa ämne att ha här, tyvärr går sånt alltid överstyr pga extrema åsikter åt båda håll. Och att man tycker att den som inte röstar som en själv är dum i huvudet.

Ja

Jag är övertygad om att Tidö tar detta igen. De låg under förra gången också i undersökningar men känns ännu starkare i år. Inte minst med tanke på Magdas andefattiga försök till att prata skit om oppositionen istället för att koncentrera sig på sin egen politik.
Sosseriet hör till 50-60 talet.
Fast det är något högern och att ofta skylla ifrån sig. Jag undrar genuint varför?

Anser att det är helt tvärtom. Tidöpartierna ägnar sig åt till 98 % av tiden att klaga eller tjata på att dom rödgröna förstört Sverige och 2 % åt att driva igenom sin egen politik.
Dom mest hatiska väljarna hittar du på högersidan (finns på hos bägge blocken och på rödgröna sidan är det V som har mest hatiska väljare).

Man ser dagligen personangrepp, hat och påhopp inte minst på Magda (tycka vad man vill om henne). Men dom påhoppen hon fått motstå är allt annat än OK.
Många av dom här väljarna är så lågbegåvade enligt mig att man baxnar (inte alla såklart). Hade jag varit partiledare hade jag varit glad att inte ha såna väljare i mitt parti.
Typiska retoriken man ofta kör med från den högra sidan när man avslöjas i någon skandal (oftast inom SD) är att Magdas trollfabrik är igång igen, det bara är lögner, all media är vänsterdriven, alla är hycklare osv. Så låter det nästan alltid tyvärr, nu pratar vi framförallt om väljarna. Men sen när det kommer fram någon skandal om V eller S då alltid till 100 % är det alltid sanning enligt högern. Det är en smula märkligt.

SD lägger allt som oftast skuld på sossarna och möjligtvis Reinfeldt, själva har dom ju svikit en hel del väljare som nu tar Afs före istället för dom.
Vi har en statsminister som är oerhört korrupt och en smula naiv enligt mig. Han viker sig platt helt och totalt för SD, allt för att göra Åkesson glad. Han är nog stressad när han inser att han lär bli avsatt efter valet så nu börjar han skylla ifrån sig på dom rödgröna (som han alltid gör och har gjort) far med osanningar, är allmänt otrevlig och gestikulerar hej vilt med armarna. Han presenterar en politik moderaterna egentligen inte står för. Allt för att smöra för Jimmie och det viktigaste är att vinna röster tydligen. Han är så naiv att han inte förstår att SD kommer att svika honom sen när dom inte är lika beroende av Moderaterna sen. Då kör SD eget race och alla på högerkanten kommer stå kvar på perrongen och säga att SD svek dom. Nog raset för moderaterna framförallt (vilket förvisso redan börjat).

Man har ägnat 4 år till att pajkasta dom rödgröna, går oftast inte ens 3 sekunder när dom får en fråga innan dom börjar prata om dom rödgröna och alla fel dom gjort. Är som att dom är besatta. Hade varit bättre om dom faktiskt la krutet på sin egna politik. Alltid är det någon annans fel, allt är alltid sossarnas fel så låter det för ofta tyvärr från dom blåa.

Är det någon skandal inom partierna (säg SD eller M) som kanske är rasistisk så har det aldrig hänt. Bara media som är vänster, och har det ens hänt så sitter man alltid där med hink och spade och skyller på att vänstern minsann är extrema kommunister eller hyllar terrorister, eller sossarnas införande av rasbiologiska institutet osv. Aldrig har man själv gjort något och whataboutismen är verkligen ett stort faktum bland högern, både bland väljare och partiledare.
Ofta tyvärr att man sysslar med samma smutskastning och mobbning. Många av väljarna ser igenom det, därför tror jag att man inte vinner. Men det är möjligt att dom faktiskt vinner även om jag tror att chansen,eller jag menar risken…. är väldigt liten.
Men jag tycker inte att dom gjort dåligt ändå, Tidö. Det ska tilläggas.

Senast ändrad:
Fast det är något högern och att ofta skylla ifrån sig. Jag undrar genuint varför?

Anser att det är helt tvärtom. Tidöpartierna ägnar sig åt till 98 % av tiden att klaga eller tjata på att dom rödgröna förstört Sverige och 2 % åt att driva igenom sin egen politik.
Dom mest hatiska väljarna hittar du på högersidan. Man ser dagligen personangrepp, hat och påhopp inte minst på Magda (tycka vad man vill om henne).
Många av dom här väljarna är så lågbegåvade enligt mig att man baxnar (inte alla såklart). Hade jag varit partiledare hade jag varit glad att inte ha såna väljare i mitt parti.
Typiska retoriken man från högern ofta brukar ta till när man avslöjas, någon skandal (oftast inom SD) är att Magdas trollfabrik är igång igen, det bara är lögner, all media är vänsterdriven, alla är hycklare osv. Så låter det alltid, nu pratar vi framförallt om väljarna. Men sen när det kommer fram någon skandal om V eller S då alltid till 100 % är det alltid sanning.
SD det enda dom gör är att skylla allting på sossarna och möjligtvis Reinfeldt, själva har dom ju svikit en hel del väljare som nu tar Afs före istället för dom.
Vi har en statsminister som är så korrupt att man inte ens har ord för det. Han viker sig platt helt och totalt för SD, allt för att smöra för Jimmie. Han är nu stressad när han inser att han lär bli avsatt efter valet så nu börjar han skylla ifrån sig på dom rödgröna (som han alltid gör och har gjort) far med osanningar, är allmänt otrevlig och gestikulerar hej vilt med armarna. Han presenterar en politik moderaterna egentligen inte står för. Allt för att smöra för Jimmie och det viktigaste är att vinna röster envar tydligen. Han är så naiv att han inte förstår att SD kommer att svika honom sen när dom inte är lika beroende av Moderaterna sen. Då kör SD eget race och alla på högerkanten kommer stå och lipa när dom blir svikna. Nog raset för moderaterna (vilket förvisso redan börjat).
Man har ägnat 4 år till att pajkasta dom rödgröna, går oftast inte ens 3 sekunder när dom får en fråga innan dom börjar prata om dom rödgröna och alla fel dom gjort. Är som att dom är besatta. Hade varit bättre om dom faktiskt la krutet på sin egna politik.
Det är alltid så här med högern. Här har du högern när den är som allra vidrigast. Alltid är det någon annans fel, allt är alltid sossarnas fel. Är det någon skandal inom partierna (säg SD eller M) som kanske är rasistisk, så nej nej nej det har aldrig hänt. Bara media som är vänster, och har det ens hänt så sitter man alltid där med hink och spade och skyller på att vänstern minsann är extrema kommunister eller hyllar terrorister, eller sossarnas införande av rasbiologiska institutet osv. Aldrig har man själv gjort något och whataboutismen är verkligen ett stort faktum bland högern, både bland väljare och partiledare. Ofta tyvärr att man sysslar med samma smutskastning och mobbning. Många av väljarna ser igenom det, därför tror jag att man inte vinner. Men det är möjligt att dom faktiskt vinner även om jag tror att chansen,eller jag menar risken…. är väldigt liten.
Men jag tycker inte att dom gjort dåligt ändå, Tidö. Det ska tilläggas.
Förstår att andra sidan upplever det så. En gång bajare, alltid bajare oavsett hur dåligt det går för laget (Maggan).
Faktum är dock att mkt bra har hänt sista åren och samhället har sakta blivit bättre. Även ekonomin ser mkt trevligare ut för de flesta så vi hoppas på ytterliga 4 år med Tidö.

Jag tycker faktiskt att det blir lite märkligt att först kritisera högern för smutskastning och personangrepp och sedan i samma inlägg kalla högerväljare för ”lågbegåvade”. Det är ungefär den typen av politisk debatt jag själv försöker undvika.

Sedan tycker jag inte heller att det är särskilt smart att bedöma dagens ekonomiska politik genom att bara jämföra med hur Sverige såg ut under den förra S-ledda regeringen för fyra år sedan. De ekonomiska förutsättningarna är helt annorlunda idag. Vi har gått igenom en inflationschock, kraftigt stigande räntor och en period med betydligt sämre köpkraft. Det intressanta för mig inför valet 2026 är därför vilken politik som fungerar under de förutsättningar vi faktiskt har nu.

Och där tycker jag att Tidö har gjort en del som jag som vanlig löntagare faktiskt märker. Lägre skatt på arbete, lägre kostnader på vissa områden och en tydligare linje om att arbete ska löna sig väger tungt för mig. Jag behöver inte tycka att allt M, KD, L eller SD gör är bra för att konstatera det.

Jag har heller aldrig förstått argumentet att lägre skatt för någon som arbetar automatiskt skulle vara egoism eller att man ”roffar åt sig”. Sverige har fortfarande höga skatter och en omfattande offentligt finansierad välfärd. Att diskutera hur mycket av en extra intjänad hundralapp människor ska få behålla är en fullt legitim politisk fråga.

Och när det gäller SD tycker jag att debatten ofta fastnar mer i vad man tycker om partiet än i den faktiska politik som genomförts med deras stöd. Jag föredrar att bedöma resultat och konkreta förslag framför etiketter.

Sedan kan man absolut landa i att S har bättre lösningar. Men då vill jag hellre höra vilka ekonomiska förslag man tror kommer ge bättre resultat framåt och varför, än att höra att högerväljare är lågbegåvade, egoister eller bara vill göra de rika rikare.

Är inte så konstigt att högern är sura när man har kastat bort våra barns trygghet genom att importera enorma mängder människor från våldsamma religioner/länder! Vem kunde för 20 år sedan tro att Sverige skulle bli ett paradis för gängkriminella. Tyvärr så är det bromsklossar i nuvarande regering så man gör inte så stora framsteg.

Förstår att andra sidan upplever det så. En gång bajare, alltid bajare oavsett hur dåligt det går för laget (Maggan).
Faktum är dock att mkt bra har hänt sista åren och samhället har sakta blivit bättre. Även ekonomin ser mkt trevligare ut för de flesta så vi hoppas på ytterliga 4 år med Tidö.
Håller med om att Tidö gjort det bra på en hel del punkter.
Framförallt kring gängkriminaliteten osv. När det kommer till ekonomin beror det på en rad faktorer och nog 50/50 vad många egentligen tycker.

Jag tycker faktiskt att det blir lite märkligt att först kritisera högern för smutskastning och personangrepp och sedan i samma inlägg kalla högerväljare för ”lågbegåvade”. Det är ungefär den typen av politisk debatt jag själv försöker undvika.

Sedan tycker jag inte heller att det är särskilt smart att bedöma dagens ekonomiska politik genom att bara jämföra med hur Sverige såg ut under den förra S-ledda regeringen för fyra år sedan. De ekonomiska förutsättningarna är helt annorlunda idag. Vi har gått igenom en inflationschock, kraftigt stigande räntor och en period med betydligt sämre köpkraft. Det intressanta för mig inför valet 2026 är därför vilken politik som fungerar under de förutsättningar vi faktiskt har nu.

Och där tycker jag att Tidö har gjort en del som jag som vanlig löntagare faktiskt märker. Lägre skatt på arbete, lägre kostnader på vissa områden och en tydligare linje om att arbete ska löna sig väger tungt för mig. Jag behöver inte tycka att allt M, KD, L eller SD gör är bra för att konstatera det.

Jag har heller aldrig förstått argumentet att lägre skatt för någon som arbetar automatiskt skulle vara egoism eller att man ”roffar åt sig”. Sverige har fortfarande höga skatter och en omfattande offentligt finansierad välfärd. Att diskutera hur mycket av en extra intjänad hundralapp människor ska få behålla är en fullt legitim politisk fråga.

Och när det gäller SD tycker jag att debatten ofta fastnar mer i vad man tycker om partiet än i den faktiska politik som genomförts med deras stöd. Jag föredrar att bedöma resultat och konkreta förslag framför etiketter.

Sedan kan man absolut landa i att S har bättre lösningar. Men då vill jag hellre höra vilka ekonomiska förslag man tror kommer ge bättre resultat framåt och varför, än att höra att högerväljare är lågbegåvade, egoister eller bara vill göra de rika rikare.
Jag skrev dock att jag såklart inte menade alla.
Men enligt mig är det ganska så lågt begåvat att skriva att någon ser ut som en häxa, inte har hjärnceller, klanka ner på hennes utseende på andra sätt osv osv. Om vi diskuterar Magda. Eller att påstå att sossarna vill förstöra Sverige för kul, eller när man inser att den rödgröna sidan faktiskt lär plocka en hel del röster så säger man att man fuskar pga V och S tagit in invandrare bara för att stödrösta osv osv osv . Riktigt sån retorik hör jag inte från den rödgröna sidan och inget jag heller brukar använda mig av. Rätta mig om jag har fel.

Hur man behandlade Stefan Löfven var fullständigt hemskt. Inte värdigt en människa enligt mig, även om man kunde anse att han inte var så bra verbalt eller den här typiska partiledaren. Men han var ständigt utsatt, bara i Sverige sånt skulle kunna ske.

Som du mycket riktigt är inne på kan man heller inte bara stirra sig blind på siffror eller budget osv utan man får också väga in vad landet går igenom, hur övriga omvärlden ser ut osv osv.
Dom rödgröna har styrt under hårda och tuffa perioder, likt dom på den högra sidan.
Båda har gjort saker bra och mindre bra.
I övrigt är jag allergisk mot allt valfläsk från alla partier. Allt för att vinna röster. Häpnas en del av vissa väljare (oftast dom som varit med ett tag) som inte lärt sig detta ännu. Sånt känns tråkigt och väldigt oseriöst från partiernas sida.

Gällande vinster i välfärden osv om vi pratar företag och privatpersoner menar jag inte att det blir så automatiskt. Men vi kan ju se att samhällen får ökade klyftor med ett sånt tänk.
Om vi ändå lever i ett samhälle (samma land) så ska det ändå också vara någon form av rättvis fördelning när det kommer till skatter. Det anser jag att det inte riktigt blir när dom blåa helt vill sänka skatterna för dom som tjänar allra mest. Kan inte se hur det skulle leda till att vi får ett samhälle som är mer jämställt ekonomiskt på det sättet. Även om det givetvis gagnar höginkomsttagarnas egna privata ekonomi.

Håller med dig en hel del kring resonemanget gällande SD. Finns ju oftast en för och en emot sida. Inget mellanläge…
Och man får se vad dom drivit igenom, men också räkna in att dom har svikit en hel del dom med.

Senast ändrad:
Är inte så konstigt att högern är sura när man har kastat bort våra barns trygghet genom att importera enorma mängder människor från våldsamma religioner/länder! Vem kunde för 20 år sedan tro att Sverige skulle bli ett paradis för gängkriminella. Tyvärr så är det bromsklossar i nuvarande regering så man gör inte så stora framsteg.
Så är det såklart. Men sen finns det även andra frågor som är otroligt viktiga. Väldigt ofta som högern bara fastnar i det här.
Moderaterna har ju också varit med på detta en del.
Men… givetvis är det en enormt naiv politk man kört med från dom rödgröna.

Jag skrev dock att jag såklart inte menade alla.
Men enligt mig är det ganska så lågt begåvat att skriva att någon ser ut som en häxa, inte har hjärnceller, klanka ner på hennes utseende på andra sätt osv osv. Om vi diskuterar Magda. Eller att påstå att sossarna vill förstöra Sverige för kul, eller när man inser att den rödgröna sidan faktiskt lär plocka en hel del röster så säger man att man fuskar pga V och S tagit in invandrare bara för att stödrösta osv osv osv . Riktigt sån retorik hör jag inte från den rödgröna sidan och inget jag heller brukar använda mig av. Rätta mig om jag har fel.

Hur man behandlade Stefan Löfven var fullständigt hemskt. Inte värdigt en människa enligt mig, även om man kunde anse att han inte var så bra verbalt eller den här typiska partiledaren. Men han var ständigt utsatt, bara i Sverige sånt skulle kunna ske.

Som du mycket riktigt är inne på kan man heller inte bara stirra sig blind på siffror eller budget osv utan man får också väga in vad landet går igenom, hur övriga omvärlden ser ut osv osv.
Dom rödgröna har styrt under hårda och tuffa perioder, likt dom på den högra sidan.
Båda har gjort saker bra och mindre bra.
I övrigt är jag allergisk mot allt valfläsk från alla partier. Allt för att vinna röster. Häpnas en del av vissa väljare (oftast dom som varit med ett tag) som inte lärt sig detta ännu. Sånt känns tråkigt och väldigt oseriöst från partiernas sida.

Gällande vinster i välfärden osv om vi pratar företag och privatpersoner menar jag inte att det blir så automatiskt. Men vi kan ju se att samhällen får ökade klyftor med ett sånt tänk.
Om vi ändå lever i ett samhälle (samma land) så ska det ändå också vara någon form av rättvis fördelning när det kommer till skatter. Det anser jag att det inte riktigt blir när dom blåa helt vill sänka skatterna för dom som tjänar allra mest. Kan inte se hur det skulle leda till att vi får ett samhälle som är mer jämställt ekonomiskt på det sättet. Även om det givetvis gagnar höginkomsttagarnas egna privata ekonomi.

Håller med dig en hel del kring resonemanget gällande SD. Finns ju oftast en för och en emot sida. Inget mellanläge…
Och man får se vad dom drivit igenom, men också räkna in att dom har svikit en hel del dom med.
Där håller jag faktiskt med dig om en del. Personangrepp på Magdalena Andersson, Stefan Löfven eller någon annan är bara låg nivå och tillför ingenting. Samma sak gäller oavsett vilket håll det kommer ifrån.
Men just ekonomin tycker jag blir mer intressant om man tittar på vad som faktiskt har genomförts och inte bara på vem som anses gynnas ideologiskt.
Jag köper till exempel inte riktigt beskrivningen att Tidös skattesänkningar främst handlar om att höginkomsttagare ska få mer. Jobbskatteavdraget som gäller 2026 är uttryckligen riktat främst mot heltidsarbetande med låga och medelhöga inkomster. Sedan har vi sänkt elskatt, lägre drivmedelskostnader och halverad matmoms. Det är utgifter som vanliga hushåll faktiskt har varje månad.
Och där tycker jag att jämförelser med hur ekonomin såg ut för fyra år sedan lätt blir missvisande. Både du och jag är inne på samma sak där. En regering styr inte räntor, internationella energipriser, krig eller hela inflationsutvecklingen. Därför tycker jag att man snarare ska fråga: vilka åtgärder valde regeringen när förutsättningarna förändrades?
Sedan har jag inget emot progressiv beskattning. Den som tjänar mer kan betala mer, och så fungerar Sverige redan. Men jag ser inte heller något orättvist i att en person som arbetar får behålla lite mer av sin lön. För mig finns det en ganska stor skillnad mellan det och ett samhälle där "alla roffar åt sig".
Det är nog där jag skiljer mig mest från S och vänstersidan ekonomiskt. Jag tror mer på att göra arbete, företagande och investeringar lönsamma och sedan finansiera välfärden genom en stor skattebas, än att i första hand diskutera hur befintliga inkomster ska omfördelas.
Och jag tycker faktiskt att det sista du skrev om migrationspolitiken är ett bra exempel på varför man ibland måste kunna ompröva gamla politiska sanningar. Där verkar vi dessutom vara ganska överens om att den tidigare politiken var för naiv.
Så ja, Tidö har definitivt gjort saker jag inte håller med om. Men när jag väger ihop ekonomi, energi, arbete och migration så landar jag fortfarande tydligt på den sidan.

Gick relativt bra det här men @ModeratorBotten har redan slagit bakut på ett par inlägg. Låser tråden men låter den ligga kvar för omröstningen.

Se regel nr 7 angående politiska debatter som kom till runt förra valet:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp