• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Varför har man inte släppt till inkasso

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ann

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
28 Januari 2021
Meddelanden
378
Mottagna reaktioner
130
Poäng
327
Jag som funderat på att släppa Vivus och Credifi på sammanlagt 80000. Brukar få runt 40 tillbaka på skatten så önskar att skattepengarna kommit nu istället så man kunnat sänka kostnaderna och försökt överleva tills de är betalda men nu vet jag inte om jag vågar
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Det är ju som sagt ofta mer riskabelt att ha skulderna hos inkasso,man vet aldrig vad dom kan hitta på.
tex. Som jag som tidigare hade 150k hos gothia och betalade 6000kr per månad- allt var frid och fröjd.

Sen när det var dags att omförhandla ville dom höja till 17 000kr per månad och var totalt omöjliga att diskutera med trots kontakt med flertalet olika handläggare.

I mitt fall slutade det med KFM och utmätning.

Sen dess är jag mycket försiktig med att skicka skulder vidare till inkasso.
Hur motiverade Gothia att de ville höja så mkt? Gissar på att din inkomst inte hade femdubblats!
Det du skriver är verkligen det läskigasate med inkassobolagen, att man inte vet vad de kan få för sig.
Hur fasiken tänker de att man ska kunna betala 17 000 kr!
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 424
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Det är ju som sagt ofta mer riskabelt att ha skulderna hos inkasso,man vet aldrig vad dom kan hitta på.
tex. Som jag som tidigare hade 150k hos gothia och betalade 6000kr per månad- allt var frid och fröjd.

Sen när det var dags att omförhandla ville dom höja till 17 000kr per månad och var totalt omöjliga att diskutera med trots kontakt med flertalet olika handläggare.

I mitt fall slutade det med KFM och utmätning.

Sen dess är jag mycket försiktig med att skicka skulder vidare till inkasso.
Det som kallas god inkassosed?
 

Ljusare_Tider

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
22 Oktober 2018
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
20
Poäng
102
Hur motiverade Gothia att de ville höja så mkt? Gissar på att din inkomst inte hade femdubblats!
Det du skriver är verkligen det läskigasate med inkassobolagen, att man inte vet vad de kan få för sig.
Hur fasiken tänker de att man ska kunna betala 17 000 kr!
Dom kom aldrig med någon bra motivering, när jag frågade om dom tyckte att det var bättre att jag inte kunde betala alls och att skulden skulle hamna hos KFM så svarade dom bara att: " ja betalar du inte 17 000kr/månad så är det bättre för då får vi betalt snabbare"
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Dom kom aldrig med någon bra motivering, när jag frågade om dom tyckte att det var bättre att jag inte kunde betala alls och att skulden skulle hamna hos KFM så svarade dom bara att: " ja betalar du inte 17 000kr/månad så är det bättre för då får vi betalt snabbare"
Att de ens ansåg att du skulle klara av att betala en sån hög summa!
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Dom kom aldrig med någon bra motivering, när jag frågade om dom tyckte att det var bättre att jag inte kunde betala alls och att skulden skulle hamna hos KFM så svarade dom bara att: " ja betalar du inte 17 000kr/månad så är det bättre för då får vi betalt snabbare"
Undrar om inte det är ett brott mot §4 i inkassolagen, som lyder:

4 § Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.


Sen är det väl en fråga hur mycket man vill betala en jurist eller advokat för att utröna vad "otillbörlig påtryckning" innebär.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp