• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Varför leasar inte alla/fler bil?

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Det jag stör mig mycket på är skatten och det höga dieselpriset numera.
Läste på finansbolagets hemsida man kan bryta avtalet efter 12 månader, vilket jag haft mot 40% av resterande leasingavgifter så kanske ska göra det ta ut en elbil istället eftersom jag kör mest inom stan och närområdet 90% av mina mil.

Så om jag fattat det rätt och gjort min matte skulle det kosta idag mig runt 50k att bryta upp avtalet (5000 x24 mån x0,40 % = 48 000)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 123
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Hämtade ut en splirrans ny Kia E-Niro i går. Privatleasing. 4900:-/månad. 512.000:- kostar bilen med den utrustning jag valde. Om tre år hämtar jag en ny. Lär hända mycket inom elbilsbranschen de närmsta åren så känns skönt att leasa.

Har tidigare alltid varit anti leasing. Jag har tänkt om.

Ja alltså jag har också tänkt om, du har ett utmärkt exempel ovan. 4900 då ingår väl allt?
Sjukt billigt ju.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 123
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Sen ska det sägas också. Leasing passar nog framförallt statsboende medborgare som kör förhållandevis lite. Under 1000 mil per år.

Dels för att försäkring och dylikt är dyrare för dom men också för att leasingen kan springa iväg kostnadsmässigt om man brukar bilen mycket.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Ja alltså jag har också tänkt om, du har ett utmärkt exempel ovan. 4900 då ingår väl allt?
Sjukt billigt ju.
Jag lägger runt 4800kr för min bil (4300 innan ändrat milavtal). Då ingår serviceavtalet och försäkring i det priset.

Kan inte prata för Småland avtal men generellt ingår aldrig "allt".
Vinterdäck läggs ofta på, allt mer ofta lönar det köpa egna däck utanför bilfirman för avgiften för vinterdäck är t ex 500 x 36 månader dvs blir en avbetalning under leasingperioden.
Serviceavtal ingår ofta 36 mån eller 4500 mil
Skatt tillkommer
Bränsle tillkommer

Jag bor i medelstor stad, jag kör 2000 mil :)
Försäkringen baseras på hur du bor, vart bilen står och geografiskt. Tänk på att du bara behöver ha halvförsäkring. Min kostar 360kr och gick upp till 380kr när jag ändrade mil från 1500 till 2000kr. Dvs marginellt.

Hur det är i storstad typ Göteborg, Malmö, Stockholm låter jag vara osagt.

Jag skulle säga leasing passar extra bra nu för dom som ska skaffar elbil pga utvecklingen sker så snabbt.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Har alltid tidigare leasat, både som företagare och privatperson. Är även jag hjärtligt ointresserad av bilar och får nästan lätt ångest av minsta lilla indikation på bilfix av min nuvarande skruttbil jag nedgraderat till inför ev skuldsanering. Älskade att slippa tänka på det helt enkelt, och bara det var värt någon tusenlapp. Ofta drar nya bilar mindre bensin, lägre skatt osv, så även jämfört med en äldre bil undrar jag om det inte är någon svindlande skillnad i kostnad.
Efter förhoppningsvis beviljad skuldsanering funderar jag på att föreslå tjänstebil/leasing inför nästa lönesamtal om jag går upp i arbetstid, istället för högre lön.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 527
Jag leasar en Volkswagen golf. Den kostar mig runda svängar ca 3200kr/månaden. Har då även vinterhjul som ingår samt 1500 mil per år, alltså totalt 4500 mil.
Har nu i oktober haft bilen i 2 år och har ganska nyligen passerat 2000 mil. Så jag ligger bra under snittet, haha. Då har ändå bilen fått vart med på ett par resor till Ullared på dryga 50 mil enkel resa. Så vi använder min bil ganska flitigt nu sista året eftersom man endast får tillbaka 500 mil i "undermil" om man inte använt alla.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Jag funderar på att privatleasa så småningom. Min fråga gäller försäkring; ingår det i priset man ser som "erbjudande" eller löser man det själv? Kanske är olika på olika firmor iofs?
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 527
Jag funderar på att privatleasa så småningom. Min fråga gäller försäkring; ingår det i priset man ser som "erbjudande" eller löser man det själv? Kanske är olika på olika firmor iofs?
Vi fick lägga till försäkring till priset men valde via mitt försäkringsbolag istället :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 123
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Jag funderar på att privatleasa så småningom. Min fråga gäller försäkring; ingår det i priset man ser som "erbjudande" eller löser man det själv? Kanske är olika på olika firmor iofs?

Det verkar ingå allt som oftast, även om försäkring inte skulle ingå så kostar det förhållandevis lite då bilen har vagnskadegarnati första 3 åren. Alltså betalar du bara för en halvförsäkring. Är det ingen värstingbil så kommer du under 400 kronor i månaden. Allt som oftast under 300 också.
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Kom-ihåg att det kan bli så att du får betala för nya däck när du lämnar tillbaka leasingbilen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp