Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Varning för betalningsfria månader

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Meddelanden
1 622
Mottagna reaktioner
1 092
Poäng
867
Nu när det för många är en väldigt tuff månad ekonomiskt vill jag passa på att varna för frestelsen att tacka ja till betalningsfria månader på blancolånen. Det har såklart dryftats här på forumet tidigare, men tänker att det ju ständigt tillkommer nya medlemmar. Och det är möjligt att det i vissa lägen inte bara är nödvändigt att ta en betalningsfri månad om ingen annan "hjälp" finns att uppbringa, utan också kan vara fördelaktigt om man disciplinerat amorterar bort på ännu sämre alternativ. Men i så fall; fundera, räkna och begrunda det valet så att det blir ett klokt och medvetet beslut.

Det stora problemet uppstår ifall du drar på dig betalningsfria månader på större lån (till nuvarande höga räntor) och sen fortsätter att betala in lägsta möjliga summa. De obetalda ("betalningsfria") kostnaderna läggs nämligen på ditt befintliga lån så att lånet löpande "smyghöjs". Är du då i början (speciellt de första åren) av en betalplan på ett annulitetslån så betalar du redan innan väldigt mycket ränta och lite amortering och nu blir det ännu värre.

För att ta ett konkret exempel så samlade jag lån på Resurs hösten 2023 för 500 K. Jag tog sedan första halvåret två betalningsfria månader så skulden var som mest uppe i 510 K och räntorna höjdes ännu lite. För varje månad jag betalade in 5300 gick väldigt lite till amortering. Det är först nu (efter extra amorteringar) som jag har kommit ner under ursprungssumman igen. Sammanlagt betalade jag in ungefär 70000 kr för att komma ner tillbaka till ursprungssumman på 500 K, alltså för två betalningsfria månader på drygt 10 K totalt.

Så innan du tackar ja till de fina, lockande erbjudandena från din kompis "Hyggliga långivaren" som påstår sig förstå din situation och att alla behöver en "paus" ibland; räkna på vad det innebär och ännu hellre försök att extra-amortera ner summan så fort det bara går för en liten amortering blir ännu mindre med högre lånesumma (=ännu högre andel förhatlig ränta)

Senast ändrad:
Ja det är dyrt att ta betalningsfri månad.
Snart haft mitt 500k collector i ett år. Har betalat in snart 100k, betalar 8000:- mån. Skulden är idag på 507k.

Snart haft mitt 500k collector i ett år. Har betalat in snart 100k, betalar 8000:- mån. Skulden är idag på 507k.
Det där går inte ihop.

Bra information och bra att upplysa om. Har nyttjat detta i annuitetslån hos remember på 500.000kr kanske 4 gånger under 3 år. Trots att jag betalat som jag ska övriga ca 30 månader (ca 180.000) så minskade lånet med ca 2000kr totalt när jag släppte det.

Inga andra sena betalningar och stor del av tiden var beloppet att betala högre än 500.000 dessutom.

Aldrig räknat på det men fått känslan att dessa 4 betalfria månader kostade minst 150.000kr

Det var det jävligaste. Hur många tog du?
Kolla bara på skpjs skull om betalningsfria hos collector och såg att de höjer räntan pga sin vilja att hjälpa dig

Det där går inte ihop.
Det kan jag intyga går ihop med garanti. Har vart i flera liknande situationer med dyra räntor på annuitetslån och nyttjat betalfria månader. Då blir det exakt som beskrivs. Både hos Remember, Collector och Bank Norweigan.

En bra tråd på ämnet från @Betty ;

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/betalat-226-578-kr-sedan-2018-877-kr-amorterat.26085/

Inlägg från @Terry_ med 2 bildbevis på betalningshistorik hos Tando

Senast ändrad:
Jag minns själv det där, även om jag inte utnyttjade det särskilt ofta. Fy fan vad jag är glad att jag fått min sanering, så att man slipper öppna brev varje månad och se att skulden knappt minskat trots inbetalning.

Det är så sjukt egentligen. Det får så enormt effekt när det rör sig om så stora summor man är skyldig. Att det läggs på 10000 kr låter ju som en kiss i rymden i sammanhanget om lånet är på 500 K och är ju väldigt lätt att tacka ja till. Att det innebär att man får betala in enorma summor ränta (50 K eller mer) i ett helt år för att komma tillbaka där man var innan man tackade ja är lätt att missa.

Bra information och bra att upplysa om. Har nyttjat detta i annuitetslån hos remember på 500.000kr kanske 4 gånger under 3 år. Trots att jag betalat som jag ska övriga ca 30 månader (ca 180.000) så minskade lånet med ca 2000kr totalt när jag släppte det.

Inga andra sena betalningar och stor del av tiden var beloppet att betala högre än 500.000 dessutom.

Aldrig räknat på det men fått känslan att dessa 4 betalfria månader kostade minst 150.000kr
Utan att ha funderat igenom det ordentligt tycker jag att tillåtelse sv den här typen av "betalningsfria" månader är något som regeringen borde se över när de påstår sig vilja rensa upp i låneträsket. Så här i efterhand hade det ju till exempel för mig (och dig och övriga i tråden) varit betydligt billigare som konsument att ta ett riktigt värdelöst sms-lån än att låta sig förföras av Resurs, Collector, Remember osv som ju ändå är betraktade som semi-serösa aktörer på marknaden.

Utan att ha funderat igenom det ordentligt tycker jag att tillåtelse sv den här typen av "betalningsfria" månader är något som regeringen borde se över när de påstår sig vilja rensa upp i låneträsket. Så här i efterhand hade det ju till exempel för mig (och dig och övriga i tråden) varit betydligt billigare som konsument att ta ett riktigt värdelöst sms-lån än att låta sig förföras av Resurs, Collector, Remember osv som ju ändå är betraktade som semi-serösa aktörer på marknaden.
Det är verkligen hopplöst. Stort problem med annuitetslån + betalfria månader. Tycker näst intill vara fängelsestraff för att erbjuda detta utan att extremt tydligt meddela vad det kostar i pengar och framtida mental hälsa att trycka på betalfri månad.

Säg att du tar och löser bort Resurs på 500.000 med ett nytt lån på 500.000 för att du får lägre ränta.

Dom 70000 kr du har betalat då försvinner ju bara i vinst till resurs. Nästa lån på 500.000 tar ingen som helst hänsyn till dom 70.000 du har betalat och man börjar om helt på 0. Vart med om det några gånger utan att förstå vad som händer efter ett par hundratusen och något år senare.

Instämmer helt, mitt Nordaxlån från 2017 på 300 k ligger nu på… 298734 kr. :'(
Samma här !
Helt galet!
Samma med Remember och Morow lån! Betalar varje månad och skulden bara ökar efter några betalningsfri månader!
Det blir skönt att släppa allt snart !

Instämmer helt, mitt Nordaxlån från 2017 på 300 k ligger nu på… 298734 kr. :'(
8 år senare?
Vad har du för ränta på detta lånet och vad amorterar du varje månad? Vad blir ”straffet” i siffror när du nyttjar din betalningsfria månad?
Låter ju vansinnigt

8 år senare?
Vad har du för ränta på detta lånet och vad amorterar du varje månad? Vad blir ”straffet” i siffror när du nyttjar din betalningsfria månad?
Låter ju vansinnigt
Ja det är helt galet. Räntan är 12,15%. Jag har bett dem förklara hur det kan betalas av så lite, när jag har betalat in snart totalt 300k under alla dessa år, men jag förstår fortfarande inte. Tror att lånet ”börjar om” varje gång varav jag aldrig kommer ner till att amortera mer än några hundra av totalbeloppet varje månad. Det borde inte vara lagligt. Det kanske det inte är. Men det är bara att leva med.

Det är helt galet:-(. Med 300 K och 12 procents ränta blir det 36000 kr/per år (3000 kr i månaden) i räntekostnad. Som exempel kan vi ju säga att den totala månadskostnaden på lånet är 3500 kr. Då blir det alltså 'över' 500 kr amortering per månad. Lägger man då in två "betalningsfria" månader ökar skulden med 7000 kr. Vilket alltså tar 14 månader (med 3500 kr per månad och 500! Kr amortering) att betala ikapp ner till "scratch" som läget var innan de "betalningsfria" månaderna.. Till och med ytterligare lite längre eftersom den nya ökningen på skulden med 7000 kr innebär ytterligare 840 kr (70 kr i månaden) per år i ränta så att amorteringen bara blir 430 kr per månad.

Senast ändrad:
Det stora tankemisstaget jag tror att många av oss gör vid "betalningsfria" månader är att vi tänker att vi bara fyller på lånet med den betalningsfria summan och betalar extra ränta på den. Tex att jag på mitt Resurs-lån bygger på det med 5000 kr plus ränta på den summan. Men i själva verket betalar jag ju fortsatt ränta på hela halv-miljonen jag har i lån så länge jag kämpar på med att amortera ner det "betalningsfria" med några hundra i månaden :-(

Blir spännande att se hur dom gör när slutfakturan i slutet av löptiden ska skickas.

Lägger de inte bara på månader så att man aldrig kommer till slutet av löptiden?
vissa förlänger betaltiden. Andra ökar månads beloppet för att behålla samma betaltid.

Är man tvungen att nyttja 2 betalfria månader per år på ett större annuitetslån med hög ränta så kan man sköta övriga betalningarna i 1000 år oavsett vad det står för bindningstid och lånet skulle aldrig bli mindre.

Det är är ungefär som evighetsgeldenär på KFM. Skulden ökar successivt om det inte dras tillräckligt mycket. Blir liknande effekt med 2 betalfria månader per år på annuitetslån.

Är man tvungen att nyttja 2 betalfria månader per år på ett större annuitetslån med hög ränta så kan man sköta övriga betalningarna i 1000 år oavsett vad det står för bindningstid och lånet skulle aldrig bli mindre.

Det är är ungefär som evighetsgeldenär på KFM. Skulden ökar successivt om det inte dras tillräckligt mycket. Blir liknande effekt med 2 betalfria månader per år på annuitetslån.
En riktigt giftig fälla att falla ner i:-(. Undrar hur de får ihop det med lagstiftningen att summan för räntor och avgifter inte får överstiga summan som lånet är på? Antar att de kringår det genom att göra om den ",betalningsfria" räntan till nytt lån/summa att amortera?

En riktigt giftig fälla att falla ner i:-(. Undrar hur de får ihop det med lagstiftningen att summan för räntor och avgifter inte får överstiga summan som lånet är på? Antar att de kringår det genom att göra om den ",betalningsfria" räntan till nytt lån/summa att amortera?
Jag har också undrat över just det.

Mycket bra initiativ av TS att ta upp detta ämnet! När vi hade det knapert valde vi ett amorteringsfritt år på ett större annuitetslån, dock var räntan bara 4 % vid den här tiden (2018) men året därpå erbjöd de ytterligare ett fritt år och även nästkommande år. Vi hade alltså amorteringsfrihet i totalt 3 år. Idag är räntan på det här lånet 6,5 % vilket fortfarande är relativt lågt men ser ju hur lite vi har betalat ner totalt sett. Det var en viktig läxa för oss!

Mycket bra initiativ av TS att ta upp detta ämnet! När vi hade det knapert valde vi ett amorteringsfritt år på ett större annuitetslån, dock var räntan bara 4 % vid den här tiden (2018) men året därpå erbjöd de ytterligare ett fritt år och även nästkommande år. Vi hade alltså amorteringsfrihet i totalt 3 år. Idag är räntan på det här lånet 6,5 % vilket fortfarande är relativt lågt men ser ju hur lite vi har betalat ner totalt sett. Det var en viktig läxa för oss!
Gjort samma misstag, och när jag ringde och sa att jag ville börja betala av dumförklarad de mig och det var tvungen att gå ändå upp till chefen…

Det gäller väl endast snabblån..

Aha, ok, det stämmer säkert. Tack för klargörandet. Kan ju tycka att det vore rimligt också för längre lån i så fall.
Då skulle lån få ha rätt kort löptid

Då skulle lån få ha rätt kort löptid
Det går nog (med lite god vilja) även för lagstiftarna att dra lite i reglaget för olika typer av lån. Jag är mest ute efter någon sorts regel som syftar till att man efter flera/många års betalning av flera hundra tusen kronor i räntor i princip står kvar på ursprungssumman.

Det är räntan som läggs på månaden efter. Jag kör betalningsfria hos sevenday då det är 60/40 med amortering/ränta just nu. Men det tar ju 2 månader att komma ikapp sen med skulden o månadskostnaden höjs med 20-30 kr ca

tycker också betalningsfria månader är av ondo! Använde det förut och särskilt Resurs erbjuder det ofta. Men då lägger de på 500 kr på skulden (ränta) så det blir dyrt!
Ligger man back så kan jag förstå att det kan vara ett sätt att hanka sig fram med hjälp av betalningsfria månader men annars är min rekommendation också att undvika.

Det är räntan som läggs på månaden efter. Jag kör betalningsfria hos sevenday då det är 60/40 med amortering/ränta just nu. Men det tar ju 2 månader att komma ikapp sen med skulden o månadskostnaden höjs med 20-30 kr ca
Det ser skönt nog ut som.du börjar få en hyfsad balans där du ju amorterar på bra. Bra jobbat! Har du lyckats bli av med Fairlo nu också?

Värre är det ju i början på ett långt annulitetslån då man ju knappt amorterar alls. När räntan för den betalningsfria månaden då läggs på och omvandlas till lån som ska amorteras ner (långsamt) så blir det ju nästan som om man bara trampar vatten med sin amortering. Man kommer i princip ingenstans utan fortsätter bara att trycka in enorma summor i ränta:-(

Jag har verkligen insett hur "skör' man är i början av ett annulitetslån. Så just nu (när jag inte är beroende av att optimera min UC på ett drygt halvår) prioriterar jag att amortera ner mitt sämsta/nyaste annulitetslån före mina krediter. Det på Resurs jag nämnde i början alltså. Det blir ju så jäkla utväxling känns det som. För varje tusenlapp som jag lyckas amortera ner medans det är nytt får ju enorm effekt totalt sett över hela länets betalplan på 15 år.

Jag fortsätter förstås ner med krediterna också, men inte lika intensivt:-)

Collector tycks ha börjat med betalningsfri månad, de hade tidigare "bara" möjlighet till amorteringsfritt. Nu när de erbjuder bet.fri månad lägger de också på en avgift på 97 spänn om man nyttjar det.

Det ser skönt nog ut som.du börjar få en hyfsad balans där du ju amorterar på bra. Bra jobbat! Har du lyckats bli av med Fairlo nu också?

Värre är det ju i början på ett långt annulitetslån då man ju knappt amorterar alls. När räntan för den betalningsfria månaden då läggs på och omvandlas till lån som ska amorteras ner (långsamt) så blir det ju nästan som om man bara trampar vatten med sin amortering. Man kommer i princip ingenstans utan fortsätter bara att trycka in enorma summor i ränta:-(

Jag har verkligen insett hur "skör' man är i början av ett annulitetslån. Så just nu (när jag inte är beroende av att optimera min UC på ett drygt halvår) prioriterar jag att amortera ner mitt sämsta/nyaste annulitetslån före mina krediter. Det på Resurs jag nämnde i början alltså. Det blir ju så jäkla utväxling känns det som. För varje tusenlapp som jag lyckas amortera ner medans det är nytt får ju enorm effekt totalt sett över hela länets betalplan på 15 år.

Jag fortsätter förstås ner med krediterna också, men inte lika intensivt:)

Har haft lånet i 5 år nu. Har dock 7-8 år kvar. Men kommer aldrig samla de lånet som är ca 280 k kvar.

Har blivit av med allt förutom Brixo som jag tog förra året. Fick samlingslån från collector på 400 000 kr. Tog lång avbetalningstid så månadskostnaden ligger på 3600 kr + sevenday 3800 kr. Är bra mycket bättre än förra året då lånen kostade över 10 000 kr i månaden.

Du jobbar på bra med. Fortsätt så och försök känn lugnet. Ett år i taget, annars kommer man nog deppa ihop vilket jag gör ibland.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp