Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

Herre jösses...Du är i hamn om bara några dagar ju... YAY !! Antar dock att Du gör Din sista betalning i slutet på februari eller?
Jag är nämligen klar den 12.e mars, men betalar sista i slutet på mars...
Du Kimsan!

Vet att du har en betalning kvar - Men nu är du prickfri och ren i alla stystem
Måste kännas ofattbart att vara fri, Stort, stort grattis!!! :)

Du Kimsan!

Vet att du har en betalning kvar - Men nu är du prickfri och ren i alla stystem
Måste kännas ofattbart att vara fri, Stort, stort grattis!!! :)
Ett innerligt tack… :faceheart: ja, jag har en betalning kvar…men den betalar jag med glädje… L I V E T är ljuvligt och att vara på ”grön kvist” igen är en känsla som är obeskrivlig… Tacksamheten är enorm för denna omstart! :)

Ett innerligt tack… :faceheart: ja, jag har en betalning kvar…men den betalar jag med glädje… L I V E T är ljuvligt och att vara på ”grön kvist” igen är en känsla som är obeskrivlig… Tacksamheten är enorm för denna omstart! :)
Har du kollat din UC idag för att njuta extra mycket före sista inbetalning?.

Jag har 6 månader kvar

Stort grattis, äntligen över!

Önskar såå jag kunde ansöka om skuldsanering. Men det går inte på grund av huset vi äger.

Nu när det gäller huset, kan det utmätas vid skuldsanering ansökan eller ansökan bara avslos?
Skuldsaneringen utmäter ingenting. De kan däremot säga att xx borde sälja huset först och görs inte det så riskeras det ett avslag på ansökan.

Senast ändrad:
Skuldsaneringen utmäter ingenting. De kan däremot säga att xx borde sälja huset först och görs inte det så riskeras det ett avslag på ansökan.
Rent krasst borde jag kunna ansöka om skuldsanering iallafall. Så får man se hur beslutet kring huset blir?

Rent krasst borde jag kunna ansöka om skuldsanering iallafall. Så får man se hur beslutet kring huset blir?
Gäldenärs tillgång av fastighet eller bostadsrätt vid skuldsanering

"Om en person som ansökt om skuldsanering äger en fastighet eller bostadsrätt
som är hans eller hennes stadigvarande bostad gäller som utgångspunkt att
tillgången ska säljas innan skuldsanering kan beviljas. Det finns dock möjlighet
att bevilja skuldsanering trots att den som ansökt bor i en egen fastighet eller
bostadsrätt. Vid den bedömningen ska Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) ta
hänsyn till ekonomiska och sociala skäl. Det är bostadens nettoövervärde som ska
ligga till grund för bedömningen. Om nettoövervärdet inte är högre än ca
200 000 kr ska tillgången inte vara hinder mot skuldsanering. Detta gäller under
förutsättning att kravet på kvalificerad insolvens är uppfyllt, samt att det vid en
helhetsbedömning är skäligt att skuldsanering beviljas, trots att den som ansökt
äger en fastighet eller en bostadsrätt."

"Det är viktigt att poängtera att riktvärdet avser bostadens nettoövervärde, inte
bostadens nettoövervärde per ägare. Om två makar eller sambor äger en fastighet
eller en bostadsrätt gemensamt blir det alltså inte fråga om att ta hänsyn till att
nettoövervärdet per person understiger 200 000 kr. Detta gäller även om båda har
ansökt om skuldsanering.
"

Senast ändrad:
Gäldenärs tillgång av fastighet eller bostadsrätt vid skuldsanering

"Om en person som ansökt om skuldsanering äger en fastighet eller bostadsrätt
som är hans eller hennes stadigvarande bostad gäller som utgångspunkt att
tillgången ska säljas innan skuldsanering kan beviljas. Det finns dock möjlighet
att bevilja skuldsanering trots att den som ansökt bor i en egen fastighet eller
bostadsrätt. Vid den bedömningen ska Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) ta
hänsyn till ekonomiska och sociala skäl. Det är bostadens nettoövervärde som ska
ligga till grund för bedömningen. Om nettoövervärdet inte är högre än ca
200 000 kr ska tillgången inte vara hinder mot skuldsanering. Detta gäller under
förutsättning att kravet på kvalificerad insolvens är uppfyllt, samt att det vid en
helhetsbedömning är skäligt att skuldsanering beviljas, trots att den som ansökt
äger en fastighet eller en bostadsrätt.
"
Tillgång ska säljas innan skuldsanering kan beviljas-så man är tvungen att sälja huset om man vill ha skuldsanering,om man inte säljer beviljas inte skuldsanering men det är inte påtvingade att man säljer huset, det utmäts alltså inte vid skuldsanering ansökan. Han har inget att förlora och i alla fall får nyttig information.

Tillgång ska säljas innan skuldsanering kan beviljas-så man är tvungen att sälja huset om man vill ha skuldsanering,om man inte säljer beviljas inte skuldsanering men det är inte påtvingade att man säljer huset, det utmäts alltså inte vid skuldsanering ansökan. Han har inget att förlora och i alla fall får nyttig information.
Jag gav svar på frågan om vad som gäller för att få en godkänd SKUSAN.
Dvs information om vad man kommer att gå efter om man inte har sålt sitt hus eller sin bostadsrätt. Så - inget i vad jag skriver syftar väl på att säga att om man söker SKUSAN så tvingas man sälja huset. Det är väl bättre att försöka hålla en hög kvalitet på sin ansökan från första början istället för att skicka in på måfå.

Jag gav svar på frågan om vad som gäller för att få en godkänd SKUSAN.
Dvs information om vad man kommer att gå efter om man inte har sålt sitt hus eller sin bostadsrätt. Så - inget i vad jag skriver syftar väl på att säga att om man söker SKUSAN så tvingas man sälja huset. Det är väl bättre att försöka hålla en hög kvalitet på sin ansökan från första början istället för att skicka in på måfå.
Det håller jag fullständigt om,ville bara påpeka till TS att huset inte kan utmätas vid en skuldsanering ansökan (om jag nu inte har fel)så TS kan ansöka fast han har ett hus. Vi vet ingenting om hens förutsättningar och situation.

Om det bara blir avslag varför inte?Har du löneutmätning och är det mycket mervärde i huset?
Har ingen hos KFM och det är nog cirka 500.000 kr i övervärde minst. Så det är inte aktuellt då. Vägrar byta område osv på grund av barnen. Så får kämpa på och skylla mig själv.

Har ingen hos KFM och det är nog cirka 500.000 kr i övervärde minst. Så det är inte aktuellt då. Vägrar byta område osv på grund av barnen. Så får kämpa på och skylla mig själv.
Ja,skuldsanering skulle tyvärr inte beviljas. Hur mycket har du i skuld?

Du tänker rätt, ett övervärde på 500 000.som kan gå till skulderna lär inte ge dig skäligheten godkänd vid en ansökan om skuldsanering.

Det du kan göra om du blir beviljad.

1. Låna upp huset 300.000-500.000 (för att se till att det inte har övervärde om ett år)
2. Betala bort kanske dom 2-3 SENASTE tagna lånet/krediterna, så förutom utökningen på huset så får du "längre tid" sen du tog senaste lånet/krediten. Bra för skäligheten att betala bort senaste lånet så kvarvarande senaste lånet blir äldre
3. Använda resterande pengar sparsamt för att klara dig/er ett år
4. 2025 sikta på skuldsanering via kommunens skuldrådgivare när upplånande av huset är ett år gammalt, men du kan använda som motivation att du använde upplåningen som "samlingslån" och gjort allt i din makt för att betala, även om det bara blir delvis sant och du löst dom senaste lånen för skälighetens skull/för att sänka övervärdet. Men bra argument för skälighetens skull.

Under kommande år så använder ni bara pengarna från upplåning av huset som är över även om ni går back. Delvis inga nya lån eller krediter efter det för att öka skäligheten. Tror det löser både skäligheten, ett år av mindre stress och problemet kring övervärdet för att sen få skuldsanering och ett slutdatum på alla skulder utom huset.
Sen får man balansera upplåningen lite. Kanske vill ta ut en stor del, men spara lite (säg 100.000) i övervärde, men inte tillräckligt stort övervärde för att neka en skuldsanering 2025.

Om du i övrigt tror att du är skälig skuldsanering och kan bli beviljad en höjning på kåken så tror jag denna plan är klockren.

Senast ändrad:

1. Låna upp huset 300.000-500.000 (för att se till att det inte har övervärde om ett år)
2. Betala bort kanske dom 2-3 SENASTE tagna lånet/krediterna, så förutom utökningen på huset så får du "längre tid" sen du tog senaste lånet/krediten. Bra för skäligheten att betala bort senaste lånet så kvarvarande senaste lånet blir äldre
4. 2025 sikta på skuldsanering via kommunens skuldrådgivare när upplånande av huset är ett år gammalt, men du kan använda som motivation att du använde upplåningen som "samlingslån" och gjort allt i din makt för att betala, även om det bara blir delvis sant och du löst dom senaste lånen för skälighetens skull/för att sänka övervärdet. Men bra argument för skälighetens skull.

Under kommande år så använder ni bara pengarna från upplåning av huset som är över även om ni går back. Delvis inga nya lån eller krediter efter det för att öka skäligheten. Tror det löser både skäligheten, ett år av mindre stress och problemet kring övervärdet för att sen få skuldsanering och ett slutdatum på alla skulder utom huset.
Sen får man balansera upplåningen lite. Kanske vill ta ut en stor del, men spara lite (säg 100.000) i övervärde, men inte tillräckligt stort övervärde för att neka en skuldsanering 2025.

Om du i övrigt tror att du är skälig skuldsanering och kan bli beviljad en höjning på kåken så tror jag denna plan är klockren.
Nä men vänta nu, hela grejen med skuldsanering är väl att vara ärlig och inte hålla på med sånt här fuffens? Sånna här råd ska man nog inte lägga så mycket tid på, börja med att boka en tid hos en skuldrådgivare och få lite mer professionella råd.

Nä men vänta nu, hela grejen med skuldsanering är väl att vara ärlig och inte hålla på med sånt här fuffens? Sånna här råd ska man nog inte lägga så mycket tid på, börja med att boka en tid hos en skuldrådgivare och få lite mer professionella råd.
Vadskajag göra sa ju att hen vill ha skuldsanering. Föreslog bara den lösning som jag kom på baserat på den information som jag såg fanns tillgängligt om problemet till varför hen inte skulle bli beviljad idag.

Vadskajag göra sa ju att hen vill ha skuldsanering. Föreslog bara den lösning som jag kom på baserat på den information som jag såg fanns tillgängligt om problemet till varför hen inte skulle bli beviljad idag.
Tack för dina tips. Tyvärr blir vi inte beviljade utökning av lånet. Annars hade jag mer än gärna gjort det. Som det ser ut nu är min ända väg att prata med mina föräldrar om förskott på arv / lån. Har dragit extremt länge på det men nu måste detta ske.

Din punkt 1 är ju ett nytt lån...

Din punkt 1 är ju ett nytt lån...
Huslån ingår inte i skuldsaneringen. Så dom kommer inte rapportera in det datumet till KFM efter POIT.

Men det stämmer: Skulle man höja och söka ett år senare så blir senaste lånet 1 år gammalt i teorin. Väldigt många blir beviljade med ett år gamla lån också. Mitt senaste lån var ca 1 år när jag sökte och fick igenom det.

Huslån ingår inte i skuldsaneringen. Så dom kommer inte rapportera in det datumet till KFM efter POIT.

Men det stämmer: Skulle man höja och söka ett år senare så blir senaste lånet 1 år gammalt i teorin. Väldigt många blir beviljade med ett år gamla lån också. Mitt senaste lån var ca 1 år när jag sökte och fick igenom det.
Alla skulder (och tillgångar, fastigheten) ska givetvis tas upp i ansökan, även CSN, även om det inte omfattas av saneringen.
Bolånet kommer givetvis att utredas.

Huslån tas upp i ansökan

Stämmer inte. Det ska finnas ett tydligt övervärde.
Har en vän som fick beviljad skuldsanering och bor i en 4 miljonersvilla.
Dock inget övervärde så ingen dem tog med i hans ansökan.

Ja naturligtvis, det är underförstått tycker jag.

Ja naturligtvis, det är underförstått tycker jag.
Varför skriver du då "Tillgång ska säljas innan skuldsanering kan beviljas-så man är tvungen att sälja huset om man vill ha skuldsanering ,om man inte säljer beviljas inte skuldsanering"?
Du skriver ju att det MÅSTE säljas.
Folk kommer hit för råd och hjälp, vill du va den som hjälper så tycker jag du ska vara tydlig och inte missvisande. För dig är det underförstått samtidigt som du skriver "måste".
För en person där det inte är underförstått så väger ditt "måste" ganska tungt...

Varför skriver du då "Tillgång ska säljas innan skuldsanering kan beviljas-så man är tvungen att sälja huset om man vill ha skuldsanering ,om man inte säljer beviljas inte skuldsanering"?
Folk kommer hit för råd och hjälp, vill du va den som hjälper så tycker jag du ska vara tydlig och inte missvisande. För dig är det underförstått samtidigt som du skriver "måste".
För en person där det inte är underförstått så väger ditt "måste" ganska tungt...
Om du vill ha något då kan du få det genom att betala. Det stämmer inte, du kan inte få det genom att betala om du inte har pengar, kan inte få lån, kan inte låna privat....

Mannen skrev klart och tydligt att huset har ett övervärde på MINST 500000 kr.
Mannen skrev klart och tydligt att huset har ett övervärde på MINST 500000 kronor.

Alla dessa guider om hur man ska få skuldsanering…..leva rövare några år och sen kommer pappa och betalar. Känns som att detta gått överstyr och att alla till höger och vänster jublar att dom fått skuldsanering. Har själv stora skulder men gett mig fan på att lösa detta för egen maskin. Kommer ta mig betydligt längre än 5år men det känns helt ok.

Alla dessa guider om hur man ska få skuldsanering…..leva rövare några år och sen kommer pappa och betalar. Känns som att detta gått överstyr och att alla till höger och vänster jublar att dom fått skuldsanering. Har själv stora skulder men gett mig fan på att lösa detta för egen maskin. Kommer ta mig betydligt längre än 5år men det känns helt ok.
Många som försökt många många år så där av jublet när man blir beviljad sanering och kan se ett slut. Själv höll jag på i 12 år innan jag gav upp och sen sökte sanering så kommer sluta på 17 år totalt

Min sanering är klar kommer jag upp totalt 18 år med varje månad av dripplande

Det stämmer att jag inte haft sanering speciellt länge. Jag var bara nyfiken vad som gäller gåva av större belopp.

Har inget sådant på gång idag. Men har faktiskt historiskt hjälpt 3 olika personer på forumet att få återbetalning från spelbolag utan motkrav för ett par år sedan.

2 av dessa som fick tillbaka över 100.000 har valt att swisha mig som tack. Visseligen några tusen båda gångerna och inte dom beloppen på 50 eller 100.000 (skrev ett extremt exempel bara för att se reaktionerna. Hade jag skrivit 5000 så antar jag folk hade skrivit att jag inte ska ompröva).

Vad gäller ett spelbolag där jag gjorde insättning med klarna kortet för många år sen kanske jag har ett case för återbetalning, om jag orkar vända upp det. Spelbolaget i fråga verkar vara svåra att ha att göra med och beloppet är inte jättestort.

Men anser inte att jag gjort något skattebrott för det, har dock för dålig kunskap för att säkert säga det.
Nyfiken fick du skuldsanering direkt el hade du löneutmätning innan ? Vad tittar de på mer specifikt när de ev godkänner en sanering ? Endast hur nya lånen är ? Det kan ju ligga en massa saker bakom varför länen togs ska man redogöra för detta med ett personligt brev ?
Bara nyfiken det verkar vara en djungel vem som får o inte vilket är väldigt trist.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp