• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vill få ner mina kostnader/göra rätt beslut

Pleasehelpme

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 November 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej! Jag behöver er hjälp.

Jag har haft väldigt många lån som jag nu har lyckats göra ett samlingslån på. Dock blev jag inte beviljad hela beloppet så jag har ca 31 000kr på anyfin, resterande har jag på Santander.

Jag vill så småningom flytta över allt till anyfin då räntan är bättre.

Santander har en ränta på 15.50% och den går nu upp till 16% efter oktober. Min månadskostnad är just nu 6323kr. Vad blir min månadskostnad med 16% i ränta? Jag förstår inte hur jag ska räkna.

På Santander har jag 80 500kr kvar att betala av 120 000kr.

Jag pluggade tidigare och hade därför väldigt dålig inkomst, Santander var de ända som ville bevilja mig ett sånt stort lån. Jag kommer denna månad jobba heltid samt nästa och månaden efter det. Förhoppningsvis går min tjänst snart över till en fast tjänst också.

Hur skulle ni göra om ni var jag? Just nu är det svårt att få pengarna att räcka till med så stora månadskostnader som går till mina lån samt hyra, mat, telefon osv. Min lön som jag får nu den 28 oktober är bara på 12 000kr.

Jag funderar på om man kanske kan förlänga återbetalningstiden så att månads kostnaden går ner på mitt Santander lån? Eller är det smartare att vänta tills jag haft en heltidslön i x antal månader för att söka om ett lån med bättre ränta någon annanstans? Flytta över allt till anyfin och ha allt på ett ställe?

Tacksam för all hjälp och råd som jag kan få!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Du skulle iaf kunna kontakta Santander och kolla om de går med på en förlängning. Viktigt tror jag är att de inte tar en upplysning just nu, och istället kan du skicka en upplysning som du tar ut via minuc. (om du har den, eller så kan du köpa en för 25kr). Annars kolla om det finns betalningsfria månader som du skulle kunna nyttja. Om det bara är denna månad som det är skärvt. Sedan när du har fast jobb kan du kolla om du kan samla allt. Tycker även att 16% är för tokig och istället skulle jag ringa till santander och säga att du inte går med på det. Har du betalat i tid under alla år? isf tycker jag säkert att de skulle kunna sänka räntan tom. Stå på dig.
 

Pleasehelpme

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 November 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Du skulle iaf kunna kontakta Santander och kolla om de går med på en förlängning. Viktigt tror jag är att de inte tar en upplysning just nu, och istället kan du skicka en upplysning som du tar ut via minuc. (om du har den, eller så kan du köpa en för 25kr). Annars kolla om det finns betalningsfria månader som du skulle kunna nyttja. Om det bara är denna månad som det är skärvt. Sedan när du har fast jobb kan du kolla om du kan samla allt. Tycker även att 16% är för tokig och istället skulle jag ringa till santander och säga att du inte går med på det. Har du betalat i tid under alla år? isf tycker jag säkert att de skulle kunna sänka räntan tom. Stå på dig.
Tack för bra svar! En upplysning brukar alltså tas om man vill förlänga lånet?

jag tog en sådan månad för inte så jätte längesen men tänkte kolla om det är möjligt denna månad med. Dom har dock sjukt långa svarstider på telefonen så man kommer ju inte fram.. men nu har jag även mejlat in.

ja räntan är väldigt hög :( den låg på 15% först.. för någon månad sedan höjde de med 0,50 och nu 0,50 igen.. sämst. Jag har annars alltid betalat i tid.. lånet tog jag väl i november/december i 2021.

hade nog tänkt hota med att jag annars vänder mig någon annanstans som kan bjuda mig bättre ränta, om de inte kan sänka den. För det kommer jag ju göra så småningom. Hoppas de kan hjälpa..
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 234
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
Är Anyfin bra ? Är de hårda i sin bedömning, skulle gärna vilja sänka räntan på mina lån och det låter ju som du fått ner räntan mycket via anyfin
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp