• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Vivus,brixo merax

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Är några dagar sen med betalning på vivus fick då Mail från vivus inkasso? Vad menas går det till inkasso nu direkt elelr hur funkar det?


Hej!

Vi har inte mottagit någon betalning från dig vilket kan medföra kostnader för dig. För ytterligare information se bifogat brev eller kontakta oss på 08-420 400 21. Vi vill gärna hitta en lösning tillsammans med dig!

Mvh Vivus.se

inkasso@vivus.se
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Brixo är ju absurda. Betalningsdag är 26:e augusti på dessa. Jag fick nyss min lön.

2021-08-27195.00 krFörseningsavgift3407.40 kr
2021-08-2760.00 krPåminnelseavgift 13212.40 kr

Dagen efter att dom skulle dra pengarna bombar dom in både föresningsavgift och påminnelseavgift på 250 kr - nästan 10% av totala skulden efter EN dag(!).

Måste det inte åtminstone gå 2-3 dagar innan det blir så här hög kostnad?
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Brixo är ju absurda. Betalningsdag är 26:e augusti på dessa. Jag fick nyss min lön.

2021-08-27195.00 krFörseningsavgift3407.40 kr
2021-08-2760.00 krPåminnelseavgift 13212.40 kr

Dagen efter att dom skulle dra pengarna bombar dom in både föresningsavgift och påminnelseavgift på 250 kr - nästan 10% av totala skulden efter EN dag(!).

Måste det inte åtminstone gå 2-3 dagar innan det blir så här hög kostnad?
Fyfan vad sjukt. Påminnelse avgift 60 kr fine det förstår jag men den på 250 borde ju minst va 7 dagar efter!?
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Är några dagar sen med betalning på vivus fick då Mail från vivus inkasso? Vad menas går det till inkasso nu direkt elelr hur funkar det?


Hej!

Vi har inte mottagit någon betalning från dig vilket kan medföra kostnader för dig. För ytterligare information se bifogat brev eller kontakta oss på 08-420 400 21. Vi vill gärna hitta en lösning tillsammans med dig!

Mvh Vivus.se

inkasso@vivus.se
0E23694B-8A87-486F-919E-0D94E872C169.jpeg

Så ligger sidan endå nere...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Fyfan vad sjukt. Påminnelse avgift 60 kr fine det förstår jag men den på 250 borde ju minst va 7 dagar efter!?

Jag håller med alltså det gick 1 dag mellan när dom skulle haft pengarna och 250 kr i avgift. Finns det ens en laglig grund för detta?
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 795
Mottagna reaktioner
592
Poäng
627
Är några dagar sen med betalning på vivus fick då Mail från vivus inkasso? Vad menas går det till inkasso nu direkt elelr hur funkar det?


Hej!

Vi har inte mottagit någon betalning från dig vilket kan medföra kostnader för dig. För ytterligare information se bifogat brev eller kontakta oss på 08-420 400 21. Vi vill gärna hitta en lösning tillsammans med dig!

Mvh Vivus.se

inkasso@vivus.se
Ja alltså det ligger hos inkasso men du är i början av processen, det tar mellan 60-64 dagar från det att du skulle betalat in till att hela lånet förfaller. Processen är ganska luddig och de verkar själva på kundtjänst säga lite olika.
Men som jag förstått det så får du efter ett par dagar ett mejl från deras inkassoavdelning (brukar bara vara efter några dagar). Därefter får du ett brev och det är då en betalningspåminnelse, efter det kommer du motta ett inkassokrav och sedan ett uppsägelsebrev. Under allt den här tiden så har du tid att betala in och på så vis återupprätta din kredit (hela lånet har då inte förfallit utan bara lägst-betala-beloppet. Efter uppsägningsbrevets förfallodatum kan hela lånet förfalla till betalning. Då har det gått 60-64 dagar sedan förfallodatum. Därefter kan de vidta rättsliga åtgärder och då menar de ansökning om betalningsföreläggande till KFM och det kan du nog räkna med att de gör runt dagarna efter uppsägelsebrevets förfallodatum. Sorry om det blev luddigt :) men deras Inkassoprocess är ganska luddig och oklar.
 
Senast ändrad:

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Ja alltså det ligger hos inkasso men du är i början av processen, det tar mellan 60-64 dagar från det att du skulle betalat in till att hela lånet förfaller. Processen är ganska luddig och de verkar själva på kundtjänst säga lite olika.
Men som jag förstått det så får du efter ett par dagar ett mejl från deras inkassoavdelning (brukar bara vara efter några dagar). Därefter får du ett brev och det är då en betalningspåminnelse, efter det kommer du motta ett inkassokrav och sedan ett uppsägelsebrev. Under allt den här tiden så har du tid att betala in och på så vis återupprätta din kredit (hela lånet har då inte förfallit utan bara lägst-betala-beloppet. Efter uppsägningsbrevets förfallodatum kan hela lånet förfalla till betalning. Då har det gått 60-64 dagar sedan förfallodatum. Därefter kan de vidta rättsliga åtgärder och då menar de ansökning om betalningsföreläggande till KFM och det kan du nog räkna med att de gör runt dagarna efter uppsägelsebrevets förfallodatum. Sorry om det blev luddigt :) men deras Inkassoprocess är ganska luddig och oklar.
Tack så mycket!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp