Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vivus

V.I.P
Poäng: 277
Meddelanden
552
Mottagna reaktioner
91
Poäng
277
Hej! Hur är det med vivus? Skickar dom direkt till kronofogden, eller är det bara hot? Jag var dum och betalade in en summa till dom som det stod lägst att betala. Stod 1700 kr så betalade ,direkt skickade dom att jag skulle betala in hela beloppet. Sen står det ändå nu lägst att betalac700 kr. Någon som vet vart detta nu går?
Undrar även om loanstep skickar till inkasso eller kronofogden?

Vivus har hotat med KF hela tiden, varje dag, men idag så skickades hela skulden till Gothia inkasso, känns bättre.

Herre Gud vad de håller på! Men stort grattis att det gick till Gothia.
Så skrev dom

Efter lån har sagts upp finns det möjlighet att den säljs vidare till ett annat inkasso bolag.

Lånet kan bli såld vidare till Gothia/Arvato eller Kronofogden.

Så skrev dom

Efter lån har sagts upp finns det möjlighet att den säljs vidare till ett annat inkasso bolag.

Lånet kan bli såld vidare till Gothia/Arvato eller Kronofogden.
Men du vet att det har skickats till Gothia?

Hej! Hur är det med vivus? Skickar dom direkt till kronofogden, eller är det bara hot? Jag var dum och betalade in en summa till dom som det stod lägst att betala. Stod 1700 kr så betalade ,direkt skickade dom att jag skulle betala in hela beloppet. Sen står det ändå nu lägst att betalac700 kr. Någon som vet vart detta nu går?
Undrar även om loanstep skickar till inkasso eller kronofogden?
Hur kan dem skriva lägst att betala sen skicka påminnelse ?

Jag var ca 2 månader sen betalade in 1700 kr som det stod lägst att betala. Dom hotar och hotar med kronofogden. Nu står det lägst att betala 700. Men ändå ringer dom och mallar hela tiden att min kredit är uppsagd och kommer skickas till kronofogden. Håller alla tummar och tår att det inte går dit utan till inkasso.

Har blivit beviljad ett lån hos vivus med utbetalning inom 7-10 dagar eller en avgift mot utbetalning omgående.

Har någon erfarenhet av detta?

Har blivit beviljad ett lån hos vivus med utbetalning inom 7-10 dagar eller en avgift mot utbetalning omgående.

Har någon erfarenhet av detta?
Ja, det är vad man har att välja på.
Antingen betalar du en summa för att få pengarna inom kort ”cirka 15-20 minuter” eller så väntar du och får pengarna inom just 7-10 dagar men att du då slipper betala den där avgiften för att få pengarna snabbare.
Jag var desperat förut när jag hade Vivus och såg bara pengarna och fick pengarna inom 15-20 minuter efter att ha betalt avgiften.

Man kan resonera på olika sätt: Antingen kan man resonera att det är oerhört fräckt att företaget i fråga tar ut en avgift mot att betala ut pengarna också då dom vet att vi som lånar ofta är desperata efter pengar med 0 konsekvenstänk och man väljer sedan att avstå.

Eller så ser man bara pengarna, är desperat att få dom på kontot för att man ska spela, täcka, hushållsavgifter, betala av andra lån eller vad det nu än kan tänkas vara.
Samt att man tänker att: Äsch jag ska ju ändå betala in 20000-25000 totalt eller vad nu är för belopp…så då spelar ju inte så stor roll om jag får betala ytterligare någon tusenlapp.

Tack för svar!
Jag tänker inte betala utan hänta 7-10 dagar. Men när ungefär blir de insatta och finns de chans att de blir insatta tidigare?

Tack för svar!
Jag tänker inte betala utan hänta 7-10 dagar. Men när ungefär blir de insatta och finns de chans att de blir insatta tidigare?
Oj, jag tror det är olika lite beroende hur högt tryck dom har, kanske vilken bank du har och så.
Jag vågar inte svara på den frågan då jag dom vändorna jag haft Vivus fått pengarna inom 15-20 minuter varje gång.
2-3 av gångerna (på den tiden man fick pengarna direkt utan att betala en avgift) fick jag inom en kvart cirka och även den fjärde gången när jag betalade en avgift som sagt.

Har svårt att se att pengarna kommer innan 7 dagar eftersom att det just verkar vara inom intervallet 7-10 dagar och frågar du Vivus kundtjänst lär du tyvärr inte bli klokare.

Ja precis de vill att att man ska nyttja avgiften för annars hade de ej haft en väntetid på 7-10 dagar.
Betalar de även ut under helgen?

Tar de avgiften från lånet eller måste man betala in den själv??

Jag har en skuld på 52.187kr som är 282 dagar sen hos Vivus! Väntar fortfarande på att dom ska skicka den vidare till Gothia men händer ingenting. Är livrädd att den skall gå till kronofogden. Dom terrorringde mig i 90 dagar men sen har jag inte hört ett skit. Kan lösa hela skiten i april nästa år när jag får bonus. Ska man höra av sig eller bara ”ducka”. Någon annan som haft samma erfarenhet från dom?

Jag har en skuld på 52.187kr som är 282 dagar sen hos Vivus! Väntar fortfarande på att dom ska skicka den vidare till Gothia men händer ingenting. Är livrädd att den skall gå till kronofogden. Dom terrorringde mig i 90 dagar men sen har jag inte hört ett skit. Kan lösa hela skiten i april nästa år när jag får bonus. Ska man höra av sig eller bara ”ducka”. Någon annan som haft samma erfarenhet från dom?
Om Du har avstått i 282 dagar från att betala, vad tror Du skall hända? Efter 282 dagar skulle jag absolut räkna med KFM…inte mkt att vara livrädd för, Du har ju valt att avstå betalning. Vad händer i Sverige om man avstår betalning?

Om Du har avstått i 282 dagar från att betala, vad tror Du skall hända? Efter 282 dagar skulle jag absolut räkna med KFM…inte mkt att vara livrädd för, Du har ju valt att avstå betalning. Vad händer i Sverige om man avstår betalning?
Drygt svar
Jag har löst andra skitlån på 200K och denna är på tur till nästa år. Självklart kan jag inte pröjsa 8K/mån till Vivus därutav undrar jag om dom skickar den till Gothia? Hade 90K hos Gothia tidigare som jag betalde av på 12mån.

Drygt svar
Jag har löst andra skitlån på 200K och denna är på tur till nästa år. Självklart kan jag inte pröjsa 8K/mån till Vivus därutav undrar jag om dom skickar den till Gothia? Hade 90K hos Gothia tidigare som jag betalde av på 12mån.
Om det är Gothia som gäller för dig vet jag inte, men som jag har för mig från andra trådar så kan det vara olika inkasso.

Oj så pass länge?
För en annan har det varit efter cirka två månader, då har dom skickat till Gothia.
Men förstår att du är nojig/orolig eftersom det dragit ut på tiden.

Nu sa jag inte att du inte gjorde det men ett tips är väl att betala in det som du kan?
Allting ska ju trots allt betalas. Men jobbigt att den ligger där bara och tickar hög ränta.
Verkar lite speciellt i ditt fall. Men jag tror ändå att dom skickar till Gothia.

Oj så pass länge?
För en annan har det varit efter cirka två månader, då har dom skickat till Gothia.
Men förstår att du är nojig/orolig eftersom det dragit ut på tiden.

Nu sa jag inte att du inte gjorde det men ett tips är väl att betala in det som du kan?
Allting ska ju trots allt betalas. Men jobbigt att den ligger där bara och tickar hög ränta.
Verkar lite speciellt i ditt fall. Men jag tror ändå att dom skickar till Gothia.
Sant! Tickar typ 1200-1300kr i ränta varje månad ser jag. Aldrig mer Vivus!

De har ett internt inkasoavdelning. När skickar de till ett extern isf?

Förstår.
Ett ganska så uppenbart tips. Men….försök att betala det som du kan.
Dels så ska det ju i slutänden oavsett vad betalas och dels så om dom nu skulle skickas till kronkalle (som du ju är livrädd för) så är skulden iallafall mindre. Väl hos kronkalle vill man ju att skulden ska vara så liten som möjligt.

Förstår.
Ett ganska så uppenbart tips. Men….försök att betala det som du kan.
Dels så ska det ju i slutänden oavsett vad betalas och dels så om dom nu skulle skickas till kronkalle (som du ju är livrädd för) så är skulden iallafall mindre. Väl hos kronkalle vill man ju att skulden ska vara så liten som möjligt.
Jag har lånat 10000 på vivus måste tillbaka 12549 så mitt fråga är det står minsta betalning ?
Stämmer det eller inte ?

Jag har lånat 10000 på vivus måste tillbaka 12549 så mitt fråga är det står minsta betalning ?
Stämmer det eller inte ?
Ja, med deras höga räntor låter det som att det stämmer tyvärr (om du ska betala in allt).
Men du har möjlighet att skjuta fram beloppet 30 dagar om du betalar ”lägst-att-betala” det innebär givetvis mer räntekostnader osv i längden men har du inte råd att rakt av betala 12549 så skulle jag råda dig till att betala in lägst-att-betala. Beloppet brukar framgå på framsidan.

Ja, med deras höga räntor låter det som att det stämmer tyvärr (om du ska betala in allt).
Men du har möjlighet att skjuta fram beloppet 30 dagar om du betalar ”lägst-att-betala” det innebär givetvis mer räntekostnader osv i längden men har du inte råd att rakt av betala 12549 så skulle jag råda dig till att betala in lägst-att-betala. Beloppet brukar framgå på framsidan.
Ok tack ,om jag skulle ex betala minst
Ok om jag skulle betala 22333 hur mycket blir då nästa betalning ? Blir mer en 10000 eller ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp