Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

& du fick 250.000?
Toppen!

Stort grattis!

Tack Terry
konstigt att betyget var 9 på kopian men 8 när man loggar in på Min Upplysning
Nu är frågan hur man får mer UC betyget från 1,98?
Blanco på drygt 900’, årsinkomst 617’, underskott 123’
3 St kreditkort som ser ut så här:
Nordea 50’/maxat
DnB 60’/utnyttjat 56
Norwegian 20’/0 utnyttjat
Hur hade ni gjort för att få ner betyget så bra som möjligt? Avsluta Nordea o Norwegian och betala av resten, ca 150’, på Blanco lånen? Alltså behålla 1 kreditkort (Dnb/Tui) eller kan man även behålla Norwegian som är outnyttjat?
Tacksam för råd.

Imponerade att du med 2 maxade kreditkort och 900K blanco har 1.98% i UC-rik bara.... Nolla dessa kreditkort.

Hur många förfrågningar har du?

Imponerade att du med 2 maxade kreditkort och 900K blanco har 1.98% i UC-rik bara.... Nolla dessa kreditkort.

Ja, frågan är ju om det går att sänka ytterligare?
Menar du Nolla eller Avsluta kreditkorten?
Har inga ff i dagens läge, har väntat in detta läge för att få så låg Uc som möjligt när jag ska söka samlingslån. Sen är det ju inte säkert det hjälper för bankerna kalkylerar ju på annat sätt än att bara gå på UC-risken. Men hoppas få några alternativ från banker så man kan börja samla ihop några lån mot vägen till bättre ekonomi/skuldfri utan att gå via kronofogden o ev. skuldsanering.

Ja, frågan är ju om det går att sänka ytterligare?
Menar du Nolla eller Avsluta kreditkorten?
Har inga ff i dagens läge, har väntat in detta läge för att få så låg Uc som möjligt när jag ska söka samlingslån. Sen är det ju inte säkert det hjälper för bankerna kalkylerar ju på annat sätt än att bara gå på UC-risken. Men hoppas få några alternativ från banker så man kan börja samla ihop några lån mot vägen till bättre ekonomi/skuldfri utan att gå via kronofogden o ev. skuldsanering.
nolla dom, kreditkort brukar göra gott för betyget om dom finns men inte är nyttjade, framförallt inte maxade

Håller med föregående

nolla kreditkorten . Avsluta inte dom .

Ta ditt samlingslån sen kan du avsluta korten om du inte vill ha dom .

Men ett nollat kreditkort gör grymt mycket för betyget .

nolla dom, kreditkort brukar göra gott för betyget om dom finns men inte är nyttjade, framförallt inte maxade
Avsluta dem!

Det är positivt att ha ett kreditkort som buffert. Bankerna räknar dina kreditkort som fullutnyttjade när de gör sina kalkyler!

Avsluta dem!

Det är positivt att ha ett kreditkort som buffert. Bankerna räknar dina kreditkort som fullutnyttjade när de gör sina kalkyler!
väldigt många har fått ett sämre betyg efter att dom har avslutat sina kort. ja bankerna räknar med att korten är maxade i deras kalkyler, ser kalkylen dålig ut ja då är det bra att avsluta dom annars inte.
jag hade 0,1 i betyg med 5 kreditkort på totalt 230.000 för ett år sedan

Hmmm här kom det olika råd, Frågan är ju vilket som är bäst?
Har ju förstått att kreditkorten har väldigt stor betydelse för chanserna till samlingslån. Totalt har jag 15 krediter/blanco med 11 kreditgivare så det finns lite att samla...

Har ju förstått att kreditkorten har väldigt stor betydelse för chanserna till samlingslån. Totalt har jag 15 krediter/blanco med 11 kreditgivare så det finns lite att samla...
Helt klart bäst att nolla och behålla dom..

Av dem 15 kreditgivare hur många är kreditkort?
Kanske avsluta vissa och behålla endel.

Av dem 15 kreditgivare hur många är kreditkort?
Kanske avsluta vissa och behålla endel.

3 st kreditkort varav 2 maxade (50 resp 60) och ett outnyttjat (20)
På sikt vill jag behålla det på 60, sen är frågan om man ska avsluta dom andra två nu eller senare? Det på 20 som ej är utnyttjat är BN, dumt att ta bort ifall BN kommer med förslag på samlingslån?

3 st kreditkort varav 2 maxade (50 resp 60) och ett outnyttjat (20)
På sikt vill jag behålla det på 60, sen är frågan om man ska avsluta dom andra två nu eller senare? Det på 20 som ej är utnyttjat är BN, dumt att ta bort ifall BN kommer med förslag på samlingslån?

Jag förstår ärligt inte varför du ska behålla fler än 1 kreditkort. Oavsett om du kan få ett låg UC-betyg så är det betydligt större chans om du har få kreditgivare och få kreditkort.

I en bedömning av ens betalningsförmåga är mönster en viktigt aspekt. En person som ansöker om lån som har flertalet kreditkort och kreditgivare utgör en större riskfaktor än en person som inte har det. Risk = Sämre UC-betyg.

Med det sagt så är det klokt att behålla ett kreditkort som är nollat för att ha som buffert.

Jag förstår ärligt inte varför du ska behålla fler än 1 kreditkort. Oavsett om du kan få ett låg UC-betyg så är det betydligt större chans om du har få kreditgivare och få kreditkort.

I en bedömning av ens betalningsförmåga är mönster en viktigt aspekt. En person som ansöker om lån som har flertalet kreditkort och kreditgivare utgör en större riskfaktor än en person som inte har det. Risk = Sämre UC-betyg.

Med det sagt så är det klokt att behålla ett kreditkort som är nollat för att ha som buffert.

Tack för rådet, har även pratat med min bankman (kvinna) och fått rådet att avsluta kreditkort för det är längst ner på listan hos bankerna.
Så jag tänker avsluta 2 kreditkort och nolla det tredje och sen avsluta 3 blancolån så att jag vid nästa uppdatering (per 30/10) har 10 krediter varav ett nollat kreditkort och 6 kreditgivare. Många fortfarande men klart bättre än idag...så får vi se var det landar. Går betyget upp för att jag avslutar 2 kreditkort så får jag vänta tills det sjunker isf.

Nån som sökt hos dessa nyligen och kan säga mig ifall underskottet syns i den upplysning dom tar ??

Jag har läst lite olika att den syns på vissa och inte på andra .

Nån som sökt hos dessa nyligen och kan säga mig ifall underskottet syns i den upplysning dom tar ??

Varför skulle det inte göra det? Det känns som en konstig uppgift att inte ha med på en kreditupplysning, särskilt i och med att det är en offentlig uppgift som vem som helst skulle kunna kolla gratis.

Det står bara 0 kr på över/underskott
Men det borde stå högre än så 😱:D
Jo läste också att det var någon annan som det stod 0 kr på.
Jag trodde det stämde mina uppgifter. Kollade nu och det står 0 kr 🙄
Betyg 4, 3 ff då, avslag ändå 😛
(Hade betyg 5 innan upplysningen tror jag)

Senast ändrad:
Intressant,

Borde man då inte få bättre betyg när Wästgöta gör upplysningarna än vad som framgår när man själv loggar in på minupplysning?

Intressant,

Borde man då inte få bättre betyg när Wästgöta gör upplysningarna än vad som framgår när man själv loggar in på minupplysning?
Man tycker ju det men jag hade inte bättre betyg för det. Wästgöta kanske inte bryr sig om över/underskott men låter konstigt

Jag pratade med Wästgöta om deras krav och kundtjänst sa att dom inte har någon riskbedömning på underskott eller överskott om det kan spela in att den inte är med .

Men hon sa att man ska ha en god kreditvärdighet . Det är väl 7-9 tror jag i bisnode land

Jag pratade med Wästgöta om deras krav och kundtjänst sa att dom inte har någon riskbedömning på underskott eller överskott om det kan spela in att den inte är med .

Men hon sa att man ska ha en god kreditvärdighet . Det är väl 7-9 tror jag i bisnode land
Då är det säkert därför det står 0 kr :)

Vad har du för betyg idag och hur många förfrågningar?

Vad har du för betyg idag och hur många förfrågningar?

Just nu har jag betyg 6 men det har ökat var 3:e månad med 1-2 snäpp och om det stämmer igen så ska det öka nu i november . 8-9 ff . Så jag hoppas på en 8 nu den 3 november . För det är alltid den 3:e det har justerats .

A fan, det visste jag inte. Så Bisnodes-betyg brukar att justeras/uppdateras per den 3:e varje månad?

6 är för lite. Det är många här med 6 som har sökt men alla har nekats mig veterligen. 7 har jag faktiskt sett vissa få godkänt på så då lever hoppet!!!

Uppdatera oss gärna vad du har för Bisnodebetyg den 3:e november och hur många förfrågningar du har då!

Ingen mer som har sökt och kan säga ifall det syns eller ej

Folk har säkert uppmärksammats att om man söker på lendo så får man en förfrågan på uc men 2 st på bisnode.

Ingen mer som har sökt och kan säga ifall det syns eller ej

jag sökte på Wästgöta för några veckor sedan och underskottet syntes inte på kopian. Hade dessutom betyg 9 på kopian fast på Min upplysning visar det 8.

nu sökte jag förra veckan på Lendo och då dök Nordax o Seven Day upp som förfrågningar också, dock sjönk inte betyget vad jag kan se.

Jag väntar med spänning till den 3:e och få se vad som händer . Gick upp den 3:e maj och den 3:e aug och borde om det stämmer gå upp i november .

Uppdatera oss gärna!

om jag tittar genom historiken senaste året på minupplysning.se så har betyget ändrats den 20e vid 4 tillfällen och den 7e vid ett tillfälle...

Trevlig tråd! Har också märkt den 3:e.
Har märkt att då plockas det även bort eventuella historiska skuldsaldon väck.

Nån som fått ST1 Mastercard med betyg 6 ? ;-) jag vågar inte ansöka på Wästgöta än, eller BRABank för den delen heller :-)

Fick ej där fast jag har 8 i betyg.

Provade på högsta lånesatsen men fick inte för något.

Menade att mina utgifter är för höga fast min lön efter skatt är 31500.
Tycker det är konstigt då jag har höga marginaler.

Fick ej där fast jag har 8 i betyg.

Provade på högsta lånesatsen men fick inte för något.

Menade att mina utgifter är för höga fast min lön efter skatt är 31500.
Tycker det är konstigt då jag har höga marginaler.

Var fick du inte ? Wästgöta ?

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp