Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

Välkommen till forumet! Registrera dig så blir det ännu roligare att läsa och skriva här :)

Ja det får nog bli något sådant. Jag sitter och kikar på min upplysningskopia ifrån Bisnode och detta gäller är att jag har 4 i betyg med nästan 40 förfrågningar.

Redan i januari är jag nere på ca 13 stycken FF och frågan är om ens alla är synliga. Då någon gång tänker jag mig ge mig på en sökning.

Då kan jag meddela att jag drog iväg en ansökan till Wästgöta idag . Det gick tyvärr inte . Jag visste att det skulle bli tufft men jag va tvungen att prova .

Avslag på skärmen och jag har mailat dom och frågat om andledningen men ej fått svar . Återkommer när jag får upplysningen .

Det var med 7 i betyg du nekades?

Kolla hemskt gärna också med Wästgöta varför den avslogs för jag pratade med dom idag nämligen och såvida kalkylen går ihop (att leva på) och man har minst en "god" kreditvänlighet (vilket en 6:a är) då ska den gå igenom...

Svar

Tack för ditt mejl och tack för din låneansökan.

Utifrån det kreditbetyg som du fick på kreditupplysningen som gjordes i samband med din låneansökan, kan vi inte godkänna det önskade lånet.

För att inte utsätta dig för några onödiga ekonomiska risker, har vi valt att inte godkänna din låneansökan.

Har du frågor kring din kreditupplysning och ditt kreditbetyg så är du välkommen att ta kontakt med vår samarbetspartner Bisnode, www.bisnode.se

Vi har undersökt läget och vi kan tyvärr inte heller godkänna ett lån på ett lägre belopp.

Hade möjligheten funnits så får du meddelande om det i samband med ansökan. Det vill säga att du får ett låneerbjudande med ett lägre lånebelopp.

Så du föll på betyget, en 6:a....

Då ska man alltså upp i minst en 7:a för ett lägre belopp och säkerligen en 8:a för något högre.

Så du föll på betyget, en 6:a....

Då ska man alltså upp i minst en 7:a för ett lägre belopp och säkerligen en 8:a för något högre.
jag hade 9 när jag fick 200 (sökte tyvärr bara 200 och inte 300) 5,75%

jag hade överskott av kapital på den upplysningen, är det helt fastställt att överskott/underskott inte syns längre?
jag har från senaste deklarationen ett lite jobbigt stort underskott, kanske bäst att jag väntar tills nästa års deklaration är klar, då 0ff och kan nog bli överskott (2021 då har jag stort överskott :) )

9 är ju dock ett jättebra betyg liksom...

jag hade 9 när jag fick 200 (sökte tyvärr bara 200 och inte 300) 5,75%

jag hade överskott av kapital på den upplysningen, är det helt fastställt att överskott/underskott inte syns längre?
jag har från senaste deklarationen ett lite jobbigt stort underskott, kanske bäst att jag väntar tills nästa års deklaration är klar, då 0ff och kan nog bli överskott (2021 då har jag stort överskott :) )

Jag kan kolla på min upplysning imorgon om underskottet syns . Dom sa inget om detta alls och då har jag ett stort underskott .

9 är ju dock ett jättebra betyg liksom...
jo jag vet, jag tänkte bara flika in vad som kanske krävs för en bättre ränta och inte 11% eller vad någon senast skrev att den fick med ett sämre betyg

jo jag vet, jag tänkte bara flika in vad som kanske krävs för en bättre ränta och inte 11% eller vad någon senast skrev att den fick med ett sämre betyg

När du hade 9 - hade du 9 på "minupplysning.se" också? Vet du möjligtvis det?

Då har kopian på upplysningen kommit fram och jag är förvånad .
På den upplysning Wästgöta har tagit så har jag kreditbetyg 3 !!!
I appen och på minupplysning.se så har jag betyg 6 .
Inget underskott/överskott syns på upplysningen . Inga skulder heller .

Jag kommer ringa bisnode idag för detta är fan inte ok . Får det verkligen fungera så ?? Jag hade ju aldrig sökt om det skulle visa 3 på minupplysning.se . Jag betalar ju för en tjänst som ska vara tillförlitlig men detta är ju sjukt .

Nu kastade jag en upplysning i sjön

Senast ändrad:

Jag kommer ringa bisnode idag för detta är fan inte ok . Får det verkligen fungera så ?? Jag hade ju aldrig sökt om det skulle visa 3 på minupplysning.se . Jag betalar ju för en tjänst som ska vara tillförlitlig men detta är ju sjukt .

Jo man tycker ju att det borde stå rätt. :(
Det var någon annan på forumet som frågade Bisnode en gång och bolagen har ibland sina egna beräkningar och då kan det bli annat betyg. Men tycker bisnode ska visa rätt ändå då man betalar för tjänsten :(

Det här måste vi reda ut nu en gång för alla. Jag mailade också Bisnode och skrev :

"Folk har 5,6,7 i betyg när man loggar in på tjänsten "Min upplysning" men när man sedan får en upplysningskopia ifrån företaget Wästgöta finans, ja då är betyget alltid mycket lägre. Ibland så lågt som 1 eller 2".

Bisnode är scum of the earth.
De skickade felaktiga uppgifter om mig till Wästgöta, ville inte korrigera det, och sedan när jag i princip tvingade de att göra det så jävlades de tillbaka och meddelade wästgöta att min ändrade ekonomiska profil (som verkligen hade förbättrats), inte förbättrade mina låneförutsättningar..

Kom ihåg, det är INTE Wästgöta som bestämmer någonting egentligen. De baserar allt på det de får från Bisnode och deras rekommendation. Vilket gör även det du sagt mycket värre.

Detta svar har jag fått från Bisnode

Bilagor

• 5901F8AC-C087-4341-A404-0F9D977648DD.webp
    5901F8AC-C087-4341-A404-0F9D977648DD.webp
    73.9 KB · Visningar: 351
Jävla idioter vad fan är grejen med min upplysning då om betyget i själva upplysningskopian kan vara exemplevis 1 även fast man har 9 på minupplysning.
Helt stört.

Och vad menar dem med tar info från en annan plattform? 😵:(

Jävla idioter vad fan är grejen med min upplysning då om betyget i själva upplysningskopian kan vara exemplevis 1 även fast man har 9 på minupplysning.
Helt stört.

Bisnode tar ju betalt för något som är helt orelevant och onödigt....

Dom erbjuder ju inget alls för pengarna, det borde vara brottsligt.

Och vad menar dem med tar info från en annan plattform? 😵:(
Fler kanske kan maila och fråga om dem kan köra upplysning från den andra plattformen eller helt enkelt fråga vilka fler parametrar som ingår i den andra plattformen.

Lika sjukt med skilllnaden på uc...
Jag har 3,01 i risk på minUc
Men tar någon en mini Uc så får jag 77,30 i risk 😵

Jag har nu även pratat med Wästgöta och även dom anser att svaret om olika plattformar är något luddigt . Dom tycker också att om det står 6 på min upplysning och en 3:à på deras upplysning så är den skillnaden för stor anser dom även om det är olika plattformar . Dock är det ju så att dom kan inget göra utan tar ju del av den info bisnode skickar , bara om bisnode skickar en rättelse så tar dom upp ärendet igen . Men hon va förvånad att bisnode svarat som dom gjort och tyckte att jag skulle begära bättre svar från dom vad dom menar . Så även att man betalar för en tjänst som inte stämmer .

Jag har nu även pratat med Wästgöta och även dom anser att svaret om olika plattformar är något luddigt . Dom tycker också att om det står 6 på min upplysning och en 3:à på deras upplysning så är den skillnaden för stor anser dom även om det är olika plattformar . Dock är det ju så att dom kan inget göra utan tar ju del av den info bisnode skickar , bara om bisnode skickar en rättelse så tar dom upp ärendet igen . Men hon va förvånad att bisnode svarat som dom gjort och tyckte att jag skulle begära bättre svar från dom vad dom menar . Så även att man betalar för en tjänst som inte stämmer .
Bra att Wästgöta svarat, jag har krävt mer utförligt svar från Bisnode utan lyckas, har begärt information om vilka fler parametrar som används från andra plattformen som dom nämner men inte fått svar. Mailade för 1 månad sedan.

Bra att Wästgöta svarat, jag har krävt mer utförligt svar från Bisnode utan lyckas, har begärt information om vilka fler parametrar som används från andra plattformen som dom nämner men inte fått svar. Mailade för 1 månad sedan.
Men va sjukt.

Jag kommer inte ihåg hur slutskedet på ansökan var.
Va det signering med bank id?

Vilket Bisnode-betyg söker du på IHope?

Vilket Bisnode-betyg söker du på IHope?
Tänkte vänta till juni nästa år (då alla ff försvinner från bisnode) men har sökt hos dem tidigare då vi inte visste hur höga krav dem hade (hade 5 som blev 4 i betyg då och blev avslag)

Hej,

Jag tänkte att jag skulle söka hos WGF efter årsskiftet, mestadels för att inte försämra UC-score. Har ögnat genom tråden för att bättre förstå förutsättningarna och tänkte höra med er om jag förstått detta.

Förutsättningar samt Bisnodehistorik
Förfrågningar
Jag har idag 7 i betyg men har tre (3) FF. En från Comhem som försvinner i december samt två stycken efter Lendoansökan som försvinner i februari. Kollade genom Bisnodeupplysningarna (2018-02) och i ena så finns ett "Score" på 560 med och "Risk" = 0%. I den andra finns det överhuvudtaget inte med någon sådan information.

Underskott
I båda upplysningarna (Nordax och SevenDay) finns det med en post med "Över/underskott" av kapital. Jag hade -15k 2018 men 2019 så har detta stigit till -45k.

Lön
Föregående år hade jag 704k i årsinkomst. 2019 borde jag landa på lite över detta ~750k.

Mina chanser enligt era erfarenheter samt klargörande frågor
Hur hade ni resonerat?

- Borde jag vänta ut alla förfrågningar och till och med nästa taxering för att få ned underskottet manuellt?
- Hur stor skillnad gör de två FF i december egentligen?
- Vad har det funnits för uppgifter i Bisnodeupplysningen som skickats till WGF? Har det varit den med "Score"- och "Risk"-parametrarna?
- Har ni upplevt som att det är skillnad på hanteringen beroende på vad ni ska använda pengarna till?
- Vad har det den manuella granskningen inneburit?
- Hur länge efter att den sista FF försvunnit bör man vänta med att göra ansökningen för att vara säker på att betyget förändrats?

Senast ändrad:
Bra frågor som jag följer svaret på!

Hej,

Jag tänkte att jag skulle söka hos WGF efter årsskiftet, mestadels för att inte försämra UC-score. Har ögnat genom tråden för att bättre förstå förutsättningarna och tänkte höra med er om jag förstått detta.

Förutsättningar samt Bisnodehistorik
Förfrågningar
Jag har idag 7 i betyg men har tre (3) FF. En från Comhem som försvinner i december samt två stycken efter Lendoansökan som försvinner i februari. Kollade genom Bisnodeupplysningarna (2018-02) och i ena så finns ett "Score" på 560 med och "Risk" = 0%. I den andra finns det överhuvudtaget inte med någon sådan information.

Underskott
I båda upplysningarna (Nordax och SevenDay) finns det med en post med "Över/underskott" av kapital. Jag hade -15k 2018 men 2019 så har detta stigit till -45k.

Lön
Föregående år hade jag 704k i årsinkomst. 2019 borde jag landa på lite över detta ~750k.

Mina chanser enligt era erfarenheter samt klargörande frågor
Hur hade ni resonerat?

- Borde jag vänta ut alla förfrågningar och till och med nästa taxering för att få ned underskottet manuellt?
- Hur stor skillnad gör de två FF i december egentligen?
- Vad har det funnits för uppgifter i Bisnodeupplysningen som skickats till WGF? Har det varit den med "Score"- och "Risk"-parametrarna?
- Har ni upplevt som att det är skillnad på hanteringen beroende på vad ni ska använda pengarna till?
- Vad har det den manuella granskningen inneburit?
- Hur länge efter att den sista FF försvunnit bör man vänta med att göra ansökningen för att vara säker på att betyget förändrats?
Vänta ut förfrågningarna om du kan. Betyget du har sänks ett par snäpp i upplysningen de får. Underskottet är oväsentligt för det visas ej för dem i deras upplysning. Betyget brukar uppdateras mestadels varannan var tredje månad om jag studerar min bisnode 1,5 år tillbaka. Inkomst och förfrågningar visas samt skuldsaldo och anmärkningar såklart.
Score visas men ej betyg i%
Du har hög inkomst och få förfrågningar så det kommer gå bra. Och säkert få låna högre om de sista frågorna också är borta.

Score är alltså 1 till 10? Eller 1 till 100?

Vänta ut förfrågningarna om du kan. Betyget du har sänks ett par snäpp i upplysningen de får. Underskottet är oväsentligt för det visas ej för dem i deras upplysning. Betyget brukar uppdateras mestadels varannan var tredje månad om jag studerar min bisnode 1,5 år tillbaka. Inkomst och förfrågningar visas samt skuldsaldo och anmärkningar såklart.
Score visas men ej betyg i%
Du har hög inkomst och få förfrågningar så det kommer gå bra. Och säkert få låna högre om de sista frågorna också är borta.

Ok! Tack för svaren.

Blir lite konfunderad eftersom det stod såhär på den upplysning som lämnats ut till SevenDay. Vid det här tillfället hade jag sju stycken förfrågningar varav två var till företag likt Comhem och övriga till kreditinstitut som SevenDay och Nordax.

Kan "533" tolkas som "5"?

Sedan måste jag ändå fråga, var ser jag score 0-10? På ingen av de upplysningar som lämnats på mig ser jag något score?

Bilagor

• Skärmavbild 2019-11-22 kl. 07.24.54.webp
    Skärmavbild 2019-11-22 kl. 07.24.54.webp
    61.6 KB · Visningar: 240
Ok! Tack för svaren.

Blir lite konfunderad eftersom det stod såhär på den upplysning som lämnats ut till SevenDay. Vid det här tillfället hade jag sju stycken förfrågningar varav två var till företag likt Comhem och övriga till kreditinstitut som SevenDay och Nordax.

Kan "533" tolkas som "5"?

Sedan måste jag ändå fråga, var ser jag score 0-10? På ingen av de upplysningar som lämnats på mig ser jag något score?
Upplysningarna ser olika ut beroende på vem som tar dem. På wästgöta finns ingen risk% bara score 1-10. Vad du har för score (betyg) syns om du köpt på minupplysning.se. Men som sagt glöm inte att scoren är lägre för dem än det du ser i minupplysning. se Jag hade en 7:a i score som hos dem blev det en 5:a

Minst 7:a krävs men helst en 8:a om jag har förstått det hela rätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp