- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Nu dillar du väl? Det syns inte vilka lån man har på en Bisnode upplysning. Inkomst, underskott, och förfrågningar syns.Ja, det gör dom
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Nu dillar du väl? Det syns inte vilka lån man har på en Bisnode upplysning. Inkomst, underskott, och förfrågningar syns.Ja, det gör dom
Nu dillar du väl? Det syns inte vilka lån man har på en Bisnode upplysning. Inkomst, underskott, och förfrågningar syns.
Jo, den wästgöta tar. Dom ser mitt lån på brixo t.exNu dillar du väl? Det syns inte vilka lån man har på en Bisnode upplysning. Inkomst, underskott, och förfrågningar syns.
Jula Holding har gått in som näst största ägare för MoankMoank har tagit över Wästgötas låneavtal står det i brevet jag fick hem idag. Kommer de börja rapportera till UC då? Jag misstänker det och det värsta är att de i så fall inte gör något juridiskt fel, eller hur?
Nej dom får ju välja vilka kreditupplysningspartner dom vill.
Har Wästgöta lagt ner då?
Had jula tagit över Moank är det bra. Då är det fortfarande wästgöta som styr. Tvärtom hade varit jobbigt.Jula Holding har gått in som näst största ägare för Moank
Startsida - Kaptena
Vi på Kaptena brinner för att utveckla det svenska ekosystemet för onoterade värdepapper. Det ska vara enkelt att starta, driva, äga och investera i onoteradewww.kaptena.se
Fast egentligen vore ju det bästa att alla lån, krediter och avbetalningar syns på alla upplysningar. Då minskar risken för överskuldsättning och marknaden för högkostnadskrediter.Had jula tagit över Moank är det bra. Då är det fortfarande wästgöta som styr. Tvärtom hade varit jobbigt.
Bara hoppas dom inte rapporterar denna till UC nu. Förstör hela deras affärsmodell.
Haha vilket kvalificerat skitsnack. Klart dem vet om Moank använder UC eller inte.Svar från Wästgöta Finans angående överlåtelse av kreditavtal till Moank, troligtvis kommer detta lån att synas på UC.
Hej,
Tack för ditt mejl.
I och med överlåtelsen kommer lånekrediten som du har hos oss idag att försvinna hos Bisnode, om Moank AB använder sig av UC eller inte kan vi inte svara på.
Bästa Hälsningar,
Wästgöta Finans
Jag tror inte dom har haft som affärsmodell att inte rapportera till uc...Had jula tagit över Moank är det bra. Då är det fortfarande wästgöta som styr. Tvärtom hade varit jobbigt.
Bara hoppas dom inte rapporterar denna till UC nu. Förstör hela deras affärsmodell.
Så är det en stund, sen tippar det över till att det är förjävligt att det beviljats så mycket lån så man inte kan betala.Fast egentligen vore ju det bästa att alla lån, krediter och avbetalningar syns på alla upplysningar. Då minskar risken för överskuldsättning och marknaden för högkostnadskrediter.
i december stod det i brevet.Ni som fått eller sätt brev.. finns det någon info om när detta kan tänkas ske? Omgående eller längre fram i vår?
Det är ju typiskt.. när man har planerat i ett halvår för ett samlingslån och lagt om lite till WF för att ha bra score på UC i vår..så händer detta!.. seeegt..
Ironiskt nog är mitt Wästgötalån det bästa lånet jag har. Tog ju ett för kontantinsatsen och fick då typ 6% i ränta. Tog också ett blanco på SBAB för resten av kontantinsatsen och fick typ 4,5 % i ränta. Idag ligger Wästgöta på 7,5 och SBAB på 8,5. Och bolånet rörligt på 5,2 % (hade bundet på 1,49 i två år, omsättning i juli i år tyvärr).Jo, verkligen intressant att se vad som händer där. Nu blir ju detta ett lån i djungeln tillsammans med alla andra blancolån. De stack ju ut förut pga bisnode samt med en hygglig ränta för att just ta upplysningen via bisnode. Med UC kommer de ju inte sticka ut som kreditgivare, varken med ränta eller som lån. De upplevdes ju även tidigare som väldigt restrektiva samt ”stränga” i sin bedömning. Vore intressant att veta om det trots detta ändå inte funkade avseende kreditförluster etc.. om så är fallet så är det ju princip bevisat att bisnode inte funkar för kreditbolagen avseende större konsumentlån då avsaknaden av kundernas större kreditengagemang omöjliggör en bra kreditbedömning. En annan vild gissning är att de med bisnodeupplysningen inte kan säkerställa överskuldsättning hos sina kunder vilket exempelvis skulle kunna ge vite/nedslag från finansinspektionen.. som sagt. Enbart gissningar.
Wästgöta har aviserat för denna månad i alla fall när jag kollade nyligen. Flytt av lån till Moank blir nog inte av innan årsskiftet.
Ingen ny info ännu, inte per brev iaf, och vi är i mitten av december med stundande storhelger. Bra att du mailade @Rufus.
Nu har jag cirka 100 tusen hos Wästgöta och cirka 80 hos Nordnet. Hög ränta hos Wästgöta, 12% nästan. Det var värt då det inte var via UC. Nu har jag ju redan fått en kreditupplysning gjord av Nordnet (även Nordea då jag tog ett stort bolån samt inbakad blancolån). När saker börjar klarna (no pun intended) kommer jag kolla om Nordnet kan ge mig de 100 tusen och till en lite lägre ränta. Hellre en kreditgivare än två, om det är ungefär samma ränta eller kanske till och med lägre.
Av någon märklig anledning har mitt blancolån på ena banken ändrats till att vara avslutad, tror den kommer rättas till vid nästa uppdatering, så jag funderar på om det inte är bäst att passa på söka ett nytt lån direkt nu. Även om det vore oärligt inte ange rätt skuldsaldo...

Vad skumt. De har ändrat sidorna igen. De hade en logga med Wästgöta och Moank ihop nyligen.
Det som gäller för kreditupplysning nu:
Wästgöta: Bisnode & Kreditz
Julalånet: UC
Förmodligen är det inte helt klart än hur de ska sätta upp allt.
Fortfarande inte uppdaterat. Bara blancolån på 80 tusen som syns. Ska jag passa på söka 100 tusen och förhoppningsvis få ner räntan? Kanske även bra säga till dem att jag vill låna för betala av ett annat lån (men inte säga något om de andra 130 tusen i lån)? 12% är för högt när det ska rapporteras till UC, känns inte heller värt ha flera långivare och krediter utan tvärtom sämre. Kanske försöka med Nordnet direkt? Vill inte vara kvar hos Wästgöta. Samtidigt vill jag inte ta på mig kreditupplysningar i onödan.
Sist jag ansökte om lån fick jag bara kassa erbjudanden. Nordnet var överlägset bäst, sen kom Coop. Jag känner därför det blir bäst skippa Lendo och därför ta via Nordnet direkt.
Någon som har en tanke?![]()
Det vore väl konstigt om Moank inte rapporterar det. Det är ju fortfarande en skuld och att lånet byter fordringsägare ändrar inte på skuldens faktum. De gör väl till och med fel om de inte rapporterar in en skuld...Skulle nog avvakta tills vi definitivt vet om Wästgöta börjar rapportera lån till UC som är tagna innan "fusionen" med Moank. Själv kommer jag söka samlingslån om så blir fallet då ja inte vill ha två aktiva privatlån registrerade i UC.
På vilket sätt gör dem fel? De bestämmer väl själva vem de rapporterar till eller inte.Det vore väl konstigt om Moank inte rapporterar det. Det är ju fortfarande en skuld och att lånet byter fordringsägare ändrar inte på skuldens faktum. De gör väl till och med fel om de inte rapporterar in en skuld...
Jag ska kolla nu med Lendo vad de tycker. Då jag antingen kommer söka samlingslån via dem eller utöka lånet hos Nordnet. Jag tänker vara före Wästgöta i steget.
Om de är anslutna till UC, som Moank är, utgår jag från att de och alla andra långivare måste rapportera in skulder.På vilket sätt gör dem fel? De bestämmer väl själva vem de rapporterar till eller inte.
Eller så vänder du på det och de måste göra som Wästgöta som inte använt UC utan Bisnode. Det är väl ändå Wästöta (Jula) som köpt in sig i Moank och inte det motsatta.Om de är anslutna till Moank, som de är, utgår jag från att de och alla andra långivare måste rapportera in skulder.
Nej, jag vänder inte på det, utan utgår från Wästgötas svar som finns postat här i tråden. I samband med överlåtelsen till Moank kommer skulden avregistreras från Bisnode.Eller så vänder du på det och de måste göra som Wästgöta som inte använt UC utan Bisnode. Det är väl ändå Wästöta (Jula) som köpt in sig i Moank och inte det motsatta.
Hej vad menas med att skuldenNej, jag vänder inte på det, utan utgår från Wästgötas svar som finns postat här i tråden. I samband med överlåtelsen till Moank kommer skulden avregistreras från Bisnode.
Hej vad menas med att skulden
kommer att avregistreras från Bisnode?
Kreditföretaget "måste" inte rapportera skulderna vare sig till UC eller Bisnode. Det finns inget LAG som kräver att alla skulder ska rapporteras till diverse kreditupplysningsföretag. Dock gör ju de mer seriösa aktörerna detta på större belopp för att motverka överskuldsättning.Om de är anslutna till UC, som Moank är, utgår jag från att de och alla andra långivare måste rapportera in skulder.
Bryter det inte mot UC:s villkor? Jag tänker det blir meningslöst med det om vissa skulder inte syns, att vissa skulder inte behöver rapporteras.Kreditföretaget "måste" inte rapportera skulderna vare sig till UC eller Bisnode. Det finns inget LAG som kräver att alla skulder ska rapporteras till diverse kreditupplysningsföretag. Dock gör ju de mer seriösa aktörerna detta på större belopp för att motverka överskuldsättning.
Som många är inne på så tror jag också det är troligt att Moank i framtiden även kommer rapportera in Wästgötas lån till UC men det är långt från självklart att de gör detta. Det kan ju även välja att fortsätta med Bisnode på Wästgöta-stocken.
Bryter det inte mot UC:s villkor? Jag tänker det blir meningslöst med det om vissa skulder inte syns, att vissa skulder inte behöver rapporteras.
Hoppas de ändrar sig och inte kör via UC. Annars faller hela poängen bort med Wästgötalån/Julalån.