- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Nej, när du ändrat underskottet så får du bättre villkor men du söker ju såklart i Juni. Sen efteråt när du fått samlingslånet så ändrar du bara tillbaka underskottet.Ok då ger det en NOLL tid och söka ett bättre samlingslån. Så man annat ord rätt meningslöst och sänka u-skott
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Fick ingen kvarskatt ! fick tillbaka. Men när jag drar ned u-skott kommer ja också få betala in deg eftersom allt ändras. Och dessa brukar de vilja ha nästan direktNä men alltså kvarskatten ska ju betalas in senast 14 november?
- Meddelanden
- 1 069
- Mottagna reaktioner
- 1 270
- Poäng
- 937
Jaha, jag trodde det var detsamma som kvarskatt. Att om du ändrar i din deklaration så du får kvarskatt istället så är det samma regler som du har när du fått kvarskattFick ingen kvarskatt ! fick tillbaka. Men när jag drar ned u-skott kommer ja också få betala in deg eftersom allt ändras. Och dessa brukar de vilja ha nästan direkt

- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 32
Vänta tills du fått pengarna i april och gör en ändring sen. Samma sak med lån/Inkasso som ”glömmer” skicka uppgifter till Skatteverket. Har funkat varje gång.
- Meddelanden
- 2 055
- Mottagna reaktioner
- 312
- Poäng
- 577
Jag har oxå en fråga kring detta. Jag får tillbaks 14000kr i april som jag verkligen behöver få då men nu har tandolån meddelat mig stycke inte redovisat den ränta jag betalat in till dom 2021 och det är 24000kr. Men om
Jag ändrar det nu så får jag ju inte pengarna i april ?? Kan jag lägga till den räntan efter jag har fått pengarna utbetalda ?
Jag ändrar det nu så får jag ju inte pengarna i april ?? Kan jag lägga till den räntan efter jag har fått pengarna utbetalda ?
- Meddelanden
- 154
- Mottagna reaktioner
- 93
- Poäng
- 257
Godkänn deklarationen och få pengarna i april. Sedan begär du omprövning med den extra räntan.Jag har oxå en fråga kring detta. Jag får tillbaks 14000kr i april som jag verkligen behöver få då men nu har tandolån meddelat mig stycke inte redovisat den ränta jag betalat in till dom 2021 och det är 24000kr. Men om
- Meddelanden
- 2 055
- Mottagna reaktioner
- 312
- Poäng
- 577
Ok tack snälla . Kan jag göra det närsomhelst efter att pengarna har betalats ut ?Godkänn deklarationen och få pengarna i april. Sedan begär du omprövning med den extra räntan.
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ok tack snälla . Kan jag göra det närsomhelst efter att pengarna har betalats ut ?
Japp
- Meddelanden
- 13
- Mottagna reaktioner
- 4
- Poäng
- 7
Hej allihopa jag har en tuff resa framför mig och skulle vilja ha lite tips på vad jag ska göra.
Har en årsinkomst på nya deklarationen 692 000 tskr.
underskott av kapital 114 110 tskr.
belåning blanco+ krediter 840 000tskr.
har en förfrågning på uc från zmarta som är 7 månader gammal och har ett uc betyg på 1.9% som då visar ”bra”.
min fråga är tänkte söka samlingslån snart och är det lönt att sänka sitt underskott av kapital till typ 54000 kommer fortfarande då få tillbaka 14000kr . Eller ska jag skita i det och hur påverkar det att banken ser till min ekonomiska situation för det är bättre att ha mindre i underskott tänker jag för större chanser? Någon som kan guida mig hur jag ska göra och vad som är bäst ? Tacksam för alla svar och tips jag kan få. Ska försöka få ett samlingslån på 400-500 tusen och sen fixa resten av pengarna så jag bara har 1 stort lån så jag kan ansöka om bolån också. Det är min tanke iallafall
Har en årsinkomst på nya deklarationen 692 000 tskr.
underskott av kapital 114 110 tskr.
belåning blanco+ krediter 840 000tskr.
har en förfrågning på uc från zmarta som är 7 månader gammal och har ett uc betyg på 1.9% som då visar ”bra”.
min fråga är tänkte söka samlingslån snart och är det lönt att sänka sitt underskott av kapital till typ 54000 kommer fortfarande då få tillbaka 14000kr . Eller ska jag skita i det och hur påverkar det att banken ser till min ekonomiska situation för det är bättre att ha mindre i underskott tänker jag för större chanser? Någon som kan guida mig hur jag ska göra och vad som är bäst ? Tacksam för alla svar och tips jag kan få. Ska försöka få ett samlingslån på 400-500 tusen och sen fixa resten av pengarna så jag bara har 1 stort lån så jag kan ansöka om bolån också. Det är min tanke iallafall
- Meddelanden
- 2 055
- Mottagna reaktioner
- 312
- Poäng
- 577
Hur går jag tillväga för att begära denna omprövning sen ? Vilken blankett är det ?
- Meddelanden
- 810
- Mottagna reaktioner
- 218
- Poäng
- 427
Jag förstår inte, varför meddela skatteverket att man betalat mer ränta efter man fått pengarna? Det kanske ger tillbaka lite mer pengar sen men man har ju ett mkt högre u-skott vilket är sämre? Eller är de ja som tänker fel?
- Meddelanden
- 2 055
- Mottagna reaktioner
- 312
- Poäng
- 577
Ja fast jag redan högt underskott så jag är mer intresserad av att fåJag förstår inte, varför meddela skatteverket att man betalat mer ränta efter man fått pengarna? Det kanske ger tillbaka lite mer pengar sen men man har ju ett mkt högre u-skott vilket är sämre? Eller är de ja som tänker fel?
Tillbaks pengar . Vet inte hur mycket det kan bli på 24000 kr inbetald extra ränta men åndå
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Hur går jag tillväga för att begära denna omprövning sen ? Vilken blankett är det ?
Gå in i deklarationen på skatteverket.se och ändra det du vill ha ändrat.
- Meddelanden
- 78
- Mottagna reaktioner
- 71
- Poäng
- 207
Mitt underskott landande på 177k och jag kommer få tillbaka 78k. I slutet av förra året så samlade jag lån och mina föräldrar hjälpte mig med en hel del skulder så mitt underskott nästa år kommer se mycket bättre ut. Jag funderar dock på om jag ska skriva ner underskottet nu. Om jag skulle skriva ner det till strax under 100k, kommer jag få betala tillbaka pengar då eller hur räknar man ut det? Egentligen skulle jag vilja använda skattepengarna till att betala ner skulder men för framtiden och bolån så kanske de är bättre att ha en bättre UC? Hur hade ni tänkt?
- Meddelanden
- 279
- Mottagna reaktioner
- 83
- Poäng
- 227
Om jag godkänner deklaration nu- när uppdaterad normalt årsinkomst då?

- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
JuniOm jag godkänner deklaration nu- när uppdaterad normalt årsinkomst då?![]()
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 922
- Poäng
- 787
april om man inte gör några ändringar.
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
I samma veva som återbäringen betalas ut?april om man inte gör några ändringar.
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
I samma veva som återbäringen verkas inapril om man inte gör några ändringar.
hur ser dina skulder ut?Mitt underskott landande på 177k och jag kommer få tillbaka 78k. I slutet av förra året så samlade jag lån och mina föräldrar hjälpte mig med en hel del skulder så mitt underskott nästa år kommer se mycket bättre ut. Jag funderar dock på om jag ska skriva ner underskottet nu. Om jag skulle skriva ner det till strax under 100k, kommer jag få betala tillbaka pengar då eller hur räknar man ut det? Egentligen skulle jag vilja använda skattepengarna till att betala ner skulder men för framtiden och bolån så kanske de är bättre att ha en bättre UC? Hur hade ni tänkt?
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 922
- Poäng
- 787
Nej, det brukar vara när UC uppdateras nånstans mitten av månadenI samma veva som återbäringen betalas ut?
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Men syns det inte på upplysningarna ?Vänta tills du fått pengarna i april och gör en ändring sen. Samma sak med lån/Inkasso som ”glömmer” skicka uppgifter till Skatteverket. Har funkat varje gång.
I april alltså
när kommer uppdatering och syns på UC?- Blev medlem
- 5 juni 2021
- Meddelanden
- 78
- Mottagna reaktioner
- 71
- Poäng
- 207
Min totala skuld eller hur menar du? Jag har lyckas få två större samlingslån med helt okej ränta. Sen har mina föräldrar löst de lån som de var värst ränta på i Augusti förra året.I samma veva som återbäringen verkas in
hur ser dina skulder ut?
- Meddelanden
- 3 399
- Mottagna reaktioner
- 3 463
- Poäng
- 1 957
En fråga, vad händer om arbetsgivaren ändrar inkomstuppgifter och avdragen skatt i deklarationen? Räknas det som ändring och utbetalning därför dröjer?
Vi har inte gjort någon ändring alls, utan bara godkänt det på nytt.
Vi har inte gjort någon ändring alls, utan bara godkänt det på nytt.
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Är den öppen då trots att man deklarerar nu?Gå in i deklarationen på skatteverket.se och ändra det du vill ha ändrat.
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Är den öppen då trots att man deklarerar nu?
Det är öppet eftersom man deklarerar, inkomstdeklarationen är öppen typ oktober ut och det går att ändra hela tiden
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Tack!Det är öppet eftersom man deklarerar, inkomstdeklarationen är öppen typ oktober ut och det går att ändra hela tiden
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Nej, Jämkning är inte samma år. Det söker du genom 2022 års deklaration.Räknas jämkning som en ändring eller får man skattepengarna i April?
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Mars!När är det sista dagen att deklarera för att få pengar i april, förstår inte riktigt. Är det 30 mars eller 2 maj?
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Mars om du vill ha deg i april utan ändring
- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 32
Jag tar hellre siffror på konto än deg. Deg kan man fixa hemma.Mars om du vill ha deg i april utan ändring
- Meddelanden
- 3 399
- Mottagna reaktioner
- 3 463
- Poäng
- 1 957
Du tänker dig typ ändra underskott eller så?Tänkte på en sak ! Om man godkänner nu utan ändring, men ändrar om 3-4 månader istället inför ett tänkt samlingslån.
Är det någon som har erfarenhet av det ?
Jag har bara godkänt deklaration, tagit pengarna, sen typ någon vecka eller 2 efter ändrat ränteutgifter till mer då några ställen glömt lagt till och då fick jag utbetalt igen sen några dagar efter beslut.
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Ja tänkte dra ned u-Skottet längre fram. Just nu inte aktuellt.Du tänker dig typ ändra underskott eller så?
Jag har bara godkänt deklaration, tagit pengarna, sen typ någon vecka eller 2 efter ändrat ränteutgifter till mer då några ställen glömt lagt till och då fick jag utbetalt igen sen några dagar efter beslut.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.