- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 309
- Mottagna reaktioner
- 42
- Poäng
- 157
Idag fick jag äntligen beslutet som jag väntat på!! Min skuldsanering gick igenom.. Jag är så lycklig!! Om 5 år är jag helt skuldfri!! Jippie!!!
Stort grattis, vad härligt!
- Meddelanden
- 627
- Mottagna reaktioner
- 117
- Poäng
- 307
Grattis!! 
Nyfiken, Hur mycket skulder har du och vad drar dom per månad?
Är också sugen på att ansöka om det..

Nyfiken, Hur mycket skulder har du och vad drar dom per månad?
Är också sugen på att ansöka om det..
Har ca 500000kr.. Jag kommer betala nästan 5000kr/månad i 5 år.. Sedan är jag helt fri.. Känns så himla skönt.. Jag vet att det kommer bli 5 tuffa år med mycket slit.. Men sen är det över.. Det är en sådan lättnad.,,
- Meddelanden
- 627
- Mottagna reaktioner
- 117
- Poäng
- 307
Månadslön 23400 innan skatt!!
gör dom en löneutmätning på en skuldsanering?
släppte du allt till kronofogden?
Tacksam för svar då jag överväger till denna hjälp
- Meddelanden
- 190
- Mottagna reaktioner
- 45
- Poäng
- 157
Också nyfiken, kontaktar dem arbetsgivare? Hur lång tid tog det? Fick du anmärkningar påvägen?
O
Oregistrerade
Gäst
Poäng: 0
också nyfiken
Grattis till dig som fick skuldsanering!
Det vore jättesnällt om du ville redogöra lite för gången kring ansökan till beviljande.
Gör dom en utmätning innan? Löneutmätning? Kontaktar arbetsgivaren?
Tack på förhand!
Grattis till dig som fick skuldsanering!
Det vore jättesnällt om du ville redogöra lite för gången kring ansökan till beviljande.
Gör dom en utmätning innan? Löneutmätning? Kontaktar arbetsgivaren?
Tack på förhand!
O
Oregistrerade
Gäst
Ringa
Jag ska ringa KF idag och ställa en del frågor kring skuldsanering och jag lovar återkomma med dom svar jag fick på mina frågor. Jag har varit i kontakt med KF många gånger och tycker alltid dom är tillmötesgående så jag räds inte ringa. Bättre att ringa själv när dom flesta som verkar ha fått skuldsanering inte verkar vilja delge någon information här.
Jag ska ringa KF idag och ställa en del frågor kring skuldsanering och jag lovar återkomma med dom svar jag fick på mina frågor. Jag har varit i kontakt med KF många gånger och tycker alltid dom är tillmötesgående så jag räds inte ringa. Bättre att ringa själv när dom flesta som verkar ha fått skuldsanering inte verkar vilja delge någon information här.
O
Oregistrerade
Gäst
Nu har jag ringt
Fölljande frågade jag och fick svar på:
Handläggningstid ca 6 månader
Arbetsgivare kontaktas ej.
Skuldsanering är inte utmätning, dvs ej löneutmätning. Däremot kan en bil som är betald och taxerad över ca 25 tusen kronor ställa till det då man kan bli nekad pga att det finns ett värde att avyttra till förmån för skulderna.
Har man en delad skuld med någon annan så tar du med hela skulden. Den andra personen underrättas om detta och delges möjlighet till yttrande.
Har du ett lån med borgensman ska det tas med.
Annonsering om skuldsanering meddelar i Post- och Inrikes tidningar som är webbaserad se länk https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do
Det var vad jag frågade om och fick svar på. Idag skickar jag min ansökan mot vägen till frihet. Får jag avslag så har jag ändå försökt.
Skuldsanering är inte utmätning, dvs ej löneutmätning. Däremot kan en bil som är betald och taxerad över ca 25 tusen kronor ställa till det då man kan bli nekad pga att det finns ett värde att avyttra till förmån för skulderna.
Har man en delad skuld med någon annan så tar du med hela skulden. Den andra personen underrättas om detta och delges möjlighet till yttrande.
Annonsering om skuldsanering meddelar i Post- och Inrikes tidningar som är webbaserad se länk https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do
Det var vad jag frågade om och fick svar på. Idag skickar jag min ansökan mot vägen till frihet. Får jag avslag så har jag ändå försökt.
- Meddelanden
- 627
- Mottagna reaktioner
- 117
- Poäng
- 307
Tack för infon

O
Oregistrerade
Gäst
den yngsta jag ser i listan som fått skuldsanering är född 83.
känns hopplst att få igenom något för mig som är född 88 och har 1 miljon i skulder och bor hemma, äger ingenting. får nog leva i misär 5 år till sen ansöka.
känns hopplst att få igenom något för mig som är född 88 och har 1 miljon i skulder och bor hemma, äger ingenting. får nog leva i misär 5 år till sen ansöka.
O
Oregistrerade
Gäst
Ok får man avslag står det varför och man kan söka igen och igen..
O
Oregistrerade
Gäst
Jag har 50 k liggande sms lång hos kfm får jag söka skuldsanering
50k. hahahaha nej. det betalar man bort på några månader. kom tillbaka när du har minst en halv miljon.
O
Oregistrerade
Gäst
Typ som jag... 450 000...
Hej alla!!
Har varit med om en sak och därför ej kunnat svara här, men nu e jag tbx.. Jag började med att släppa alla lån till kronofogden.. Ja man får anmärkningar för varenda lån.. Har nog40 anmärkningar.. Fick löneutmätning som jag hade ca 1 år innan jag bestämde mig för att sökaskuldsanering.. Efter jag skickat in alla papper så tog det ca 5 månader innan jag blev beviljad. Från inledande av skuldsanering det vill säga från den dag dom började behandla min ansökan slutar löneutmätningen. Då passar man på att lägga undan så mycket pengar man kan för när man är beviljad så lever man på existens minimum i 5 år.. Jag har betalat i 6 månader nu och om 4 1/2 år är jag skuldfri och kommer aldrig mer hamna i denna skit igen
...
Har varit med om en sak och därför ej kunnat svara här, men nu e jag tbx.. Jag började med att släppa alla lån till kronofogden.. Ja man får anmärkningar för varenda lån.. Har nog40 anmärkningar.. Fick löneutmätning som jag hade ca 1 år innan jag bestämde mig för att sökaskuldsanering.. Efter jag skickat in alla papper så tog det ca 5 månader innan jag blev beviljad. Från inledande av skuldsanering det vill säga från den dag dom började behandla min ansökan slutar löneutmätningen. Då passar man på att lägga undan så mycket pengar man kan för när man är beviljad så lever man på existens minimum i 5 år.. Jag har betalat i 6 månader nu och om 4 1/2 år är jag skuldfri och kommer aldrig mer hamna i denna skit igen
...
O
Oregistrerade
Gäst
Grattis!
Hur mycket lån hade du och inkomst?
Hur mycket lån hade du och inkomst?
- Meddelanden
- 149
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 72
Jag hade lån för ca 500000kr. Inkomst ca 23500kr/månad
Hur mycket får du behålla varje månad?
- Meddelanden
- 286
- Mottagna reaktioner
- 5
- Poäng
- 42
Mycket bra. Jag vill nog anse att flertalet hör inne bör följa dit exempel. Vissa skriver att de ha Blanco på 300 000 - 500 000 kr. Att tro att man kan betala av dessa med ett vanligt gneg finns inte! Sitter msn inte och inväntar ett arv eller vinst på ett hus så finns det ingen anledning att lida längre när denna hjälp finns.
Finns klart alltid annat som sätter käppar för många. Spelmissbruk är väl det första jag tänker på. En skuldsanering beviljas inte utan motkrav.
Lycka till! Om 4.5 år är du en fri människa.
Finns klart alltid annat som sätter käppar för många. Spelmissbruk är väl det första jag tänker på. En skuldsanering beviljas inte utan motkrav.
Lycka till! Om 4.5 år är du en fri människa.
Senast ändrad:
Jag får behålla runt 6000kr var månad och så har jag ett barn med.. Så 1050kr i barnbidrag.. Men klarar det ok tycker jag..
Ja jag är så glad att jag tog detta beslut! Hellre 5 tuffa år än att leva med utmätning i kanske 20 år!!
Ja jag är så glad att jag tog detta beslut! Hellre 5 tuffa år än att leva med utmätning i kanske 20 år!!
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Se även till att inte dra på er nya skulder under tiden med skuldsanering, känns ju onekligen lite trist när man ser folk som blev klar med sin skuldsanering i oktober och redan fått nya skulder hos kronofogden..
O
Oregistrerade
Gäst
Jag har lån på 440 000 kronor och kommer ha betalt av alla 2022. 2017 är 220 000 kronor borta. Så ja, det går även utan skuldsanering och löneutmätning men de är jäkla kämpigt.
O
Oregistrerade
Gäst
Betalar 13 000 kronor i månaden.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
den yngsta jag ser i listan som fått skuldsanering är född 83.
tämligen säker på att jag sett yngre än så som det i alla fall inletts på..?
O
Oregistrerade
Gäst
skuldsanering
Om man är två som har skulder tillsammans då i hushållet, och även var för sig, då blir det väl ändå som att ha utmätning? Vi har utmätning på 13 000 tillsammans varje månad och skulden är totalt på nästan 700 tkr
ska vi pröva söka skuldsanering tro ...
Om man är två som har skulder tillsammans då i hushållet, och även var för sig, då blir det väl ändå som att ha utmätning? Vi har utmätning på 13 000 tillsammans varje månad och skulden är totalt på nästan 700 tkr
- Meddelanden
- 97
- Mottagna reaktioner
- 32
- Poäng
- 137
Det är ingen idé, ifall ni inte är väldigt gamla, kan man betala av skulden inom 15 år får man inte skuldsanering.
- Meddelanden
- 246
- Mottagna reaktioner
- 102
- Poäng
- 257
Det är ingen idé, ifall ni inte är väldigt gamla, kan man betala av skulden inom 15 år får man inte skuldsanering.
Fast 700tkr kan ju vara uppbyggt av en hel hög SMS-lån och andra blancolån med hög ränta som gör att det likväl kan bli mer än 15 år?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Förvisso bortsett från räntor, men den skulden är ju reglerad på knappt 5 år i den takten (se till att få kontrolluppgifter på alla räntor så ni får göra avdrag på deklarationen för räntorna ni betalat...)
Såvida det inte är helt sjuka räntor på allt så skulden växer borde det ju med lätthet kunna lösas inom iaf 10-12 år det där.
O
Oregistrerade
Gäst
Ansök
Vad har du att förlora på att ansöka? Gör det och inom några månader så vet du ju mer om din framtid. Fundera på det och tänk på hur du har det nu och om du ser någon ljusning inom överskådlig tid, gör du inte det så ansök. Får du ett nej där så vet du ju mer vad du har att rätta dig efter.
Vad har du att förlora på att ansöka? Gör det och inom några månader så vet du ju mer om din framtid. Fundera på det och tänk på hur du har det nu och om du ser någon ljusning inom överskådlig tid, gör du inte det så ansök. Får du ett nej där så vet du ju mer vad du har att rätta dig efter.
O
Oregistrerade
Gäst
Hej är det någon som vet vid skuldsanering
om man har ett lån med medlåntagare kan man ta med
Det lånet
om man har ett lån med medlåntagare kan man ta med
Det lånet
O
Oregistrerade
Gäst
medlåntagare
Svar JA, du ska ta med det lånet även om det är en medlåntagare med. Du kan även ta med lån där du har en eller flera borgensmän.
Svar JA, du ska ta med det lånet även om det är en medlåntagare med. Du kan även ta med lån där du har en eller flera borgensmän.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.