Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Summan man har i skuld har ingen betydelse. Det är din/er framtida förmåga att betala som avgör & så läggs stor vikt på hur skulderna uppkom.

Svar JA, du ska ta med det lånet även om det är en medlåntagare med. Du kan även ta med lån där du har en eller flera borgensmän.

Ja, alla skulder MÅSTE ingå. Notera att det är endast din del av skulden med medlåntagare som skuldsaneras. Resten åker medlåntagaren på att betala

Hus och ev Skuldsanering??

Om man äger hus då? Kan banken säga upp huslånen vid en skuldsanering? KFM har bedömt
att vi inte har något av värde,inte tillräckligt för att de ska utmäta huset. Får banken veta att det finns en skuldsanering överhuvudtaget? Vill ju inte hamna på backen med familjen! Tack på förhand om nån som vet!

Jag får behålla runt 6000kr var månad och så har jag ett barn med.. Så 1050kr i barnbidrag.. Men klarar det ok tycker jag..

Ja jag är så glad att jag tog detta beslut! Hellre 5 tuffa år än att leva med utmätning i kanske 20 år!!

Hej aclc! Vad skönt du har lyckats!!Undrar om dessa 6000kr som du får behålla är efter du betalt hyra,el,osv ? Och får du själv göra inbetalningarna till fodringsägarna? Tack.

Om man äger hus då? Kan banken säga upp huslånen vid en skuldsanering? KFM har bedömt
att vi inte har något av värde,inte tillräckligt för att de ska utmäta huset. Får banken veta att det finns en skuldsanering överhuvudtaget? Vill ju inte hamna på backen med familjen! Tack på förhand om nån som vet!

Ingen som vet?

Hej aclc! Vad skönt du har lyckats!!Undrar om dessa 6000kr som du får behålla är efter du betalt hyra,el,osv ? Och får du själv göra inbetalningarna till fodringsägarna? Tack.

Man får alltid göra inbetalningarna till fordringsägarna själv. sköter man de inte kan fordringsägarna kräva att skuldsaneringen hävs. Fordringsägarna kan även bevaka hur din inkomst utvecklas, om den ökar kraftigt kan dom begära att skulsaneringen hävs eller omprövas.

Kan man ta blanclån om man är reggad hos kfm med en liten skuld på 20k

Nej, det är
kört överallt.

Liten fråga bra till er eller aclc, hur noggrant redogjorde du för varje skuld i ansökan? man kan ju omöjligt hålla reda på precis allt man använt pengarna till, syftar på rutan "Redogör för när du inte längre kunde betala dina skulder" och "Redogör för hur skulderna uppkom" etc.

Har läst om folk som bifogat långa A4 papper till detta och vissa som inte verkar ha gjort det, verkar även vara lite lotteri om man blir beviljad eller inte beroende på vilken enhet som handlägger det, skulle vara tacksam för lite input då jag är i startgroparna för ansökan :)

Hej! Jag har haft skuldsanering nu i ett år, fyra år kvar, men tiden går fort. Jag fick hjälp av en budget- och skuldrådgivare att göra ansökan till KFM. Ja, alla skulder måste du ta med. Men jag skrev aldrig vad jag hade använt pengarna till. Det var ju konsumtion eller lån för överlevnad. Jag bara hade en rejäl ansökan som skickades in. Man kan föra in 2 eller 3 skulder per sida och min ansökan blev lååång. Däremot blev jag ombedd att skriva en redogörelse för vad som var anledningen till mina skulder och vad jag hade gjort för att avhjälpa situationen med mera. Jag berättade om hur en oförutsedd utgift ledde till att jag började ta mobillån och för att kunna betala tillbaka fick jag ta två nya lån och så var jag fast i karusellen. Jag hade även en del konton hos olika postorderföretag. Det lät ju så enkelt att bara betala en liten summa var månad. Det var jättedumt! Räntan var skyhög och jag sänkte mig själv. Detta skrev jag i min redogörelse. Likaså sålde jag jättemycket av mina saker för att kunna betala skulderna. Jag skrev knappt en sida om vad som hade hänt och vad jag hade gjort och när jag fick nog och gav upp och sökte hjälp. KFM ringde mig ett par gånger under tiden ansökan behandlades och jag fick berätta igen om min situation. Det var bra samtal, ingen som anklagade mig. Jag är så glad idag och mår toppen och jag betalar alltid kontant och det känns så skönt!

Hej! Jag har haft skuldsanering nu i ett år, fyra år kvar, men tiden går fort. Jag fick hjälp av en budget- och skuldrådgivare att göra ansökan till KFM. Ja, alla skulder måste du ta med. Men jag skrev aldrig vad jag hade använt pengarna till. Det var ju konsumtion eller lån för överlevnad. Jag bara hade en rejäl ansökan som skickades in. Man kan föra in 2 eller 3 skulder per sida och min ansökan blev lååång. Däremot blev jag ombedd att skriva en redogörelse för vad som var anledningen till mina skulder och vad jag hade gjort för att avhjälpa situationen med mera. Jag berättade om hur en oförutsedd utgift ledde till att jag började ta mobillån och för att kunna betala tillbaka fick jag ta två nya lån och så var jag fast i karusellen. Jag hade även en del konton hos olika postorderföretag. Det lät ju så enkelt att bara betala en liten summa var månad. Det var jättedumt! Räntan var skyhög och jag sänkte mig själv. Detta skrev jag i min redogörelse. Likaså sålde jag jättemycket av mina saker för att kunna betala skulderna. Jag skrev knappt en sida om vad som hade hänt och vad jag hade gjort och när jag fick nog och gav upp och sökte hjälp. KFM ringde mig ett par gånger under tiden ansökan behandlades och jag fick berätta igen om min situation. Det var bra samtal, ingen som anklagade mig. Jag är så glad idag och mår toppen och jag betalar alltid kontant och det känns så skönt!

Hej! Tack för ditt svar, det är lite samma sits som jag själv då, hade det kärvt och började handla på postorderkonton och faktura osv sen var man tvungen att ta lån för att överleva och hålla sig borta från kfm, går fort överstyr :/ har ju tagit lån för att klara betala på andra lån i säkert ett år så det borde väl kvalificera sig för att ha gjort vad man kan, också sålt massa saker, för ett par månader sen orkade jag inte mer och släppte allt till kfm, dock inte hunnit bli utmätning än men det känns bättre än att kämpa och våndas :(

Hur mycket skulder hade du? Hade du utmätning innan skuldsanering? Hur länge isåfall? Och hur lång tid tog processen? :)

Fick du skuldsanering med eller utan betalplan?

Hej! Tack för ditt svar, det är lite samma sits som jag själv då, hade det kärvt och började handla på postorderkonton och faktura osv sen var man tvungen att ta lån för att överleva och hålla sig borta från kfm, går fort överstyr :/ har ju tagit lån för att klara betala på andra lån i säkert ett år så det borde väl kvalificera sig för att ha gjort vad man kan, också sålt massa saker, för ett par månader sen orkade jag inte mer och släppte allt till kfm, dock inte hunnit bli utmätning än men det känns bättre än att kämpa och våndas :(

Hur mycket skulder hade du? Hade du utmätning innan skuldsanering? Hur länge isåfall? Och hur lång tid tog processen? :)
Du får nog räkna med att ha utmätning en stund innan skuldsanering är aktuellt, i skuldsaneringsbesluten brukar man ta med om utmätning gett något, det är ju tex inte rimligt att du ska få en skuldsanering om du har värdesaker kvar i din ägo, någon tavla eller jaktvapen eller vad det nu kan vara.
De skuldsaneringsbeslut jag ser om dagarna skulle jag säga tar ungefär ett halvår från ansökan till det är klart...

enligt kfms hemsida tar det 20 veckor från att man får in ansökan till att man börjar arbeta med den.

och 7 månader sedan i handläggningstid.. det summerar jag till i princip ett år

Du får nog räkna med att ha utmätning en stund innan skuldsanering är aktuellt, i skuldsaneringsbesluten brukar man ta med om utmätning gett något, det är ju tex inte rimligt att du ska få en skuldsanering om du har värdesaker kvar i din ägo, någon tavla eller jaktvapen eller vad det nu kan vara.
De skuldsaneringsbeslut jag ser om dagarna skulle jag säga tar ungefär ett halvår från ansökan till det är klart...

Jag förstår, har dock inget av högre värde kvar, bytt ner mig bilmässigt, sålt allt som var av värde, kan man skriva med sånt i ansökan eller? Jag misstänker att utmätning inte kommer ge så hemskt mycket då jag har ca 450k i skulder, ca 10 fordringsägare och hälften av dom med ockerränta, men som räcker med att ge utmätningen ett halvt eller ett år eller vad pratar vi om ungefär?

Jag gav upp för tre år sedan och uppsökte en budget- och skuldrådgivare. Jag hade skulder upp över öronen, jag skäms för att erkänna hur mycket det var men jag hade t ex 21 stycken mobillån. Men min budget- och skuldrådgivare sade inget negativt. Jag fick veta att det bästa jag kunde göra var att släppa allt och satsa på att ansöka om skuldsanering. Jag var tvungen att släppa alla skulder, och då menar jag alla. Det tog tid för alla att trilla in hos KFM men till slut var nästan alla hos KFM. Jag började med löneutmätning cirka fem månader efter jag hade släppt allt. Min ansökan om skuldsanering skickades in ca 10 månader efter jag hade släppt allt. Det tog efter det ca fem månader innan jag fick inledande. Det tog sedan fyra månader innan allt var godkänt och klart och nu har jag haft skuldsanering i drygt ett år. Jag har en betalplan för fem år där jag ser för var månad till vem jag ska betala och hur mycket. Jag var livrädd för att hamna hos KFM för några år sedan men det var tvärtom en lättnad när jag kunde släppa allt och få ett slut på den onda cirkeln jag hade hamnat i. Jag jagade mobillån hela tiden och nappade på alla möjliga dyra smålån som dök upp. Det är över nu och jag mår så bra. Visst det kan se hemskt ut att ta en upplysning på sig själv och se att man har 35-40 betalningsanmärkningar men en dag försvinner dessa (nästa år faktiskt) och en dag är jag skuldfri och då kommer min ekonomi att vara jättebra och jag behöver aldrig mer vara beroende av lån. Det är en härlig känsla. Så om ni har hamnat i en ond cirkel av lån och ni mår uruselt och ni går back var månad efter alla räkningar är betalda så överväg att i varje fall ta en samtal med en budget-och skuldrådgivare. Alla behöver inte ansöka om skuldsanering men det kan vara bra att prata med någon om en lösning på problemen. Budget-och skuldrådgivare har tystnadsplikt.

Jag gav upp för tre år sedan och uppsökte en budget- och skuldrådgivare. Jag hade skulder upp över öronen, jag skäms för att erkänna hur mycket det var men jag hade t ex 21 stycken mobillån. Men min budget- och skuldrådgivare sade inget negativt. Jag fick veta att det bästa jag kunde göra var att släppa allt och satsa på att ansöka om skuldsanering. Jag var tvungen att släppa alla skulder, och då menar jag alla. Det tog tid för alla att trilla in hos KFM men till slut var nästan alla hos KFM. Jag började med löneutmätning cirka fem månader efter jag hade släppt allt. Min ansökan om skuldsanering skickades in ca 10 månader efter jag hade släppt allt. Det tog efter det ca fem månader innan jag fick inledande. Det tog sedan fyra månader innan allt var godkänt och klart och nu har jag haft skuldsanering i drygt ett år. Jag har en betalplan för fem år där jag ser för var månad till vem jag ska betala och hur mycket. Jag var livrädd för att hamna hos KFM för några år sedan men det var tvärtom en lättnad när jag kunde släppa allt och få ett slut på den onda cirkeln jag hade hamnat i. Jag jagade mobillån hela tiden och nappade på alla möjliga dyra smålån som dök upp. Det är över nu och jag mår så bra. Visst det kan se hemskt ut att ta en upplysning på sig själv och se att man har 35-40 betalningsanmärkningar men en dag försvinner dessa (nästa år faktiskt) och en dag är jag skuldfri och då kommer min ekonomi att vara jättebra och jag behöver aldrig mer vara beroende av lån. Det är en härlig känsla. Så om ni har hamnat i en ond cirkel av lån och ni mår uruselt och ni går back var månad efter alla räkningar är betalda så överväg att i varje fall ta en samtal med en budget-och skuldrådgivare. Alla behöver inte ansöka om skuldsanering men det kan vara bra att prata med någon om en lösning på problemen. Budget-och skuldrådgivare har tystnadsplikt.

Skönt att du fick igenom skuldsaneringen :)

Hur väl redogjorde du för skuldernas uppkomst? Radade du upp skuld för skuld och fick beskriva varenda öre eller var det mest generellt att du vart desperat och tagit lån för att betala lån och för att hålla dig borta från kfm?

Jag gjorde ansökan tillsammans med min skuldrådgivare som fyllde i alla uppgifterna om mina skulder. Jag hade med mig alla papper från inkasso, KFM med mera. För var skuld tog vi det senaste pappret om skulden som jag hade fått och så skrev vi den summan där stod. Vi skrev vem jag var skyldig pengar, t ex ett mobillåneföretag men jag skrev inte på ansökan vad jag använt pengarna till för jag hade ju så många skulder, typ 40 skulder som skulle radas upp. Jag fick istället skriva en A4-sida om mina skulder och vad jag använt pengarna till. För mig handlade det ju mest om överlevnad. Mobillån för att kunna betala mina vanliga skulder. Ett mobillån ledde till att jag var tvungen att ta två nya för att kunna betala det första. För att kunna köpa kläder eller skor (aldrig lyxvaror) så fick jag handla på postorder för att ha råd och kunna betala på konto. För att försöka få slut på mobillånen tog jag mindre lån med skyhög ränta men dessa sänkte mig också för månadskostnaderna där gjorde att jag fick fler och fler skulder var månad att betala.
Jag skulle rekommendera att en skuldrådgivare hjälper dig att fylla i en ansökan eftersom skuldrådgivaren vet precis vad som gäller och är ett stöd hela tiden genom processen. När jag var orolig över inkassoföretagens hot kunde jag ringa min skuldrådgivare om det. När ett inkassoföretag hade lämnat in två gånger till KFM om samma skuld fick jag också där hjälp av min skuldrådgivare så att detta rättades till. Det har ibland varit tufft men att hamna hos KFM och få skuldsanering var ingenting mot hur dåligt jag mådde när jag hade alla mina skulder.

hur mycket får du leva på när du betalt in hyran och elen.. om man tjänar 24 000 innan skatt,, hur mycket får man behålla då på skuldsaneringen??

Vad innebär skuldsanering? Är man låst å inte kan ta lån? Kan man ta å hyra lgh osv,"?

Vad innebär skuldsanering? Är man låst å inte kan ta lån? Kan man ta å hyra lgh osv,"?

Det innebär att kronfogden beslutar att alla dina skulder ska du betala av så mycket som möjligt på under 5 års tid, det som är kvar efter dessa 5 år tas bort. man ska själv sköta alla betalningar och misssköter man det kan någon av de du är skyldig pengar kräva att saneringen upphävs. Du kan i princip bara få sanering en gång i livet, så misssköter du det så är det bara att betala tillbaka rubbet, även om det är omöjligt.

Att du ska sköta betalningarna själv är en del av den ekonomiska rehabiliteringen, lära sig betala och göra det i tid, inte handla utöver sin förmåga och sånt.
Skuldsaneringsinledandet är i sig en betalningsanmärkning, en allvarlig sådan, jag hoppas innerligt att ingen bank eller annan är så obegåvad att dom beviljar lån åt någon med skuldsanering, men det sker säkert.
Huruvida du kan få en lägenhet är nog upp till hyresvärdens goda vilja, om dom är pigg på att hyra ut till någon som haft sånna bekymmer att sköta sin ekonomi att dom behöver skuldsanering så går det så klart bra.

Om man lyckas dra på sig nya skulder under skuldsaneringen (tex mobilabbonemang som inte betalas, hyresskulder, återbetalning av bostadsbidrag till f-kassan, skadestånd efter något krogsslagsmål eller vad det nu kan vara) så får man nog vackert se till att betala dessa.

Nya skulder innebär tvärtemot vad folk i allmänhet tror, inte att skuldsaneringen upphävs. Så länge man sköter den betalningsplan (om man har någon) och anmäler om man får rejält bättre inkomst o sånt, så fortsätter skuldsaneringen, även om man drar på sig nya skulder under tiden. De skulder som uppstått under saneringen försvinner dock _inte_ när saneringen avslutas efter i normalfallet 5 år.
Lyckas man dra på sig nya skulder som går ända till kronofogden för indrivning, så är inte heller det något skäl för att upphäva skuldsaneringen. Kronofogden tar dock ingen som helst hänsyn till att skuldsanering pågår när det kommer nya skulder för indrivning, utan man räknar ut vad man kan ta på personens lön, precis som för en som inte har skuldsanering.
När en löneutmätning kickar in så brukar det inte ta så många månader (typ 1-2) innan personen inte kan följa sin avbetalningsplan i skuldsaneringen, och att inte följa planen, det kan innebära att saneringen hävs..

Missköter är med 2 s.. pinsam felstavning, men jag verkar i alla fall varit konsekvent i att stava lika fel på alla ställen.😱

Hade du någon fråga alex2?

Hej
Jag har också ansökt och fått beslut om att de skall börja inleda, hur lång tid tar det tills man börjar med att betala varje månad???

Ett stort grattis till inledande skuldsanering! Jag glömmer aldrig den dagen jag fann mitt namn i POIT. Jag gick omkring med ett leende på läpparna i flera dagar för jag såg äntligen ett slut på mardrömmen. Efter inledande har inkassobolagen en viss tid på sig att komma in med vilka skulder de har på dig. Sedan tar det ytterligare en tid innan KFM har gjort upp ett förslag och sedan efter du har godkänt det och inkassobolagen har godkänt det tar det ca 1-2 månader. Jag tror att från det jag fick inledande tills jag började betala tog det 4 månader. Men om sedan något inkassobolag ifrågasätter din skuldsanering kan det ta ytterligare någon månad eller två. Än en gång grattis till inledande skuldsanering!

Hej
Jag har också ansökt och fått beslut om att de skall börja inleda, hur lång tid tar det tills man börjar med att betala varje månad???
Grattis!! Nu har ju de du har en skuld till en månad på sig att inkomma med svar. Nyfiken på hur länge du fick vänta på ditt inledande och hur du fick svar? :)

Hej

Ska man tro KFs sida så är det frågan om 2-3 månader.

Först ska alla skulder anmälas in, sen ska KF ta fram ett förslag till skuldsaneing (eller avslå hela altet om det i anmälandet av skulder framkommit saker, typ ekonomisk brottslighet, eller att stora delar av skulderna är rätt färska), sen ska alla borgenärer och jag gissar du höras om förslaget, om någon borgenär säger ifrån så kommer det ta längre tid att reda ut..
Men i normalfallet, om ingen krånglar 2-3 månader
Krånglar någon och tycker att du inte alls ska ha skuldsanering så kan det ta ett halvår.

Ni som har fått skuldsanering kan nån beskriva processen? Nån sa till mig att dom gör hembesök osv och ska träffa resten av familjen... stämmer det? Har idag löneutmättning och haft sen februari i år....

Ni som har fått skuldsanering kan nån beskriva processen? Nån sa till mig att dom gör hembesök osv och ska träffa resten av familjen... stämmer det? Har idag löneutmättning och haft sen februari i år....

Skuldsaneringshandläggarna gör inte hembesök.
Dom sitter på 5 orter, från malmö i söder och östersund i norr, det vore hyfsat orimligt att besöka någon i pajala som sökt skuldsanering, det skulle ta 2 dagar inkl resa det..:)

Skuldsaneringshandläggarna gör inte hembesök.
Dom sitter på 5 orter, från malmö i söder och östersund i norr, det vore hyfsat orimligt att besöka någon i pajala som sökt skuldsanering, det skulle ta 2 dagar inkl resa det..:)

Haha sant det ;) Tror den som sa det till mig gjorde det för att avskräcka mig på nåt vis att söka skuldsanering, fattar inte varför men...finns ju folk till allt 😛

Efter jag var med i POIT så upphörde min löneutmätning. Sedan var det bara att vänta. Efter tre månader ungefär kom ett tjockt kuvert från KFM. Där var ett utkast till ett skuldsaneringsförslag.
Handläggaren på KFM bad mig ringa och godkänna det efter jag tittat igenom allt. Läs gärna igenom noga och se så alla skulder är med.
Jag ringde handläggaren två dagar efter, fick brevet en fredag. Jag godkände det och nu skulle det skickas ut till alla inkassobolagen.
Ytterligare väntan! Efter en månad hade jag fortfarande inte hört något så jag ringde själv upp min handläggare och hon sade att det var bra att jag ringde för hon höll på att göra allt klart. Hon undrade om jag var redo att börja betala samma månad, och det var jag! Jag hade redan mejlat de inkassobolag som var först ut så jag var redo att betala.
Två dagar senare var beslutet på POITs sida att jag hade beviljad skuldsanering och efter ytterligare en dag kom en nytt tjockt kuvert från KFM med den definitiva skuldsaneringen. Man får listor med vad man ska betala var månad och till vem under fem år framåt.
Så från inledande till första betalningen tog det drygt 4 månader. Under den tiden väntade jag mest.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp