• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Äntligen inledande

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Jag antar det räknas som mottaget när dom kvitterat ut rekbrevet? Om det inte hämtas ut är det ju snarare ett bevis på att dom inte tagit emot handlingen?
Jag har haft med mig handlingar till en borgenär en gång för delgivning.
Problemen med delgivning uppstår nog i princip om man har massa skulder till privatpersoner, skadestånd och liknande och skulder till småfirmor som inte använder inkassobolag, typ "Bengtssons bygg och el"
Har dom inkassobolag kan man tillskriva postgången eventuella problem med delgivning.
På ett tidigare jobb skrev vi på de där kvittona och skickade med vändande post. Yttrade vi oss över skuldsaneringens vara eller inte vara skrevs det i separata brev inom någon eller några dagar

Av vad jag förstod så räknas ett rekbrev som mottaget efter en viss tid. Då själva rekgrejen är en säkerhet att endast dom kan hämta ut och gör dom inte det efter en viss tid så räknas det som att dom medvetet inte hämtar ut det. Hoppas du förstår hur ja menar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Av vad jag förstod så räknas ett rekbrev som mottaget efter en viss tid. Då själva rekgrejen är en säkerhet att endast dom kan hämta ut och gör dom inte det efter en viss tid så räknas det som att dom medvetet inte hämtar ut det. Hoppas du förstår hur ja menar

Hur har det gått för dig? Vet du nåt mer?
Jag har en bank som inte skickat in sin delgivning, inga synpunkter än från de övriga.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 528
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Av vad jag förstod så räknas ett rekbrev som mottaget efter en viss tid. Då själva rekgrejen är en säkerhet att endast dom kan hämta ut och gör dom inte det efter en viss tid så räknas det som att dom medvetet inte hämtar ut det. Hoppas du förstår hur ja menar

Det lät som en intressant tolkning av vad som är delgivet i alla fall. Vore otroligt smidigt om det gjordes så på föreläggande också, någon påmminnelse, sedan rek, hämtar man inte ut rek så fastställs allt. Gissar dock att det skulle bli ett jäkla liv på folk som fått anmärkningar som dom inte tycker sig ha någon aning om.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Det lät som en intressant tolkning av vad som är delgivet i alla fall. Vore otroligt smidigt om det gjordes så på föreläggande också, någon påmminnelse, sedan rek, hämtar man inte ut rek så fastställs allt. Gissar dock att det skulle bli ett jäkla liv på folk som fått anmärkningar som dom inte tycker sig ha någon aning om.
KIVRA! Signering= delgivet.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Det lät som en intressant tolkning av vad som är delgivet i alla fall. Vore otroligt smidigt om det gjordes så på föreläggande också, någon påmminnelse, sedan rek, hämtar man inte ut rek så fastställs allt. Gissar dock att det skulle bli ett jäkla liv på folk som fått anmärkningar som dom inte tycker sig ha någon aning om.

Det var iallafall så mot borgenärerna i fall med skuldsaneringsansökan. Vet inte hur det gäller när det är omvänt. För borgenärerna får väl inga anmärkningar ? Dom ska ja bara bli delgivna förslaget gällande sanering.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 528
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Det var iallafall så mot borgenärerna i fall med skuldsaneringsansökan. Vet inte hur det gäller när det är omvänt. För borgenärerna får väl inga anmärkningar ? Dom ska ja bara bli delgivna förslaget gällande sanering.

Jo jag vet att det är olika saker som ska delges men det jag hakar upp mig på är att det är väl knappast mindre viktigt att någon som vill ha betalt faktiskt blir delgiven underlaget som säger att man kan glömma en del av betalningen..
 

stepbystep

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
28 September 2018
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
60
Poäng
187
Ni som har utmätning och skuldsanering, jur har era familjer tagit det? Ni verkar så lugna? Jag själv är huslig och mår så dåligt av samvete och oro. Obs ingen nedvärdering snarare av beundran jag frågar

Först berättade vi bara för barnen. Eller barn och barn...2 utflugna och två hemmavarande i övre tonåren.
Sen berättade vi för min mamma, 2 nära vänner vi litar på och för makens chef.
Dom tog det bra. Barnen var mer oroliga först då dom är såpass stora och kunde läsa på själva osv
Dom var mest rädda för att vi skulle få sälja huset...just ja det var därför vi berättade då vi fick reda på att dom skulle kolla huset om ev försäljning.
Makens chef har varit ovärderlig klippa under denna tid !!!!!
Nu när vi fick inledande var vi tvugna att berätta för makens föräldrar då hans far står med på ett gammalt lån, som vi betalt hela tiden fram till inledande och då var tvugna att släppa enligt skusan...dom tog det bättre än förväntat. Blev förtvivlade att vi inte sagt något tidigare men som vi sa...skam, skuld, ångest och inte vilja belasta dom förrän det verkligen var nödvändigt.

Jag är inte lugn av mig, vet att när vi släppte mådde jag så fruktansvärt dåligt att det kändes som jag lika gärna kunde försvinna.
När vi fick löneutmätning och vi började bena ut ekonomin så blev jag lugnare...lugnet var mycket att man slapp oroa sig så sett varje månad och lugnet att man kunde inte utöka sin kredit mer osv osv
Nu är jag ett vrak igen ärligt...när vi fick inledande och litet hopp, ljus i tunneln, så fick jag världens panik...panik av att det förmodligen blir nej i slutändan...förtvivlan att se vilken bättre ekonomi man får trots sanering...att det snart kan grusas för oss...och en sak vet jag...oavsett kommer jag aldrig mer i mitt liv ta ett lån...men som sagt just nu mår jag skitdåligt i väntan på exakt beslut...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp