• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Calibra

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
10 Mars 2021
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hejsan! Håller just nu på driver ett ärende kring detta mot bethard , är det nån som har nån erfarenhet av dom?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
333
Poäng
497
Hejsan! Håller just nu på driver ett ärende kring detta mot bethard , är det nån som har nån erfarenhet av dom?

Hur exakt menar du med erfarenhet? Det är lättare att svara på ifall du beskriver lite mer kring karaktären av ditt ärende.

Jag har hjälpt några personer med återbetalningar från Bethard, inget märkvärdigt där, inte de skarpaste på relevanta avdelningen, Bethard är ett av bolagen som gärna inte återbetalar, inte de snabbaste för den delen heller, i både fallen tog det väldigt lång tid få svar. Ett nej vid ena ärendet, godkänd återbetalning med andra ärendet.

Lycka till!
 

Calibra

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
10 Mars 2021
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hur exakt menar du med erfarenhet? Det är lättare att svara på ifall du beskriver lite mer kring karaktären av ditt ärende.

Jag har hjälpt några personer med återbetalningar från Bethard, inget märkvärdigt där, inte de skarpaste på relevanta avdelningen, Bethard är ett av bolagen som gärna inte återbetalar, inte de snabbaste för den delen heller, i både fallen tog det väldigt lång tid få svar. Ett nej vid ena ärendet, godkänd återbetalning med andra ärendet.

Lycka till!

Kan jag pma dig mitt case och du får säga vad du tror? :)
 

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
333
Poäng
497
Kort guide med lite tips och information hur du kan öka dina chanser att få återbetalning från spelbolag. Har du intresse för ämnet kommer läsningen vara enkel. OBS: Denna tråd är till för de som kanske inte har råd att ta hjälp av mig, ni som vill ha hjälp dock finns kontakt längst ner i tråden. Diskutera inte spel i tråden, och undvik Off-topic.

Min guide kring återbetalningar från spelbolag. Baserat på min egna erfarenhet. Jag har jobbat i team där vi haft hand om just sådana här ärenden. Samt egen erfarenhet av att hjälpa mig själv samt andra med återbetalningar från spelbolag sedan 2018.

Det finns ingen period det är mer lägligt att sträva efter en återbetalning från spelbolag på sina bortspelade pengar än nuvarande period. Innan det blir för populärt. För er som inte riktigt förstår att återbetalningar är möjliga har jag listat ett fåtal exempel nedan som jag personligen hjälpt få återbetalning samt mitt egna ärende där.

Ärende med Expekt. https://prnt.sc/pc51gb jag skrev ihop ett mail, och slutresultatet blev då: https://prnt.sc/pc52cj
Ärende med Bwin. Återigen ett nej där dem anser dem gjort allt korrekt: https://prnt.sc/pc537g skrev ihop ett mail, och deras svar blev då: https://prnt.sc/pc53yi
Ärende med Casumo. En storspelare som hade spelat bort netto 2,600,000 SEK för att vara specifik, men allt dem valde återbetala var då 61,000 SEK, otroligt nog. Visst var det en återbetalning, men inte var vi nöjda. https://prnt.sc/pc57hi 61k bekräftelse via mail Casumo, En som fick tillbaks en skoj summa av 888, 5000 utav 50,000 det var inget vi var nöjd med men dem försökte med den summan: https://prnt.sc/udipdi
Finns massa exempel. Och även här Betway hela 230,000SEK återbetalda: https://prnt.sc/vtp0km Expekt 116k https://prnt.sc/wnwejp utav 240k. Storspelare 50k
https://prnt.sc/xpz8wq
Snabbare https://prnt.sc/10and9h 217k utav 429k tyvärr, men alltid något. Fler exempel finns.

Med återbetalningar gäller verkligen 80/20 regeln. Kortfattat mycket handlar mer om hur du framför din återbetalningsbegäran än vilka ord du skriver i mailet. Det kan låta väldigt likadant men ett exempel nedan:

Exempel 1: "Ni har gjort fel, ni gjorde aldrig en source of wealth koll på mig ni tillät mig spela trots att jag inte hade råd med det, jag kräver att ni återbetalar mig för ert misstag annars skriver jag till aftonbladet/anmäler er till spelinspektionen."

Exempel 2: "Varför jag anser ni har felat mot mig är eftersom under period X-Y tilläts jag spela bort X summa trots att jag aldrig fick någon utskick kring Source of wealth kontroll, vilket jag antar var ett miss från er sida. Baserat på ovanstående om ni håller med att ni kunde gjort mer för mig i min individuella situation så vill jag gärna se att vi kommer överens om en återbetalning."

Kortfattat: Håll god ton, respektfull, proffesionell i bästa mån, visa att du vet dina rättigheter och deras skyldigheter och att du vill finna och motivera en lösning. Att hota löser inget, tvärtom du kan va säker du aldrig ens får se skymten av någon krona.

Om ditt återbetalningsärende lyckas: Får du oftast en summa som är slutgiltigt bestämd varav du har chansen acceptera summan eller tacka nej. Oftast omfattas summan av dina nettoinsättningar under en period där bolaget anser de kunde gjort mer för dig i din situation. Ibland kräver de att du signar på ett förlikningsavtal dvs Settle Of Agreement. Ibland inte.

Om ditt ärende nekas/avslås: I regel ge det 3 ärliga chanser. Med nya argument varje gång. Inte samma.

Vanliga frågor:

Q: Vilka kan kräva återbetalning?
A: Baserat på det jag sett. Alla. Sen vilka som lyckas eller har större chans lyckas är en annan sak. Har du ett solid ärende med tydlig karaktär av att du behandlats felaktigt så ökar din chans markant.

Q: Hur långt bak i tiden kan man gå och kräva återbetalning?
A: 2016 och framåt skulle jag säga. Helst 2017+.


Q: Spelar summa någon roll kring chanserna?
A: Nej det kvittar verkligen. Allt handlar om X-Y period där spelbolaget/du anser du behandlats felaktigt och summan blir helt enkelt det du spelat bort av dina NETTOinsättningar under just den perioden.


Q: Måste jag ha visat tydliga tendenser på spelmissbruk?
A: Det underlättar just kring att få en återbetalning. Är du osäker på om du visat tendenser eller tecken kring spelmissbruk begär en s.k (SAR) Subject Access Request där du bör få all din samlad data inklusive chattloggar/transaktionhistorik och allt inräknat inom loppet av 30 dagar. Annars hade du mest mailkontakt in på ditt mail och i sökfältet skriv bara in spelbolagets namn så bör du få upp er kontakt.


Q: Jag har försökt en gång och fått ett nej. Är chanserna körda?
A: Återigen, testar du igen så ska det vara att du kommer med något nytt, annars blir du förmodligen 99.9% nekad igen. Se exemplena kring återbetalning jag länkade, där fick flesta nej i början och efter min
hjälp godkänd återbetalning (eftersom vi förmodligen kom med olika mails) är det rätt logiskt.

Q: Hur lång tid tar det få svar?
A: Här skiljer det sig verkligen från spelbolag till spelbolag enligt vår statistik.
Den generella väntetiden är 8 veckor. Minus eller plus. Men återigen beror på spelbolag, allt från 24 timmar till flera månader.


För att gå in lite djupare kring detta med hur du kan kräva en återbetalning: Se bilden länkad här: https://prnt.sc/10jdnjx

På bilden ser du helt enkelt ett verktyg anställda på spelbolag har när du kommer i kontakt med de. De kan se dina senaste insättningar, din aktivitet, hur mycket plus och minus du är etc, allting i princip. Med vetskapen att du vart i regelbunden kontakt med ett spelbolag så ökar därav din chans för återbetalning eftersom de inte kan neka detta. Då de är väl medvetna kring det.

Exempel: "Ghost-spelare" såna som bara registrerar på ett spelbolag aldrig i kontakt med kundservice, bara spelar på. Såna har generellt sett mindre chans med att lyckas med en återbetalning, eftersom det finns i princip inget att jobba med. Jämfört med en spelare som haft regelbunden live-chatt/mailkontakt med spelbolaget.

Även spelare som fått ett utskick kring ansvarsfullt spelande och godkänt villkoren har mycket mindre chans för återbetalning då detta kan användas emot dig enkelt. Men är du en spelare som spelat på ganska mycket, aldrig blivit informerad om ansvarsfullt spelande då du vart i kontakt med spelbolaget eller då du ökat insättningarna ganska häftigt så pekar mer åt att du behandlats felaktigt.

Exempel på hur du kan strukturera ditt återbetalningsmail:

Namnge mailet så det är tydligt att det rör sig om ett klagomål. Inled med kontaktuppgifter. Namn, persnr, kontonamn, tele nr.
  • Förklara att du vill ärendet skickas upp till relevanta avdelningen som har hand om dessa typer av ärenden av din karaktär. Oftast risk&compiliance team/responsible gaming teamet.
  • Förklara ganska precist vart du anser spelbolaget felat i hanteringen av dig som spelare referera gärna med tydliga datum, och utförligt förklara din synvinkel och bemöt argument spelbolaget kan tänkas ha emot dig, referera till bevis med skärmdumpar om du exempelvis haft kontakt med spelbolaget.
  • Förklara att detta påverkat dig på ett personligt plan och gått utöver ditt privatliv det stannade alltså inte bara hos spelandet och hos spelsidan, förklara respektfullt hur du anser de brustit mot ansvarsfullt spelande samt sociala ansvaret de har/omsorgsplikten.
  • Förklara att även om de inte håller med alla dina påståenden så bör de åtminstone hålla med i vissa aspekter vilket i sin tur sammanfogar att en återbetalning kan vara på sin plats.
  • Förklara att processen kan dras ut på ifall spelbolaget väljer att avböja din begäran då du väljer och kommer att välja ta det vidare men att du ser hellre en lösning med spelbolaget och ger de chansen att lösa det.
  • Sammanfatta ärendet och ditt krav och hur du gärna ser en lösning mellan er två parter, gör en kort sammanställning på slutet och förklara att du gärna vill se ett positivt svar från deras sida. Avsluta trevligt men var tydlig med vikten av en lösning på ärendet.
Våga pressa på bolaget att komma fram med ett svar, med måtta givetvis. Kolla till en gång i veckan, helst via live-chatten men om det är en trigger för dig att gå in på spelsida så ta det via mail/telefon.

Vad hade du gjort om du lyckades få tillbaks en del av dina bortspelade pengar?

Du avgör i slutändan om du anser det vara värt att testa för att få tillbaks dina bortspelade pengar. Kanske kan du använda pengarna för att betala av skulder? Kanske för att investera i aktier? Kanske bara få en upprättelse? Du avgör din anledning men ett försök är det alltid värt, men försöket ska vara bra, annars har du förmodligen slängt iväg en stor summa pengar.

Återbetalningsärenden har många aspekter till sig. Detta var en kort guide jag kunde bjuda på lite slumpmässig information nu på morgonen. Känner någon att de undrar över något specifikt är det bara att fråga. Håll er till ämnet.

Disclaimer: Är du spelberoende för tillfället; rekommenderar jag dig starkt att du har skrivit upp dig på spelpaus och sökt hjälp för ditt spelande, du kan sluta om du finner viljan och en stark anledning till att sluta, då spel förstör inte bara ekonomin men liv. Ingen blir en vinnare genom att spela. Hoppas du finner återbetalning från spelbolag som en andra chans till att spendera pengarna rätt. Och inte som ett sätt att spela vidare.

KONTAKT: CranvedC@Gmail.com
Eller starta konversation här på Lånforum.
 

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
333
Poäng
497
Tillägg:

Vissa bolag är helt enkelt mer villiga än andra att betala ut ha det i åtanke alla bolag har enskilda licenser, terms & conditions, indirekta policys och policys kring återbetalningsärende och procedurer av klagomål.

Finns inget recept som funkar för alla.

Det är en mix av ditt individuella ärende VS spelbolaget i fråga VS hur du strukturerar ditt mail.

Vissa spelbolag är mer villiga betala ut.

Exempel på spelbolag som gärna betalar ut ifall kunden har rätt: Expekt, Bwin, Maria casino, Storspelare, Unibet etc.

Spelbolag som sällan betalar ut/nästintill aldrig: Leo Vegas, Betsafe, många små spelbolag.

Men sålänge spelbolaget omfattas av MGA/SGA licens går det inleda en procedur av klagomål gällandes återbetalningsärende.

Fejka inte heller detaljer/vad som hänt eller chattloggar/data etc, spelbolaget har all information och kan kolla upp allt enkelt. Var ärlig.

Om du blir nekad så kan du egentligen inte vända dig någonstans därför är det så viktigt redan vid första kontakt att göra det rätt,

Spelinspektionen prövar inte tvister mellan spelbolag och spelare, tyvärr.

ARN prövar tvister men ARN kan endast rekommendera ett spelbolag att betala ut och aldrig ställa som krav, flesta spelbolag ignorerar ARN:s rekommendationer. Dessutom tar ett ärende via ARN oftast uppemot ett år. Dessutom är de neutrala dvs det är ingen självklarhet att de väljer din sida och väljer de spelbolagets sida är du dömd ett nej eftersom spelbolaget kommer referera då till ARN:s beslut.

Rättsligt/juridiskt löser sällan det för dig, och gör det sällan värt för dig. Men det finns en del säga om detta, tyvärr inget jag orkar skriva upp här då det finns mycket att säga om detta.

Begär alltid en SAR (Subject Access Request) i samband med ditt återbetalningsärende.

Va gärna spelpausad då du begär en återbetalning.

Tänk på att det är ett helt team som gemensamt gör ett beslut kring ditt ärende, och ibland/oftast passerar det flera avdelningar därför är det viktigt du rör frågor som berör alla avdelningar ärendet passerar. Återigen detta är omfattas av mycket och inget jag kan skriva om här.

Jag motiverar dig och uppmanar dig som vill försöka dig på en återbetalning att göra det! Ha dock i åtanke att du får bara en chans, gör det rätt, annars får man väl finns sig ro i ett nej.

För de som vill ha seriös hjälp och min hjälp, då jag hållit på med detta sedan 2018 med flertals lyckade ärenden dessutom sitter jag på en del bakom kulisserna information då jag själv arbetat bakom ett team på ett X spelbolag som haft hand om ärenden gällandes klagomål, och bl.a återbetalningar.

Vi är 3 på Cranved med bra erfarenheter, så önskas hjälp där vi gör hela ärendet åt dig baserat på villkor är det bara att ta kontakt nedan, annars vill du försöka på egen hand har du guiden ovan och gör din egna research och kör hårt! Lycka till.

Kommer uppdatera tråden kontinuerligt ifall jag kommer på nya saker att ta upp.

Har någon frågor/funderingar och vill ta det öppet i tråden är du mer än välkommen, annars är det bara att kontakta på nedan mail:

CranvedC@Gmail.com

All lycka till er som ger er på återbetalningsärende det finns ingen skönare upprättelse än att få en återbetalning från ett spelbolag och få en ny chans. Och ni som känner att ni inte riktigt vet hur eller vill slippa huvudvärken och få det gjort till bästa möjliga individuella situation i ert ärende, kontakta mailet ovan.
 
Senast ändrad:

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
333
Poäng
497
Tillägg:

Målet är aldrig att peka finger på spelbolaget och tvinga de erkänna sitt fel, det kan du i princip glömma. Målet är framföra dina argument för varför du förtjänar en återbetalning och i fullaste detalj förklara att du tar ansvar för din part, men förklarar utförligt var de har missat i sitt ansvar/sin part gentemot dig som kund, hur det drabbat dig och konsekvenserna men inga snyfthistorier dem köps sällan utan håll det sakligt och professionellt, i slutet av dagen är det människor du har att göra med och ett företag, de har fullmakt vare sig de vill erbjuda dig en återbetalning eller ej efter ett gemensamt beslut bland alla i teamet, får du majoriteten på din sida lär du få en återbetalning. Och hur du gör det finns oftast en del kriterier som måste fyllas in, det är information jag tyvärr dock inte kan dela med mig då jag har tidigare jobbat inom X spelbolag och gärna inte vill spilla ut den informationen höger och vänster, men fokusera på att nå en någorlunda 50/50 överenskommelse där man anser bolaget kunde gjort mer i din individuella situation. På så vis erbjuda en så kallad gesture of goodwill förhoppningsvis.

Lycka till. Jag har rätt många ärenden aktiva just nu och många som hör av sig men finns små luckor för hjälp om någon känner de vill det och har råd.

Annars följ ovanstående guide och gör din egna research, jag kommer uppdatera här kontinuerligt med information då ett endaste inlägg får max överskrida 10,000 tecken och vill hålla det så kort som möjligt.

Kontakt: CranvedC@Gmail.com
Vid hjälp.
 

Jonte1993...

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 Mars 2021
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej. har läst ditt inlägg här flera gånger.. vore de okej att skicka ett PM till dig?
 

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
333
Poäng
497
Hej. har läst ditt inlägg här flera gånger.. vore de okej att skicka ett PM till dig?

Trevligt,
Ja det går bra skriva PM här, eller ställa fråga/frågor öppet i tråden om det är relevant för just återbetalningar från spelbolag och kan hjälpa dig/andra.
 

Jonte1993...

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 Mars 2021
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Trevligt,
Ja det går bra skriva PM här, eller ställa fråga/frågor öppet i tråden om det är relevant för just återbetalningar från spelbolag och kan hjälpa dig/andra.

Börjar lite såhär då : )

Vad tar du betalt för att hjälpa till med att få saker och ting rätt formulerat?
Skulle gärna ta hjälp av dig på de sättet
Är inte direkt bra på uttrycka mig i text /Jonathan
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp