- Meddelanden
- 1 850
- Mottagna reaktioner
- 959
- Poäng
- 787

Fed kan tvingas höja räntan högre
Amerikanska centralbanken Fed kan tvingas höja räntan högre än tidigare beräknat, rapporterar CNBC . Efter beskedet backade Wall Street.
Inte orimligt, men effekter av detta är relativt långsamma.Ja många oroande siffror på slutet. Just nu lutar det åt en räntehöjning med 0,75 % den 26 april.
Inte orimligt, men effekter av detta är relativt långsamma.
Vi kommer se rätt stora effekter dock senare nästa år då större delen av alla bundna avtal löper ut, men vi kommer även få en lönespiral snart också.
Blev arg när jag såg fackens mål för löneförhandling, spott i ansiktet på deras medlemmar.
Det är dock inte fackets uppgift att försvara inflationsmålet, de ska tillvara sina medlemmars bästa vid förhandlingsbordet.Fast om lönerna ska öka med 10 % kommer det spä på inflationen än mer, och där med än fler räntehöjningar. Detta är en ond spiral som man vill undvika att fastna i.
Så löneökningar på 3-4 % bedömer jag är rimliga i år och bygger på att riksbanken för allt den kan för att få ner inflationen till målet.
Sen borde politiken göra mer nu för de som verkligen behöver det. Inga generella stöd, utan riktade stöd till de som nu har det riktigt tufft (alltså att klara maten på bordet).
Det är dock inte fackets uppgift att försvara inflationsmålet, de ska tillvara sina medlemmars bästa vid förhandlingsbordet.
Håller med om lönerna! (Ja om det andra också).Fast om lönerna ska öka med 10 % kommer det spä på inflationen än mer, och där med än fler räntehöjningar. Detta är en ond spiral som man vill undvika att fastna i.
Så löneökningar på 3-4 % bedömer jag är rimliga i år och bygger på att riksbanken för allt den kan för att få ner inflationen till målet.
Sen borde politiken göra mer nu för de som verkligen behöver det. Inga generella stöd, utan riktade stöd till de som nu har det riktigt tufft (alltså att klara maten på bordet).
Det är dock inte fackets uppgift att försvara inflationsmålet, de ska tillvara sina medlemmars bästa vid förhandlingsbordet.
Fast om lönerna ska öka med 10 % kommer det spä på inflationen än mer, och där med än fler räntehöjningar. Detta är en ond spiral som man vill undvika att fastna i.