• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Åtgärder Hög inflation, stigande räntor m m

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Fast tar man egentligen någon risk här? Om man betalar 1 krona och skitet går i konkurs då har man ju inte direkt tagit någon ekonomisk risk?

Förvisso betalar man en hög hyra men jag menar jag betalar över 10.000 för en liten jävla skitlägenhet i mindre stad.

30.000 för en rik barnfamilj i Sveriges absolut dyraste och flasighaste område är väl inte så jävla mycket. Två välbetalda vuxna får pröjsa 15K var liksom. Ingen fara på taket.

Eller kan det uppstå några andra kostnader om man köper det här för en krona?
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Fast tar man egentligen någon risk här? Om man betalar 1 krona och skitet går i konkurs då har man ju inte direkt tagit någon ekonomisk risk?

Förvisso betalar man en hög hyra men jag menar jag betalar över 10.000 för en liten jävla skitlägenhet i mindre stad.

30.000 för en rik barnfamilj i Sveriges absolut dyraste och flasighaste område är väl inte så jävla mycket. Två välbetalda vuxna får pröjsa 15K var liksom. Ingen fara på taket.

Eller kan det uppstå några andra kostnader om man köper det här för en krona?
Nej inte som jag kan se det, går den i konken så ombildas den ju till hyresrätt och du kan bo i den om du vill. Sen indikerar det väl att avgiften kommer att höjas ytterligare som jag tolkar vad som står.

Sedan är väl frågan om den går för en krona eller mer? Lite märkligt att den utmäts om den inte förväntas bringa in några pengar kan jag tycka.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Nej inte som jag kan se det, går den i konken så ombildas den ju till hyresrätt och du kan bo i den om du vill. Sen indikerar det väl att avgiften kommer att höjas ytterligare som jag tolkar vad som står.

Sedan är väl frågan om den går för en krona eller mer? Lite märkligt att den utmäts om den inte förväntas bringa in några pengar kan jag tycka.
Där är ju risken ... alltså köper du den så riskerar du ju att förlora de pengarna om föreningen går i konkurs.
Därav att värdet är satt till 0 kr och försäljningspris 1 kr. Sedan får de som budar avgöra hur mkt de är villiga att riskera att förlora.
Om det är 1 kr eller 1 miljon.

Sedan bör man ju tänka på att bostaden har (vad jag uppfattar) ett större renoveringsbehov, ergo mer pengar som riskeras att förloras om man ska genomföra det. Samt att man planerar för ytterligare höjningar av hyran som är på 30 000+ kr i dagsläget vilket inte direkt gör att värdet på boendet kommer att stiga då det är en indikation på en dåligt skött bostadsförening.

Men, det är så jag uppfattar saken :)
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Där är ju risken ... alltså köper du den så riskerar du ju att förlora de pengarna om föreningen går i konkurs.
Därav att värdet är satt till 0 kr och försäljningspris 1 kr. Sedan får de som budar avgöra hur mkt de är villiga att riskera att förlora.
Om det är 1 kr eller 1 miljon.

Sedan bör man ju tänka på att bostaden har (vad jag uppfattar) ett större renoveringsbehov, ergo mer pengar som riskeras att förloras om man ska genomföra det. Samt att man planerar för ytterligare höjningar av hyran som är på 30 000+ kr i dagsläget vilket inte direkt gör att värdet på boendet kommer att stiga då det är en indikation på en dåligt skött bostadsförening.

Men, det är så jag uppfattar saken :)
Absolut men om vi ponerar Terry skriver ovan så riskerar du 1 krona (givet att den går för det). Däremot ytterligare investeringar i bostaden kan ju vara svåra att få igen eller även gå förlorade.

Däremot om du köper för 1 krona föreningen konkar och det blir en hyresrätt så undrar jag inte om hyresvärden får ta själva renoveringskostnaden som du sedan får åtnjuta.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 177
Fast tar man egentligen någon risk här? Om man betalar 1 krona och skitet går i konkurs då har man ju inte direkt tagit någon ekonomisk risk?

Förvisso betalar man en hög hyra men jag menar jag betalar över 10.000 för en liten jävla skitlägenhet i mindre stad.

30.000 för en rik barnfamilj i Sveriges absolut dyraste och flasighaste område är väl inte så jävla mycket. Två välbetalda vuxna får pröjsa 15K var liksom. Ingen fara på taket.

Eller kan det uppstå några andra kostnader om man köper det här för en krona?
Den säljs på exekutiv auktion och kommer att säljas till högstbjudande.
1 kr kommer INTE att bli slutpriset.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Absolut men om vi ponerar Terry skriver ovan så riskerar du 1 krona (givet att den går för det). Däremot ytterligare investeringar i bostaden kan ju vara svåra att få igen eller även gå förlorade.

Däremot om du köper för 1 krona föreningen konkar och det blir en hyresrätt så undrar jag inte om hyresvärden får ta själva renoveringskostnaden som du sedan får åtnjuta.
haha, ja, så som när en kommun försökte bli av med Hells Angels och det slutade med att kommunen blev hyresvärd till Hells Angels och dom då började ställa krav på kommunen på dyra renoveringar och reparationer då fastigheten var i så dåligt skick, det blev dyrt för kommunen
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 177
Nej inte som jag kan se det, går den i konken så ombildas den ju till hyresrätt och du kan bo i den om du vill. Sen indikerar det väl att avgiften kommer att höjas ytterligare som jag tolkar vad som står.

Sedan är väl frågan om den går för en krona eller mer? Lite märkligt att den utmäts om den inte förväntas bringa in några pengar kan jag tycka.
Med största sannolikhet är det en tvångsförsäljning, inte en utmätning, som ligger till grund för försäljningen.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 177
Vet inte vad reglerna säger om länkar, men om någon är nyfiken finns det en tråd med olika förehavanden kring aktuell förening på ett jättestort diskussionsforum...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp