Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ansökt Lendo, fått lån och förhandlat ner existerande räntor

V.I.P
Poäng: 657
Meddelanden
787
Mottagna reaktioner
775
Poäng
657
Min senaste ansökan ifall nån vill jämföra med sina förutsättningar. Samt hur jag lyckades sänka räntor!

Skuld: 600k
Inkomst: 750k
FF: 1 (mer än 6 månader gammal)
UC risk: 0.5%
UC risk efter ansökan: 0.6% (=2 FF)

Jag sökte via Lendo 350k och att samla 250k på 10 år. Behövde 100k för annat dvs nytt lån/nya pengar de 100k.

Fick ett tiotal erbjudanden med ränta runt 9-10% så inte så roligt och inte så mycket bättre än mina nuvarande lån.

Så jag bad Lendo ändra beloppet till endast de 100k jag behövde och löptiden till 5 år. Fick svar från alla direkt med nya erbjudanden.

Valde Wasa till nominell ränta 8.85%. Fick direkt mail om att svara på ett par frågor vad pengarna ska användas till, om jag kommer amortera extra, var mina amorteringar kommer ifrån (lön), PEP mm. Kundkännedom som verkade obligatoriskt och inte nåt specifikt för mig. Svarade och skickade in - mail direkt med godkänd ansökan och länk att signera. Signerade direkt och pengar på kontot (Nordea) 24 timmar senare, helt otroligt.

Ringde sen mina existerande långivare och berättade att jag ansökt hos Lendo och fått erbjudanden och vill ha bättre ränta. Marginalen sänkte direkt i telefonen från 8.84% till 8.10% och Santander samma sak från 9.50% till 7.76% så otroligt nöjd med de sänkningarna!

Hoppas detta hjälper nån där ute. Jag uppdaterar denna tråd med min UC risk som lär öka nästa uppdatering iom ökad skuldsättning. Samt efter 3 och 6 månader då den borde sjunka lite hoppas jag iom FF:en blir ”gammal”.

Det är ett flerfrontskrig.

Inkomst, onödiga utgifter, avgifter, räntor, allt måste man tänka på om man är i en överskuldsatt position.

Grattis!

Har själv högre skuld och lägre inkomst (men bättre betyg, alltid något) än du så skulle nog inte våga chansa i dagsläget. Är nog mindre attraktiv. Men intressant hur du lyckades sänka räntorna på dina befintliga:-)

Grattis!

Har själv högre skuld och lägre inkomst (men bättre betyg, alltid något) än du så skulle nog inte våga chansa i dagsläget. Är nog mindre attraktiv. Men intressant hur du lyckades sänka räntorna på dina befintliga:)
Det TS menar är ju också, även om du får noll förslag..
Så ser berörd bank som är ansluten mot Lendo att du gjort ansökan (förutsatt den banken beviljar summan du sökt) så vad man bör göra om man vet man är "överskuldsatt" att ansöka och även om man inte får erbjudande så ringer man sina berörda lånegivare och säger man fått erbjudande via lendo då dom ser ansökan och antagligen kan sänka :)

Så ser berörd bank som är ansluten mot Lendo att du gjort ansökan (förutsatt den banken beviljar summan du sökt) så vad man bör göra om man vet man är "överskuldsatt" att ansöka och även om man inte får erbjudande så ringer man sina berörda lånegivare och säger man fått erbjudande via lendo då dom ser ansökan och antagligen kan sänka :)
De kan ju också efter de gett ett avslag med en färsk upplysning till hands tänka "den här personen vill vi gärna lösa bort lånet. då hen borde ha 16% i ränta istället för 9% som den har nu."

De kan ju också efter de gett ett avslag med en färsk upplysning till hands tänka "den här personen vill vi gärna lösa bort lånet. då hen borde ha 16% i ränta istället för 9% som den har nu."
Precis. Så vet man det är kört och 1 år framåt så kan man lätt få ner räntan på detta sätt.

Precis, var ju en helt annan ton nu. Och de visste inte vilka förslag jag fått eller vilka räntor så jag hittade på lite :)

Hej! Om någon orkar för o förstå min sits bättre så se gärna dem andra inläggen jag skrivit i forumet ,har gjort en egen tråd även(gäller senaste tråden)..

Har iaf lyckats få en lån nu via lendo på 160k ,22% ränta där månadsbeloppet blir 2990 ca. Inte det bästa och är mer än hälften mindre än det jag ansökte om från början för o täcka dem flesta av mina lån o samla(sökte 380k.) Men vart även enda erbjudandet jag fick, samt behöver pengarna akut nu-har obetalda räkningar och klarar ej mina månadskostnader.

Jag ligger altså back varje mån, försöker se hur jag kan lösa min situation och har någon idé som kanske inte är bästa men vet ej hur jag ska göra annars.

Men en tanke o börja nånstans är o ringa långivarna o försöka få ner räntan på lånen o krediterna som ni skriver här- hur ska jag göra? Vad ska jag säga exakt?

Ta inte lånet.
Det kommer inte hjälpa dig i längden.

Ta inte lånet.
Det kommer inte hjälpa dig i längden.
Är ju tagen, men hur tänker du- Inte ens för o sänka månadskostnad o samla några krediter om jag använder nästan hela till det?
Hur ska jag göra med dem obetalda räkningarna? Kan ju gå vidare till inkasso eller värre närsom isåfall... klarar ej månadskostnaderna just nu. Kommer bara bli att jag tar fler små skitlån o samlar på mig lån med värre ränta

Är ju tagen, men hur tänker du- Inte ens för o sänka månadskostnad o samla några krediter om jag använder nästan hela till det?
Hur ska jag göra med dem obetalda räkningarna? Kan ju gå vidare till inkasso eller värre närsom isåfall... klarar ej månadskostnaderna just nu. Kommer bara bli att jag tar fler små skitlån o samlar på mig lån med värre ränta
Därför vill jag se över dethär med o ringa runt mina långivare o chansa på o sänka räntan för o se först om det lyckas och jag kan gå ner månadskostnaderna där lite.. och sedan klura ut hur jag gör. Att jag blir skuldsatt kommer ej gå undvikas det jag först måste se till är att jag klarar av månadskostnaderna nu- efter det får jag fokusera på o betala av min skuld.

Hur går jag tillväga..?

Vad är de för räkningar du ligger efter med ?

Därför vill jag se över dethär med o ringa runt mina långivare o chansa på o sänka räntan för o se först om det lyckas och jag kan gå ner månadskostnaderna där lite.. och sedan klura ut hur jag gör. Att jag blir skuldsatt kommer ej gå undvikas det jag först måste se till är att jag klarar av månadskostnaderna nu- efter det får jag fokusera på o betala av min skuld.

Hur går jag tillväga..?
Hur mycket mindre får du i utgift per mån om du tar detta lånet?

utöver det gjorde jag som det står här.

Efter att jag fått erbjudanden sä kontaktade jag de instanser där jag redan har lån och sa.

hej jag har gjort en ansökan hos lendo och nu fått erbjudande som skulle göra att jag kan lösa mitt lån hos er. Detta lån skulle ge mig bättre ränta och en mindre månadskostnad. Men innan jag börjar krångla med att lösa ut lån så vill jag höra om ni kan göra något med mitt befintliga lån hos er. Min erbjudna ränta på det nya lånet är (ex 8% om ditt lån är på 11)

Typ så. Jag fick därmed en sänkt ränta från de jag ringde.

Hur mycket mindre får du i utgift per mån om du tar detta lånet?

utöver det gjorde jag som det står här.

Efter att jag fått erbjudanden sä kontaktade jag de instanser där jag redan har lån och sa.

hej jag har gjort en ansökan hos lendo och nu fått erbjudande som skulle göra att jag kan lösa mitt lån hos er. Detta lån skulle ge mig bättre ränta och en mindre månadskostnad. Men innan jag börjar krångla med att lösa ut lån så vill jag höra om ni kan göra något med mitt befintliga lån hos er. Min erbjudna ränta på det nya lånet är (ex 8% om ditt lån är på 11)

Typ så. Jag fick därmed en sänkt ränta från de jag ringde.
Tack för svar!!! :)

Beror helt på vilka lån/krediter jag betalar av,vad jag kan sänka månqdskostnad med. Men mellan 4.000-5.000kr mindre.(inräknat med summan på nya lånet, är altså runt 7.000 per mån, men detta innan låne kostnaden).

Ska det då stämma den ränta på nya lånet man fått?(kan dem se det?) Eller kan man ljuga om en lägre ränta än den faktiskt är? (För o få så lågt som möjligt tänker jag)
Och måste jag då betala av dem eller funkar det att fortsätta ha dem lånen och med då sänkt ränta? Hur gjorde du sj?

Senast ändrad:
Vad är de för räkningar du ligger efter med ?
På lån o krediter,- har daypay jag tog akut för o klara förra månaden(och blev ändå back) detta är 4200total som måste in nu, sedan mina egna bank norweigan 3.000+kr, gfmoney 3.000+kr,cashbuddy också runt 3000kr. Har små räkningar även från ex. Vårdcentralen på några 100 obetalda, och a-kassa+fack o komma ikapp med på ca 750kr.

Tack för svar!!! :)

Beror helt på vilka lån/krediter jag betalar av,vad jag kan sänka månqdskostnad med. Men mellan 4.000-5.000kr mindre.(inräknat med summan på nya lånet, är altså runt 7.000 per mån, men detta innan låne kostnaden).

Ska det då stämma den ränta på nya lånet man fått?(kan dem se det?) Eller kan man ljuga om en lägre ränta än den faktiskt är? (För o få så lågt som möjligt tänker jag)
Och måste jag då betala av dem eller funkar det att fortsätta ha dem lånen och med då sänkt ränta? Hur gjorde du sj?
Jag tycker att det låter väldigt värt för dig att ta lånet om du kan få ner månadskostnaderna såpass. Det kommer hjälpa dig mycket.
Nej dom kan inte se vilken ränta du blivit erbjuden och du måste inte lösa lånet. Jag behöll lånet när dom sänkte det och löste ingenting. Vore väl jättebra om du kunde lösa lån och få bättre månadsbetalning och samtidigt få bättre ränta på de lån du kanske väljer att ha kvar och även där kunna sänka lite

Jag tycker att det låter väldigt värt för dig att ta lånet om du kan få ner månadskostnaderna såpass. Det kommer hjälpa dig mycket.
Nej dom kan inte se vilken ränta du blivit erbjuden och du måste inte lösa lånet.
Okk. Många här säger nej, men hjälper o betala av en del. Har även obetalda räkningar(eller krediter mest) som jag skippat o betala som jag kan betala nu. Fast vill ju samla ihop så, samma samma. Sedan ex. A-kassa+fack som jag legat back med kan jag betala av.

Men tror dem flesta var nog emot min(enda) idé o lösning jag har för o klara mig än så länge några mån, föstår att den kan låta dum men vad ska jag annars göra? Ser ingen utväg.
Ligger back somsagt varje mån, inkomsten räcker ej till. Hade tänkt betala av tillräckligt på lån o krediter att det täcker minst lånets månadskostnad, sen "spara" ca 50-60k av lånet i kontot bara o betala av räkningar i ca 4-5mån, troligen 4, och där kommer jag ner till 3uc:n och har förmodligen bätte förutsättningar o ta ett större lån vid det tillfället o lösa dem flesta lån o krediter. Men ja, en risk är det, om jag ex. inte alls får lånet. Rent logisk borde det väl funka?(denna svea lån tog jag med 5 uc:n, och med synliga krediter i uc, nästa kreditupplysning kommer ha mindre uc och mindre i skuld om inte helt borta vissa av lånen som syns där.)

Gör jag inte såhär och bara samlar alla krediter o lån jag kan av denna lån, så minskar jag kostnaderna men klarar mig fortfarande inte med inkomsten per mån, vilket sen kommer resultera att jag tar fler skitlån ändå för o klara mig. Jätte stressad ,vet ej vilken plan jag ska komma upp med.

Gör så som du har tänkt och planerat så återkom om 4-5 månader och berätta då hur går det och vad som hänt

Gör så som du har tänkt och planerat så återkom om 4-5 månader och berätta då hur går det och vad som hänt
Helst vill jag inte, det är inte den optimala lösningen men har jag någon annan utväg? :/ ... vad är ditt råd om jag betalar av allt jag kan med prrcis hela lånet för o kunna spara 4-5 tusen per mån, och jag ändå inte kan betala mina räkningar redan nästa mån (har inget direkt o sälja o så). Jobbigt läge.. vet ej hur jag ska göra.

Helst vill jag inte, det är inte den optimala lösningen men har jag någon annan utväg? :/ ... vad är ditt råd om jag betalar av allt jag kan med prrcis hela lånet för o kunna spara 4-5 tusen per mån, och jag ändå inte kan betala mina räkningar redan nästa mån (har inget direkt o sälja o så). Jobbigt läge.. vet ej hur jag ska göra.
Det är ju verkligen inget bra lån men det hjälper dig iaf för stunden men frågan är om inte det du håller på med är som att pissa i brallan, det värmer för stunden!

Det är ju verkligen inget bra lån men det hjälper dig iaf för stunden men frågan är om inte det du håller på med är som att pissa i brallan, det värmer för stunden!
Skrev i en annan tråd jag starta kring detta att jag ska nog betala av lån o krediter så mycket det går för nästan hela lånet ändå landar jag på, och sänka månadskostnaderna.. Men är uppstressad,får ångest, hur ska jag klara av redan nästa mån? Om jag ändå går back.. orolig att enda lösningen blir o ta små skitlån o fortsätta i den cirkeln ändå. Kommer jag ha nån utväg ens.. därför kom jag på dendär " dumma " idén. Vet inte hur jag ska göra.

Skrev i en annan tråd jag starta kring detta att jag ska nog betala av lån o krediter så mycket det går för nästan hela lånet ändå landar jag på, och sänka månadskostnaderna.. Men är uppstressad,får ångest, hur ska jag klara av redan nästa mån? Om jag ändå går back.. orolig att enda lösningen blir o ta små skitlån o fortsätta i den cirkeln ändå. Kommer jag ha nån utväg ens.. därför kom jag på dendär " dumma " idén. Vet inte hur jag ska göra.
Hjäper det dig för stunden och du har en plan så kör, se bara till så att det inte kommer ytterligare ett lån och ytterligare ett osv

Hjäper det dig för stunden och du har en plan så kör, se bara till så att det inte kommer ytterligare ett lån och ytterligare ett osv
Tänkt igenom och inte tagit beslut än,inväntar löning(FP)samt att se över alla räkningar o skulder efter det.

Förstår att de mest logiska är o betala av flera krediter med lånet o inte ta på mig mer utöver det. Vet bara inte hur jag ska göra med räkningar efter det då jag går back.. så ja. Kmr faktiskt bli att jag tar små skitlån då för o klara mig inser jag, ser ingen annan utväg när jag tänker på det. Kommer aldrig lyckas o sälja småsaker för flera tusen som kommer saknas varje mån. Så har jag ens nåt annat val.

Men får tänka ut någon, se för o nackdelar. I stunden är jag lugn att jag lyckats betala av dem små skit snabblånen, samt komma ikapp med räkningar(eller krediter, och a-kassa) som jag legat efter med. Än sålänge.

Jag ringde nyss Svea bank för att omförhandla räntan, men dom ville jag skulle maila in och ge ett godkännande för ny UC

Jag ringde nyss Svea bank för att omförhandla räntan, men dom ville jag skulle maila in och ge ett godkännande för ny UC
Japp dom sänker inte utan ny uc. Typ inte värt. Bättre söka på förmedlare o visa dom erbjudandet man får så man inte slösar helt.

Japp dom sänker inte utan ny uc. Typ inte värt. Bättre söka på förmedlare o visa dom erbjudandet man får så man inte slösar helt.
Precis @Majsan72 jag hade ju en ”levande UC” när jag ringde. Sen behövde jag inte visa mina erbjudanden utan jag sa bara att jag fått bättre än vad jag har hos dem och då både matchade och slog de den räntan direkt i samtalet.

Uppdatering som utlovat. Det nya lånets inverkan på mitt betyg blev noll. Skumt. Man skulle kunna tro att det här hoppet upp i skuldsättning skulle få ett utslag på betyget men nej, oförändrat på 0.6%

IMG_3403.webp

Hej! Tack för tipset! Jag gjorde ett samlingslån på 100.000kr för att avsluta mitt amex, samt två små lån på 20000kr vardera. Fick en okej ränta på 11% vilket är väsentligt mindre än vad Amex ger om man byggt lite kredit. På ena lånet betalar jag dessutom ett trygghetsförsäkring på 200kr. Ringe Marginalen Bank och de kunde sänka med 0.5% på mitt större lån. Detta gav en sänkning på 300kr i månaden.

Jag lyckas samtidigt att lägga undan ca 3000kr i månaden på ett fondkonto som går bra. Med god väg att kunna få ihop 100.000kr redan under nästa år vilket gör att jag kan lösa detta nya lån inom ett år vilket då ytterligare sänker min månadskostnad på 1400kr.

Allt som allt så vart min månadskostnad nu nästan 2000kr mindre per månad. Med då endast 2 aktiva lån efter jag samlar så kommer ju såklart mitt kreditbetyg bli ännu bättre. I april försvinner samtliga UC förutom det jag tog nu och ny deklaration på över 500k i inkomst så hoppas på ett riktigt bra kreditbetyg framöver.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp