• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Arbetsgivare nekar mitt extrajobb

Emil99

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
26 November 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
157
Poäng
347
Ringde min arbetsgivare idag och fråga om han kunde vara referens på ett extra jobb jag sökt hos. Jag jobbar som B-Chaufför 07:30-16:30 mån-fre
Extrajobbet var förlagt på lager antingen 17:00-20:00 eller 23:30-05:30
Han sa att det var strikt förbjudet för mig att arbeta nåt utav dom utöver mitt heltidsjobb hos dom. Kan detta verkligen stämma?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Ringde min arbetsgivare idag och fråga om han kunde vara referens på ett extra jobb jag sökt hos. Jag jobbar som B-Chaufför 07:30-16:30 mån-fre
Extrajobbet var förlagt på lager antingen 17:00-20:00 eller 23:30-05:30
Han sa att det var strikt förbjudet för mig att arbeta nåt utav dom utöver mitt heltidsjobb hos dom. Kan detta verkligen stämma?
Om det är ett likadant jobb brukar dom inte vara så glada åt det
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Ringde min arbetsgivare idag och fråga om han kunde vara referens på ett extra jobb jag sökt hos. Jag jobbar som B-Chaufför 07:30-16:30 mån-fre
Extrajobbet var förlagt på lager antingen 17:00-20:00 eller 23:30-05:30
Han sa att det var strikt förbjudet för mig att arbeta nåt utav dom utöver mitt heltidsjobb hos dom. Kan detta verkligen stämma?
Anses det som någon slags konkurrent kan dom säga nej
 

Emil99

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
26 November 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
157
Poäng
347
Men kanske ändå är en arbetsgivare som kan ses som en konkurrent? Säger inte att det är så, men kan vara så din nuvarande arbetsgivare tänker
Han sa att det hade nåt med timmar och göra. Någon lag jag isåfall skulle bryta mot
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Om det är ett likadant jobb brukar dom inte vara så glada åt det
Det blir ju kanske på bekostnad av ditt jobb redan hos din nuvarande arbetsgivare med de tiderna
Hade du inte jobbat heltid redan hade jag inte sagt något men jag hade nog sagt nej också. Om du bara jobbar några timmar är ju inget konstigt. Nu jobbar du fram till 5.30 och ska gå på ditt ordinarie jobb som chaufför. Men rent krasst kan han inte hindra dig
 

Emil99

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
26 November 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
157
Poäng
347
Ja du måste ha sammanhängade vila
Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler som hindrar dig från att ha två heltidsjobb samtidigt. Förvisso finns är det förbjudet med en ordinarie arbetstid på över 40 timmar i veckan (5 § Arbetstidslagen). Dock gäller förbudet bara arbete som utförs hos en och samma arbetsgivare. Om du hittar ett till heltidsjobb hos någon annan arbetsgivare så gäller alltså inte förbudet.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 192
Mottagna reaktioner
906
Poäng
817
Kör du i jobbet så är det lag på att du måste ha vila mellan dina arbetsplats minst 8 timmar.
Pga av att du ska vara utvilad när du kör så ingen olycka händer.
Jobbar själv med att köra så tyvärr är det så
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp