• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Arbetsgivare nekar mitt extrajobb

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 066
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Har jobbat för tre olika bemanningsföretag och är helt säker på att flera av mina kollegor jobbar långt över 48 t/v, inkl mig (men jag är min egen arbetsgivare) de andra är anställda inom vård, banker, skola etc.
Där det finns krav på arbetsgivarintyg handlar det om att facket vill att man ska ha en annan sysselsättning så att extrajobbet inte hindrar en fr att söka jobb (lite motsägelsefullt jag vet men så har jag fått det förklarat för mig av bemanningsföretagen).
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Asså att inte ens en advokat kan regelverket… :( Bara ett exempel redovisas här… Det finns hur mycket som helst info gällande detta på nätet…


Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler som hindrar dig från att ha två heltidsjobb samtidigt. Förvisso finns är det förbjudet med en ordinarie arbetstid på över 40 timmar i veckan (5 § Arbetstidslagen). Dock gäller förbudet bara arbete som utförs hos en och samma arbetsgivare. Om du hittar ett till heltidsjobb hos någon annan arbetsgivare så gäller alltså inte förbudet.

Det kan dock vara värt att uppmärksamma att vissa arbetsgivare har en så kallad konkurrensklausul som säger att du inte kan arbeta hos ett annat företag som konkurrerar med företaget som du i dagsläget jobbar på. Därför skulle jag råda dig att kolla igenom ditt anställningsavtal och möjligen prata med din nuvarande arbetsgivare om du hittar ett annat heltidsjobb.

Jag hoppas att mitt svar varit till din hjälp. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!”
Jag är inte ett dugg förvånad tyvärr, har stött på en del "jurister" som hävdat att de kan arbetsrätt, men som inte kan det man lär sig på en grundkurs för förtroendevalda typ.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Jag förstår men det är fortfarande upp till din arbetsgivare om extrajobb tillåts eller inte, tyvärr.
Nej & åter NEJ ! Det skall vara reglerat i anställningsavtalet om en arbetsgivare har synpunkter på extrajobb samt vilka extrajobb som inte godkänns ! Det skall bara kunna vara konkurrerande extrajobb som dom kan neka !
 

Kluring

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
6 April 2019
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
84
Poäng
237
Detta klassas som en bisyssla och det kan vilken arbetsgivare som helst neka till.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 066
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Nej & åter NEJ ! Det skall vara reglerat i anställningsavtalet om en arbetsgivare har synpunkter på extrajobb samt vilka extrajobb som inte godkänns ! Det skall bara kunna vara konkurrerande extrajobb som dom kan neka !
Det är inte bara konkurrerande extrajobb som arbetsgivaren kan neka. Jobbar du t ex som kriminalvårdare får du inte jobba på fotbollsmatcher och liknande.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Det är inte bara konkurrerande extrajobb som arbetsgivaren kan neka. Jobbar du t ex som kriminalvårdare får du inte jobba på fotbollsmatcher och liknande.
Vad jag säger är att den typen av restriktioner/inskränkningar skall framgå innan man skriver på ett anställningsavtal & då vanligtvis genom en klausul om detta på avtalet.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Nej. Absolut inte. Arbetsgivaren har inga ”fria tyglar” gällande vad den anställda får göra på sin privata tid.
Det skall isåfall vara reglerat i anställningsavtalet som man då har att förhålla sig till och som man själv har godkänt genom sin underskrift.
Sen finns det självklart specifika regler för vissa yrken som t.ex lastbilschaufförer gällande just vilotider, men tas dom i beaktelse och det som ev framgår av anställningsavtalet, så har ingen arbetsgivare rätten att bestämma vad man får göra utanför sin arbetstid. No way !
Jag jobbar åt staten och hanterar många entreprenörer. Vi har absolut strikt förbud mot vissa saker vi gör på fritiden, tex samma entreprenör som vi jobbar med asfalterar min garageuppfart på fritiden för att vi är barndomsvänner. Vår grundregel är väl om det finns minsta lilla misstanke om jäv så är det fel. Om vilken utomstående människa utan insyn har en parameter att kunna ifrågasätta så är det fel. Vi måste också meddela om vi har en bisyssla. Jag jobbade tex ett tag extra på en krog (som inte har med bygg- och anläggning att göra men det ska ändå avgöras av intern jurist.) Vi får tex inte heller ha aktier hos somliga entreprenörsbolag då det kan anses att vi sporrar entreprenören till onödigt extraarbete så kursen går upp.
Personligen gillar jag denna tydlighet, min personliga yrkesroll kan aldrig ens ifrågasättas då jag backar från allt som är tveksamt.
I TS fall om han kör åt ett åkeriföretag och börjar extraknäcka åt likvärdigt företag (konkurrent) skulle jag som arbetsgivare bli ganska grinig :) Och då skiter jag nog blankt i hans dygnsvila och skulle sparka TS på studs. Och då på grunden "illojal"...
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Läst många bra argument hit & dit i denna tråd och tackar ödmjukast för det.
Men om vi skiter i allt vad regelverk heter och handen på hjärtat: Är man en bra yrkeschaufför (eller chaufför överhuvudtaget) om man har kört i 15-20 timmar utan sömn? Troligtvis nej. Om man dessutom råkar köra ihjäl en person eller ett barn för att man är så slutkörd, är det värt 4-5000 kr extra i månaden? Troligtvis nej där också.
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Ringde min arbetsgivare idag och fråga om han kunde vara referens på ett extra jobb jag sökt hos. Jag jobbar som B-Chaufför 07:30-16:30 mån-fre
Extrajobbet var förlagt på lager antingen 17:00-20:00 eller 23:30-05:30
Han sa att det var strikt förbjudet för mig att arbeta nåt utav dom utöver mitt heltidsjobb hos dom. Kan detta verkligen stämma?


Eftersom du jobbar som yrkes chaufför så får du inte bryta mot timmarna.
Yrkestrafikens kör- och vilotider
Inom yrkestrafiken finns EU-regler för kör- och vilotider som bland annat gäller maximal veckoarbetstid, raster, viloperioder och nattarbete. Regleringen finns för att förbättra skyddet för förares hälsa och säkerhet, för att förbättra den allmänna trafiksäkerheten samt för att det ska vara lika konkurrensvillkor för transportföretagen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp