• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Arbetsgivare nekar mitt extrajobb

Emil99

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
26 November 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
157
Poäng
347
Hur det än är så ska du nog leta efter ngt annat extra jobb om du nu vill ha det ändå för att få på samma arbetsplats extra tror jag aldrig du kommer lyckas med även om du tekniskt sätt skulle klara av det regelmässigt så vill dem nog inte riskera ngt om det skulle skita sig
Det är inte extrajobb på samma arbetsplats det gäller
Ja, men de kanske inte arbetar med yrkestrafik ...?
det gäller alla sa advokaten
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Har fått det uppklarat, pratat med båda mina chefer samtidigt imorse och dom säger att de inte handlar om vilotider, de handlar om att det är tydligen olagligt att jobba mer än 48h i veckan och de skulle resultera i att jag blev sparkad
Just för att du är chauför då för jobbar man med annat kan jag garantera att det inte stämmer. Jag kan jobba 24/7 teoretiskt om jag har olika jobb.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Pratat med advokat och så vidare och tydligen får man inte arbeta mer än 48h i veckan, allt efter det blir olagligt. Känns så jävla konstigt då man känner hur många som helst som jobbar extra och bra mer än 50h i veckan
Asså att inte ens en advokat kan regelverket… :( Bara ett exempel redovisas här… Det finns hur mycket som helst info gällande detta på nätet…


Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler som hindrar dig från att ha två heltidsjobb samtidigt. Förvisso finns är det förbjudet med en ordinarie arbetstid på över 40 timmar i veckan (5 § Arbetstidslagen). Dock gäller förbudet bara arbete som utförs hos en och samma arbetsgivare. Om du hittar ett till heltidsjobb hos någon annan arbetsgivare så gäller alltså inte förbudet.

Det kan dock vara värt att uppmärksamma att vissa arbetsgivare har en så kallad konkurrensklausul som säger att du inte kan arbeta hos ett annat företag som konkurrerar med företaget som du i dagsläget jobbar på. Därför skulle jag råda dig att kolla igenom ditt anställningsavtal och möjligen prata med din nuvarande arbetsgivare om du hittar ett annat heltidsjobb.

Jag hoppas att mitt svar varit till din hjälp. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!”
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Nej. Absolut inte. Arbetsgivaren har inga ”fria tyglar” gällande vad den anställda får göra på sin privata tid.
Det skall isåfall vara reglerat i anställningsavtalet som man då har att förhålla sig till och som man själv har godkänt genom sin underskrift.
Sen finns det självklart specifika regler för vissa yrken som t.ex lastbilschaufförer gällande just vilotider, men tas dom i beaktelse och det som ev framgår av anställningsavtalet, så har ingen arbetsgivare rätten att bestämma vad man får göra utanför sin arbetstid. No way !
I ett avtal kan bisyssla stå med som icke godtagbart precis som du skrev
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
I ett avtal kan bisyssla stå med som icke godtagbart precis som du skrev
Exakt, men icke godtyckligt utifrån vad som passar arbetsgivaren för stunden. Det skall tydligt framgå i anställningsavtalet vad som gäller.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 084
Mottagna reaktioner
6 664
Poäng
4 477
Alltså jag jobbar för ett åkeri som har DHL som kund och vi kör ut DHL’s gods. Extra jobbet i fråga är via bemanningsföretag på samma DHL terminal men lagerarbete
Jag förstår men det är fortfarande upp till din arbetsgivare om extrajobb tillåts eller inte, tyvärr.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Har fått det uppklarat, pratat med båda mina chefer samtidigt imorse och dom säger att de inte handlar om vilotider, de handlar om att det är tydligen olagligt att jobba mer än 48h i veckan och de skulle resultera i att jag blev sparkad
Ok!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 084
Mottagna reaktioner
6 664
Poäng
4 477
Jag hade undvikit nämna det till din nuvarande arbetsgivare och bara kört på.
Du nämner dock att du behövde referens, har du inga tidigare arbeten du kan kanske få referens ifrån?
Har de bett om referens? Ibland brukar de inte be om det, men kanske i ditt fall bad de om det specifikt.
Det kan bli svårt att kringgå arbetsgivaren då många bemanningsföretag kräver arbetsgivarintyg (ofta måste man ha en annan sysselsättning på minst 50% eller studera)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp