• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Arbetsgivare nekar mitt extrajobb

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 233
Mottagna reaktioner
930
Poäng
817
De

De står ju i lagen att man får ha 2 heltidsjobb, men aldrig jobba 48h i veckan hos samma arbetsgivare
Säger inte att du inte får ha 2 jobb. Problemet är att det ena är där du kör. Du förstår att det är för att man riskera andras liv när man är ute och kör ifall man tex jobbat så mkt att man somnar.
99% går det säkert bra men reglen finns för att minimera olyckor
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Skiter fullständigt i om dom gillar det eller inte. Har dom rätt att totalt neka mig rätten att jobba extra hos ett annat företag? Kan dom till exempelt ge en fast anställd sparken pga det?
Kan säkert ordna andra referenser ja
Skiter fullständigt i om dom gillar det eller inte. Har dom rätt att totalt neka mig rätten att jobba extra hos ett annat företag? Kan dom till exempelt ge en fast anställd sparken pga det?
Kan säkert ordna andra referenser ja
Kolla vad som står i ditt kontrakt. Jag får inte jobba extra i ett annat företag i samma bransch. Han kan nog inte neka dig men risken är ju att ditt ordinarie jobb ryker om du bryter mot det. Ganska klassiskt att man inte får jobba i konkurrerade verksamhet. Ring facket annars där får du bäst svar, eller läs vad det står i ditt anställningskontrakt alt kontakta HR på ditt nuvarande jobb
 

Cranved

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Oktober 2019
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
334
Poäng
497
Jag hade undvikit nämna det till din nuvarande arbetsgivare och bara kört på.
Du nämner dock att du behövde referens, har du inga tidigare arbeten du kan kanske få referens ifrån?
Har de bett om referens? Ibland brukar de inte be om det, men kanske i ditt fall bad de om det specifikt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
När en arbetsgivare inte tillåter en anställd att ta ett extrajobb beror inte bara på om det gäller konkurrerande företag utan det kan även vara sånt som att man inte hamnar i beroende ställning på ngt sätt, t ex får inte de som jobbar inom kriminalvården ta vilket extrajobb som helst, man får inte riskera att möta intagna t ex.
Sen vet jag att många extrajobb/bemanningsföretag kräver arbetsgivarintyg och då är man tyvärr tvungen att vända sig till sin arbetsgivare.
 

Emil99

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
26 November 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
157
Poäng
347
Alltså jag jobbar för ett åkeri som har DHL som kund och vi kör ut DHL’s gods. Extra jobbet i fråga är via bemanningsföretag på samma DHL terminal men lagerarbete
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Alltså jag jobbar för ett åkeri som har DHL som kund och vi kör ut DHL’s gods. Extra jobbet i fråga är via bemanningsföretag på samma DHL terminal men lagerarbete
Du skrev tidigare att du får ha två heltidsjobb, dock aldrig mer än 48h i veckan hos samma arbetsgivare. Det betyder 32 hos bolag två för att uppfylla kriteriet.
Med denna situation kommer du inte komma upp i dygnsvilan du behöver. Dessa regler är skräddarsydda för att inte hitta maskhål. Du ska nog vara glad för det, som chaufför har du faktiskt ett ansvar. Min bror körde ihjäl en MC-åkare förra sommaren för han hade jobbat trippelpass, manipulerat färdskrivaren i lastbilen på något sätt och var inne på sitt tredje jobbpass den torsdagen.... Av den enkla anledningen att han var så slutkörd och mentalt inte vaken längre
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Läs ditt anställningskontrakt. Jag jobbar inom telekom och jag får inte börja "extraknega" hos ett företag i samma branch.
Ditt misstag var ta upp det med din arbetsgivare.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Läs ditt anställningskontrakt. Jag jobbar inom telekom och jag får inte börja "extraknega" hos ett företag i samma branch.
Ditt misstag var ta upp det med din arbetsgivare.
I detta läget handlar det nog mer om vilotider som yrkeschaufför. Det bör ju även ts förstå då det ingår en hel del om det i körkortsteorin för både c- och d-körkort.
Arbetsgivare har dessutom ett ansvar där om denne har vetskap om att vilotider ej följs. För vissa så finns även kravet om en personlig tidbok.
 

Emil99

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
26 November 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
157
Poäng
347
I detta läget handlar det nog mer om vilotider som yrkeschaufför. Det bör ju även ts förstå då det ingår en hel del om det i körkortsteorin för både c- och d-körkort.
Arbetsgivare har dessutom ett ansvar där om denne har vetskap om att vilotider ej följs. För vissa så finns även kravet om en personlig tidbok.
Läs ditt anställningskontrakt. Jag jobbar inom telekom och jag får inte börja "extraknega" hos ett företag i samma branch.
Ditt misstag var ta upp det med din arbetsgivare.
Du skrev tidigare att du får ha två heltidsjobb, dock aldrig mer än 48h i veckan hos samma arbetsgivare. Det betyder 32 hos bolag två för att uppfylla kriteriet.
Med denna situation kommer du inte komma upp i dygnsvilan du behöver. Dessa regler är skräddarsydda för att inte hitta maskhål. Du ska nog vara glad för det, som chaufför har du faktiskt ett ansvar. Min bror körde ihjäl en MC-åkare förra sommaren för han hade jobbat trippelpass, manipulerat färdskrivaren i lastbilen på något sätt och var inne på sitt tredje jobbpass den torsdagen.... Av den enkla anledningen att han var så slutkörd och mentalt inte vaken längre
Problemet med detta är att han sa nej till 17-20 passet som är 3h långt. Vilket ger mig 11 och en halv timme vilotid tills jag börjar köra igen. Så något stämmer inte
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp