• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Att hamna i skuldfällan

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Just nu försöker jag fatta mod till att berätta för min sambon om min situation och även prata med hennes föräldrar om ekonomisk hjälp. Brottas varje dag med den sugande känslan i magen som består av ångest, skam och förtvivlan. Parallellt med detta består min vardag av eviga telefonsamtal till olika inkassobolag för att förhandla om fryst ränta och avbetalningsplaner. På något sätt lyckas jag iaf hålla mig flytande.
Är det värt all ångest och stress ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Är det värt all ångest och stress ?
Jag fick till slut hjälp av nära med de värsta lånen så jag kan lösa resten av skulderna själv. Är otroligt glad idag att det inte blev skuldsanering, kan styra mina pengar själv som det är nu och inte vara beroende av förbehållsbelopp mm. Fick bra löneökning som går till mig och inte riskerar stjälpa en sanering. Har kunnat unna mig saker när jag känner för det. Väldigt stor frihet trots enormt skuldberg
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Jag fick till slut hjälp av nära med de värsta lånen så jag kan lösa resten av skulderna själv. Är otroligt glad idag att det inte blev skuldsanering, kan styra mina pengar själv som det är nu och inte vara beroende av förbehållsbelopp mm. Fick bra löneökning som går till mig och inte riskerar stjälpa en sanering. Har kunnat unna mig saker när jag känner för det. Väldigt stor frihet trots enormt skuldberg
Härligt att höra!
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
En liten uppdatering...valde för en tid sedan att berätta för min sambon om min ekonomiska situation. Det var ett bra men otrolig ångestfyllt samtal där jag var helt ärlig med att min ekonomi är en total katastrof. Min sambo valde att stanna kvar i relationen och kämpa vid min sida. Den enorma klumpen i magen släppte en aning samtidigt som det nu gick upp för mig vilket jävla stålbad som väntar. För en tid sedan släppte jag också alla skulder och slutade betala. En del har nu gått vidare för indrivning hos KFM och en del är fortfarande kvar hos inkasso. Tre brev från UC om misskött kredit har satt en viss prägel på den senaste tidens funderingar. Jag tillhör nu samhällets ekonomiska bottenskrap. Jag vet inte när min lön kommer börja utmätas. Det jag däremot vet är att jag nu slipper våndas varje månad med att pussla ihop alla räkningar, bakom ryggen på min sambo. Det jag också vet är att jag nu har ett viss bestämd peng att leva för.

Ett ljus i det ekonomiska mörkret är att mina svärföräldrar åtminstone är beredda att prata med mig. De har det gott ställt och skulle enkelt kunna betala av alla mina skulder. Jag hyser dock inga förhoppningar om det.

Nu kommer jag leva så här, i det ekonomiska bottenskrapet. Ångesten har släppt en aning. Samtidigt så fattar jag vad jag gjort mot mina barn, som inte kommer växa upp i den ekonomiska trygghet som jag så gärna hade vela ge dem. DET är fortfarande ett hål i mitt hjärta som gör att gråten och tårarna ständigt är närvarande. Löser det sig inte på annat sätt, hoppas jag framöver kunna få skuldsanering. Det är enda sättet för att kunna ge mina älskade barn en vettig vardag...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Men du kanske ska söka om sanering?
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Går det att ansöka om sanering innan ens skulder börjat utmätas?
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Planerar vara föräldraledig fr. Maj nästa år. Räknar med att utmätningen av min lön dragit igång då. Räknat på att jag kommer få ut 15-16K i föräldrapenning. Är det möjligt att vara föräldraledig trots utmätning? Inga pengar kommer ju kunna dras från min lön då 15-16K är under förhållsbeloppet.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Planerar vara föräldraledig fr. Maj nästa år. Räknar med att utmätningen av min lön dragit igång då. Räknat på att jag kommer få ut 15-16K i föräldrapenning. Är det möjligt att vara föräldraledig trots utmätning? Inga pengar kommer ju kunna dras från min lön då 15-16K är under förhållsbeloppet.
Alltså FK har ett tak som är ca 18.000 kr som gäller alla när det kommer till föräldrapenning och det är före skatt ( om du tar ut 5 dagar / vecka. )
Det är inte 80 % av din inkomst som dom räknar på, Vill bara uppmärksamma om du inte hade koll på detta. Jag och min sambo tappade hakade och jag kommer "förlora" ca 16.000 kr varje månad på att bli mamma. Fast det är ju värt det på andra sätt! ;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp