Bolån med skuldsanering

fast marknaden har ju gått ner rätt rejält. . . Iaf i Stockhkolmsförorter.
Ja, det var anledningen att jag poängterade "oftast" och "över nog lång tid"
Är medveten om att kommer perioder ibland på några år där det går ner och sen några år återhämtning innan det kan ta sig

Amortering av bolån håller jag med om på ett sätt oftast är ett sparande (i jämförelse mot alternativet som är hyra.)

Bostadsmarknaden går oftast upp och inte ner, därav får man skattefritt igen det man amorterat om man säljer. Endast uppgången (vinsten) får man skatta på.

Har man lån på en miljon från början på bolån. Amorterat ner till 500.000 och bostaden sälj för 1.3 miljoner. Då får man skattefritt tillbaka sina 500.000 man amorterat och de 300.000 man gått med vinst behåller man minus vinstskatt.

Alternativet är hyra: Där betalar man bara in i ett svart hål, man betalar någon annans lån för att bo. Jag som hyr betalar åt min hyresvärd. Min hyresvärd amorterar ner sitt lån med mina pengar i bostaden där jag bor som ett sparande, tar lite extra och får vinst på eventuell värdeökning av bostaden, kanske inte varje år men över nog lång tid blir det oftast så

Så jag håller med ovan just i denna kontext: Om alternativen står mellan att betala hyra eller betala amortering på ett bolån så är oftast amortering av bolån ett sparande över en lång tidsperiod framför att hyra en lång period. Det förutsätter också kunskap kring köpet, förening och vara räntemedveten
Vad man har i lån från början har absolut ingenting med vad som utgör vinst på bostaden, det är vad man har köpt densamma för.

Ditt exempel har noll kronor i kontantinsats...

Vad man har i lån från början har absolut ingenting med vad som utgör vinst på bostaden, det är vad man har köpt densamma för.

Ditt exempel har noll kronor i kontantinsats...
du missar hela poängen.

Poängen var att amortering på bostadslån oftast är över lång tid är ett sparande kontra att hyra

Kan man inte betala av en bostad kontant finns bara 2 rimliga alternativ för de flesta.

Antingen hyr du eller så köper du med bolån (och självklart kontantinsats för att få bolån).

Oftast över tid en lång tid är det bättre att köpa för amorteringen blir ett sparande. Det är pengar du får igen om du säljer bostaden. Såvida inte bostaden tappar så mycket i värde att du tappar både insatsen och det äter på lånet, vilket det oftast inte gör över en lång tid

Senast ändrad:
Får man fråga hur stora skulder du hade för att få skuldsanering? Du har fått behålla din lägenhet under hela skuldsanering? Såg dem det som rimlig kostnad?

Hade du löneutmätning innan? Isåfall Hur såg de ut med boendet? Var du inte tvungen att sälja?

du missar hela poängen.

Poängen var att amortering på bostadslån oftast är över lång tid är ett sparande kontra att hyra

Kan man inte betala av en bostad kontant finns bara 2 rimliga alternativ för de flesta.

Antingen hyr du eller så köper du med bolån (och självklart kontantinsats för att få bolån).

Oftast över tid en lång tid är det bättre att köpa för amorteringen blir ett sparande. Det är pengar du får igen om du säljer bostaden. Såvida inte bostaden tappar så mycket i värde att du tappar både insatsen och det äter på lånet, vilket det oftast inte gör över en lång tid
Jag missade inte poängen, du påstod att man beskattar vinsten utifrån ursprungliga bolånet.

Det stämmer inte alls.

Jag missade inte poängen, du påstod att man beskattar vinsten utifrån ursprungliga bolånet.

Det stämmer inte
Va, det har jag verkligen inte påstått? Man skattar vinsten. Köper man för 2 miljoner och säljer för 3 miljoner så skattar man 22% på 1 miljon.

Ibland kan man göra lite avdrag

Kontantinsatsen och det du amorterat skattar du inte på. Det är pengar du får tillbaka och likt ett sparande då jämfört mot om man hade betalat hyra.

Amortering av bolån håller jag med om på ett sätt oftast är ett sparande (i jämförelse mot alternativet som är hyra.)

Bostadsmarknaden går oftast upp och inte ner, därav får man skattefritt igen det man amorterat om man säljer. Endast uppgången (vinsten) får man skatta på.

Har man lån på en miljon från början på bolån. Amorterat ner till 500.000 och bostaden sälj för 1.3 miljoner. Då får man skattefritt tillbaka sina 500.000 man amorterat och de 300.000 man gått med vinst behåller man minus vinstskatt.

Alternativet är hyra: Där betalar man bara in i ett svart hål, man betalar någon annans lån för att bo. Jag som hyr betalar åt min hyresvärd. Min hyresvärd amorterar ner sitt lån med mina pengar i bostaden där jag bor som ett sparande, tar lite extra och får vinst på eventuell värdeökning av bostaden, kanske inte varje år men över nog lång tid blir det oftast så

Så jag håller med ovan just i denna kontext: Om alternativen står mellan att betala hyra eller betala amortering på ett bolån så är oftast amortering av bolån ett sparande över en lång tidsperiod framför att hyra en lång period. Det förutsätter också kunskap kring köpet, förening och vara räntemedveten
Se det fetade, du påstår att det är bolånet som är grunden till hur mycket man ska skatta på.

Va, det har jag verkligen inte påstått? Man skattar vinsten. Köper man för 2 miljoner och säljer för 3 miljoner så skattar man 22% på 1 miljon.

Ibland kan man göra lite avdrag

Kontantinsatsen och det du amorterat skattar du inte på. Det är pengar du får tillbaka och likt ett sparande då jämfört mot om man hade betalat hyra.
Se inlägget ovan, det fetade, du nämner inte ett ord om kontantinsats.

Vinsten utgår från köpeskillingen.

Hur många bostadsaffärer har du gjort själv om jag får fråga?

Se inlägget ovan, det fetade, du nämner inte ett ord om kontantinsats.

Vinsten utgår från köpeskillingen.

Hur många bostadsaffärer har du gjort själv om jag får fråga?
Klart jag vet vad som gäller. Det vet du också att jag vet.

Förstår inte riktigt heller varför du väldigt ofta missar skogen för trädet och påpekar felaktigheter i saker som inte har med kärnan i meddelandet att göra som en riktig energitjuv.

Ibland kan det vara ett stavfel, ibland kan det vara något som blivit lite fel i en förklaring men alla förstår vad som menas/förstår poängen (som i detta fall), ibland kan det vara någon rättelse i den minst relevanta delen av ett meddelande etc, ibland små detaljer som ska påpekas och justeras. Det blir bara onödigt och jobbigt att besvara och tråden ändrar riktning.

Du vet naturligtvis svaret på din egen fråga också eftersom du vet att jag kommer från ett långvarigt spelberoende med lån och har skuldsanering idag. Gillar inte frågor som är ställda enbart för att sätta dit en då det blir försök till ett hån.
Jag kan det i teorin lika väl som en som har gjort bostadsaffärer

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp