Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jag har 2000kr kvar, men allt är betalat och jag har storhandlat för hela månaden. Så det bör fungera galant. Denna månad hade jag mycket extra utgifter, annars brukar jag ha minst det dubbla kvar.
För mig hade det inte varit någon panik. Den summa är ungefär min månadsbudget för mat, ibland mindre. Har levt med ännu mindre när jag har spelat. Senaste månaderna har också haft svårt ekonomiskt och levt för mindre än 2000 kr.
Men jag hoppas över lunch och äter bara frukost och när jag kommer hem från jobbet. På jobbet har vi frukt så det brukar jag äta på jobbet.

Av nyfikenhet ? Hoppar du över lunch för det ekonomiska eller för att du inte "behöver" lunch ? Själv skulle jag aldrig hoppa över mat om jag inte var tvungen, men man är ju olika såklart 😅
Äter frukost och middag 7 dagar i veckan. Lunch äter jag bara ca 2 gånger i veckan. Kollegorna brukar gå ut och äta lunch på fredagar, då hänger jag med ibland på fredag och det är en av de ca 2 dagar jag äter lunch

Handlar väll mycket om en blandning av att jag inte alltid känner att jag behöver lunch och det ekonomiska.
------------------------------------------------
Äter också mycket liknande mat. För det är billigt att äta samma. Antingen det jag skrev ovan från Picadelli eller så denna middag (försöker hålla mig till 4-5 ingredienser - enkelt, relativt nyttigt och ekonomiskt)
Vill man ha större paket kycklingbröstfile till lite bättre kg-pris kan man välja ICA Basic eller Eldorado som är på 2kg, men Garant tycker jag är godare

Det blir det idag. Steker kycklingen (tar upp 2 filer dagen innan från frysen), potatisen i airfryer, sen tomaterna och lätt creme fraiche (som kall sås) bara som det är. Ligger på ca 55-65 kr per middag när man räknar ihop det, dricker oftast isvatten till
Vill man vara nyttig kastar man med lite broccoli i aifryern med potatisklyftorna. Vill man variera så byter man potatis mot ris, pasta eller wokkar kycklingen med nudlar. Men det är typ min go-to middagsrätt majoriteten av dagarna under skuldsaneringen haha. På helgen kan jag lägga in ett vitlöksbröd i ugnen

Senast ändrad:
Om man få en ny lön meddelar man då KFM detta om man har löneutmätning eller löser arbetsgivaren det?

Jaha mina vänner. Nu sitter jag i en situation där vården försöker förbereda mig på att jag kan behöva byta yrke pga handskadan.
Jag jobbar alltså i äldrevården. Det är min enda erfarenhet och det är min enda utbildning. Jag kan inte ta csn då jag har skulder där som ingår i skuldsaneringen.
Och jag har inte kapital att plugga utan inkomst.
Har nån av er koll på alternativa vägar att kolla upp framåt ? Ännu är inte hoppet ute men rådet var "förbered dig på att du kan behöva byta yrke".
I den bästa av världar kan jag komma tillbaka i nuvarande några år och plugga på distans o sen gå vidare. Men om det inte skulle gå behöver jag börja titta på vilka alternativ som finns.

Tycker du tar striden för ditt jobb om du trivs, även om det inkluderar facklig representant. Vet inte om man kan bli uppsagt pga skada i första taget. Sen så brukar inte återhämtningstiden vara i all evighet vid handskada. Du är förhoppningsvis tillbaka på jobbet inom någon månad

Kan vara svårare få bra jobb med skuldsanering. Om firman jag jobbar för vill bli av med mig så kommer jag kämpa med näbbar och klor, boka möten med chefer, hr och ta all hjälp jag kan få i striden för att lösa saker, komma överens och behålla jobbet. Speciellt under skuldsaneringen är jag inte villig att förlora jobbet utan att göra vad jag kan.

Även om du och arbetsgivaren har olika intressen idag gällande din tjänst så tror jag att saker kan gå att lösa via kommunikation och vilja. Såvida det inte är tvingad nerskärning

Senast ändrad:
Tycker du tar striden för ditt jobb om du trivs, även om det inkluderar facklig representant. Vet inte om man kan bli uppsagt pga skada i första taget. Sen så brukar inte återhämtningstiden vara i all evighet vid handskada. Du är förhoppningsvis tillbaka på jobbet inom någon månad

Kan vara svårare få bra jobb med skuldsanering. Om firman jag jobbar för vill bli av med mig så kommer jag kämpa med näbbar och klor, boka möten med chefer, hr och ta all hjälp jag kan få i striden för att lösa saker, komma överens och behålla jobbet. Speciellt under skuldsaneringen är jag inte villig att förlora jobbet utan att göra vad jag kan.

Även om du och arbetsgivaren har olika intressen idag gällande din tjänst så tror jag att saker kan gå att lösa via kommunikation och vilja. Såvida det inte är tvingad nerskärning
Njae. Jag har varit sjukskriven 9 månader, ska opereras nu och det är en allvarlig skada. Vården rekommenderar just nu att jag funderar på att byta yrke. Det är för hög belastning i äldrevården det går inte att skala bort. Givetvis lär vi göra ett försök med vissa anpassningar men i äldrevården så är såna anpassningar iaf där jag jobbar rejält begränsade. Så jag vill gärna ha tips på alternativa vägar 😊
Det är således inte min arbetsgivare som vill bli av med mig utan en fråga om en allvarlig handledsproblematik med risk att inte tåla högbelastande jobb framöver.
Så, frågan var mer, om mitt nuvarande jobb inte fungerar framöver, vilka andra alternativ finns ?

Senast ändrad:
Jaha mina vänner. Nu sitter jag i en situation där vården försöker förbereda mig på att jag kan behöva byta yrke pga handskadan.
Jag jobbar alltså i äldrevården. Det är min enda erfarenhet och det är min enda utbildning. Jag kan inte ta csn då jag har skulder där som ingår i skuldsaneringen.
Och jag har inte kapital att plugga utan inkomst.
Har nån av er koll på alternativa vägar att kolla upp framåt ? Ännu är inte hoppet ute men rådet var "förbered dig på att du kan behöva byta yrke".
I den bästa av världar kan jag komma tillbaka i nuvarande några år och plugga på distans o sen gå vidare. Men om det inte skulle gå behöver jag börja titta på vilka alternativ som finns.
Du kan jobba som samordnare, äldrekoordinator, din chef har omplaceringsskydlighet glöm inte det . Du kan jobba med admin . Det finns flera möjligheter för dej och det är inte ens säkert att du inte kan fortsätta jobba heller .
Handkirurgerna är jätteduktiga och det hela kan bli bra !

Njae. Jag har varit sjukskriven 9 månader, ska opereras nu och det är en allvarlig skada. Vården rekommenderar just nu att jag funderar på att byta yrke. Det är för hög belastning i äldrevården det går inte att skala bort. Givetvis lär vi göra ett försök med vissa anpassningar men i äldrevården så är såna anpassningar iaf där jag jobbar rejält begränsade. Så jag vill gärna ha tips på alternativa vägar 😊
Det är således inte min arbetsgivare som vill bli av med mig utan en fråga om en allvarlig handledsproblematik med risk att inte tåla högbelastande jobb framöver.
Så, frågan var mer, om mitt nuvarande jobb inte fungerar framöver, vilka andra alternativ finns ?
Finns massa 2åriga arbetsmarknadsutb. Allt från kock, IT, inom industrin( robot, cnc operatör) som man kan gå via arbetsförmedling

Finns massa 2åriga arbetsmarknadsutb. Allt från kock, IT, inom industrin( robot, cnc operatör) som man kan gå via arbetsförmedling
Din arbetgivare har ändå långtgående omplaceringsskyldighet . Du har en arbetsskada och det är arbetsgivarens ansvar. Du ska be om att du chef tittar på en omplacering och inte bara lägga dej platt för att en doktor sagt något som man inte helt vet utgången av . Du ska inte bara säga - JA doktorn ! Utgången av detta vet du inte ännu öven om prognosen kanske är sån att du behöver annat jobb . En doktor kan aldrig garantera utgången , man gör alltid en slutbedömning och du ska träffa arbetsterapeut när du kommit ur gipset om du får nåt efter op. Du ska på återbesök och grejjer . Ta en sak i sänder .
Du kan ju flagga för din chef så den hinner titta på möjligheter för dej om du känner så , men innan du ens börjar fundera på annat jobb så behöver du ju veta hur mycket du kan använda handen i ditt ev nya jobb eller hur ?

Din arbetgivare har ändå långtgående omplaceringsskyldighet . Du har en arbetsskada och det är arbetsgivarens ansvar. Du ska be om att du chef tittar på en omplacering och inte bara lägga dej platt för att en doktor sagt något som man inte helt vet utgången av . Du ska inte bara säga - JA doktorn ! Utgången av detta vet du inte ännu öven om prognosen kanske är sån att du behöver annat jobb . En doktor kan aldrig garantera utgången , man gör alltid en slutbedömning och du ska träffa arbetsterapeut när du kommit ur gipset om du får nåt efter op. Du ska på återbesök och grejjer . Ta en sak i sänder .
Du kan ju flagga för din chef så den hinner titta på möjligheter för dej om du känner så , men innan du ens börjar fundera på annat jobb så behöver du ju veta hur mycket du kan använda handen i ditt ev nya jobb eller hur ?
Ja precis, rehab och omplacering i första hand. Är de kommun tex så finns det många möjligheter och arbetsgivaren har skyldigheter och du rättigheter. Bara en tanke om du vill göra nåt annat så finns de möjlighet

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp