Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jag har 2000kr kvar, men allt är betalat och jag har storhandlat för hela månaden. Så det bör fungera galant. Denna månad hade jag mycket extra utgifter, annars brukar jag ha minst det dubbla kvar.
För mig hade det inte varit någon panik. Den summa är ungefär min månadsbudget för mat, ibland mindre. Har levt med ännu mindre när jag har spelat. Senaste månaderna har också haft svårt ekonomiskt och levt för mindre än 2000 kr.
Men jag hoppas över lunch och äter bara frukost och när jag kommer hem från jobbet. På jobbet har vi frukt så det brukar jag äta på jobbet.

Av nyfikenhet ? Hoppar du över lunch för det ekonomiska eller för att du inte "behöver" lunch ? Själv skulle jag aldrig hoppa över mat om jag inte var tvungen, men man är ju olika såklart 😅
Äter frukost och middag 7 dagar i veckan. Lunch äter jag bara ca 2 gånger i veckan. Kollegorna brukar gå ut och äta lunch på fredagar, då hänger jag med ibland på fredag och det är en av de ca 2 dagar jag äter lunch

Handlar väll mycket om en blandning av att jag inte alltid känner att jag behöver lunch och det ekonomiska.
------------------------------------------------
Äter också mycket liknande mat. För det är billigt att äta samma. Antingen det jag skrev ovan från Picadelli eller så denna middag (försöker hålla mig till 4-5 ingredienser - enkelt, relativt nyttigt och ekonomiskt)
Vill man ha större paket kycklingbröstfile till lite bättre kg-pris kan man välja ICA Basic eller Eldorado som är på 2kg, men Garant tycker jag är godare

Det blir det idag. Steker kycklingen (tar upp 2 filer dagen innan från frysen), potatisen i airfryer, sen tomaterna och lätt creme fraiche (som kall sås) bara som det är. Ligger på ca 55-65 kr per middag när man räknar ihop det, dricker oftast isvatten till
Vill man vara nyttig kastar man med lite broccoli i aifryern med potatisklyftorna. Vill man variera så byter man potatis mot ris, pasta eller wokkar kycklingen med nudlar. Men det är typ min go-to middagsrätt majoriteten av dagarna under skuldsaneringen haha. På helgen kan jag lägga in ett vitlöksbröd i ugnen

Senast ändrad:
Om man få en ny lön meddelar man då KFM detta om man har löneutmätning eller löser arbetsgivaren det?

Jaha mina vänner. Nu sitter jag i en situation där vården försöker förbereda mig på att jag kan behöva byta yrke pga handskadan.
Jag jobbar alltså i äldrevården. Det är min enda erfarenhet och det är min enda utbildning. Jag kan inte ta csn då jag har skulder där som ingår i skuldsaneringen.
Och jag har inte kapital att plugga utan inkomst.
Har nån av er koll på alternativa vägar att kolla upp framåt ? Ännu är inte hoppet ute men rådet var "förbered dig på att du kan behöva byta yrke".
I den bästa av världar kan jag komma tillbaka i nuvarande några år och plugga på distans o sen gå vidare. Men om det inte skulle gå behöver jag börja titta på vilka alternativ som finns.

Tycker du tar striden för ditt jobb om du trivs, även om det inkluderar facklig representant. Vet inte om man kan bli uppsagt pga skada i första taget. Sen så brukar inte återhämtningstiden vara i all evighet vid handskada. Du är förhoppningsvis tillbaka på jobbet inom någon månad

Kan vara svårare få bra jobb med skuldsanering. Om firman jag jobbar för vill bli av med mig så kommer jag kämpa med näbbar och klor, boka möten med chefer, hr och ta all hjälp jag kan få i striden för att lösa saker, komma överens och behålla jobbet. Speciellt under skuldsaneringen är jag inte villig att förlora jobbet utan att göra vad jag kan.

Även om du och arbetsgivaren har olika intressen idag gällande din tjänst så tror jag att saker kan gå att lösa via kommunikation och vilja. Såvida det inte är tvingad nerskärning

Senast ändrad:
Tycker du tar striden för ditt jobb om du trivs, även om det inkluderar facklig representant. Vet inte om man kan bli uppsagt pga skada i första taget. Sen så brukar inte återhämtningstiden vara i all evighet vid handskada. Du är förhoppningsvis tillbaka på jobbet inom någon månad

Kan vara svårare få bra jobb med skuldsanering. Om firman jag jobbar för vill bli av med mig så kommer jag kämpa med näbbar och klor, boka möten med chefer, hr och ta all hjälp jag kan få i striden för att lösa saker, komma överens och behålla jobbet. Speciellt under skuldsaneringen är jag inte villig att förlora jobbet utan att göra vad jag kan.

Även om du och arbetsgivaren har olika intressen idag gällande din tjänst så tror jag att saker kan gå att lösa via kommunikation och vilja. Såvida det inte är tvingad nerskärning
Njae. Jag har varit sjukskriven 9 månader, ska opereras nu och det är en allvarlig skada. Vården rekommenderar just nu att jag funderar på att byta yrke. Det är för hög belastning i äldrevården det går inte att skala bort. Givetvis lär vi göra ett försök med vissa anpassningar men i äldrevården så är såna anpassningar iaf där jag jobbar rejält begränsade. Så jag vill gärna ha tips på alternativa vägar 😊
Det är således inte min arbetsgivare som vill bli av med mig utan en fråga om en allvarlig handledsproblematik med risk att inte tåla högbelastande jobb framöver.
Så, frågan var mer, om mitt nuvarande jobb inte fungerar framöver, vilka andra alternativ finns ?

Senast ändrad:
Jaha mina vänner. Nu sitter jag i en situation där vården försöker förbereda mig på att jag kan behöva byta yrke pga handskadan.
Jag jobbar alltså i äldrevården. Det är min enda erfarenhet och det är min enda utbildning. Jag kan inte ta csn då jag har skulder där som ingår i skuldsaneringen.
Och jag har inte kapital att plugga utan inkomst.
Har nån av er koll på alternativa vägar att kolla upp framåt ? Ännu är inte hoppet ute men rådet var "förbered dig på att du kan behöva byta yrke".
I den bästa av världar kan jag komma tillbaka i nuvarande några år och plugga på distans o sen gå vidare. Men om det inte skulle gå behöver jag börja titta på vilka alternativ som finns.
Du kan jobba som samordnare, äldrekoordinator, din chef har omplaceringsskydlighet glöm inte det . Du kan jobba med admin . Det finns flera möjligheter för dej och det är inte ens säkert att du inte kan fortsätta jobba heller .
Handkirurgerna är jätteduktiga och det hela kan bli bra !

Njae. Jag har varit sjukskriven 9 månader, ska opereras nu och det är en allvarlig skada. Vården rekommenderar just nu att jag funderar på att byta yrke. Det är för hög belastning i äldrevården det går inte att skala bort. Givetvis lär vi göra ett försök med vissa anpassningar men i äldrevården så är såna anpassningar iaf där jag jobbar rejält begränsade. Så jag vill gärna ha tips på alternativa vägar 😊
Det är således inte min arbetsgivare som vill bli av med mig utan en fråga om en allvarlig handledsproblematik med risk att inte tåla högbelastande jobb framöver.
Så, frågan var mer, om mitt nuvarande jobb inte fungerar framöver, vilka andra alternativ finns ?
Finns massa 2åriga arbetsmarknadsutb. Allt från kock, IT, inom industrin( robot, cnc operatör) som man kan gå via arbetsförmedling

Finns massa 2åriga arbetsmarknadsutb. Allt från kock, IT, inom industrin( robot, cnc operatör) som man kan gå via arbetsförmedling
Din arbetgivare har ändå långtgående omplaceringsskyldighet . Du har en arbetsskada och det är arbetsgivarens ansvar. Du ska be om att du chef tittar på en omplacering och inte bara lägga dej platt för att en doktor sagt något som man inte helt vet utgången av . Du ska inte bara säga - JA doktorn ! Utgången av detta vet du inte ännu öven om prognosen kanske är sån att du behöver annat jobb . En doktor kan aldrig garantera utgången , man gör alltid en slutbedömning och du ska träffa arbetsterapeut när du kommit ur gipset om du får nåt efter op. Du ska på återbesök och grejjer . Ta en sak i sänder .
Du kan ju flagga för din chef så den hinner titta på möjligheter för dej om du känner så , men innan du ens börjar fundera på annat jobb så behöver du ju veta hur mycket du kan använda handen i ditt ev nya jobb eller hur ?

Din arbetgivare har ändå långtgående omplaceringsskyldighet . Du har en arbetsskada och det är arbetsgivarens ansvar. Du ska be om att du chef tittar på en omplacering och inte bara lägga dej platt för att en doktor sagt något som man inte helt vet utgången av . Du ska inte bara säga - JA doktorn ! Utgången av detta vet du inte ännu öven om prognosen kanske är sån att du behöver annat jobb . En doktor kan aldrig garantera utgången , man gör alltid en slutbedömning och du ska träffa arbetsterapeut när du kommit ur gipset om du får nåt efter op. Du ska på återbesök och grejjer . Ta en sak i sänder .
Du kan ju flagga för din chef så den hinner titta på möjligheter för dej om du känner så , men innan du ens börjar fundera på annat jobb så behöver du ju veta hur mycket du kan använda handen i ditt ev nya jobb eller hur ?
Ja precis, rehab och omplacering i första hand. Är de kommun tex så finns det många möjligheter och arbetsgivaren har skyldigheter och du rättigheter. Bara en tanke om du vill göra nåt annat så finns de möjlighet

Jag är medveten om allt det ni skriver. Men det jag vill förstå är vilka möjligheter jag har att studera OM det skulle bli aktuellt.
Vi kommer göra ett försök att få det att fungera i nuvarande arbete på sikt, men när vården redan innan op pratar i den riktningen allt mer av förståeliga skäl, så vill jag bara börja se vilka möjligheter som finns. Det handlar inte om att lägga sig platt eller ta några beslut här och nu utan om att öppna dörrar och göra sig en bild av olika möjliga vägar.

Jag är medveten om allt det ni skriver. Men det jag vill förstå är vilka möjligheter jag har att studera OM det skulle bli aktuellt.
Vi kommer göra ett försök att få det att fungera i nuvarande arbete på sikt, men när vården redan innan op pratar i den riktningen allt mer av förståeliga skäl, så vill jag bara börja se vilka möjligheter som finns. Det handlar inte om att lägga sig platt eller ta några beslut här och nu utan om att öppna dörrar och göra sig en bild av olika möjliga vägar.
Finns betalda utbildningar…. Medicinsk sekreterare

Jag är i chock ! Frågade CSN om jag har nån möjlighet att ta nya studielån trots pågående skuldsanering där både nåt återkrav och nåt årsbelopp ingår. Och svaret var ja. Även omställningsstöd. Nu har jag iaf lite studiepoäng att ta ikapp innan men det är gjort på ett par månader när jag är opererad och någorlunda läkt. Tror inte detta är sant. Isf vet jag precis vart jag ska yrkesmässigt, även om vi såklart inväntar resultatet efter op så man inte väljer nåt som inte heller håller över tid. Men detta var alltså en dörr som jag trodde mig veta var stängd pga csn skulder i skuldsaneringen. 🙏

Jag är i chock ! Frågade CSN om jag har nån möjlighet att ta nya studielån trots pågående skuldsanering där både nåt återkrav och nåt årsbelopp ingår. Och svaret var ja. Även omställningsstöd. Nu har jag iaf lite studiepoäng att ta ikapp innan men det är gjort på ett par månader när jag är opererad och någorlunda läkt. Tror inte detta är sant. Isf vet jag precis vart jag ska yrkesmässigt, även om vi såklart inväntar resultatet efter op så man inte väljer nåt som inte heller håller över tid. Men detta var alltså en dörr som jag trodde mig veta var stängd pga csn skulder i skuldsaneringen. 🙏
Kolla med kfm också , man får inte ta nya lån under saneringen men aldrig en regel utan undantag. Men va toppen att dom kan ge nytt lån om det behövs .. men som sagt !
Arbetskada är arbetgivarens ansvar och du ska driva att du får en betald utbildning men du ska göra det som vlir böst för dej sjölv .

Kolla med kfm också , man får inte ta nya lån under saneringen men aldrig en regel utan undantag. Men va toppen att dom kan ge nytt lån om det behövs .. men som sagt !
Arbetskada är arbetgivarens ansvar och du ska driva att du får en betald utbildning men du ska göra det som vlir böst för dej sjölv .
Jo man får ta studielån under sanering. Och skulle hårt sättas mot hårt i detta läge så väljer jag en hållbar utbildning o tryggare framtid före skuldsaneringen och arbetslöshet. Men som sagt. Här och nu är inget hugget i sten bara en öppen inblick i ett liv som pågår och där ansvarslöshet kring ekonomi tidigare skapat dåliga förutsättningar även på lång sikt.

Finns folk här som har börjat studera under skuldsanering (med studielån) och folk som tagit CSN trots utmätning med. Bara godkänd utbildning för CSN och att man pluggar minst 50% krävs.
Samt att man skött detta. https://www.csn.se/fragor-och-svar/...l-om-jag-har-tidigare-lan-eller-aterkrav.html

Man får börja studera och till min kännedom ska man inte kunna tappa en skuldsanering som vunnit lagakraft pga studier. Däremot kan det vara svårt att få skuldsanering när man studerar, men är man väl inne i skuldsaneringen ska det gå bra är jag nästan säker på
Man omprövar att man vill betala mindre. Tror inte borgenärer har mycket att säga till om någon skulle vilja överklaga.

Dock inte fel att motivera det i omprövningen om man har ett extra argument som skulle kunna vara till sin fördel. Att man länge funderat på en utbildning och pga långvarig skada och operation som gör jobbet svårt har jag valt att gå den utbildningen, därav får jag en annan ekonomi och omprövar för att betala mindre. Tycker ändå det är bra att nämna argumentet om långvarig skada i omprövningen om det mot förmodan blir något tjafs med någon borgenär så har man kanske en extra grund där. Ifall det blir att du söker in på utbildning

Senast ändrad:
Finns folk här som har börjat studera under skuldsanering (med studielån) och folk som tagit CSN trots utmätning med. Bara godkänd utbildning för CSN och att man pluggar minst 50% krävs.
Samt att man skött detta. https://www.csn.se/fragor-och-svar/...l-om-jag-har-tidigare-lan-eller-aterkrav.html

Man får börja studera och till min kännedom ska man inte kunna tappa en skuldsanering som vunnit lagakraft pga studier. Däremot kan det vara svårt att få skuldsanering när man studerar, men är man väl inne i skuldsaneringen ska det gå bra är jag nästan säker på
Man omprövar att man vill betala mindre. Tror inte borgenärer har mycket att säga till om någon skulle vilja överklaga.

Dock inte fel att motivera det i omprövningen om man har ett extra argument som skulle kunna vara till sin fördel. Att man länge funderat på en utbildning och pga långvarig skada och operation som gör jobbet svårt har jag valt att gå den utbildningen, därav får jag en annan ekonomi och omprövar för att betala mindre. Tycker ändå det är bra att nämna argumentet om långvarig skada i omprövningen om det mot förmodan blir något tjafs med någon borgenär så har man kanske en extra grund där. Ifall det blir att du söker in på utbildning
Ja absolut ! Det handlar ju om att skapa en trygg utbildning inom ett yrke där jag kan fungera över tid isf. Men inte säkert det blir så mkt mindre att betala mot nu. Nåväl, först op och rehab och se vad som fungerar. Men känslan att inte alla dörrar är stängda ger lite hopp.

Enl csn så var det inga problem med obetalt återkrav eller årsbelopp som ingår i skuldsanerigen.

Det finns inget från KFM som säger att du inte får ta lån.
Sen finns det ingen långivare som ger dig lån, utöver CSN då.

CSN är okej att ta under skuldsanering, om CSN godkänner.

Hej! Längesen jag var inne här. Också sjukskriven lika länge. Är lika strulig med pengar. Mår dåligt med mycket värk mm. Men nu vill de att jag ska börja med rehabilitering för återgång i arbete. Fått avboka resa p.g.a att jag inte orkade. Men det kanske blir bättre med rehabilitering. Det är tråkigt att vara så här.
Har du fått operations tid? Vad vill du göra om du måste byta jobb?🙂

Hej! Längesen jag var inne här. Också sjukskriven lika länge. Är lika strulig med pengar. Mår dåligt med mycket värk mm. Men nu vill de att jag ska börja med rehabilitering för återgång i arbete. Fått avboka resa p.g.a att jag inte orkade. Men det kanske blir bättre med rehabilitering. Det är tråkigt att vara så här.
Har du fått operations tid? Vad vill du göra om du måste byta jobb?🙂
Tråkigt att höra! Hoppas det blir bra så småningom. Det är tufft när man mår så dåligt att man inte ens orkar göra nåt man egentligen skulle må bra av.
Jag tycker dock att osäkerheten är det tyngsta att hantera.
Ja, jag ska opereras nu i maj. Om det är hållbart med skadan på lång sikt så vill jag läsa till fysioterapuet. En tanke som fanns redan innan skadan men då trodde jag inte att jag fick ta CSN och den utbildningen läser man inte på distans så la ner den idén.

Va roligt att du har planer.🙂 Kolla först om arbetsgivaren betalar, som andra sa.
Efter operation måste du träna handen? 🤗

Va roligt att du har planer.🙂 Kolla först om arbetsgivaren betalar, som andra sa.
Efter operation måste du träna handen? 🤗
Nej min arbetsgivare betalar inte sånt tyvärr.
Ja det är en lång rehabilitering efter läkning. Ingen "enkel" skada tyvärr. Men, en dag i taget. Insett hur mycket jag tagit för givet tidigare när det gäller vad kroppen ska tåla, men har väl lärt mig en läxa den hårda vägen nu.

Senast ändrad:
Hur går det för dig med din skuldsanering? <3
Jag har inte riktigt hängt med.
Har för mig jag läste att du gjorde en omprövning i och med sjukskrivningen och inte kunde betala den i början. Men visst fick du lägre inbetalningsbelopp att betala och den rullar på nu? 🥰

Hur går det för dig med din skuldsanering? <3
Jag har inte riktigt hängt med.
Har för mig jag läste att du gjorde en omprövning i och med sjukskrivningen och inte kunde betala den i början. Men visst fick du lägre inbetalningsbelopp att betala och den rullar på nu? 🥰
Det stämmer 🥰 Beloppet sänktes och även retroaktivt och så förlängde man skuldsanerigen ett par månader. Så just nu rullar den på. Men jag ska väl ärligt säga att denna sjukskrivning gett mig perspektiv på saker med. Hälsan och att hitta en väg att ha en relativt trygg yrkesframtid behöver vara prio ett, men förhoppningsvis går det att lösa så att även skuldsaneringen kan klaras. Mycket som är oklart just nu, försöker ta en dag i taget men det är sannerligen inte min starka sida ❤️

Det stämmer 🥰 Beloppet sänktes och även retroaktivt och så förlängde man skuldsanerigen ett par månader. Så just nu rullar den på. Men jag ska väl ärligt säga att denna sjukskrivning gett mig perspektiv på saker med. Hälsan och att hitta en väg att ha en relativt trygg yrkesframtid behöver vara prio ett, men förhoppningsvis går det att lösa så att även skuldsaneringen kan klaras. Mycket som är oklart just nu, försöker ta en dag i taget men det är sannerligen inte min starka sida ❤️
Då kommer jag ihåg rätt! ❤️
Skönt att det ändå kan flyta på, även om såklart hälsan kommer först! Men en dag i taget kommer man långt på!
Jag hoppas för din skull att din skada blir någorlunda återställd!
Jag studerade när jag fick inledande sanering och det var inga problem ❤️

Jag har börjat göra digitala enkäter på ett bra ställe online där man får mellan 300-800kr. Räddar mig verkligen! PM om någon behöver lite extra då man inte får dela här.

Vilket gensvar det blev att många hörde av som om digitala enkäterna. Kul att det kan hjälpa när jag vet det är många som har det tufft.

Nån mer som har eller haft Folksam försäkring där man fått utbetalt månadsvis vid sjukskrivning och upplevt att utbetalningsdatum plötsligt ändras ? Fick den 20e hela tiden men förra månaden 21e, och denna månad ännu senare då det inte ens bokförts än (syns 2 dar innan hos min bank).

Nästa vecka väntar operation för mig. Prognosen just nu kunde varit bättre, milt sagt. Men en dag i taget så får vi se hur bra det kan bli 🙏
Ekonomiskt är det också en lite tuffare månad som väntar.
Eftersom jag åker till en annan region så ersätter min region boende och resor men det kan ta 6-8 veckor. Så jag räknar med att jag kommer ligga ute med allt från 4000:- och uppåt kommande månader. Å andra sidan har jag med all sannolikhet ett par månader framför mig där vila, läkning och försiktig rehab kommer behöva vara prio, så kostnaderna kanske jämnar ut sig när jag inte kan hitta på så mycket 😅

Budgeten är därför typ:
Inkomst 22000:-
Fasta utgifter 10000:-
Skuldsanering 4100:-
Mat & övrigt nödvändigt 3500:-
Och resten, ca 4400:- till resor, boende mm i samband med vård.

Nästa vecka väntar operation för mig. Prognosen just nu kunde varit bättre, milt sagt. Men en dag i taget så får vi se hur bra det kan bli 🙏
Ekonomiskt är det också en lite tuffare månad som väntar.
Eftersom jag åker till en annan region så ersätter min region boende och resor men det kan ta 6-8 veckor. Så jag räknar med att jag kommer ligga ute med allt från 4000:- och uppåt kommande månader. Å andra sidan har jag med all sannolikhet ett par månader framför mig där vila, läkning och försiktig rehab kommer behöva vara prio, så kostnaderna kanske jämnar ut sig när jag inte kan hitta på så mycket 😅

Budgeten är därför typ:
Inkomst 22000:-
Fasta utgifter 10000:-
Skuldsanering 4100:-
Mat & övrigt nödvändigt 3500:-
Och resten, ca 4400:- till resor, boende mm i samband med vård.
Lycka till !
Tänk på att läkarbesöket kostar och smärtlindring på apoteket också . En femhundring ska jag tippa ! Ett snåltips .. be om att du får med dej smärtlindring när du är klar att gå så får du några tabletter på köpet . Käka en extra macka på uppvaket och be om glass . Det har dom där , så du blir lite mätt så du inte behöver köpa nåt . Tugga på ba ! Allt vad dom har !

Lycka till !
Tänk på att läkarbesöket kostar och smärtlindring på apoteket också . En femhundring ska jag tippa ! Ett snåltips .. be om att du får med dej smärtlindring när du är klar att gå så får du några tabletter på köpet . Käka en extra macka på uppvaket och be om glass . Det har dom där , så du blir lite mätt så du inte behöver köpa nåt . Tugga på ba ! Allt vad dom har !
Tack!
Haha lungt, uppe på frikort för besök och betalar 25% på medicin just nu 😅
Så fattigt att jag behöver överäta sjukhusmat är det inte, än 😂

Budget var det ja. Saker kostar just nu. Det är resor till sjukhuset, och efter operation lät det som det kan bli varje vecka en tid. Sen är det alla småsaker som descutan 200:-, duschskydd för gipset 200:-. Mobilstativ 100:-. Lite nya kläder som jag kan ha i sommar med gips och sen skena. Mestadels från Vinted faktiskt, men ändå.
Sjukskrivningen förlängs efter operation när man vet lite mer, vilket ju är rimligt men också stressande då jag oroar mig för längre handläggningstider på sommaren och att inte hinna få pengar i tid nästa månad.

När jag nu har stått i detta så kommer jag aldrig igen underskatta värdet av att ha en egen buffert. Hoppas så att bli hel nog att kunna stanna in mitt yrke, klara skuldsaneringen och börja spara. Håll gärna en tumme för mig på fredag, denna operation måste gå bra 🙏

Senast ändrad:
Operationen gick bra! Skadan i handleden var större än väntat, då ligamentet var av på mer än ett ställe. Så nu väntar lång tid med läkning då nya fästen gjorts i benvävnaden som ska läka in. Är helt sjukskriven till slutet av augusti och sen får man se utifrån läkning, belastning, rehab. Hur framtiden ser ut gällande jobb o träning är ännu ingen som kan svara på. Tiden måste få göra sitt och jag försöker att lägga det åt sidan just nu och bara vila och läka.

Tyvärr hamnar jag efter med halva beloppet till skuldsanering denna månad trots allt, då jag måste ha råd att resa mkt till sjukhuset närmsta tiden. Den del som ersätts släpar rejält, typ 2 månader. Och jag ligger redan ute med flera tusen. Men har pratat med handläggaren o det var inga problem.
Så. En dag i taget. Och hoppas hoppas att det här en dag får bli helt bra, och att livet får tillbaka sin stabilitet igen.

Livet. Fortfarande är mina dagar mest läkning, rehab, mat och återhämtning.
Har lovat mig själv att försöka njuta av sommaren även om det blir annorlunda i år.

Efter att ha analyserat budget, så förstår jag nu att det bor ett systemfel i mina budgetar. Jag budgeterar gång på gång lägre på mat och nödvändigt, än det går åt. Och då tror jag att jag har mer till nöjen/övrigt än jag har och hamnar ofta i mindre kvar 1 vecka innan lön än jag är bekväm med. Så nu testar jag att öka budgeten på mat och nödvändigt när jag kan, och se om det blir bättre.

Nästa lönemånads budget:

Inkomst 24200:-
Fasta utgifter 12400:-
Mat 4000:-
Nödvändigt 1300:-
Sparande 2000:-
Nöje/övrigt 4500:-

Väntar fortfarande på ca 4000:- från regionen med för resor o boende i samband med vård. 70 dagars handläggningstid, helt absurt.

Hur väl stämmer det förbehållsbelopp man kan räkna ut att man får behålla som finns på KF hemsida skulle ni säga?

jag har två barn, ensam, 37000 lön och det blir endast 1000 kr som skulle gå till skuldsanering då hyran är 12500 per månad. Kan det stämma?

Hur väl stämmer det förbehållsbelopp man kan räkna ut att man får behålla som finns på KF hemsida skulle ni säga?

jag har två barn, ensam, 37000 lön och det blir endast 1000 kr som skulle gå till skuldsanering då hyran är 12500 per månad. Kan det stämma?
Jag tror de du räknar på är förbehållsbelopp på eventuell löneutmätning. Men jag kan ha fel, de kanske gäller båda :)

Jag tror de du räknar på är förbehållsbelopp på eventuell löneutmätning. Men jag kan ha fel, de kanske gäller båda :)
Jag undrar om det är ungefär samma man får behålla till hyra och andra kostnader och hur väl det stämmer enligt KFs hemsida med hur det faktiskt blir

Hade då snart 2 år sedan vid inledande 38k i lön,fru arbetslös samt 2 barn under 8,lite billigare bostad än dig och fick betala in 5600 till saneringen,även reseersättning på 3k i månaden fick jag behålla.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp