• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Äntligen lön imorgon. Fyfan för att knappt ha några pengar på kontot och långt till lön. Men hur tar man sig ur den cirkeln? Ni som lever på löneutmätning eller liknande ekonomiska förutsättningar och känner att ni får det att fungera, hur mycket pengar har ni kvar med en vecka till lön?

Jag tror också att det är lätt att när man har längre perioder av att ha knappt några pengar, och lönen sen kommer in, så vill man så gärna få unna sig lite extra och så blir det samma sak igen. Jag blir glad av att ha lite pengar att unna mig saker för, även om det givetvis inte är det viktigaste i livet.

Ja, detta kämpande är hemskt, har aldrig något kvar efter lön pga alla utgifter, allt pysslande tar kål på en, så släpper allt denna månad, har inget val, blir löneutmätning hela livet antar jag, men har i vart fall någon tusenlapp kvar efter utmätningen varje månad. Förstår hur du tänker med unnandet ibland, blir en ond spiral och det psykiska dåliga måendet gör det bara till en ännu värre spiral.

Flyttar till mindre snart, sökt extrajobb, går på terapi, hoppas på en ljusning i framtiden och ett bättre mående.

Kram till dig <3
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Äntligen lön imorgon. Fyfan för att knappt ha några pengar på kontot och långt till lön. Men hur tar man sig ur den cirkeln? Ni som lever på löneutmätning eller liknande ekonomiska förutsättningar och känner att ni får det att fungera, hur mycket pengar har ni kvar med en vecka till lön?

Jag tror också att det är lätt att när man har längre perioder av att ha knappt några pengar, och lönen sen kommer in, så vill man så gärna få unna sig lite extra och så blir det samma sak igen. Jag blir glad av att ha lite pengar att unna mig saker för, även om det givetvis inte är det viktigaste i livet.
Jag känner inte alls igen mig här, utan jag tycker faktiskt att jag får det att fungera ganska bra med ekonomin. Såhär gör jag:

Några dagar, någon vecka innan lön, ser jag vad jag kommer få in, då kan jag börja "planera" inför kommande månad. Jag gör sen en budget i olika steg

Börjar med att betala räkningar, men dem är ju nästan på kronan likadana varje månad, det är endast elen som kan skilja några kronor hit och dit, så aldrig några överraskningar att de kostar mer än vad jag planerat.

Sen tänker jag efter vad som är nödvändigt/som jag behöver mer under månaden som kommer. Här kommer tex busskort in för att ta mig till jobbet, mediciner om de börjar ta slut om jag inte är uppe i högkostnadskyddet, eller som nu när mina glasögon gått sönder och jag behöver nya. Även mat ingår i nödvändigt, vilket jag har satt summan på det jag vet att jag klarar mig på.

Nu vet jag, efter detta, exakt nästan på kronan vad jag har kvar efter att räkningar och att annat nödvändigt är betalt. I min budget kallas det övrigt det som nu är kvar.

Här lägger jag in summan jag räknar med att jag kanske vill unna mig under månaden. Det kan tex va EN pizza, kanske en AW, att följa med ut och äta, eller om jag skulle vilja köpa något klädesplagg eller liknande, kanske vet jag att jag vill ha ett par glassar om det blir varmt osv. Allt detta tänks noga ut innan vad det får kosta, för att inte inpulshandla i stunden och göra åt mer pengar än jag tänkt/har råd med. Denna summan bestäms alltså i förväg och det som är kvar sen, plockas ut i kontanter och sparas. Det gör att jag har de pengarna jag gjort budget för på kontot och det finns inget extra att handla för och göra åt på "skit" och onödigt. Det gör också att jag får/har en buffert om det verkligen skulle skita sig med något någon månad. Detta känner jag mig trygg med, och känner inte att jag måste slösa upp mina sparade pengar, jag låtsas att de inte finns helt enkelt, utan det jag har på kontot är det jag har att röra mig med.

Så svaret på din fråga om hur mycket jag har kvar på kontot innan lön, är idag ca 200 kr. Det innebär alltså att jag levt under min budget denna månaden och klarat mig på mindre än vad jag tänkt.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Jag känner inte alls igen mig här, utan jag tycker faktiskt att jag får det att fungera ganska bra med ekonomin. Såhär gör jag:

Några dagar, någon vecka innan lön, ser jag vad jag kommer få in, då kan jag börja "planera" inför kommande månad. Jag gör sen en budget i olika steg

Börjar med att betala räkningar, men dem är ju nästan på kronan likadana varje månad, det är endast elen som kan skilja några kronor hit och dit, så aldrig några överraskningar att de kostar mer än vad jag planerat.

Sen tänker jag efter vad som är nödvändigt/som jag behöver mer under månaden som kommer. Här kommer tex busskort in för att ta mig till jobbet, mediciner om de börjar ta slut om jag inte är uppe i högkostnadskyddet, eller som nu när mina glasögon gått sönder och jag behöver nya. Även mat ingår i nödvändigt, vilket jag har satt summan på det jag vet att jag klarar mig på.

Nu vet jag, efter detta, exakt nästan på kronan vad jag har kvar efter att räkningar och att annat nödvändigt är betalt. I min budget kallas det övrigt det som nu är kvar.

Här lägger jag in summan jag räknar med att jag kanske vill unna mig under månaden. Det kan tex va EN pizza, kanske en AW, att följa med ut och äta, eller om jag skulle vilja köpa något klädesplagg eller liknande, kanske vet jag att jag vill ha ett par glassar om det blir varmt osv. Allt detta tänks noga ut innan vad det får kosta, för att inte inpulshandla i stunden och göra åt mer pengar än jag tänkt/har råd med. Denna summan bestäms alltså i förväg och det som är kvar sen, plockas ut i kontanter och sparas. Det gör att jag har de pengarna jag gjort budget för på kontot och det finns inget extra att handla för och göra åt på "skit" och onödigt. Det gör också att jag får/har en buffert om det verkligen skulle skita sig med något någon månad. Detta känner jag mig trygg med, och känner inte att jag måste slösa upp mina sparade pengar, jag låtsas att de inte finns helt enkelt, utan det jag har på kontot är det jag har att röra mig med.

Så svaret på din fråga om hur mycket jag har kvar på kontot innan lön, är idag ca 200 kr. Det innebär alltså att jag levt under min budget denna månaden och klarat mig på mindre än vad jag tänkt.

Väldigt bra gjort av dig, jag borde också göra så, men orken och hjärnan tryter, huvudet är som en torktumlare. Och har aldrig några pengar kvar, så inget att budgetera med tyvärr. Men när utmätning startar ska jag använda mig av din metod, tack för bra tips, blir peppad.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Väldigt bra gjort av dig, jag borde också göra så, men orken och hjärnan tryter, huvudet är som en torktumlare. Och har aldrig några pengar kvar, så inget att budgetera med tyvärr. Men när utmätning startar ska jag använda mig av din metod, tack för bra tips, blir peppad.
Tack. Om du släpper allt nu, så kommer du ha ca 5-6 månader tills löneutmätning börjar. Så ta mitt råd och börja NU med att tänka på ekonomin. Under dessa månader har du ju antagligen ganska mycket mindre utgifter när du inte betalar på lån och krediter. Ta tillfället och spara ( i kontanter) , köp sådant du kan tänkas behöva snart, som tex vinterjacka, skor, kanske fylla upp skafferi med torrvaror, mm. Det är så mycket värt att ha och att ligga steget före innan allt börjar.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Hela budgetfrågan för mig har en stor skillnad i om man har sparade pengar eller inte dock. Har man det och det kommer en utgift på 2000:- tillexempel för glasögon, så är det ju betydligt lättare än om man ska trolla fram 2000:- ur förbehehållsbeloppet.
Många här har ju inga besparingar att ta av.

Jag behöver också nya glasögon, men det kan och får vänta tills hösten. Min prio närmsta månaderna är att få månaderna att gå runt, och förhoppningsvis också kunna spara lite lite till trygghetsbuffert och semester. Jag är själsligt sliten av dom sista åren. Spelmissbruk och ekonomisk press som varit har satt sina spår.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
H
Tack. Om du släpper allt nu, så kommer du ha ca 5-6 månader tills löneutmätning börjar. Så ta mitt råd och börja NU med att tänka på ekonomin. Under dessa månader har du ju antagligen ganska mycket mindre utgifter när du inte betalar på lån och krediter. Ta tillfället och spara ( i kontanter) , köp sådant du kan tänkas behöva snart, som tex vinterjacka, skor, kanske fylla upp skafferi med torrvaror, mm. Det är så mycket värt att ha och att ligga steget före innan allt börjar.
Håller 100% med dig här! Jag ångrar mig så att jag inte sparade lite, för det gör enorm skillnad att ha en trygghet att falla tillbaka på.
 

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 226
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
86
Poäng
226
Äntligen lön imorgon. Fyfan för att knappt ha några pengar på kontot och långt till lön. Men hur tar man sig ur den cirkeln? Ni som lever på löneutmätning eller liknande ekonomiska förutsättningar och känner att ni får det att fungera, hur mycket pengar har ni kvar med en vecka till lön?

Jag tror också att det är lätt att när man har längre perioder av att ha knappt några pengar, och lönen sen kommer in, så vill man så gärna få unna sig lite extra och så blir det samma sak igen. Jag blir glad av att ha lite pengar att unna mig saker för, även om det givetvis inte är det viktigaste i livet.
Jag känner igen känslan så väl… även om jag inte har utmätning längre. Jag lever dock precis som förut, på minsta möjliga summa, men sparar allt som förut drogs av KF. Men det bästa tipset jag kan ge dig är att skaffa ett matkonto. Det ger mig ett helt annat lugn.

Så fort lönen kommer in dras 5000kr till matkontot (vi är fyra i familjen). Och varje gång jag handlat mat, så för jag över den summan från matkontot till vanliga ”kortkontot”. Är det mycket kvar på matkontot i slutet av månaden så unnar jag mig något extra gott, eller så får pengarna sitta kvar på kontot, för extra lyx månaden efter. Tack vare det så vet jag att vad som än händer, så finns det alltid pengar till mat. Allt annat är oviktigt ju… och kan vänta till en månad med bättre inkomst (typ semesterlön).

Semesterlönen sparade jag också undan under utmätningen, och använde som buffert för extra utgifter. Den brukade räcka ända tills jul och kunde då användas till julklapparna. Men det krävs såklart stor disciplin. :)

Jag levde med existensminimum i 8 år, och det är mina bästa tips iaf. Jag lärde mig är att tak över huvudet och mat på bordet är viktigast av allt. Man mår inte bättre av ett par svindyra skor, eller finare möbler. Man mår bra av trygghet, och den tror jag man kan skapa själv, bara man ger sig fan på det. <3
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Jag känner inte alls igen mig här, utan jag tycker faktiskt att jag får det att fungera ganska bra med ekonomin. Såhär gör jag:

Några dagar, någon vecka innan lön, ser jag vad jag kommer få in, då kan jag börja "planera" inför kommande månad. Jag gör sen en budget i olika steg

Börjar med att betala räkningar, men dem är ju nästan på kronan likadana varje månad, det är endast elen som kan skilja några kronor hit och dit, så aldrig några överraskningar att de kostar mer än vad jag planerat.

Sen tänker jag efter vad som är nödvändigt/som jag behöver mer under månaden som kommer. Här kommer tex busskort in för att ta mig till jobbet, mediciner om de börjar ta slut om jag inte är uppe i högkostnadskyddet, eller som nu när mina glasögon gått sönder och jag behöver nya. Även mat ingår i nödvändigt, vilket jag har satt summan på det jag vet att jag klarar mig på.

Nu vet jag, efter detta, exakt nästan på kronan vad jag har kvar efter att räkningar och att annat nödvändigt är betalt. I min budget kallas det övrigt det som nu är kvar

Här lägger jag in summan jag räknar med att jag kanske vill unna mig under månaden. Det kan tex va EN pizza, kanske en AW, att följa med ut och äta, eller om jag skulle vilja köpa något klädesplagg eller liknande, kanske vet jag att jag vill ha ett par glassar om det blir varmt osv. Allt detta tänks noga ut innan vad det får kosta, för att inte inpulshandla i stunden och göra åt mer pengar än jag tänkt/har råd med. Denna summan bestäms alltså i förväg och det som är kvar sen, plockas ut i kontanter och sparas. Det gör att jag har de pengarna jag gjort budget för på kontot och det finns inget extra att handla för och göra åt på "skit" och onödigt. Det gör också att jag får/har en buffert om det verkligen skulle skita sig med något någon månad. Detta känner jag mig trygg med, och känner inte att jag måste slösa upp mina sparade pengar, jag låtsas att de inte finns helt enkelt, utan det jag har på kontot är det jag har att röra mig med.

Så svaret på din fråga om hur mycket jag har kvar på kontot innan lön, är idag ca 200 kr. Det innebär alltså att jag levt under min budget denna månaden och klarat mig på mindre än vad jag tänkt.
Men vad har du kvar typ en vecka innan lön då? Tänker att just buffert/besparingar nog är en stor del i att du inte känner stress över ekonomin på samma sätt. Men du verkar inte heller va sån att du gärna vill lägga pengar på diverse saker, det hjälper nog. Har du inga onödiga laster som det går pengar på alls? :facejoy:
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Hela budgetfrågan för mig har en stor skillnad i om man har sparade pengar eller inte dock. Har man det och det kommer en utgift på 2000:- tillexempel för glasögon, så är det ju betydligt lättare än om man ska trolla fram 2000:- ur förbehehållsbeloppet.
Många här har ju inga besparingar att ta av.

Jag behöver också nya glasögon, men det kan och får vänta tills hösten. Min prio närmsta månaderna är att få månaderna att gå runt, och förhoppningsvis också kunna spara lite lite till trygghetsbuffert och semester. Jag är själsligt sliten av dom sista åren. Spelmissbruk och ekonomisk press som varit har satt sina spår.
Fast jag tror du fastnar lite här. Självklart är det en trygghet att ha en buffert, men samtidigt är det inte pengar jag använder och kan inte räknas in i en månadsbudget. I förbehållsbeloppet får man ju behålla minst 6000 ( vid maxbeslut) när hyra, busskort, mediciner osv är betalt. Även glasögon får man ju hjälp med om man vill och orkar med alla papper och intyg ( vilket jag inte gör). Jag tycker inte 6000 är mycket pengar att klara sig på, men inte heller oförskämt lite när dessa saker ändå är betalda. Räknar man bort runt 1500 kr för el ( lägenhet),telefon,a-kassa/fack och hemförsäkring så är det ca 4500 kr kvar till mat, kläder och nöjen, jag tycker den summan borde räcka till om man planerar lite. Man behöver ju inte nya kläder varje månad och nöjen är ju alltid trevligt, men inget vi kan räkna med att alltid kunna ha råd med. Dessutom är vi ju flera med löneutmätning som inte har maxbeslut ( tex både du och jag) och får behålla mer än dessa 6000 kr.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Tack. Om du släpper allt nu, så kommer du ha ca 5-6 månader tills löneutmätning börjar. Så ta mitt råd och börja NU med att tänka på ekonomin. Under dessa månader har du ju antagligen ganska mycket mindre utgifter när du inte betalar på lån och krediter. Ta tillfället och spara ( i kontanter) , köp sådant du kan tänkas behöva snart, som tex vinterjacka, skor, kanske fylla upp skafferi med torrvaror, mm. Det är så mycket värt att ha och att ligga steget före innan allt börjar.

Tack snälla, sitter just nu och gör en budget på datorn och för flera månader framöver, det blir så mycket mer överskådligt och lättare än att inte ha koll på läget, bara för att jag inte orkar se eländet på pränt framför mig. Borde gjort detta för länge sedan! Då hade jag förmodligen aldrig hamnat i denna självförvållade kaosröra. Har sådan stenkoll på allt annat i livet men ekonomin har jag ballat ur med helt pga olika orsaker. Så jobbig insikt, att jag låtit detta ske. Men det är som det är, måste blicka framåt och göra allt för att för att få rätsida på mitt liv och minska på skulderna. Orkar inte älta min dumhet längre, även om svårt att låta bli.

Som sagt, tack för bra tips, och pepp :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp