• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Hela budgetfrågan för mig har en stor skillnad i om man har sparade pengar eller inte dock. Har man det och det kommer en utgift på 2000:- tillexempel för glasögon, så är det ju betydligt lättare än om man ska trolla fram 2000:- ur förbehehållsbeloppet.
Många här har ju inga besparingar att ta av.

Jag behöver också nya glasögon, men det kan och får vänta tills hösten. Min prio närmsta månaderna är att få månaderna att gå runt, och förhoppningsvis också kunna spara lite lite till trygghetsbuffert och semester. Jag är själsligt sliten av dom sista åren. Spelmissbruk och ekonomisk press som varit har satt sina spår.

Själsligt sliten, du beskriver det bra.. Vi får kämpa på <3
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Jag känner igen känslan så väl… även om jag inte har utmätning längre. Jag lever dock precis som förut, på minsta möjliga summa, men sparar allt som förut drogs av KF. Men det bästa tipset jag kan ge dig är att skaffa ett matkonto. Det ger mig ett helt annat lugn.

Så fort lönen kommer in dras 5000kr till matkontot (vi är fyra i familjen). Och varje gång jag handlat mat, så för jag över den summan från matkontot till vanliga ”kortkontot”. Är det mycket kvar på matkontot i slutet av månaden så unnar jag mig något extra gott, eller så får pengarna sitta kvar på kontot, för extra lyx månaden efter. Tack vare det så vet jag att vad som än händer, så finns det alltid pengar till mat. Allt annat är oviktigt ju… och kan vänta till en månad med bättre inkomst (typ semesterlön).

Semesterlönen sparade jag också undan under utmätningen, och använde som buffert för extra utgifter. Den brukade räcka ända tills jul och kunde då användas till julklapparna. Men det krävs såklart stor disciplin. :)

Jag levde med existensminimum i 8 år, och det är mina bästa tips iaf. Jag lärde mig är att tak över huvudet och mat på bordet är viktigast av allt. Man mår inte bättre av ett par svindyra skor, eller finare möbler. Man mår bra av trygghet, och den tror jag man kan skapa själv, bara man ger sig fan på det. <3

Bra kämpat av dig och vilken disciplin, wow
:)! Önskar jag hade varit lika klok i efterhand, varit skuldfri en gång. Blir peppad av alla tips och råd här, nu ska jag ta tag i mitt liv och få detta att funka, trots att många jobbiga år väntar långt fram.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Men vad har du kvar typ en vecka innan lön då? Tänker att just buffert/besparingar nog är en stor del i att du inte känner stress över ekonomin på samma sätt. Men du verkar inte heller va sån att du gärna vill lägga pengar på diverse saker, det hjälper nog. Har du inga onödiga laster som det går pengar på alls? :facejoy:
Det beror ju lite på hur jag fördelar " övrigt" under månaden. Har jag tex inte köpt min pizza eller vart och handlat för den veckan, så är ju de pengarna kvar. Kanske ska jag ut och äta 2 dagar senare och inte gjort åt dem just en vecka innan lön, men jag vet ju att jag har dem och behöver aldrig tänka på det. Tanken är ju att budgeten på mitt konto ska gå + - 0 och ändå ha sparat kontanter redan när lönen kommer in.

Jodå, jag har min last i vin, älskar vin
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Fast jag tror du fastnar lite här. Självklart är det en trygghet att ha en buffert, men samtidigt är det inte pengar jag använder och kan inte räknas in i en månadsbudget. I förbehållsbeloppet får man ju behålla minst 6000 ( vid maxbeslut) när hyra, busskort, mediciner osv är betalt. Även glasögon får man ju hjälp med om man vill och orkar med alla papper och intyg ( vilket jag inte gör). Jag tycker inte 6000 är mycket pengar att klara sig på, men inte heller oförskämt lite när dessa saker ändå är betalda. Räknar man bort runt 1500 kr för el ( lägenhet),telefon,a-kassa/fack och hemförsäkring så är det ca 4500 kr kvar till mat, kläder och nöjen, jag tycker den summan borde räcka till om man planerar lite. Man behöver ju inte nya kläder varje månad och nöjen är ju alltid trevligt, men inget vi kan räkna med att alltid kunna ha råd med. Dessutom är vi ju flera med löneutmätning som inte har maxbeslut ( tex både du och jag) och får behålla mer än dessa 6000 kr.

Det jobbiga för mig är att jag har en leasingbil till mitten av nästa år, nästan 3000 kr i månaden med försäkring, detta kommer att dra ner mitt förbehållsbelopp väldigt mycket, vet inte hur jag ska klara mig med så lite pengar, men det måste gå, vill inte dra in bilen i löneutmätningen.

Får man räkna med ersättning för bensin t ex i inkomsredovisningen? Alltså att få någon ersättning för att jag tar mig fram med ett färdmedel? Finns det något schablonbelopp man kan använda sig av? Någon som vet?
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Det jobbiga för mig är att jag har en leasingbil till mitten av nästa år, nästan 3000 kr i månaden med försäkring, detta kommer att dra ner mitt förbehållsbelopp väldigt mycket, vet inte hur jag ska klara mig med så lite pengar, men det måste gå, vill inte dra in bilen i löneutmätningen.

Får man räkna med ersättning för bensin t ex i inkomsredovisningen? Alltså att få någon ersättning för att jag tar mig fram med ett färdmedel? Finns det något schablonbelopp man kan använda sig av? Någon som vet?
Nej, du får inget för bensin. Skulle jag vara du, så spara så mycket du kan nu innan löneutmätningen börjar, då kanske du kan få ihop pengarna till bilen, för 3000 kr kommer du inte kunna lägga om du får maxbeslut.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Nej, du får inget för bensin. Skulle jag vara du, så spara så mycket du kan nu innan löneutmätningen börjar, då kanske du kan få ihop pengarna till bilen, för 3000 kr kommer du inte kunna lägga om du får maxbeslut.

Ja, får göra det. Hade hoppats på att man kan få avdrag som att jag åker kollektivt, några hundralappar åtminstone. Hade även hoppats på att betala av mindre lån med högre ränta innan utmätning, men det går ju inte då. Ska kolla med bilhandlaren om jag på något sätt kan lämna tillbaka bilen tidigare, utan att lösa ut den, lever på hoppet.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Ja, får göra det. Hade hoppats på att man kan få avdrag som att jag åker kollektivt, några hundralappar åtminstone. Hade även hoppats på att betala av mindre lån med högre ränta innan utmätning, men det går ju inte då. Ska kolla med bilhandlaren om jag på något sätt kan lämna tillbaka bilen tidigare, utan att lösa ut den, lever på hoppet.
Skönt att du är positiv, men hoppas inte på för mycket. Jag har aldrig haft just leasingbil, så jag kan inte reglerna om detta. Men rent generellt gäller ju att du får äga, typ en skrotbil för att ta dig till och från jobb och får stå för alla kostnader kring bilen. Är det en finare/ bättre bil, tar KFM den och säljer för att få in pengar från dig. Du får då ersättning för ett busskort för att ta dig till jobbet. Som sagt, vet inte vad som gäller när det är leasingbil, men tror knappast det är något KFM tar hänsyn till och tycker det är bra...
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Nej, du får inget för bensin. Skulle jag vara du, så spara så mycket du kan nu innan löneutmätningen börjar, då kanske du kan få ihop pengarna till bilen, för 3000 kr kommer du inte kunna lägga om du får maxbeslut.
Jo man kan få behålla extra för bensin/diesel, för den del som är nödvändigt för att ta sig till och från arbetet. Dock kräver det att det inte finns någon möjlighet att åka kollektivtrafik istället.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Jo man kan få behålla extra för bensin/diesel, för den del som är nödvändigt för att ta sig till och från arbetet. Dock kräver det att det inte finns någon möjlighet att åka kollektivtrafik istället.
Bra du rättade mig när jag har fel, vill inte sprida fel information. Tänker dock att så länge man inte bor alltför långt ut i " skogen" så finns kollektivtrafik även om det är 100 % bökigare, tar längre tid och är sååååå mycket bekvämare med bil.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Bra du rättade mig när jag har fel, vill inte sprida fel information. Tänker dock att så länge man inte bor alltför långt ut i " skogen" så finns kollektivtrafik även om det är 100 % bökigare, tar längre tid och är sååååå mycket bekvämare med bil.
Ja, det finns nån regel om hur mycket längre tid det ska ta att använda kollektivtrafik än bil, för att bil ska godkännas. Sen kan det väl vara lite olika hur tillgängligheten med kollektivtrafik är på helger och kvällar om man har ett sånt jobb :axelryck:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp