Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Då får vi se var detta slutar.

Andas, andas, andas!! <3
Svara lugnt och försynt på frågorna!
Ja. Nu fick jag ett konstaterande att du använde alltså pengarna såhär xxx har jag förstått dig rätt?
Jag tror jag kolar vippen av all stress.

Ja. Nu fick jag ett konstaterande att du använde alltså pengarna såhär xxx har jag förstått dig rätt?
Jag tror jag kolar vippen av all stress.
Svara artigt så gott du kan på frågorna. Du behöver inte skicka in det med detsamma. Du kan vänta några timmar innan du svarar för mitt i allt kommer du på något du vill få med eller formulera om.

Du har varken fått ja eller nej så anta inte att du är nekad eller beviljad. Det är en del av bedömningen och inte hela bedömningen. Många andra faktorer som spelar roll.

Kan lika gärna stå i beslutet att vi anser att du gjort fel här. Men totala bedömningen är att vi beviljar dig ändå pga dessa anledningar som väger tyngre. Allt behöver inte vara perfekt

Lycka till!

Tack @LånaUtanPapper , jag vet att jag upplevs som hetsig och desperat… För det är precis vad jag är 😂😅🫣

Jag har dock svarat på varenda fråga med vändande mail… Svarat kort och konkret, sanningsenligt. Jag hade hoppats på ett beslut idag så jag ska slippa våndas och vänta ännu en helg inklusive midsommar. Och i desperationen blir det att man likväl tar ett avslag bara för att kunna släppa panik känslorna… Som med största sannolikhet kommer addera en annan typ av ångest istället…

Ibland har ju magkänslan fel och det är väl det jag får hoppas på nu…. Ett avslag är ju ändå inte ett evigt avslag.

Och där kom ytterligare frågor på mailen. Med pengarna jag fick för huset när jag sålde betalade jag tillbaka en del till mina föräldrar som jag skickade kvitto på igår. Nu ville han veta hur mycket jag använde till att köpa möbler för samt vad jag gjorde med resterande pengar.
Det var ca 270’. Mina föräldrar betalade jag 100’ och köpte möbler för kanske 50’. Resten gick till att betala varje månad då jag gick back med alla mina lån och krediter. Det luktar avslag låååång väg. Nu har jag tappat hoppet helt och känner att jag sliter fan i allt. Jag orkar inte mer. Ge mig ett jävla avslag så kan jag fortsätta sitta i den här skiten för evigt. 🤬🤯😭😩
Lugn i stormen nu !! Det är exakt såna frågor som dom ställer … det betyder INTE AVSLAG HALLÅ !! Det betyder att dom håller på att samla in all information bara . Jag fick också typ exakt samma z vad jag gjorde med lånet . Jag svarade att jag köpte färg och spakel och en soffa för den gamla hade inte fått plats på 35 kvm . Sen betalade jag av vissa krediter med det lånet och annat . Jag gick in på mitt bankkonto och kollade vad jag använt det till .
På mitt beslut står det att skulderna är orsakat av konsumtion . I grunden var det en sjukskrivning som gjorde mej skuldsatt … sjuksriven 1 år . Sen var cirkusen igång med lån .
Ta det lite lugnt nu och en stadig nubbe till sillen .

Tack @LånaUtanPapper , jag vet att jag upplevs som hetsig och desperat… För det är precis vad jag är 😂😅🫣

Jag har dock svarat på varenda fråga med vändande mail… Svarat kort och konkret, sanningsenligt. Jag hade hoppats på ett beslut idag så jag ska slippa våndas och vänta ännu en helg inklusive midsommar. Och i desperationen blir det att man likväl tar ett avslag bara för att kunna släppa panik känslorna… Som med största sannolikhet kommer addera en annan typ av ångest istället…

Ibland har ju magkänslan fel och det är väl det jag får hoppas på nu…. Ett avslag är ju ändå inte ett evigt avslag.
Det är ett stort plus att du svarat direkt . Det tas nänmligen med i bedömningen… jag tycker det osar Inledande här !

Svara artigt så gott du kan på frågorna. Du behöver inte skicka in det med detsamma. Du kan vänta några timmar innan du svarar för mitt i allt kommer du på något du vill få med eller formulera om.

Du har varken fått ja eller nej så anta inte att du är nekad eller beviljad. Det är en del av bedömningen och inte hela bedömningen. Många andra faktorer som spelar roll.

Kan lika gärna stå i beslutet att vi anser att du gjort fel här. Men totala bedömningen är att vi beviljar dig ändå pga dessa anledningar som väger tyngre. Allt behöver inte vara perfekt

Lycka till!
Exakt så var de för mig.
Jag blev ju utköpt med hänvisning att säga upp mig själv, vilket jag gjorde. Genom att jag sa upp mig själv talade emot skuldsanering. Men jag har andra saker som talade för, och orsaken till varför jag sa upp mig var godtagbar och slutliga beskedet blev för och jag fick inledande. :)

Herrejösses… Lugnet har lagt sig lite. 3 dagar där jag vet att jag inte kommer höra ett jota, inte heller få några frågor. Det känns ändå bra för det stressade mig enormt. Vill svara som en tonåring ”vet inte, vene” på allt…
Handläggaren är sannerligen noggrann, det är ju bra. Men man känner sig trängd och dum, som att jag ska försvara mig när jag redan lagt mig platt.

En dag ska jag sitta här och lugna andra som är panikslagna över allt som sker när man släppt sina skulder, ansökt om skusa, avklarat skusan och lever lajf!!! Berätta hur jäkla pissigt allt var men hur värt det var i slutänden… OCH jag ska INTE ha hunnit bli pensionär!!!!

Herrejösses… Lugnet har lagt sig lite. 3 dagar där jag vet att jag inte kommer höra ett jota, inte heller få några frågor. Det känns ändå bra för det stressade mig enormt. Vill svara som en tonåring ”vet inte, vene” på allt…
Handläggaren är sannerligen noggrann, det är ju bra. Men man känner sig trängd och dum, som att jag ska försvara mig när jag redan lagt mig platt.

En dag ska jag sitta här och lugna andra som är panikslagna över allt som sker när man släppt sina skulder, ansökt om skusa, avklarat skusan och lever lajf!!! Berätta hur jäkla pissigt allt var men hur värt det var i slutänden… OCH jag ska INTE ha hunnit bli pensionär!!!!
Du är i den jobbigaste fasen nu … man är redo för psyket !! Jag hade iaf tur som fick inledande dagen efter . Fattar din sits .. tortyr !
Försök nu koppla av lite dessa dagar där du vet att inget kommer hända . Tycker du borde fått besked före midsommar .

Tack @Månny , ska försöka koppla av. Blev nog extra jobbigt för jag läst om så många som fått ett pling i Kivra direkt efter samtalet. Vet inte om det var det som jag förväntade mig men trodde inte det skulle dra ut längre än till midsommar. Nästa vecka slipper jag i alla fall att jobba, ska sysselsätta mig med annat hemma.
Otroligt jobbig fas, men har jag tagit mig igenom all annan skit som korsat min väg så ska jag klara detta med på ett eller annat sätt.

Sträck-kollar Harlan Cobens senaste på Netflix nu, TIPS! Och i morgon är det midsommar!

Då var midsommar över för denna gång. Fantastiskt väder!!!
Både midsommarafton och midsommardagen gled förbi utan vidare tankar på vad som komma skall. Det var skönt att vila skallen och magen lite.
Idag har tankarna och känslan kommit smygandes igen. Men jag tänker att jag kommer få ett besked i veckan som kommer i alla fall. Det känns skönt.
Idag grubblar jag lite över hur jobbigt det kommer bli om jag får avslag, fortsatt löneutmätning och antagligen sitta i samma position som nu om ett år, men ännu högre skulder. Fy fan, det sliter.

Nu ska jag grilla, kolla någon film och försöka koppla av denna söndag inför kommande vecka. Som min psykolog tjatade om; Det blir vad det blir och det är vad det är.

Total radiotystnad idag. 4 dagar kvar av veckan. Undrar hur det blir om min handläggare går på semester innan han fattar ett beslut?
Har jag inte hört något på torsdag eftermiddag så tror jag faktiskt att jag mailar och frågar hur det går för han…

Radiotystnad ??!!! Hahaha va roligt .
Ja mejla på torsdag .

PLING 🛎️
SENASTE NYTT!

Här satt jag i godan ro med telefonen i handen och Kivra informerade om att KFM skickat ett brev.
Spyfärdig.
Öppnar Kivra-läser-läser igen-Helt skakis ser jag INLEDANDE skuldsanering!!!!!!!!!!

JAG har fått INLEDANDE!!!! Kan inte tro att det är sant. Nu är jag så stressad att jag måste andas en kvart och sen gå in och läsa igen. Och igen. Och igen.

Går det inte hela vägen denna gång så är det ju ännu större chans att jag faktiskt får skuldsanering nästa gång jag söker. Jag är SÅ OTROLIGT glad!!!!

Grattis! Hur stor är din totala skuld? Har du någon pågående löneutmätning?

PLING 🛎️
SENASTE NYTT!

Här satt jag i godan ro med telefonen i handen och Kivra informerade om att KFM skickat ett brev.
Spyfärdig.
Öppnar Kivra-läser-läser igen-Helt skakis ser jag INLEDANDE skuldsanering!!!!!!!!!!

JAG har fått INLEDANDE!!!! Kan inte tro att det är sant. Nu är jag så stressad att jag måste andas en kvart och sen gå in och läsa igen. Och igen. Och igen.

Går det inte hela vägen denna gång så är det ju ännu större chans att jag faktiskt får skuldsanering nästa gång jag söker. Jag är SÅ OTROLIGT glad!!!!
Kul att höra och stort grattis! :)

Kom ihåg att löneutmätning nu är avslutad i och med besked om inledande skuldsanering och var på hugget om löneutmätning sker imorgon. För det är pengar du då ska få tillbaka

Det har skett misstag här tidigare på forumet när medlem får inledande skuldsanering precis före löning, så dras pengarna och sen fördelas dom till borgenär utan att fördelningsbeslutet bestridits och det har resulterat i att gäldenär blir av med pengar och borgenär fått felaktiga pengar. Så skulle pengar dras imorgon och du inte hört något om återbetalning inom en vecka eller så, börja hör av dig om det till KFM

Kul att höra och stort grattis! :)

Kom ihåg att löneutmätning nu är avslutad i och med besked om inledande skuldsanering och var på hugget om löneutmätning sker imorgon. För det är pengar du då ska få tillbaka

Det har skett misstag här tidigare på forumet när medlem får inledande skuldsanering precis före löning, så dras pengarna och sen fördelas dom till borgenär utan att fördelningsbeslutet bestridits och det har resulterat i att gäldenär blir av med pengar och borgenär fått felaktiga pengar. Så skulle pengar dras imorgon och du inte hört något om återbetalning inom en vecka eller så, börja hör av dig om det till KFM
TACK!!! Helt galet för efter all min panik hade jag förlikat mig med avslag.

Min löneutmätning upphödrde redan 3 juni då jag meddelat att jag är arbetslös från den 19/6. Så den är redan stoppad.

Däremot så står det i mitt inledande beslut att jag inte ska betala något förrän i augusti eftersom det är då jag först får lön.

Har mailat min handläggare och meddelat att jag ju kommer få semesterersättning utbetald i juli och även om det dras en högre engångsskatt så bör jag ju kunna betala redan i juli. Samt att jag ligger efter en månad med min elräkning, den ligger nu hos Intrum och om jag inte får betala den…

Jävligt dum fråga kanske men jag löser den inte…

Det står att jag ska betala först i augusti då jag är arbetslös fram tills 11/8.

Men NÄR i augusti menar dem? 1/8, 25/8, 31/8? Och ska jag lixom swisha in pengarna till numret som står på KFM:s hemsida?

Det står att de inte skickar ut några avier utan jag ska hålla koll själv, smart och bra! Men jag är väl trög nu som inte fattar då…?

såg även nu att Intrum vidtagit ”rättsliga åtgärder” på min uteblivna elräkning vilket betyder att de skickat vidare till KFM. Jag berättade dock för min handläggare att jag låg en månad efter så det bör inte bli någon överraskning för dem.

Jävligt dum fråga kanske men jag löser den inte…

Det står att jag ska betala först i augusti då jag är arbetslös fram tills 11/8.

Men NÄR i augusti menar dem? 1/8, 25/8, 31/8? Och ska jag lixom swisha in pengarna till numret som står på KFM:s hemsida?

Det står att de inte skickar ut några avier utan jag ska hålla koll själv, smart och bra! Men jag är väl trög nu som inte fattar då…?

såg även nu att Intrum vidtagit ”rättsliga åtgärder” på min uteblivna elräkning vilket betyder att de skickat vidare till KFM. Jag berättade dock för min handläggare att jag låg en månad efter så det bör inte bli någon överraskning för dem.
Läs igenom ditt inledande beslut ordentligt (och all annan information du får som rör skuldsaneringen).

Det står: "Du ska göra din första betalning senast den sista vardagen i Augusti 2026"
Sista vardagen i augusti är 31 Augusti. Jag brukar dock alltid betala samma dag jag får lön

Nedanför står det:

"Du ska betala till följande bankgiro: Y sen, kom ihåg att alltid uppge OCR-numret: X"

Läs igenom ditt inledande beslut ordentligt (och all annan information du får som rör skuldsaneringen).

Det står: "Du ska göra din första betalning senast den sista vardagen i Augusti 2026"
Sista vardagen i augusti är 31 Augusti. Jag brukar dock alltid betala samma dag jag får lön

Nedanför står det:

"Du ska betala till följande bankgiro: Y sen, kom ihåg att alltid uppge OCR-numret: X"

Bilagor

• IMG_7782.webp
    IMG_7782.webp
    141.3 KB · Visningar: 41
Det finns flera sidor om du bläddrar ner. Där står det

PLING 🛎️
SENASTE NYTT!

Spyfärdig.

Jaaaa GRATTIS … där ser du .. fan va gött !!!! Den känslan är oslagbar alltså ! Kom ihåg EXAKTA dagen och tiden . Fira lite nu !

Jaaaa GRATTIS … där ser du .. fan va gött !!!! Den känslan är oslagbar alltså ! Kom ihåg EXAKTA dagen och tiden . Fira lite nu !
Ha ha!!! Ja där ser jag… trodde jag aldrig! Nu är jag i alla fall förbi första hindret. Kom på mig själv att tänka; om det här går igenom är jag skuldfri om 5 år och då kommer jag ha en ”jättebra” ekonomi och kunna njuta av livet på riktigt. 5 år, det kan gå så fort och sååå långsamt MEN i sammanhanget är 5 år ingenting!
Nu kan jag sätta mig ner med min månadsbudget jag har gjort sedan länge (den höll ju inte innan) och knappa in siffror och faktiskt se att jag kommer överleva!!!
Livet ändå hörrni, ibland levererar det! Törs dock inte fira innan allt är i hamn men jag myyyyser lite!!!!

Tog mig friheten att skicka ett meddelande till dig för antingen är jag blind eller så står det faktiskt inte…
Saken löst! Det fanns inget datum utan troligtvis så kommer ett nytt beslut när det är dags att börja betala!

Stort grattis! Övertygad att de skulle gå vägen!! <3
Härligt att höra att det fanns ett par av er som trodde det skulle gå vägen när jag tappade hoppet fullständigt!
Dock så har jag inte varit lika stressad och orolig den här veckan, tänkt att jag hör av mig på torsdag och kollar hur det går. Nu han dem före 👏🏼

Nu väntar jag bara återkoppling från handläggaren på mina frågor!

Avslöjade jag att jag var ”gammal” nu… Radiotytnad, ja men inga pling i varken mailkorgen, Kivra eller telefonsamtal 😬😬😬

Ha ha!!! Ja där ser jag… trodde jag aldrig! Nu är jag i alla fall förbi första hindret. Kom på mig själv att tänka; om det här går igenom är jag skuldfri om 5 år och då kommer jag ha en ”jättebra” ekonomi och kunna njuta av livet på riktigt. 5 år, det kan gå så fort och sååå långsamt MEN i sammanhanget är 5 år ingenting!
Nu kan jag sätta mig ner med min månadsbudget jag har gjort sedan länge (den höll ju inte innan) och knappa in siffror och faktiskt se att jag kommer överleva!!!
Livet ändå hörrni, ibland levererar det! Törs dock inte fira innan allt är i hamn men jag myyyyser lite!!!!
De allra flesta som får inledande får också beslutad skuldsanering . Fick du en preliminär betalplan också ?

De allra flesta som får inledande får också beslutad skuldsanering . Fick du en preliminär betalplan också ?
Hoppas!!! Skulle vara en dröm!!!

Det står att eftersom min inkomst inte gäller förrän i augusti så ska jag i nuläget inte betala något. Men högst upp står att mitt betalningsutrymme är 5.491kr så det är väl preliminärt vad jag ska betala när det är dags.
@LånaUtanPapper tror att jag kommer få ett nytt beslut när jag får tillbaka min inkomst och då kommer belopp samt BG och OCR finnas med på det beslutet. Det jag fick nu står ju bara att jag inte ska betala något och inget ocr eller BG angavs.

Däremot så mailade jag handläggaren då jag får semesterersättning i juli och att det bör motsvara en vanlig lön samt om jag inte ska börja betala redan då.

Grattis!! @ANG
Jag fick förslag om betalplan idag efter 8 veckors väntan 🙏🏼🙏🏼

Stort Grattis! ❤️Trodde alltid du kommer att få inledande! 🎉

Härligt att höra att det fanns ett par av er som trodde det skulle gå vägen när jag tappade hoppet fullständigt!
Dock så har jag inte varit lika stressad och orolig den här veckan, tänkt att jag hör av mig på torsdag och kollar hur det går. Nu han dem före 👏🏼

Nu väntar jag bara återkoppling från handläggaren på mina frågor!
Stort Grattis

Jag ansökte om skuldsanering i December -25 och inväntar hantering av mitt ärende. Vad tror ni om mina möjligheter till skuldsanering?

Förutsättningar: Totalt skuld, ca 1,9 miljoner. Sambo med två barn (3 och 6 år). Löneutmätning sedan i Februari 2023 (fast arbete sedan många år tillbaka). Ansökte om skuldsanering samma år men fick avslag då jag hade sålt en bil för 20K för att kunna betala en privatskuld. Har ingen historik av spel utan skulderna har uppkommit utifrån överkonsumtion som till slut har gjort att jag hamnat i en lånekarusell med en nedåtgående spiral.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp