- Meddelanden
- 3 398
- Mottagna reaktioner
- 3 462
- Poäng
- 1 957
Andas, andas, andas!!Och så kom ytterligare en fråga. Med vilka utgifter var det jag gick back med varje månad?
Svara lugnt och försynt på frågorna!
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Andas, andas, andas!!Och så kom ytterligare en fråga. Med vilka utgifter var det jag gick back med varje månad?
Ja. Nu fick jag ett konstaterande att du använde alltså pengarna såhär xxx har jag förstått dig rätt?Andas, andas, andas!!
Försynt, där har vi det!!! Jag ska svara försynt!Andas, andas, andas!!
Svara artigt så gott du kan på frågorna. Du behöver inte skicka in det med detsamma. Du kan vänta några timmar innan du svarar för mitt i allt kommer du på något du vill få med eller formulera om.Ja. Nu fick jag ett konstaterande att du använde alltså pengarna såhär xxx har jag förstått dig rätt?
Jag tror jag kolar vippen av all stress.
Lugn i stormen nu !! Det är exakt såna frågor som dom ställer … det betyder INTE AVSLAG HALLÅ !! Det betyder att dom håller på att samla in all information bara . Jag fick också typ exakt samma z vad jag gjorde med lånet . Jag svarade att jag köpte färg och spakel och en soffa för den gamla hade inte fått plats på 35 kvm . Sen betalade jag av vissa krediter med det lånet och annat . Jag gick in på mitt bankkonto och kollade vad jag använt det till .Och där kom ytterligare frågor på mailen. Med pengarna jag fick för huset när jag sålde betalade jag tillbaka en del till mina föräldrar som jag skickade kvitto på igår. Nu ville han veta hur mycket jag använde till att köpa möbler för samt vad jag gjorde med resterande pengar.
Det var ca 270’. Mina föräldrar betalade jag 100’ och köpte möbler för kanske 50’. Resten gick till att betala varje månad då jag gick back med alla mina lån och krediter. Det luktar avslag låååång väg. Nu har jag tappat hoppet helt och känner att jag sliter fan i allt. Jag orkar inte mer. Ge mig ett jävla avslag så kan jag fortsätta sitta i den här skiten för evigt. 🤬🤯😭😩
Det är ett stort plus att du svarat direkt . Det tas nänmligen med i bedömningen… jag tycker det osar Inledande här !Tack @LånaUtanPapper , jag vet att jag upplevs som hetsig och desperat… För det är precis vad jag är 😂😅🫣
Jag har dock svarat på varenda fråga med vändande mail… Svarat kort och konkret, sanningsenligt. Jag hade hoppats på ett beslut idag så jag ska slippa våndas och vänta ännu en helg inklusive midsommar. Och i desperationen blir det att man likväl tar ett avslag bara för att kunna släppa panik känslorna… Som med största sannolikhet kommer addera en annan typ av ångest istället…
Ibland har ju magkänslan fel och det är väl det jag får hoppas på nu…. Ett avslag är ju ändå inte ett evigt avslag.
Fan du måste fått samma handläggare spm jag hade …Andas, andas, andas!!
Exakt så var de för mig.Svara artigt så gott du kan på frågorna. Du behöver inte skicka in det med detsamma. Du kan vänta några timmar innan du svarar för mitt i allt kommer du på något du vill få med eller formulera om.
Du har varken fått ja eller nej så anta inte att du är nekad eller beviljad. Det är en del av bedömningen och inte hela bedömningen. Många andra faktorer som spelar roll.
Kan lika gärna stå i beslutet att vi anser att du gjort fel här. Men totala bedömningen är att vi beviljar dig ändå pga dessa anledningar som väger tyngre. Allt behöver inte vara perfekt
Lycka till!

Du är i den jobbigaste fasen nu … man är redo för psyket !! Jag hade iaf tur som fick inledande dagen efter . Fattar din sits .. tortyr !Herrejösses… Lugnet har lagt sig lite. 3 dagar där jag vet att jag inte kommer höra ett jota, inte heller få några frågor. Det känns ändå bra för det stressade mig enormt. Vill svara som en tonåring ”vet inte, vene” på allt…
Handläggaren är sannerligen noggrann, det är ju bra. Men man känner sig trängd och dum, som att jag ska försvara mig när jag redan lagt mig platt.
En dag ska jag sitta här och lugna andra som är panikslagna över allt som sker när man släppt sina skulder, ansökt om skusa, avklarat skusan och lever lajf!!! Berätta hur jäkla pissigt allt var men hur värt det var i slutänden… OCH jag ska INTE ha hunnit bli pensionär!!!!
Avslöjade jag att jag var ”gammal” nu… Radiotytnad, ja men inga pling i varken mailkorgen, Kivra eller telefonsamtal 😬😬😬Radiotystnad ??!!! Hahaha va roligt .
Ja mejla på torsdag .
Kul att höra och stort grattis!PLING 🛎️
SENASTE NYTT!
Här satt jag i godan ro med telefonen i handen och Kivra informerade om att KFM skickat ett brev.
Spyfärdig.
Öppnar Kivra-läser-läser igen-Helt skakis ser jag INLEDANDE skuldsanering!!!!!!!!!!
JAG har fått INLEDANDE!!!! Kan inte tro att det är sant. Nu är jag så stressad att jag måste andas en kvart och sen gå in och läsa igen. Och igen. Och igen.
Går det inte hela vägen denna gång så är det ju ännu större chans att jag faktiskt får skuldsanering nästa gång jag söker. Jag är SÅ OTROLIGT glad!!!!

Hej,Grattis! Hur stor är din totala skuld? Har du någon pågående löneutmätning?
TACK!!! Helt galet för efter all min panik hade jag förlikat mig med avslag.Kul att höra och stort grattis!
Kom ihåg att löneutmätning nu är avslutad i och med besked om inledande skuldsanering och var på hugget om löneutmätning sker imorgon. För det är pengar du då ska få tillbaka
Det har skett misstag här tidigare på forumet när medlem får inledande skuldsanering precis före löning, så dras pengarna och sen fördelas dom till borgenär utan att fördelningsbeslutet bestridits och det har resulterat i att gäldenär blir av med pengar och borgenär fått felaktiga pengar. Så skulle pengar dras imorgon och du inte hört något om återbetalning inom en vecka eller så, börja hör av dig om det till KFM
Läs igenom ditt inledande beslut ordentligt (och all annan information du får som rör skuldsaneringen).Jävligt dum fråga kanske men jag löser den inte…
Det står att jag ska betala först i augusti då jag är arbetslös fram tills 11/8.
Men NÄR i augusti menar dem? 1/8, 25/8, 31/8? Och ska jag lixom swisha in pengarna till numret som står på KFM:s hemsida?
Det står att de inte skickar ut några avier utan jag ska hålla koll själv, smart och bra! Men jag är väl trög nu som inte fattar då…?
såg även nu att Intrum vidtagit ”rättsliga åtgärder” på min uteblivna elräkning vilket betyder att de skickat vidare till KFM. Jag berättade dock för min handläggare att jag låg en månad efter så det bör inte bli någon överraskning för dem.
Läs igenom ditt inledande beslut ordentligt (och all annan information du får som rör skuldsaneringen).
Det står: "Du ska göra din första betalning senast den sista vardagen i Augusti 2026"
Sista vardagen i augusti är 31 Augusti. Jag brukar dock alltid betala samma dag jag får lön
Nedanför står det:
"Du ska betala till följande bankgiro: Y sen, kom ihåg att alltid uppge OCR-numret: X"
Tog mig friheten att skicka ett meddelande till dig för antingen är jag blind eller så står det faktiskt inte…Det finns flera sidor om du bläddrar ner. Där står det
Jaaaa GRATTIS … där ser du .. fan va gött !!!! Den känslan är oslagbar alltså ! Kom ihåg EXAKTA dagen och tiden . Fira lite nu !PLING 🛎️
SENASTE NYTT!
Här satt jag i godan ro med telefonen i handen och Kivra informerade om att KFM skickat ett brev.
Spyfärdig.
Öppnar Kivra-läser-läser igen-Helt skakis ser jag INLEDANDE skuldsanering!!!!!!!!!!
JAG har fått INLEDANDE!!!! Kan inte tro att det är sant. Nu är jag så stressad att jag måste andas en kvart och sen gå in och läsa igen. Och igen. Och igen.
Går det inte hela vägen denna gång så är det ju ännu större chans att jag faktiskt får skuldsanering nästa gång jag söker. Jag är SÅ OTROLIGT glad!!!!
Ha ha!!! Ja där ser jag… trodde jag aldrig! Nu är jag i alla fall förbi första hindret. Kom på mig själv att tänka; om det här går igenom är jag skuldfri om 5 år och då kommer jag ha en ”jättebra” ekonomi och kunna njuta av livet på riktigt. 5 år, det kan gå så fort och sååå långsamt MEN i sammanhanget är 5 år ingenting!Jaaaa GRATTIS … där ser du .. fan va gött !!!! Den känslan är oslagbar alltså ! Kom ihåg EXAKTA dagen och tiden . Fira lite nu !
Saken löst! Det fanns inget datum utan troligtvis så kommer ett nytt beslut när det är dags att börja betala!Tog mig friheten att skicka ett meddelande till dig för antingen är jag blind eller så står det faktiskt inte…
Härligt att höra att det fanns ett par av er som trodde det skulle gå vägen när jag tappade hoppet fullständigt!Stort grattis! Övertygad att de skulle gå vägen!!![]()
Avslöjade jag att jag var ”gammal” nu… Radiotytnad, ja men inga pling i varken mailkorgen, Kivra eller telefonsamtal 😬😬😬
De allra flesta som får inledande får också beslutad skuldsanering . Fick du en preliminär betalplan också ?Ha ha!!! Ja där ser jag… trodde jag aldrig! Nu är jag i alla fall förbi första hindret. Kom på mig själv att tänka; om det här går igenom är jag skuldfri om 5 år och då kommer jag ha en ”jättebra” ekonomi och kunna njuta av livet på riktigt. 5 år, det kan gå så fort och sååå långsamt MEN i sammanhanget är 5 år ingenting!
Nu kan jag sätta mig ner med min månadsbudget jag har gjort sedan länge (den höll ju inte innan) och knappa in siffror och faktiskt se att jag kommer överleva!!!
Livet ändå hörrni, ibland levererar det! Törs dock inte fira innan allt är i hamn men jag myyyyser lite!!!!
Hoppas!!! Skulle vara en dröm!!!De allra flesta som får inledande får också beslutad skuldsanering . Fick du en preliminär betalplan också ?
Tack, och grattis till dig!!!!Grattis!! @ANG
Jag fick förslag om betalplan idag efter 8 veckors väntan 🙏🏼🙏🏼
Stort GrattisHärligt att höra att det fanns ett par av er som trodde det skulle gå vägen när jag tappade hoppet fullständigt!
Dock så har jag inte varit lika stressad och orolig den här veckan, tänkt att jag hör av mig på torsdag och kollar hur det går. Nu han dem före 👏🏼
Nu väntar jag bara återkoppling från handläggaren på mina frågor!