• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Deklaration 2018

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Barajag

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 Januari 2018
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
353
Poäng
477
Om du inte har haft en enda ledig dag på hela året blir det så.
Gissningsvis har du haft semester och dessutom jobbade du kanske inte på nationaldagen, på midsommarafton, långfredagen och några liknande dagar.
Kanske var du sjuk nånting?
Det är väl ca 5 röda dagar på vardagar per år. Och så lägg till din semester.

Gissningsvis blir det ungefär 46 veckor.

Dessutom måste du tjäna en timme per väg och dag jämfört med att åka kollektivt.

Avdraget innebär att din beskattningsbara inkomst minskas med beloppet du drar av.
Om du gör ett reseavdrag för resor till arbete på 21 000:-, dras först 11 000:- bort. Därefter återstår 10 000.
Din beskattningsbara inkomst minskas med 10 000:- om du betalar 30% i skatt blir det alltså återbäring på 3000:-

Aha ok, de är 30 % av de alltså. Men då är det väl inte ens värt att dra av? 3000 kan jag vara utan, då är jag i mer behov av de nu i april.

Ja eftersom jag skulle behöva byta buss 3 ggr så absolut tjänar jag in en timme
 

Kolja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Nu ska jag inte bli för politiskt här egentligen. Men det är ett enda virrvarr av avdrag.
Vi har världens högsta marginalskatter men man drar av räntor och resor och allt möjligt annat. Kvällstidningarna är fulla av tips på vilka avdrag man ska tänka på.

Varför inte bara förenkla det och sänka skatterna på inkomst och sedan städa upp i avdragsträsket. Visst är det fint med skatteåterbäring, men det är ju ens egna pengar som staten fått in lite för mycket av som man får tillbaka ett år senare.
Och ännu bättre om man bara betalade mindre i skatt från början och så var det klart så. Kostnadsneutralt men enklare och säkert billigare för samhället.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
200 tusen kronor i underskott!

Lize, har du bytt jobb?
Japp, räntorna har stigit när skulderna sålts vidare till inkasso. Dessutom väntade Intrum avsiktligt med att verkställa det största lånet från BN i nästan ett år... så trots att jag betalar 25 tkr i löneutmätning varje månad, så minskar inte skulderna nämnvärt just nu.

Har inte bytt jobb, men får man 2% i lönelyft (Unionen) på relativt hög månadslön så blir det ganska bra löneökning i kronor, samt att jag fick en bonus.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
Nu ska jag inte bli för politiskt här egentligen. Men det är ett enda virrvarr av avdrag.
Vi har världens högsta marginalskatter men man drar av räntor och resor och allt möjligt annat. Kvällstidningarna är fulla av tips på vilka avdrag man ska tänka på.

Varför inte bara förenkla det och sänka skatterna på inkomst och sedan städa upp i avdragsträsket. Visst är det fint med skatteåterbäring, men det är ju ens egna pengar som staten fått in lite för mycket av som man får tillbaka ett år senare.
Och ännu bättre om man bara betalade mindre i skatt från början och så var det klart så. Kostnadsneutralt men enklare och säkert billigare för samhället.
Är helt enig med dej, vilken livsstil man väljer ska inte definiera vilken skatt man betalar, det är bättre att man får prioritera själv.
 

Idiotfru

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
5 Juni 2017
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Nej stopp. Det är inte avdrag på avdragen. Det som blir kvar reseersättningen efter grundavdraget är vad du får!

Självklart ska du lägga in om resorna och räkna bort semestern.
 

Barajag

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 Januari 2018
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
353
Poäng
477
Kollade nu, tack för länken :) får göra avdrag för 20200 - 11000 då. Alltså 9200. Då får man tillbaka 3000 alltså? Då tänker jag inte göra avdrag :)
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Kollade nu, tack för länken :) får göra avdrag för 20200 - 11000 då. Alltså 9200. Då får man tillbaka 3000 alltså? Då tänker jag inte göra avdrag :)
Man kan ju justera sin deklaration i efterhand, efter man fått sin skatteåterbäring. För att få ut de där 3000.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp