Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Deklaration 2018

Jag har digital brevlåda Kivra och fick mitt skattebesked där denna månaden.

Skickade in via webben idag. Jag behöver inte göra npgotmer för att få pengarna i april?

Jag har digital brevlåda Kivra och fick mitt skattebesked där denna månaden.

Skickade in via webben idag. Jag behöver inte göra npgotmer för att få pengarna i april?
Nej det behöver du inte, nu är det bara att vänta till 5-6 april.

Ok så smidigt.. men undrar dom inte varför jag inte fyllt i det från början??

Du deklarerar digitalt nu utan ändringar sen när du fått pengarna loggar du in digitalt igen. Lägger till reseavdragen och sen får du det i juni typ.

Kan man gå in och godkänna digitalt nu och sedan när man fått pengarna logga in igen och lägga till reseavdrag?

Nu har jag skickat in deklaration och gjort ändringar i form av att sänka inbetald ränta. När får jag pengarna och får jag besked genom kivra eller per ordinarie post?

Nu har jag skickat in deklaration och gjort ändringar i form av att sänka inbetald ränta. När får jag pengarna och får jag besked genom kivra eller per ordinarie post?

Borde bli juni och Kivra

Kan man gå in och godkänna digitalt nu och sedan när man fått pengarna logga in igen och lägga till reseavdrag?
Ja det undrar jag också hur länge är deklarationen uppe? Går det att skicka in den och sen senare i höst gå in och ändra? Eller stängs den helt i maj?

Ja det undrar jag också hur länge är deklarationen uppe? Går det att skicka in den och sen senare i höst gå in och ändra? Eller stängs den helt i maj?

Brukar vara öppet en bra bit in på hösten

Kan man alltså ändra deklarationen digitalt efter att man skickat in den digitalt en gång redan?

Det ska man väl inte kunna?

Kan man alltså ändra deklarationen digitalt efter att man skickat in den digitalt en gång redan?
Tror att man måste fylla i en särskild blankett vid omprövning så nej det låter mycket märkligt om man skulle kunna det.

Jag ändrade på min digitalt i fjol, skrev in reseersättning några dagar efter jag fått min utbetalning i april.Mindre än en vecka efter det hade jag en ny utbetalning på kontot. Trodde att jag skulle behöva vänta till juni el augusti , men det gick super snabbt.
Kommer att göra samma sak i år.

Jag ändrade på min digitalt i fjol, skrev in reseersättning några dagar efter jag fått min utbetalning i april.Mindre än en vecka efter det hade jag en ny utbetalning på kontot. Trodde att jag skulle behöva vänta till juni el augusti , men det gick super snabbt.
Kommer att göra samma sak i år.

Jag gjorde likadant. Hade pengarna efter 2 dagar.

Om man gör tvärtom då. Jag vill sänka mitt underskott fast är i behov av pengarna nu. Tänkte att man går återbäringen. Sen deklarerar om och tar bort underskott från räntor. Får man betala tillbaka i november då det man fick för mycket? Samt hinner ändringen ske innan UC uppdateras? Tror inte det finns en chans att få samlingslån med över 100k i underskott.

Det ska man väl inte kunna?

Det går fint att skicka in deklarationen med ändringar. Jag har gjort så efter att ha hittat igen uppgifter om vad jag köpt värdepapper för och det har tagit någon vecka för att ändra.

Jag gjorde likadant. Hade pengarna efter 2 dagar.

Nu snackar vi om bra tips.
Låt mig bara förstå det rätt.
Jag har nu skickat in min deklaration, kan jag logga in på skatteverket säg 6 april efter jag fått pengarna och göra lite ränteavdrag och reseavdrag och då få ännu mer stålar?
(Orkade inte göra reseavdrag behöver tusenlapparna...)

Nu snackar vi om bra tips.
Låt mig bara förstå det rätt.
Jag har nu skickat in min deklaration, kan jag logga in på skatteverket säg 6 april efter jag fått pengarna och göra lite ränteavdrag och reseavdrag och då få ännu mer stålar?
(Orkade inte göra reseavdrag behöver tusenlapparna...)

Precis mitt tänk förra året. Lärde mig det här på forumet.
När jag fått första utbetalningen gör jag sen avdraget för milen. Gjorde den ändringen på lördagen och fick pengarna på tisdagen förra året.

Om man gör tvärtom då. Jag vill sänka mitt underskott fast är i behov av pengarna nu. Tänkte att man går återbäringen. Sen deklarerar om och tar bort underskott från räntor. Får man betala tillbaka i november då det man fick för mycket? Samt hinner ändringen ske innan UC uppdateras? Tror inte det finns en chans att få samlingslån med över 100k i underskott.
Det vill jag också veta.
Betalar man in i november?

Får man tillbaka i april tro trots att man ändrat till Statens fördel?
Skruvade ner mitt underskott från 137 tusen till 69 tusen och får ändå nästan 4000 tillbaka(har jämkat under förra året oxå) 74 i underskott förra året, lönen stiger och underskottet minskar i UCn sen i juni, bra!

Det här med omprövning av underskott, när kan man göra det sen och visar det sig inte i UCn senare under året?

Skickade in min deklaration nu med hjälp av bank id. Stod då att den var inskickad via Internet.. ska det stå Så?? Det är väl rätt att göra så.? Så att nu pengarna kommer i April..

Skickade in min deklaration nu med hjälp av bank id. Stod då att den var inskickad via Internet.. ska det stå Så?? Det är väl rätt att göra så.? Så att nu pengarna kommer i April..
Du har gjort precis som du ska:)

Får man tillbaka i april tro trots att man ändrat till Statens fördel?
Skruvade ner mitt underskott från 137 tusen till 69 tusen och får ändå nästan 4000 tillbaka(har jämkat under förra året oxå) 74 i underskott förra året, lönen stiger och underskottet minskar i UCn sen i juni, bra!

Det här med omprövning av underskott, när kan man göra det sen och visar det sig inte i UCn senare under året?

Ändrar man så bör det bli juni

TourettesGuy - Gav du bort 4K till Löfven :D?

TourettesGuy - Gav du bort 4K till Löfven :D?
Haha, nä, gav ca 16000. Skulel få 20000 tillbaka nu i April annars...redan jämkat tillbaka 16000 förra året oxå så kunde bara sänka till kanske 60000 i underskott. Så sänkte till just under 70000..iaf lägre underskott än året innan och så har ja 2000 minus på skattekontot å får tillbaka 4000 så totalt 2000 får ja väl då i juni nu... Helt ok!

Min deklaration blev ändrad så jag var tvungen och skicka in igen. Får jag fortfarande pengar i April? Var ju skatteverket som ändrade mina kontrollavgifter.

Min deklaration blev ändrad så jag var tvungen och skicka in igen. Får jag fortfarande pengar i April? Var ju skatteverket som ändrade mina kontrollavgifter.

Det var nog någon kontrolluppgiftsgivare som ändrade. Jag har faktiskt ingen aning. Jag skulle ha siktet inställt på juni och ta april som en glad överraskning.

Tänkte bara kolla om nån kan hjälpa mig med en fråga angående avdrag.

Jag bor på ort A och jobbar på ort B. Det är ca 27 mil mellan mitt hem på ort A till min arbetsplats på ort B. Jag hyr en lägenhet på ort B där det är ca 1km till arbetsplatsen.
Jag åker fram och tillbaka en gång per vecka. Alltså 54 mil med egen bil.

Deg är första gången jag tänkte göra avdrag för dubbelt boende.
Får jag enbart göra avdrag för dubbelt boende samt resan hem (27 mil/vecka) eller får jag även göra avdrag för resan till ort B?

Nån som har erfarenhet av detta kanske?

Tacksam för hjälp :)

Hej,

Jag har frågat i Deklarationstråden 2018 här men inte fått något svar så jag testar att gör en tråd. 28 mars är sista dagen att deklarera för att få pengarna nästa vecka. Jag såg till min förvåning att jag har betalt 130 tusen i räntor förra året. Jag är verkligen i behov av pengarna men mitt mål är att få samlingslån i sommar och det lär vara tokkört med så högt underskott? Min årslön är 350000 så jag har över en tredjedel av min årslön i underskott. Nu min fråga.

Kan jag godkänna allt. Få pengarna nästa vecka och sedan ändra och sänka mitt underskott och betala tillbaka i november? Eller hur fungerar det? Om jag godkänner och gör en ändring efter jag fått pengarna hinner underskott ändringen ske innan UC uppdateras?

Ursäkta om jag är luddig men vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni gjort?

UC borde uppdateras ganska kort efter att omprövning gått igenom. Så din omprövning borde kunna synas i juni. Frågan om hur krångliga Skatteverket kommer vara mot dig när du drar ner underskottet efter du fått pengarna? Men teoretiskt borde det funka. Kanske de kan kräva inbetalning av underskott tidigare än november, eftersom du redan fått pengarna nu i april.

Hej,

Jag har frågat i Deklarationstråden 2018 här men inte fått något svar så jag testar att gör en tråd. 28 mars är sista dagen att deklarera för att få pengarna nästa vecka. Jag såg till min förvåning att jag har betalt 130 tusen i räntor förra året. Jag är verkligen i behov av pengarna men mitt mål är att få samlingslån i sommar och det lär vara tokkört med så högt underskott? Min årslön är 350000 så jag har över en tredjedel av min årslön i underskott. Nu min fråga.

Kan jag godkänna allt. Få pengarna nästa vecka och sedan ändra och sänka mitt underskott och betala tillbaka i november? Eller hur fungerar det? Om jag godkänner och gör en ändring efter jag fått pengarna hinner underskott ändringen ske innan UC uppdateras?

Ursäkta om jag är luddig men vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni gjort?

Jag hade sänkt beloppet nu till en rimlig nivå (typ 30-35 000) och sedan höjt i sommar efter jag försökt ta ett samlingslån och fått pengarna senare. Förstår att du behöver dem nu, men det blir ju ansenlig summa du måste betala tillbaka för att ha råd att sänka underskottet inför samlingslånet (även om du får tillbaka dem när du omprövar).

Jag hade sänkt beloppet nu till en rimlig nivå (typ 30-35 000) och sedan höjt i sommar efter jag försökt ta ett samlingslån och fått pengarna senare. Förstår att du behöver dem nu, men det blir ju ansenlig summa du måste betala tillbaka för att ha råd att sänka underskottet inför samlingslånet (även om du får tillbaka dem när du omprövar).
Jag tror han menar att han ska ompröva två ggr. En gång efter han fått återbäring i början på april och sedan efter han fått samlingslånet. Då kan det bli att han slipper betala något alls.

Hej, någon som vet hur inkomst och ränteavdrag förhåller sig till varandra när det gäller att få tillbaka på skatten? Finns det någon lägre inkomstgräns där det inte lönar sig att redovisa sina ränteavdrag? Jag brukar skriva över en del av räntorna på min sambo pga min inkomst är så låg. Vi har gemensamt bolån t ex. Resten av räntorna stryker jag bort helt helt enkelt.

Men om jag säg inte skriver över några ränteavdrag på honom utan utan låter utgifterna vara som de är i min deklaration, förlorar jag på det? Jag tänker att det kanske finns ngn inkomstgräns för att kunna tillgodose sig sina ränteavdrag?

Ett skäl till att jag alltid ta bort mina ränteavdrag är att jag inte vill att min inkomst ska sänkas då den redan är för låg. För visst är det så att ränteavdragen sänker den taxerade inkomsten?

Jag har enskild firma men den taxerade inkomsten jag har kommer från extra arbete.

Vet inte hur jag ska göra i år med ränteavdragen men jag tror att min taxerade inkomst kommer hamna på 70 000 kr och ränteutgifterna på ca 50 000 kr.

Har tänkt nolla avdragen igen.

Jag tror han menar att han ska ompröva två ggr. En gång efter han fått återbäring i början på april och sedan efter han fått samlingslånet. Då kan det bli att han slipper betala något alls.

Det är ju lite riskabelt med tanke på att han först måste ompröva för att få ner summan, sedan vänta på att det uppdateras hos UC, sedan söka samlingslån och därefter ompröva för att få upp summan igen, utan att veta hur lång handläggningstid det kan tänkas bli. Tveksamt om han hinner få det omprövat på nytt innan Skatteverket vill ha in ~30 000?

Nej tanken var att omprova en gång bara efter jag fått pengarna.

Som jag känner nu kommer jag köra på ditt tips turnaround. Det känns helt klart bäst. Tack för alla tips!

Nej tanken var att omprova en gång bara efter jag fått pengarna.

Som jag känner nu kommer jag köra på ditt tips turnaround. Det känns helt klart bäst. Tack för alla tips!

Lycka till. 29900 tror jag är det ultimata om du har 300 000 i inkomst. Då lägger du dig precis under 10% och borde vara tillgänglig för lån även hos de med snävast regler för hur högt underskott de tillåter. Vanligast är antagligen någonstans mellan 10-20% där 15-20 förmodligen är dominerande. Men det är gissningar.

Nu har jag inte nivåerna i huvudet, men ränteavdraget blir ca 15 000 i ditt fall, och din taxerade inkomst minus 15k lär hamna över den beskattningsbara förvärvsinkomsten (= inkomsten minus grundavdrag och pensionsavdrag), så jag tror inte du förlorar något på att ta upp ränteavdragen i din deklaration. Du bör hamna precis över gränsen för att det ska gå att genomföra och med marginal om du låter din sambo ta hela bolånet.

En enklare koll är ju att kontrollera om du betalat in mer än 15000 i skatt.

Du kan ju testa om du loggar in på skatteverkets sida.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp