- Meddelanden
- 50
- Mottagna reaktioner
- 14
- Poäng
- 52

Samma visa varje år , får tillbaka 20-40k på skatten som fogden tar direkt , kan jag använda skattejämkning och få ut mer varje månad istället ? Isf någon som kan hjälpa en vänlig själ hur man går tillväga ?! 6 år med utmätning och min skuld är precis lika stor då som nu … börjar tapp allt hopp snart … - Blev medlem
- 16 juli 2019
- Meddelanden
- 482
- Mottagna reaktioner
- 310
- Poäng
- 477
Mycket konstig deklaration iår, ser att vissa bolag har skickat in uppgifter och vissa har inte det sen har dom missat några år och några år inte haha. Blir ett bra jobb nu att gå igenom allt. Men om någon kan hjälpa mig förstå här.. så som jag uppfattade svaret på min tidigare fråga så om jag har underlag från dessa inkasso bolag sen säg 2019-2022 kan jag deklarera dessa nu eller behöver jag kontakta Skatteverket och meddela detta. För nu har jag fått underlag sen 2019 på ett bolag.
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Visa bilaga 3147Visa bilaga 3148Samma visa varje år , får tillbaka 20-40k på skatten som fogden tar direkt , kan jag använda skattejämkning och få ut mer varje månad istället ? Isf någon som kan hjälpa en vänlig själ hur man går tillväga ?! 6 år med utmätning och min skuld är precis lika stor då som nu … börjar tapp allt hopp snart …
Du ansöker om jämkning hos Skatteverket. Gå in på deras hemsida och fyll i att du för 2023 har ränteutgifter på 180 000 (?). Beslutet skickar du sedan till ditt lönekontor.
Om du gör detta för perioden mars-december 2023 kommer du få ca 4500 kr per månad i lägre skatt. (180 000 kr ger ca 45000 i skatteåterbäring) Om du nu inte har ett s k maxbeslut på din utmätning.
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Du får begära omprövning på tidigare årMycket konstig deklaration iår, ser att vissa bolag har skickat in uppgifter och vissa har inte det sen har dom missat några år och några år inte haha. Blir ett bra jobb nu att gå igenom allt. Men om någon kan hjälpa mig förstå här.. så som jag uppfattade svaret på min tidigare fråga så om jag har underlag från dessa inkasso bolag sen säg 2019-2022 kan jag deklarera dessa nu eller behöver jag kontakta Skatteverket och meddela detta. För nu har jag fått underlag sen 2019 på ett bolag.
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 922
- Poäng
- 787
Finns en bra guide här på forumet, jag länkar den.Visa bilaga 3147Visa bilaga 3148Samma visa varje år , får tillbaka 20-40k på skatten som fogden tar direkt , kan jag använda skattejämkning och få ut mer varje månad istället ? Isf någon som kan hjälpa en vänlig själ hur man går tillväga ?! 6 år med utmätning och min skuld är precis lika stor då som nu … börjar tapp allt hopp snart …
Jämka - Så här gör du: Steg för steg | Lånforum.se
Jämka innebär kort att man fördelar sin skatteåterbäring under året varje månad och skattar mindre för att få högre nettolön. Många här får igen rätt bra på skatten eftersom man har höga ränteutgifter. 30% upp till 100.000kr (30.000 kr skatteåterbäring.) och 21% på allt över 100.000 kr som man...
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Nja det är inte riktigt sant. På dröjsmålsränta behöver ingen skicka in kontrolluppgifter. Om inkassobolaget äger fordran så ska de skicka in kontrolluppgift på räntan (ej dröjsmålsränta). Har dock noterat att det slarvas en hel del med gränsdragningen på senare år, så en rekommendation är att noggrant gå igenom deklarationen avseende ränteutgifter.För att Inkassobolagen behöver inte rapportera in.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Låter märkligt om dom rapporterat räntan från 2019…Mycket konstig deklaration iår, ser att vissa bolag har skickat in uppgifter och vissa har inte det sen har dom missat några år och några år inte haha. Blir ett bra jobb nu att gå igenom allt. Men om någon kan hjälpa mig förstå här.. så som jag uppfattade svaret på min tidigare fråga så om jag har underlag från dessa inkasso bolag sen säg 2019-2022 kan jag deklarera dessa nu eller behöver jag kontakta Skatteverket och meddela detta. För nu har jag fått underlag sen 2019 på ett bolag.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Ah nu läste jag ordentligt, sorry!Mycket konstig deklaration iår, ser att vissa bolag har skickat in uppgifter och vissa har inte det sen har dom missat några år och några år inte haha. Blir ett bra jobb nu att gå igenom allt. Men om någon kan hjälpa mig förstå här.. så som jag uppfattade svaret på min tidigare fråga så om jag har underlag från dessa inkasso bolag sen säg 2019-2022 kan jag deklarera dessa nu eller behöver jag kontakta Skatteverket och meddela detta. För nu har jag fått underlag sen 2019 på ett bolag.
Du får begära omprövning på det årets deklaration som det gäller

- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 348
- Poäng
- 517
Jag har ränte utgifter på 16 812 kr. Hur mycket av det får jag tillbaka? För det det står summan jag ska få tillbaka så står det exklusive moms. Hur kan jag räkna ut vad jag egentligen får tillbaka då?
- Meddelanden
- 604
- Mottagna reaktioner
- 141
- Poäng
- 337
4-5 tusenJag har ränte utgifter på 16 812 kr. Hur mycket av det får jag tillbaka? För det det står summan jag ska få tillbaka så står det exklusive moms. Hur kan jag räkna ut vad jag egentligen får tillbaka då?
- Meddelanden
- 604
- Mottagna reaktioner
- 141
- Poäng
- 337
Inte fått en.Blir galen, får aldrig min :') enligt mina beräkningar så får jag tillbaka 23k, men man vet aldrig..
- Meddelanden
- 724
- Mottagna reaktioner
- 320
- Poäng
- 487
Inte jag heller men vill nog inte ens ha minInte fått en.

- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 348
- Poäng
- 517
Okej. Kommer detta stå med på slutgiltiga beskedet?4-5 tusen
- Meddelanden
- 217
- Mottagna reaktioner
- 72
- Poäng
- 217
Det står väl exklusive ränta? Inte moms?Jag har ränte utgifter på 16 812 kr. Hur mycket av det får jag tillbaka? För det det står summan jag ska få tillbaka så står det exklusive moms. Hur kan jag räkna ut vad jag egentligen får tillbaka då?
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 348
- Poäng
- 517
Det stämmer står exklusive räntaDet står väl exklusive ränta? Inte moms?
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Alltså jag är orolig. Jag har betalat ca 8% skatt under 2022 med ca 110k underskott.. bör jag vara orolig för att få betala grov kvarskatt![]()
Beror på din inkomst under 2022. Men jämkade du på 110k i räntor, och förövrigt uppgav korrekta siffror i jämkningsansökan, så bör du inte vara orolig för nån större avvikelse…
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja din är väl inget vidare antar jag, är det på denna du har både lägenhet och jämkat på felaktiga uppgifter så det ger kvarskatt med?Jag har fortfarande inte fått något och det ska man nog vara glad över![]()
- Meddelanden
- 46
- Mottagna reaktioner
- 49
- Poäng
- 136
Min årsinkomst har ökat med 55 000 känns ändå bra i allt.
Sammantaget våra löner nu i mars och skatteåterbäring så har vi 110 000 kronor att jobba med. Det betyder att jag kommer kunna komma i fas, betala bort en del skit och börja om med sparande. Det känns lite som en andra chans som jag ska förvalta väl. Är det något jag lärt mig så är det att jag hellre lever snålt vissa månader än att ta lån som ger ångest när jag inte kan betala.
Sammantaget våra löner nu i mars och skatteåterbäring så har vi 110 000 kronor att jobba med. Det betyder att jag kommer kunna komma i fas, betala bort en del skit och börja om med sparande. Det känns lite som en andra chans som jag ska förvalta väl. Är det något jag lärt mig så är det att jag hellre lever snålt vissa månader än att ta lån som ger ångest när jag inte kan betala.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Hur kan man jämka på felaktiga uppgifter ?Ja din är väl inget vidare antar jag, är det på denna du har både lägenhet och jämkat på felaktiga uppgifter så det ger kvarskatt med?
Skatteverket borde väl se om något inte stämmer ?
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Det går, under vissa avdragsbelopp så begär de inte in underlag, alternativt kan de godkänna högre belopp om man fått det godkänt i senaste deklarationen.Hur kan man jämka på felaktiga uppgifter ?
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Genom att lämna siffror man tycker passar bättre än det som vore det korrekta.Hur kan man jämka på felaktiga uppgifter ?
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Hur kan man jämka på felaktiga uppgifter ?
En jämkning är en prognos för räntebetalningar framåt. Du kan ha underlag/beräkningar på att du ska betala räntor på 200k för 2023, men vad du sen defacto betalar är ju upp till dig.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
De ser ju den korrekta då lönen rapporteras in varje månad så jag förstår inte hur det är möjligt.Genom att lämna siffror man tycker passar bättre än det som vore det korrekta.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Ok, då förstår jag, tack!En jämkning är en prognos för räntebetalningar framåt. Du kan ha underlag/beräkningar på att du ska betala räntor på 200k för 2023, men vad du sen defacto betalar är ju upp till dig.
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
De ser ju den korrekta då lönen rapporteras in varje månad så jag förstår inte hur det är möjligt.
Vi pratar här främst om hur mycket ränteutgifter man uppger i jämkningsansökan.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Nej det kanske är så.De ser ju det korrekta då lönen rapporteras in varje månad så jag förstår inte hur det är möjligt.
Man lämnar uppgifter, kanske mer ränta eller lägre inkomst än förväntat, sen gör skatteverket beräkning på det om man bedömer siffrorna som rimliga.
Sen har man själv ett ansvar för att följa upp och se till så det blir rätt. Skatteverket har tack och lov inte resurser till att följa upp månadsvis
- Meddelanden
- 90
- Mottagna reaktioner
- 51
- Poäng
- 147
Om man har en enskild firma under förra året men inte omsatt något överhuvudtaget.
Kan man på något sätt få återbäring i april då?
Känns meningslöst att lämna en tom NE bilaga och behöva vänta till midsommar
Känns meningslöst att lämna en tom NE bilaga och behöva vänta till midsommar

- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Du kommer väl behöva deklarera på ne bilagan för att kunna skicka in så.Om man har en enskild firma under förra året men inte omsatt något överhuvudtaget.
Känns meningslöst att lämna en tom NE bilaga och behöva vänta till midsommar![]()
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Du kontaktar dom för att få underlagHur gör man för att se hur mycket ränta man har betalt till inkassobolag ? Måste man kontakta dem ? Har haft utmätning men inte ett enda inkasso bolag har rapporterat hur gör man då
- Meddelanden
- 279
- Mottagna reaktioner
- 12
- Poäng
- 72
Tack och hur gör jag för att lägga till alla som inte är med sen? Görs de på skatteverkets Min sida när man kan deklarera eller?Du kontaktar dom för att få underlag
- Meddelanden
- 94
- Mottagna reaktioner
- 13
- Poäng
- 52
21% på det som är över 100k ja men fortfarande 30% på allt under 100kLäste i SvD att fler kommer att hamna över gränsen på 100 tkr och därmed sänks ränteavdraget till 21%. Detta kommer nog som en chock för många i en helt ny "grupp". Vi andra som har eller har haft skulder med höga räntor är redan vana vid det.
Jag har eller inte fått min deklaration, föregående år har jag varit bland de första, men som du skriver är det ingen brådska för min del heller. Tänker att de kanske ändrat något i ordningen som de brukar skicka ut i - det är i varje fall min "spaning"![]()
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.